23. FKE Cinergia w Łodzi





Podczas 23. Forum Kina Europejskiego Cinergia w Łodzi 12 filmów wystartuje w Konkursie Polskich Debiutów i Filmów Drugich. Festiwal odbędzie się w dniach 23 listopada – 1 grudnia 2018 roku. W zmaganiach o główną nagrodę rywalizować będzie siedem filmów fabularnych, cztery pełnometrażowe dokumenty i jedna pełnometrażowa animacja. Połowa filmów konkursowych będzie miała w Łodzi swoje premiery.

23. Forum Kina Europejskiego Cinergia w Łodzi to kilkadziesiąt tytułów filmowych, blisko 130 projekcji, liczne polskie i łódzkie premiery. Nie zabraknie tradycyjnych już: polskiego i europejskiego konkursu debiutów i filmów drugich, spotkań z mistrzami oraz muzycznych wydarzeń towarzyszących.

„Pokazujemy filmy, które już zdobyły sławę i nagrody na międzynarodowych, prestiżowych festiwalach, jak również te, które po prostu: przebiły się przez trudną festiwalową selekcję i zebrały świetne noty – tak publiczności jak i krytyków – z całego świata. Zależy nam, by prezentowane tu filmy były różnorodne tak formalnie jak i tematycznie”, piszą organizatorzy.

Organizatorem festiwalu jest Stowarzyszenie Łódź Filmowa przy wsparciu miasta Łódź i Łódzkiego Centrum Wydarzeń. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polski Instytut Sztuki Filmowej współfinansują ten projekt.

KONKURS POLSKICH DEBIUTÓW I FILMÓW DRUGICH NA 23. FKE CINERGIA:

53 WOJNY reż. Ewa Bukowska, Polska 2018, 82’

Film fabularny. Anka i Witek są kochającym się małżeństwem. On jest korespondentem wojennym, który większość dni w roku spędza na wojnie. Ona nieustannie czeka, aż mąż wróci do domu. Anka stara się żyć normalnie, jednak lęk o życie Witka staje się coraz bardziej dojmujący. Zaczyna szykować się na najgorsze…

CALL ME TONY reż. Klaudiusz Chrostowski, Polska 2017, 62’

Film dokumentalny. Osiemnastoletni kulturysta, który pragnie zostać aktorem z uporem zabiega o atencję wiecznie nieobecnego ojca. Konrad mieszka w górniczym miasteczku na południu Polski. Kreując swój wizerunek inspiruje się aktorami kina akcji, spędza godziny na siłowni i zapisuje się na zawody kulturystyczne. Wszystko to prowadzi do załamania spowodowanego wewnętrznym konfliktem między nim samym a wersją siebie, którą stara się stworzyć by zyskać akceptację otoczenia. Życie Konrada zmienia się kiedy na nowo odkrywa swoją dawną pasję do aktorstwa. Czy odnajdzie właściwą dla siebie drogę?

CÓRKA TRENERA reż. Łukasz Grzegorzek, Polska 2018, 93’

Film fabularny. Maciej Kornet podróżuje po Polsce wraz z 17-letnią córką Wiktorią. Od wielu lat są tylko we dwoje, zawsze razem. Ona jest jego oczkiem w głowie, on – całym jej światem. Do czasu gdy dołącza do nich Igor, dobrze zapowiadający się zawodnik, który zaczyna trenować pod okiem Macieja. Dzięki chłopakowi Wiktoria otworzy się na nowe doznania. Pierwszy papieros, pierwszy kieliszek alkoholu, pierwsza miłość. Wszyscy troje wyruszą w długą podróż rozklekotanym vanem, podczas której każdy będzie chciał osiągnąć swój cel.

FUGA reż. Agnieszka Smoczyńska, Polska/Czechy/Szwecja 2018, 100’

Film fabularny. Alicja straciła pamięć. Z dala od domu i rodziny zbudowała nową siebie: niezależną i bezkompromisową. Po dwóch latach wraca do swojego poprzedniego życia. Jej rodzina oczekuje, że odnajdzie się w roli żony, matki i córki. Alicja nie pamięta miłości do rodziny. Mąż i syn nie rozpoznają kobiety, która wygląda znajomo, ale zachowuje się jak ktoś obcy. Czy przypomnienie sobie dawnego uczucia jest niezbędne, by być szczęśliwą?

GRANICZNE CIĘCIE reż. Igor Chojna, Polska/Niemcy 2018, 72’

Film dokumentalny. Halina, doświadczona przez życie fryzjerka, zatrudnia młodą, beztroską asystentką Andżelę, której niczym matka próbuje przekazać wszystkie lekcje życia. Klienci którzy odwiedzają ich salon, to niemieccy seniorzy, którzy przekraczają pobliską granicę do maleńkiej polskiej miejscowości, w poszukiwaniu tanich usług fryzjerskich. Siedząc na fotelu fryzjerskim dzielą się swoimi marzeniami, lękami i historiami z życia. Marzeniem Haliny jest, aby Andżela pracowała z nią do końca jej dni, czy Andżela poświęci swoje plany, by zostać w salonie Haliny?

JESZCZE DZIEŃ ŻYCIA reż. Damian Nenow, Raul de la Fuente, Polska/Hiszpania/Belgia/Niemcy 2018, 85’

Film animowany. Oparta na książce Ryszarda Kapuścińskiego historia reportera realizującego swoją misję w ogarniętej wojną Angoli w 1975 roku. Podczas wyprawy Kapuściński zdaje sobie sprawę, że jest świadkiem wydarzeń, których znaczenie będzie wymagać wyjścia poza rolę obserwatora. To pozwoli mu narodzić się ponownie zarówno jako pisarzowi, jak i człowiekowi. Pod względem formalnym film jest stylizowaną animacją z fragmentami zdjęć dokumentalnych. Za pomocą narracji animacyjnej opowiedziano historię dziejącą się w przeszłości oraz oddano surrealistyczne realia wojny. Dokument pozwolił autorom uwzględnić pamięć tych, którzy przeżyli, a historii dodać realizmu.

LOVE EXPRESS. PRZYPADEK WALERIANA BOROWCZYKA reż. Kuba Mikurda, Polska/Estonia 2018, 72’

Film dokumentalny. Historia wzajemnych powiązań między strefami sztuki wysokiej, seksualności i rynku kultury opowiadana z perspektywy kariery niepokornego reżysera i artysty wizualnego Waleriana Borowczyka przez bliskie mu osoby i wielkie postacie kina zainspirowane jego twórczością. Jak to się stało, że ten hołubiony w latach 70. XX wieku przez krytyków i festiwale filmowe artysta został w latach 80. XX wieku wchłonięty przez rynek filmów erotycznych? W jaki sposób reżyserowi, który tworzył światowej klasy kino, a jego filmy pokazywane były w konkursie w Cannes, przypięto łatkę twórcy filmów erotycznych. Film w oryginalny sposób portretuje zawirowania rewolucji seksualnej i jej konsekwencje.

NINA reż. Olga Chajdas, Polska 2018, 130’

Film fabularny. Nina, trzydziestoparoletnia nauczycielka, która nie może mieć dzieci, szuka surogatki. Wydaję się, że razem z mężem Wojtkiem, znaleźli idealną kandydatkę. Magda, pozornie szczęśliwa dwudziestopięciolatka, bawi się życiem, nie ma zobowiązań. Nina zakochuje się w kobiecie, która mogłaby urodzić jej dziecko. To historia nieoczekiwanej miłości, umiejętności wypełniania pustki, skomplikowanych wyborów.

OKNA, OKNA reż. Wojciech Solarz, Polska 2018, 62’

Film fabularny. Wojtek spędza całe dnie, przesiadując na leśnej ambonie i tropiąc wraz z leśniczymi głusze plądrujące okoliczne wioski i miasteczka głuszce. Pewnego wieczoru wraca polami z pracy i natyka się na dziwne zjawisko. W oddali porusza się dom. A właściwie jedno zapalone okno. Kiedy wraca następnego dnia, sytuacja się powtarza. Z dnia na dzień okien ukazuje się coraz więcej. I więcej. I jadą. Zaintrygowany Wojtek próbuje rozwikłać poetycko-abstrakcyjną zagadkę.

OVER THE LIMIT reż. Marta Prus, Polska/Finlandia/Niemcy 2017, 74’

Film dokumentalny. 20-letnia Rosjanka Margarita Mamun trenuje gimnastykę artystyczną. W przygotowaniach do olimpiady w Rio de Janeiro pomagają jej dwie trenerki, reprezentujące różne podejścia do sportowego sukcesu i wchodzące z bohaterką w odmienne relacje. Film w emocjonalny sposób opowiada o psychicznych kosztach, jakie niesie ze sobą uprawianie wyczynowego sportu. Pokazuje, jak dążenie do mistrzostwa łączy się z brutalnym hartowaniem charakteru zawodniczki.

VIA CARPATIA reż. Klara Kochańska-Bajon, Kasper Bajon, Polska/Macedonia/Czechy 2018, 75’

Film fabularny. Planowanie wymarzonych wakacji to duża przyjemność dla dobrze usytuowanego młodego małżeństwa klasy średniej, Julii i Piotra. Mamy XXI wiek, stale poprawia się dostępność turystycznych „destynacji”, ale zmienił się też świat. Na prośbę matki Piotra para redefiniuje plany i wyrusza w podróż przez Bałkany, kierując się do obozu dla uchodźców na granicy macedońsko-greckiej.

WILKOŁAK reż. Adrian Panek, Polska/Holandia/Niemcy 2018, 88’

Film fabularny. Lato 1945 roku. Ośmioro dzieci wyzwolonych z obozu Gross-Rosen trafia do prowizorycznego sierocińca w opuszczonym pałacu wśród lasów. Opiekuje się nimi dwudziestoletnia Hanka, również była więźniarka. Po okropieństwach obozu bohaterowie powoli odzyskują resztki straconego dzieciństwa, jednak koszmar szybko powraca. W okolicznych lasach krążą obozowe wilczury. Wypuszczone przez esesmanów, wygłodzone i zdziczałe zwierzęta osaczają pałac w poszukiwaniu pożywienia. W przerażonych dzieciach uruchamia się obozowy instynkt przetrwania.

KONKURS EUROPEJSKICH DEBIUTÓW I FILMÓW DRUGICH NA 23. FKE CINERGIA:

ÁGA / NANOUK

  • koprodukcja: Francja, Niemcy, Bułgaria
  • 2018 / dramat
  • reżyseria – Milko Lazarov
  • scenariusz – Milko Lazarov, Simeon Ventsislavov

Nanook i Sedna żyją samotnie w lodowej krainie gdzieś na północy Jakucji – biel tutejszego śniegu wypala oczy, a mróz szczypie w policzki. Polując na renifery, łowiąc ryby i wyprawiając skóry, przeżyli wspólnie wiele lat, które – tak jak surowy klimat – odcisnęły piętno na ich zmęczonych, lecz szlachetnych twarzach. Nad szczęśliwą jesienią życia małżonków unosi się jednak bolesne wspomnienie tytułowej Ági – córki, która przed laty opuściła rodziców. Co między nimi zaszło? Czy istnieje szansa na pojednanie rodziny? Pytania te powracają, gdy do pary staruszków przyjeżdża na skuterze śnieżnym Chena – młody chłopak, który przyznaje, że widział Ágę w mieście – w leżącym nieopodal zupełnie obcym świecie.

DZIEDZICZKI / LAS HEREDERAS

  • koprodukcja: Paragwaj, Niemcy, Urugwaj, Brazylia, Norwegia, Francja
  • 2018 / dramat obyczajowy
  • reżyseria i scenariusz – Marcelo Martinessi

To historia tytułowej pary kobiet żyjących w stanie zawieszenia między wspaniałą przeszłością a malującą się raczej w posępnych barwach przyszłością. Chela (laureatka Srebrnego Niedźwiedzia Ana Brun) i Chiquita (Margarita Irún) znalazły się w finansowych tarapatach, przez które zmuszone są sprzedawać kawałek po kawałku swój dobytek. Kiedy Chiquita znika na chwilę z życia partnerki, ta postanawia przekroczyć marazm i rutynę, poświęcając się karierze taksówkarki-amatorki. W trakcie wykonywania jednego ze zleceń, Chela poznaje młodszą od siebie Angy (Ana Ivanovn), która daje jej zastrzyk pewności siebie i otwiera nowe perspektywy. Marcelo Martinessi, autor filmu, buduje wielowymiarowy konflikt charakterów i zręcznie operuje nastrojem. Nieoczywiste rozwiązania narracyjne i formalne zaowocowały Nagrodą im. Alfreda Bauera na tegorocznym Berlinale.

GIRL

  • Belgia / 2018 / dramat
  • reżyseria – Lukas Dhont
  • scenariusz – Lukas Dhont i Angelo Tijssens
  • Nagroda FIPRESCI, Nagroda Specjalna, Najlepszy aktor w filmie (Victor Polster) w sekcji Un Certain Regard, Złota Kamera na MFF w Cannes 2018
  • Nagroda Publiczności i Nagroda Specjalna na MFF w San Sebastián

15-letnia Lara zrobi wszystko, by spełnić swoje marzenia. Chce zacząć naukę w prestiżowej szkole baletowej i zrobić karierę baleriny. Marzy o czymś jeszcze – o wydostaniu się z chłopięcego ciała, w którym uwięziona jest wrażliwa dziewczyna. Debiutant Lukas Dhont, odkrycie tegorocznego festiwalu w Cannes, z dojrzałością i niezwykłą subtelnością opowiada o tym, jak opresyjne bywa własne ciało oraz jak wyczerpująca może być walka z jego ograniczeniami. Zwłaszcza gdy jesteś młodym, niecierpliwym nastolatkiem poszukującym własnej tożsamości. Girl to także sukces charyzmatycznego tancerza Victora Polstera, który swoją wielką aktorską kreacją wykracza poza narzucone kulturowo genderowe schematy, obnażając bolesną niedoskonałość biologicznych definicji i ich społecznej percepcji. [Katarzyna Wolanin]

GRACZE / JOUEURS

  • Francja / 2018 / dramat
  • reżyseria – Marie Monge
  • scenariusz – Marie Monge, Julien Guetta

Kiedy Ella poznaje Abla w jej życiu dokonuje się wolta. Nie tylko emocjonalna – dziewczyna szybko zakochuje się w chłopaku – przede wszystkim obyczajowa. Ella wchodzi z impetem w dynamiczne, drapieżne, ale przede wszystkim fascynujące nocne życie Paryża, do którego dotychczas nie miała wstępu. Mało kto tak naprawdę ma. Mroczna, ale kusząca różnymi atrakcjami sfera kusi, mami, wciąga, zasysa. Dziewczyna chce zrobić wrażenie na chłopaku, ale próbuje sprawdzić też swoje własne limity. Świat kasyn, hazardu, szybkich pieniędzy i ryzyka niesie ze sobą obietnicę przeżycia czegoś wyjątkowego i zakazanego. Ale czy ta zabawa jest do końca bezpieczna? I czy miłość może przetrwać starcie z nałogiem?  Francuski debiut młodziutkiej Marie Monge pokazywany był na tegorocznym MFF w Cannes w sekcji Quinzaine des Réalisateurs.

GRANICA / BORDER / GRÄNS

  • koprodukcja: Dania, Szwecja
  • 2018 / Fantasy, Thriller, Romans
  • reżyseria – Ali Abbasi
  • scenariusz – Ali Abbasi, Isabella Eklöf, John Ajvide Lindqvist
  • Najlepszy film przeglądu Un Certain Regard 2018 na MFF w Cannes

Dawno, dawno temu na przystani promowej pracowała bardzo, ale to bardzo brzydka celniczka. W wolnych chwilach Tina chodziła boso po lesie, a do snu czytała kryminały Lisy Marklund. Nie miała szczęścia w miłości, a jej ojciec chorował na amnezję. Za to w pracy była bardzo doceniana, bo umiała wykryć przemycany alkohol (podając dokładną liczbę butelek, zanim jeszcze torba delikwenta została otwarta), a nawet wyczuwała złe zamiary kontrolowanych osób. Pewnego dnia przed jej stanowiskiem stanął jednak tajemniczy mężczyzna, którego zamiarów nie umiała rozpoznać. Był to bez wątpienia facet ze skłonnością do… trollowania.

PERŁA / PEARL

  • koprodukcja: Szwajcaria, Francja//2018//dramat
  • reżyseria – Elsa Amiel
  • scenariusz – Elsa Amiel i Laurent Larivière

Film – pokazywany w oficjalnej selekcji tegorocznej sekcji Giornate degli Autori MFF w Wenecji – portretuje świat profesjonalnych sportsmenek. Tytułowa Lea Pearl bierze udział w Międzynarodowych Mistrzostwach dla Kobiet w kulturystyce, kamera ukazuje 72 godziny z jej życia. Widzimy, że bohaterka jest gotowa na wszystko, by zdobyć najważniejsze wyróżnienie konkursu Miss Heaven: film opowiada o jej zaangażowaniu, ale też przekraczaniu granic – także tych genderowych – w dążeniu do doskonałości. Niespodziewanie plan Pearl zostaje zaburzony przez wizytę byłego partnera, który zjawia się na mistrzostwach z ich 6-letnim synem. Okazuje się, że Lea w ogóle nie zna swojego dziecka. By móc wejść na sam szczyt świata sportu musiała poświęcić więcej niż zakładaliśmy do tej pory.

RED COW

  • Izrael / 2018 / dramat obyczajowy
  • reżyseria i scenariusz – Tsivia Barkai Yacov

Mocny debiut z Izraela ukazujący patriarchalne społeczeństwo Jerozolimy. Benny jest półsierotą, jej matka zmarła przy porodzie. Ma 17 lat i właśnie zaczyna kwestionować obyczaje, w których przyszło jej żyć, uwiera ją przede wszystkim utopijny nacjonalizm jej kraju. Ojciec kocha córkę, ale bezwarunkowo i dogmatycznie wyznaje religię i normy otaczającego ich świata. Wierzy, iż musi być przede wszystkim autorytetem dla dorastającej dziewczynki, dlatego jego wychowanie bywa (zbyt) surowe. Niespodziewanie Benny poznaje wyzwoloną Yael – inną młodą dziewczynę – dzięki której przejdzie przyspieszoną emancypację. Piękne zdjęcia.

SULEIMAN MOUNTAIN

  • koprodukcja: Rosja i Kirgistan
  • 2018 / dramat
  • reżyseria i scenariusz – Elizaveta Stishova
  • Nagroda FEDEORA i Najlepszy film sekcji East of West MFF w Karlowych Warach 2018

Niezwykły rodzinny dramat rozgrywający się wśród dalekich pejzaży Kirgistanu. Rzadko kto tu dociera. Hermetyczne społeczności regionu żyją z dala od europejskich cywilizacji – jednak czy rzeczywiście tak dużo nas dzieli? Każdy nosi w sobie potrzebę kochania, bliskości, posiadania rodziny. Nawet Karabas, główny bohater filmu: lubiący zabawę i używki lekkoduch, którego młoda żona spodziewa się dziecka. Czy w tradycyjnej, patriarchalnej społeczności mężczyzna zdoła podporządkować się kobiecie i wyjść poza ogólnie obowiązujący schemat: zapanować nad nałogami i kawalerskimi przyzwyczajeniami wobec zbliżającego się porodu dziecka? Niespodziewanie zjawia się poprzednia żona Karabasa z informacją, że odnalazła ich dawno zaginionego syna Uluka. Czy dwóm kobietom uda się porozumieć, a mężczyźnie pogodzić przeszłość z teraźniejszością?

TOUCH ME NOT

  • koprodukcja: Rumunia, Niemcy, Czechy, Bułgaria, Francja / 2018 / dramat
  • reżysera i scenariusz – Adina Pintilie
  • Złoty Niedźwiedź w Konkursie głównym Berlinale 2018

Powiedź mi jak mnie kochasz, żebym wiedziała jak kochać – te słowa są mottem filmu. Reżyserka ze swoimi bohaterami wyrusza w podróż w ich prywatne życia, by odpowiedzieć na pytanie, co to takiego intymność. Film, a może raczej artystyczny manifest zawieszony jest między filmową fikcją i wymogami kina a rzeczywistością, kinem dokumentalnym, rejestracją codzienności. Wszystko tu przenika się ze sobą. Laura, Tomas, Christian zapraszają nas do swojego życia oferując empatię, szczerość i uczciwość.  Film stara się pokazać współczesną miłość i różne odmiany związków, stawia też pytania o granice w każdej z ukazanych relacji. Reżyserka pyta również o to, czy kochając można pozostać wolnym.

WINNI / THE GUILTY

  • Dania / 2018 / thriller
  • reżyseria i scenariusz – Gustav Möller

Objawienie Sundance i Rotterdamu (nagrody publiczności), to trzymający w napięciu, pełen nieoczywistych zwrotów akcji thriller, w którym obserwujemy historię byłego funkcjonariusza policji, obecnie operatora numeru alarmowego. Bohater zostaje wplątany w sprawę domniemanego porwania, a od jego błyskawicznych decyzji zależy ludzkie życie. Möller zręcznie prowadzi grę psychologiczną z widzem, budując gęstą atmosferę z oszczędnych, starannie wyważonych środków. Każda sekunda filmu jest precyzyjnie zaplanowana: grymas, spojrzenie czy dźwięk łączą się w mistrzowską całość.

Informacja prasowa 


23.10.2018