16. edycja MFF Watch Docs

9 grudnia w Warszawie rozpoczął się 16. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Watch Docs. Prawa Człowieka w Filmie. Wydarzenie jest współfinansowane przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

9 – 15 grudnia w Warszawie

Celem twórców  festiwalu jest popularyzacja  ambitnego, zaangażowanego społecznie kina dokumentalnego. W programie trwającego 7 dni wydarzenia znalazło się 60 filmów z całego świata. Pokazom będą towarzyszyły spotkania z twórcami i bohaterami prezentowanych obrazów, debaty z udziałem ekspertów i obrońców praw człowieka, wykłady oraz warsztaty. Festiwal potrwa do czwartku 15 grudnia.

Goście 16. Watch Docs

Gościem specjalnym 16. MFF Watch Docs będzie autor „Łaskawych” oraz książek reporterskich „Zapiski  z Homs” i „Czeczenia. Rok III”, laureat nagrody Goncourtów Jonathan Littell, który w latach 1994 – 2001 pracował w  międzynarodowej  organizacji  humanitarnej  Action  Internationale  Contre  la  Faim. Ceremonię  otwarcia festiwalu uświetni polska premiera jego filmu „Szkodliwe jednostki” („Wrong  Elements”), który opowiada o dzieciach – żołnierzach przymusowo wcielanych do powstałej w Ugandzie pod koniec lat 80. Armii Bożego Oporu Josepha Konego. Światowa premiera tego obrazu miała miejsce w maju tego roku na festiwalu w Cannes.

Kolejnym gościem festiwalu będzie Nima Sarvestani, członek jury 16. MFF Watch Docs i laureat Nagrody im. Marka Nowickiego, przyznawanej za wybitne osiągnięcia w ukazywaniu praw człowieka w filmie. W tegorocznym programie  znalazła  się retrospektywa  twórczości Sarvestaniego. Widzowie zobaczą  cztery jego  filmy: „Sprzedana” („I Was Worth 50  Sheep”), „Ci którzy powiedzieli nie” („Those Who Said No”), „Za kratami nie nosimy burek” („No Burqas Behind Bars”), „Więzienne siostry” („Prison Sisters”). Ostatni z tych obrazów zostanie pokazany podczas ceremonii zamknięcia festiwalu, która odbędzie się w czwartek 15 grudnia w warszawskim Kinie Muranów. Film ten jest kontynuacją głośnego, wyróżnionego Emmy, Prix Europa i Nagrodą Watch Docs dokumentu „Za kratami nie nosimy burek”.

12 filmów w konkursie

W tegorocznym konkursie o Nagrodę Watch Docs powalczy 12 wybitnych dokumentów z całego świata. W tej sekcji, obok „Szkodliwych jednostek” Littella, prezentowany będzie m. in. dokument „Ikona” Wojciecha Kasperskiego, a także „Nieustraszony wróbel” („Hooligan Sparrow”) w reż. Nanfu Wang, poświęcony chińskiej aktywistce Ye Haiyan (a.k.a Nieustraszony Wróbel), słynącej z niekonwencjonalnych metod walki m.in. o prawa pracowników seksualnych. Bohaterka rusza do prowincji Hajnan, by protestować w obronie sześciu dziewczynek wykorzystanych seksualnie przez dyrektora szkoły. Film Nanfu Wang był prezentowany i nagradzany m. in. na festiwalach Sundance, Hot Docs, One  World i Movies That  Matter.

W konkursie weźmie również udział obraz Mayi Zinshtein „Czyści” („Forever Pure”), dokumentujący dwa wyjątkowe lata w historii  Beitaru-Jerozolima, jednego z najsłynniejszych izraelskich klubów piłkarskich. Jego kibice to w większości ortodoksi przekonani, że w Bejtarze nie mają prawa występować arabscy gracze… jednak właściciel klubu, rosyjski oligarcha Arkady Gajdamak, jest innego zdania i wprowadza do drużyny dwóch muzułmanów. Kolejnym filmem konkursowym jest „A 157”, przejmujący obraz kurdyjskiego reżysera Behrooza Nooranipoora, który odsłania bezmiar cierpienia jazydów pod rządami ISIS. 157 to numer namiotu w jednym z obozów dla uchodźców na granicy iracko-tureckiej, w którym mieszkają samotnie trzy kurdyjskie jazydki: Hailin, Roken i Soolaf.

O Nagrodę Watch Docs będzie też walczył dokument „Zrób sobie kraj” („DIY Country”), w którym brytyjski filmowiec Anthony Butts przygląda się od wewnątrz powstaniu samozwańczej Donieckiej Republiki Ludowej na wschodzie Ukrainy, ujawniając korupcję, nepotyzm i wyborcze  oszustwa  przywódców tzw. Noworosji.

Stałe sekcje festiwalowe

W programie tegorocznego festiwalu znalazły się trzy stałe sekcje repertuarowe. W ramach sekcji poświęconej szczególnie palącym problemom dotyczącym łamania praw człowieka „Chcę  zobaczyć” zaprezentowane zostaną między innymi: zdobywca nagród publiczności na Berlinale i Krakowskim  Festiwalu Filmowym „Kto mnie teraz pokocha?” („Who’s Gonna Love Me Now”) w reż. Tomera i Baraka Heymannów, „Gorzka czekolada” („The Chocolate Case”) w reż.Benthe Forrero oraz „Ojciec, syn i święty dżihad” („The Father, the Son and the Holy Jihad”) w reż. Stéphane’a Malterre’a.

Nowe polskie filmy i krótkie metraże

W sekcji „Nowe filmy polskie”, która stanowi wybór najlepszych polskich dokumentów społecznych, znajdzie się m.in. obraz „Walka z szatanem” Konrada Szołajskiego, „Miejscy kowboje” Pawła Ziemilskiego, a także „Przy Planty 7/9” w reż. Michała Jaskulskiego i Lawrence’a Loewingera poświęcony pogromowi kieleckiemu i postaci lokalnego aktywisty Bogdana Białka, od lat walczącego o polsko-żydowskie pojednanie.

W sekcji zaangażowanych filmów krótkometrażowych „Na krótko” prezentowany będzie m.in. dokument „Kwassa Kwassa” Tuana  Andrew Nguyena i kultowego duńskiego kolektywu Superflex. Kolejną sekcją tematyczną 16. MFF Watch Docs będzie „Rekonstrukcja. Polityka pamięci” – zakwalifikowane do niej filmy poświęcone zostały polityce pamięci i szeroko pojętej polityce historycznej. W tej sekcji znajdzie się m. in. najnowszy dokument laureatki Złotego Niedźwiedzia na MFF w Berlinie Jasmili Žbanić „Jeden dzień w Sarajewie” („One Day in Sarajevo”). Ważnym  punktem  programu będzie również sekcja „Populizm. Reaktywacja” poświęcona problemowi europejskiego prawicowego populizmu. Zaprezentowane zostaną w niej filmy „Złapać Haidera” („Catching Haider”), „Przeżyć Blochera” („The Blocher Experience”) i „Model Erpatak” („The Erpatak Model”).

Następna z sekcji, „Próba mikrofonu” poświęcona jest problematyce wolności słowa. Wśród filmów poruszających tę tematykę na szczególną uwagę zasługuje dokument „Bez cenzury” („Uncensored”) o kolumbijskich dziennikarzach.

Podczas 16. MFF Watch Docs wykład mistrzowski wygłosi Barak Heymann – jeden z czołowych izraelskich filmowców, współpracujący w duecie producencko-reżyserskim ze swoim bratem Tomerem. „Mr Gaga”, obraz poświęcony tancerzowi i choreografowi Ohadowi Naharinowi, dyrektorowi artystycznemu słynnego Batsheva Dance Company, wejdzie na ekrany polskich kin w 2017 roku.

16. edycji festiwalu będzie towarzyszyła wystawa kolektywu Sputnik Photos „Stracone terytoria. OSAD” na której zobaczymy zdjęcia m. in. Jana Brykczyńskiego, Michała Łuczaka, Rafała Milacha, Agnieszki Rayss i Adama Pańczuka. Wystawa została poświęcona przestrzeni poradzieckiej i społeczno – politycznym  konsekwencjom transformacji na tych obszarach. W tegorocznym programie znalazła się przygotowana we współpracy z kolektywem Sputnik Photos sekcja „Stracone terytoria”.

Festiwalowe projekcje będą odbywać się w kinie Muranów, w CSW Zamek Ujazdowski i kinie Antropos. Pokaz specjalny filmu „Kto się śmieje ostatni” („The Last Laugh”) będzie miał miejsce w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

Wstęp na wszystkie pokazy oraz wydarzenia towarzyszące jest bezpłatny.

Watch Docs to wspólne przedsięwzięcie wiodącej polskiej organizacji obrony praw człowieka – Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Społecznego Instytutu Filmowego oraz Państwowego Muzeum Etnograficznego w  Warszawie. Po zakończeniu festiwalu w Warszawie Watch Docs rusza w Polskę – w 2017 roku jego objazdowa odsłona zawita do ponad 40 polskich miast. Wydarzenie jest współfinansowane przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

www.watchdocs.pl

www.facebook.com/WATCHDOCSFILMFESTIVAL.

23.11.2016