9. Festiwal Kamera Akcja: nagrody przyznane





Konkurs Etiud i Animacji

Konkursy krótkich form filmowych to nieodłączna część festiwali filmowych na całym świecie. Podczas dziewiątej edycji festiwalu o miano najlepszych walczyło osiem etiud i osiem animacji. W skład jury weszli: Joanna Łapińska – dyrektorka programowa Transatlantyk Festival, Ada Minge – filmoznawczyni, odpowiedzialna za PR w firmie dystrybucyjnej M2 Films i Filip Marczewski – reżyser, wykładowca kursu reżyserskiego STUDIO PRÓB w Szkole Wajdy. W obradach wzięli udział także akredytowani na 9. FKA blogerzy: Alicja Górska (krytyk.com.pl), Anna Kawula (Biegiem na Film), Kamil Smoczyński (kinoprawda) i Aleksandra Szwarc (Pełna Sala).

Jury za „wiarygodny portret skomplikowania życia oraz umiejętne prowadzenie aktorów” główną nagrodę przyznało etiudzie „Jest naprawdę ekstra” w reżyserii Katarzyny Warzechy. Szkołą Wajdy, patron konkursu, ufundowała dla reżyserki miejsce na wybranym, rocznym kursie. Najlepszą animacją, za „poruszające i sensualne przedstawienie destrukcyjnej potrzeby bliskości”, został film „III” w reżyserii Marty Pajek. Jej laureatka otrzymała nagrodę ufundowaną przez Legalną Kulturę dzięki uprzejmości Microsoft – urządzenie Surface Go z klawiaturą i piórem. W kategorii Animacja jury przyznało także dwa wyróżnienia. „Nie masz dystansu” w reżyserii Kariny Paciorkowskiej jury doceniło za „wykorzystanie animacji jako medium dla prezentacji ważnego społecznie problemu”. Z kolei „umiejętne połączenie abstrakcyjnej formy oraz metafory zmiennych schematów życia” zapewniło wyróżnienie „Kwadraturze Koła” w reżyserii Karoliny Specht.

Patronami Konkursu Etiud i Animacji są Szkoła Wajdy, Legalna Kultura i KinoScope – laureaci otrzymali roczną subskrypcję do serwisu.

„Krytyk pisze”

Jeszcze podczas gali otwarcia festiwalu nagrody otrzymali laureaci konkursu „Krytyk pisze”. To rywalizacja, w której liczyła się kreatywność. Tekst krytyczny o tematyce filmowej ma się wyróżniać: autor powinien mieć lekkie pióro i przedstawić ciekawy punkt widzenia. Nadesłane teksty – a było ich aż 25 – oceniały dwa składy jurorskie. Jury Krytyków, które stworzyły Monika Talarczyk, Małgorzata Steciak i Agata Sotomska, nagrodziło Mateusza Rosickiego za tekst „Każdy jest uchodźcą”. O filmie „Po tamtej stronie” Akiego Kaurismakiego. Jury doceniło autorski styl i empatyczne spojrzenie na drugiego człowieka. Wyróżnienie za tekst „Podstawa myślenia”, poświęcony filmowi Jagody Szelc „Monument”, otrzymała Barbara Trojanowska – „za odwagę zmierzenia się z filmem, który niczego nie ułatwia i znalezienie odpowiednich słów dla tego zmagania”.

Jury Twórców, obradujące w składzie: Katarzyna Szczerba, Justyna Rucińska i Grzegorz Brzozowski, za tekst „Transformacja Wieży Babel”. Recenzja filmu „Zjednoczone stany miłości” nagrodziło Łukasza Kiełpińskiego. W uzasadnieniu zwrócono uwagę m.in. na „zaangażowanie i dystans zarazem, czyli krytyczną dojrzałość” oraz na „przejrzysty tok analizy, łączącej interdyscyplinarną erudycję z precyzyjnym ujęciem różnorodnych środków filmowych”. Laureaci głównych nagród otrzymali statuetki oraz nagrody w postaci staży w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym (patron konkursu) oraz roczną subskrypcję międzynarodowej platformy KinoScope, dzięki której można oglądać filmy artystyczne, niedostępne w polskiej dystrybucji kinowej.

Nagrody rzeczowe dla laureatów obu konkursów ufundowali Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, Szkoła Filmowa w Łodzi, Uniwersytet Łódzki, Wydawnictwo Szkoły Filmowej i Quba Caffe.

Rekordowa edycja

„To była najlepsza i rekordowa edycja festiwalu! Od pierwszego dnia na salach było gorąco. Dyskusje o przemocy w kinie, współczesnym kinofilu, producencie kreatywnym i języku filmowym. Wszystkie, pomimo olbrzymiej rozpiętości tematycznej, zgromadziły sale pełne uczestników. Zaprezentowaliśmy 80 filmów, ponad 50 pełnometrażowych – połowę z nich publiczność zobaczyła po raz pierwszy – podsumowuje tuż po zakończonym wydarzeniu jego organizator, Przemek Glajzner. – Co najmniej kilka bardzo atrakcyjnych propozycji w każdym bloku godzinowym stawiało uczestników przed trudnymi, ale przyjemnymi wyborami. Po raz pierwszy jeszcze przed rozpoczęciem wydarzenia karnety zostały kompletnie wyprzedane. W rezultacie łódzką Szkołę Filmową odwiedziło ponad 13 000 widzów” – dodaje.

9. FKA to premiery filmów podbijających światowe festiwale i dyskusje na tematy elektryzujące środowisko z udziałem największych gwiazd, m.in. Agnieszki Holland, Grażyny Torbickiej, Urszuli Antoniak i Thomasa Elsaessera. W sumie organizatorzy zaprosili widzów do wzięcia udziału w rekordowej liczbie 30 wydarzeń z udziałem znakomitych gości. Przez cztery dni w centrum festiwalowym można było spotkać blisko 60 ekspertów, którzy w różny sposób pracują na rzecz branży filmowej i dla publiczności festiwalu co roku odkrywają jej kulisy. Tegoroczny festiwal po raz pierwszy zagościł w murach obchodzącej w tym roku swoje 70-lecie Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera. „Goście zwracali uwagę, że o festiwalu jest głośno w całej Polsce. Teraz wszyscy kładziemy się spać, a jutro, może pojutrze, ruszamy z przygotowaniami do 10. edycji” – zapowiada Glajzner.

Organizatorem 9. Festiwalu Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja była Fundacja FKA. Wydarzenie współfinansowali: Miasto Łódź, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Uniwersytet Łódzki oraz Szkoła Filmowa w Łodzi.

Informacja prasowa 


22.10.2018