65. urodziny Michała Kwiecińskiego

1 maja Michał Kwieciński kończy 65 lat.

Michał Kwieciński urodził się 1 maja w Warszawie. Jest jednym z najbardziej znaczących producentów filmowych i telewizyjnych w Polsce. To w założonym przez niego Akson Studio powstały ostatnie filmy Andrzeja Wajdy, seriale takie jak „Magda M.”, „Klan”, „Czas honoru”, czy „Oficer”, które przez lata kształtowały gusta i oczekiwania widzów. Produkując filmy uznanych twórców, nie zapomina o debiutantach, wspierając ich na początku artystycznej drogi. W jego dorobku znajdują się zarówno produkcje wojenne, jak i współczesne, próbujące złapać rytm dzisiejszego świata.

Zanim Kwieciński zajął się kinem, specjalizował się w chemii – skończył studia na tym wydziale w drugiej połowie lat 70., a w 1981 roku obronił doktorat. Rok później rozpoczął studia reżyserskie w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Warszawie, które ukończył w 1986 roku. Przez pierwsze lata kariery artystycznej reżyserował spektakle telewizyjne, zarówno według tekstów klasycznych, jak i nowoczesnych. 

Produkcja filmowa

W 1992 roku Michał Kwieciński założył Akson Studio, w którym wyprodukował „Zemstę” (2002), nominowany do Oscara „Katyń” (2007), „Tatarak” (2009), za który Andrzej Wajda otrzymał w Berlinie Nagrodę im. Alfreda Bauera, „Wałęsę. Człowieka z nadziei” (2013), a obecnie produkuje „Powidoki” (2016), opowieść o powojennych losach malarza Władysława Strzemińskiego. Oprócz tego w warszawskim domu produkcyjnym powstały też osadzone w czasie wojny filmy „Joanna” (2010) Feliksa Falka i „Wenecja” Jana Jakuba Kolskiego. Kwieciński nie ogranicza się tylko do produkcji stricte krajowych – odpowiadał też ze strony polskiej za produkcję „Małej Vilmy. Ostatniego dziennika” Marty Meszaros (2000), który powstał przy współpracy z Węgrami, Niemcami oraz Kirgistanem. Jako koproducent wykonawczy, szef Akson Studio uczestniczył też w realizacji „Tam, gdzie żyją Eskimosi” (2001) Tomasza Wiszniewskiego, polsko-niemiecko-amerykańskiej koprodukcji z Bobem Hoskinsem w roli głównej.

Kwieciński stawia też na młodych: to w jego studiu powstała „Oda do radości” (2005), składająca się z trzech nowel napisanych i wyreżyserowanych przez niedawnych absolwentów Szkoły Filmowej w Łodzi: Annę Kazejak, Jana Komasę i Macieja Migasa. Film otrzymał dwie nagrody na festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie oraz Nagrodę Specjalną Jury na festiwalu w Gdyni. Kwieciński został też producentem pełnometrażowego debiutu Kazejak, „Skrzydlatych świń” (2010) oraz drugiego filmu Jana Komasy „Miasto 44” (2014). Ta ostatnia produkcja była ogromnym wydarzeniem w polskim kinie, nie tylko ze względu na temat, lecz także rozmach realizacyjny – budżet wyniósł ponad 20 milionów złotych, w tym 6 milionów dotacji z PISF. Kwieciński zaproponował realizację młodemu reżyserowi tuż po premierze „Ody”. – Miałem ambicję, aby na przekór wszystkim film wysokobudżetowy na ważny narodowy temat został zrealizowany przez bardzo młodego człowieka. Chciałem dokonać rewolucji w polskiej kinematografii, udowodnić, że młodzi potrafią podjąć się takiego zadania – mówił w „Polityce”.  W Akson Studio powstały też debiuty reżyserskie Filipa Marczewskiego „Bez wstydu” (2012) oraz Macieja Pieprzycy „Drzazgi” (2008). Dobrą tradycję wspierania młodych reżyserów kontynuuje syn Michała Kwiecińskiego, Jan Kwieciński, który zadebiutował jako samodzielny producent w 2015 roku nowelowym filmem „Nowy Świat”, reżyserowanym przez Elżbietę Benkowską, Łukasza Ostalskiego i Michała Wawrzeckiego. 

Filmy fabularne i seriale

W 2006 roku Michał Kwieciński zadebiutował jako reżyser filmu kinowego (wcześniej, oprócz spektakli telewizyjnych, realizował też seriale, między innymi „Palce lizać” (1999), „Rodzina zastępcza” (1999-2000) oraz film telewizyjny „Biała sukienka” w cyklu „Święta polskie”) – komedią obyczajową „Statyści”, do której scenariusz napisał Jarosław Sokół. Osadzona na polskiej prowincji opowieść o kulisach powstawania chińskiego produkcyjniaka zdobyła uznanie zarówno widzów, jak i jury festiwalu w Gdyni. „Statyści” otrzymali Złotego Klakiera, nagrody za scenariusz, zdjęcia (Arkadiusza Tomiaka), drugoplanową rolę kobiecą i męską (Anna Romantowska i Krzysztof Kiersznowski), nagrodę Rady Programowej TVP, a także Nagrodę Specjalną Jury. Rok później Kwieciński wyreżyserował film telewizyjny „Jutro idziemy do kina” na podstawie scenariusza Jana Stefana Stawińskiego, wyróżniony w Gdyni przez Radę Programową TVP. W rolach głównych – licealistów kończących szkołę rok przed wybuchem II wojny światowej – wystąpili Mateusz Damięcki, Antoni Pawlicki i Jakub Wesołowski. Dalsze losy tamtego pokolenia Michał Kwieciński – jako reżyser oraz producent – przedstawił w hitowym serialu „Czas honoru”, który doczekał się aż sześciu serii, realizowanych w latach 2008-2013. Scenariusz napisany przez Ewę Wencel i Jarosława Sokoła opowiadał o wojennych i tuż powojennych losach grupy przyjaciół, którzy po przeszkoleniu w Anglii, lądują w Polsce i prowadzą akcje dywersyjne, a po 1945 roku próbują odnaleźć się w nowej rzeczywistości. W 2014 powstała specjalna seria odcinków „Czas honoru. Powstanie”, uzupełniająca opowieść o Cichociemnych. 

W 2016 premierę miał kolejny historyczny serial reżyserowany (razem z Michałem Rosą) i produkowany przez Michała Kwiecińskiego „Bodo”, o przedwojennej gwieździe polskiego kina, Eugeniuszu Bodo. Inne seriale wyprodukowane przez Akson Studio to „Klan” (1997), „Magda M.” (2005), „Oficer” (2004), „Oficerowie” (2006), „Trzeci oficer” (2008), „Teraz albo nigdy!” (2008), „Przyjaciółki” (od 2012), „Misja Afganistan” (2012), „Przepis na życie” (2011-2013), „2XL”, (2013), „O mnie się nie martw” (od 2014), „Sama słodycz” (2014).

Michał Kwieciński jest członkiem Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej. W latach 2005-2008 był wiceprzewodniczącym Rady Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. W 2013 roku odznaczono go Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.

Ola Salwa

01.05.2016