7. Festiwal Kamera Akcja

6 października rozpoczyna się 7. edycja Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja. Wydarzenie jest współfinansowane przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Impreza dla kinomanów

„Jesteśmy festiwalem, który zrzesza kinomanów. To miejsce, gdzie spotykają się m.in. studenci wszystkich ośrodków filmoznawczych, ale kierujemy naszą imprezę do wszystkich, którzy chcą poznać kulisy branży filmowej” – mówił podczas konferencji wydarzenia Przemysław Glajzner.

„W tym roku zaplanowaliśmy 5 spotkań i 5 dyskusji. Zaczniemy od dosyć kontrowersyjnej rozmowy o tym, czy to krytycy decydują o programach festiwali i tym, jakie filmy te festiwale wygrywają. W dyskusji „Krytycy rozdają karty” udział wezmą Tomasz Raczek, Agnieszka Wasiak i Jan Topolski. Dzień później odbędzie się rozmowa o roli wideo-esejów. Gośćmi spotkania będą m.in. Michał Oleszczyk i Stanisław Liguziński. Na finał w niedzielę zapraszamy natomiast na rozmowę o tym, jak polskie kino plasuje się na arenie międzynarodowej – panel odbędzie się pod hasłem «Idą w świat»”  – mówiła Malwina Czajka.

Warsztaty dla profesjonalistów i początkujących

Po raz pierwszy w Polsce, na 7. Festiwalu Kamera Akcja odbędą się warsztaty dla profesjonalnych krytyków filmowych z tworzenia wideo-eseju, które poprowadzą Kuba Mikurda i Stanisław Liguziński. Warsztatom towarzyszyć będzie także sekcja filmowa prezentująca nowatorską formę krytyki filmowej wykorzystującą technikę found footage. Organizatorzy nie zapominają o tych, którzy stawiają pierwsze kroki w krytyce filmowej. Specjalnie dla nich przygotowane zostały warsztaty m.in. „Diabeł tkwi w szczegółach. Jak pisać o kostiumach?” z Jagodą Murczyńską, „Krytyk mówi: dykcja” z filmoznawczynią i logopedką Pauliną Orzeszyną-Pabiś. Odbędą się również zajęcia z analizy i interpretacji filmu oraz tworzenia recenzji.

Tradycyjnie podczas Festiwalu obędzie się rywalizacja w trzech kategoriach konkursowych: Konkurs Etiud i Animacji, Konkurs „Krytyk mówi” (do wygrania staż u Patrycji Wanat, szefowej działu kultury w radiu TOK FM) oraz Konkurs „Krytyk pisze” (zwycięzca otrzyma możliwość stażu w magazynie „Film PRO”).

Gry i kino

„W sobotę będziemy rozmawiać o przenikaniu się świata gier i świata filmu. Naszym gościem będzie pracujący przy „Wiedźminie” i zajmujący się efektami specjalnymi w filmach Marcin Nowak oraz krytycy Michał Walkiewicz i Ludwika Mastalerz” – dodawała Malwina Czajka.

Widzowie tegorocznej edycji Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja zobaczą blisko 80 filmów, w tym 50 pełnometrażowych. Jednym z wydarzeń festiwalowych będzie kolejna odsłona stałej sekcji „Filmoznawca-filmowiec”, której bohaterem w tym roku będzie Wojciech Smarzowski. Widzowie zobaczą trudno dostępne realizacje telewizyjne reżysera – „Klucz”, „Cztery kawałki tortu”, „Kuracja”, „Małżowina”, a także film dyplomowy „Fire Inside”, który Smarzowski zrealizował w Szkole Filmowej w Łodzi.

6 – 9 października w Łodzi

7. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja potrwa w Łodzi od 6 do 9 października. Projekcje filmowe, warsztaty, panele dyskusyjne i spotkania będą się odbywać w kompleksie przy Łąkowej 29 – Kinie 3D Wytwórnia oraz w Kinie Szkoły Filmowej przy Targowej 61/63. Sprzedaż karnetów festiwalowych (w cenie 50 zł i 25 zł) odbywa się poprzez stronę www.kameraakcja.com.pl.
 

Rozmowa z Malwiną Czajką z Festiwalu Kamera Akcja

PISF: Pod jakim hasłem organizowany jest Festiwal Kamera Akcja? Jakie są cele tej imprezy?

Malwina Czajka: Nasz festiwal od 7 lat odbywa się w Łodzi. Głównym hasłem imprezy jest „Wszyscy jesteśmy krytykami”. Rozmawiamy o tym, że każdy, kto interesuje się kinem może oceniać filmy. Staramy się to opiniowanie podnieść na najwyższy poziom i pokazywać, w jaki sposób można krytykować, recenzować, mówić o filmie. Staramy się też pokazać, że warto poznać tajniki kina i branży filmowej, aby na film spojrzeć troszeczkę inaczej. Podczas 7. edycji pokazujemy, że tak naprawdę recenzja jest zwieńczeniem całego procesu twórczego wokół filmu. Przyznajemy, że krytycy mają niezwykły wpływ na to, co dzieje się w branży filmowej. Nie tylko są autorytetami dla czytelników – kinomanów, ale są także tymi, którzy decydują o tym, jaki film gdzie się pojawi i w jaki sposób będzie on pokazywany szerszej publiczności.

PISF: Wasza impreza stara się być miejscem, gdzie osoby dopiero myślące o spróbowaniu sił w zawodzie krytyka mogą poznać tajniki tego zawodu.

Malwina Czajka: Tak, zaczynamy zauważać, że jesteśmy platformą między dwoma momentami – gdy jest się w liceum czy na studiach a chwilą, gdy wchodzi się do zawodu. Chcemy pokazać, że świat branży filmowej nie jest straszny i daleki. Wystarczy spotkać się z krytykiem filmowym. Mamy w programie nie tylko panele dyskusyjne na których rozmawiamy o kinie, ale podczas festiwalu odbywa się mnóstwo warsztatów. Przybliżamy też nieznane szerzej pojęcia, jak np. agent sprzedaży i opowiadamy np. o tym, jak wygląda dystrybucja filmów, bo wbrew pozorom jest to zagadnienie mało znane zwykłym kinomanom.

Na warsztatach pokazujemy, jak wiele osiągają osoby, które cały czas szukają swojej drogi, jeżdżą na najważniejsze festiwale, ale też dużo piszą i dużo się uczą. Staramy się pokazać młodym ludziom, że szkolenie swojego warsztatu w różny sposób dużo daje w późniejszym życiu zawodowym. Też nie jest powiedziane, że każdy, kto interesuje się kinem musi zostać krytykiem filmowym. Jest dużo sposobów, aby odnaleźć się w tej branży, nie tylko zajmując się reżyserią.

Teraz powstaje ogromna ilość vlogów, więc organizujemy warsztaty z filmoznawczynią, która jest także logopedą – będzie się można u nas na uczyć nie tylko, o czym mówić, ale i jak mówić. Będą też warsztaty radiowe z laureatką Nagrody PISF Magdaleną Miśką-Jackowską, dziennikarką RMF Classic, która niezwykle ciekawie rozmawia o kinie. Jej rozmów z nietuzinkowymi postaciami kina słucha się z zapartym tchem. Tego właśnie chcemy uczyć młodych ludzi.

PISF: Trzy najważniejsze pani zdaniem wydarzenia tegorocznej edycji Festiwalu Kamera Akcja?

Malwina Czajka: Z pewnością sekcja „Filmoznawca – filmowiec”, gdzie w tym roku gościmy Wojciecha Smarzowskiego, z którym porozmawiamy o jego początkach i drodze do głośnego już „Wołynia”. Kolejna rzecz niezwykle istotna to projekcje filmowe. Ja polecam mocny, ciekawy i bardzo kontrowersyjny grecki „Interruption”. Wśród dyskusji z pewnością poleciłabym rozmowę o sztuce kradzieży i wizualnej krytyce filmowej, która będzie nawiązaniem do całego bloku wideo-esejów. Ta sekcja, programowana i omawiana przez Kubę Mikurdę, Stanisława Liguzińskiego i Jakuba Majmurka zapowiada nadchodzące zmiany w krytyce filmowej i warto śledzić nowe tendencje.

Z Malwiną Czajką rozmawiała Marta Sikorska

16.09.2016