9. AFF. US in Progress





W ramach projektu polskie firmy post-produkcyjne pomagają ukończyć niezależne filmy amerykańskie, a producenci mają okazję poznać polskie uwarunkowania koprodukcyjne oraz spotykać potencjalnych partnerów wśród polskiej branży filmowej. US in Progress organizowane jest dwa razy w roku: jesienią we Wrocławiu, a w czerwcu w Paryżu – podczas Champs-Elysees Film Festival.

Od tego roku US in Progress Wrocław współpracuje z Papaya Films, firmą produkcyjną, działającą w branży filmowej, reklamowej i medialnej, obecną na rynku od 2006 roku z siedzibami w Warszawie, Nowym Jorku i Londynie. Poprzez doświadczenie w produkcji i świetny międzynarodowy zespół reżyserów, Papaya Films tworzy treści dla telewizji, internetu, telefonów komórkowych i rzeczywistości wirtualnej i zdobywa nagrody na całym świecie.

W tym roku, w czasie zamkniętych pokazów US in Progress Wroclaw powered by Papaya Films, zaprezentowane zostały cztery wyselekcjonowane niezależne filmy fabularne z USA (wszystkie wyreżyserowane przez kobiety):

  • „Crestone”, reż. Marnie Ellen Hertzler,
  • „Initials S.G.”, reż. Rania Attieh i Daniel Garcia,
  • „Knives and Skin”, reż Jennifer Reeder,
  • „Once Upon a River”, reż. Haroula Rose.

Z kolei czwóro polskich producentów publicznie zaprezentowało projekty amerykańskim producentom i inwestorom obecnym we Wrocławiu:

  • „False Positive”, reż. Kasia Płazińska,
  • „My Personal Jesus”, reż. Ewa Wikiel,
  • „Neon Tears”, reż. Karolina Bielawska,
  • „Sara”, reż. Jan Komasa.

Reżyserzy i producenci zaprezentowali swoje filmy, a następnie spotkali się z czołowymi, europejskimi przedstawicielami festiwali, agentami sprzedaży. Partnerzy US in Progress 2018 – czołowe polskie studia post-produkcji obrazu i dźwięku – przyznają nagrody w formie pakietów usług post-produkcyjnych o wartości 40 000 dolarów: Orka, Coloroffon, Fixafilm, Soundflower Studio. Dodatkowe nagrody to oferta zakupowa telewizji Ale kino+ dla wybranego projektu oraz bezpłatna akredytacja umożliwiająca uczestnictwo w Producers’ Network na przyszłorocznym festiwalu Cannes, a także bilet lotniczy dla twórcy ufundowany przez Papaya Films w celu powrotu do Polski na post-produkcję.

W ramach US in Progress po raz drugi zorganizowane zostały Polsko-Amerykańskie Spotkania Koprodukcyjne skierowane do polskich producentów poszukujących partnerów zza oceanu.

Podczas spotkań indywidualnych polscy producenci uczestniczący w wydarzeniu mieli okazję skonsultować projekty z amerykańskimi ekspertami i posłuchać o ich doświadczeniach w koprodukcji. Goście specjalni to: Sara Murphy („Land Ho!”, „Morris From America”, „The Mountain”), George Rush („Don’t Leave Home”, „Ghost Box Cowboy”, „Ping Pong Summer”), Ryan Zacarias („Mediterranea”, „Don’t Leave Home”, „The Mountain”) oraz Ivan Eibuszyc („H.”, „Kekshakallu”, „Mar”) z Argentyny i Guillaume Benski (Superbe Films, Francja).

Dodatkowo, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Instytut Adama Mickiewicza oraz Wrocław Film Commission, opowiedzieli Amerykanom o zaletach koprodukcji w Polsce (w tym o planowanych na 2019 rok zachętach finansowych).

Ponadto dla polskiej publiczności Papaya Films przygotuwało otwarte warsztaty „Jak zostać twórcą filmowym”. Spotkanie poprowadziły osoby związane z największym europejskim konkursem dla młodych reżyserów – Papaya Young Directors: Kacper Sawicki – Executive Producer w Papaya Films i pomysłodawca inicjatywy wraz z Weroniką Ławniczak – reżyserką i fotografką, laureatką II nagrody 3. edycji PYD. 

Wydarzenie branżowe US in Progress, zorganizowane zostało dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 9. American Film Festival jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Źródło: www.americanfilmfestival.pl/akt.do?id=5429.


23.10.2018