Małgorzata Szumowska ze Srebrnym Niedźwiedziem!

14 lutego odbyła się uroczysta gala zamknięcia 65. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie. Małgorzata Szumowska otrzymała Srebrnego Niedźwiedzia dla Najlepszego Reżysera za współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej film „BODY/CIAŁO”.

Małgorzata Szumowska z Nagrodą dla Najlepszego Reżysera

Filmy w Konkursie Głównym w tym roku oceniło jury w składzie: Darren Aronofsky (przewodniczący), Daniel Brühl, Bong Joon-ho, Martha De Laurentiis, Claudia Llosa, Audrey Tautou i Matthew Weiner. Srebrnego Niedźwiedzia za Najlepszą Reżyserię otrzymała Małgorzata Szumowska, za współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej film „BODY/CIAŁO”. Nagrodę ex aequo otrzymał również rumuński reżyser Radu Jude za film „Aferim”.

Kolejna nagroda na Berlinale

„BODY/CIAŁO” to już czwarty pełnometrażowy film fabularny, który Małgorzata Szumowska zaprezentował podczas Berlinale. To drugi film polskiej reżyserki, który znalazł się w Konkursie Głównym berlińskiego festiwalu. W 2013 roku pokazywany tam obraz „W imię…” otrzymał statuetkę Teddy Award – nagrody te przyznawane są filmom poruszającym tematykę LGBT.

Kieślowski, Polański, Szumowska

Małgorzata Szumowska jest trzecim polskim twórcą filmowym, który otrzymał Srebrnego Niedźwiedzia dla Najlepszego Reżysera na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie. Wcześniej byli to: Krzysztof Kieślowski w 1994 roku za film „Biały” i Roman Polański w 2010 roku za film „Ghostwriter”.

Film ze wsparciem PISF

Scenariusz do współfinansowanego przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej filmu „BODY/CIAŁO” Małgorzata Szumowska napisała wspólnie z Michałem Englertem, będącym jednocześnie autorem zdjęć. Obok Janusza Gajosa, Justyny Suwały i Mai Ostaszewskiej w filmie wystąpili m.in. Tomasz Ziętek, Ewa Dałkowska, Adam Woronowicz, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik. Producentem obrazu jest firma Nowhere, koproducentami Kino Świat, D35 i Mazowiecki Fundusz Filmowy. Światowym agentem sprzedaży filmu jest Memento Films International.

Srebrny Niedźwiedź za zdjęcia dla „Pod elektrycznymi chmurami”

Jury festiwalu nagrodziło Srebrnym Niedźwiedziem autorów zdjęć (Jewgienij Priwin, Siergiej Michalczuk) do rosyjsko-ukraińsko-polskiej koprodukcji Aleksieja Germana jr. W jednej z drugoplanowych ról wystąpił Piotr Gąsowskim. Film został wyprodukowany przez METRAFILMS (Rosja), Linked Films (Ukraina) w koprodukcji z Apple Film Production, Telewizją Polską i przy wsparciu Studia Filmowego TOR i Studia METRANOM (Rosja). Srebrnego Niedźwiedzia za zdjęcia ex aequo otrzymał Sturla Brandth Grøvlen za film „Victoria”.

Ciało jako temat filmu Szumowskiej

„BODY/CIAŁO” to rozgrywająca się we współczesnej Polsce opowieść o trójce ludzi – prokuratorze (w tej roli Janusz Gajos), jego cierpiącej na anoreksję nastoletniej córce (Justyna Suwała) oraz towarzyszącej im terapeutce, posiadającej niezwykłe zdolności (Maja Ostaszewska).

– Scenariusz powstawał dosyć długo. Początkowo chcieliśmy zrealizować film o anorektyczkach, jednak szybko porzuciliśmy pomysł robienia filmu wyłącznie o anoreksji – to wydało nam się zbyt hermetyczne. Zbyt brutalne byłoby pokazywanie tego zamkniętego świata, co mogłoby pozostawać niezrozumiałe dla widzów. Dlatego zaczęliśmy myśleć o ciele jako temacie i relacjach, w jakie ciało ludzkie wchodzi. W rezultacie bohaterami filmu stała się dziewczyna, która jest bulimiczką i jej ojciec, mający styczność z martwymi ciałami – to taki fizyczny moment kontaktu ze śmiercią. Mamy też w filmie bohaterkę zajmującą się „ciałem astralnym”, duchami i w jakiś sposób zaniedbującą swoje ciało. To trzy aspekty podejścia do ciała – mówiła podczas konferencji prasowej filmu Małgorzata Szumowska.

„Variety”, „Screen Daily” i „Hollywood Reporter” o filmie Małgorzaty Szumowskiej

„BODY/CIAŁO” bardzo pozytywnie zrecenzowali krytycy m.in. z „Variety”, „Screen Daily” i „Hollywood Reporter”, wróżąc filmowi dobry odbiór w obiegu festiwalowym. – Śmiały, nieprzewidywalny, poruszający, intensywny – tak na swoim profilu na Twitterze ocenił film tuż po pierwszym pokazie Karel Och, dyrektor artystyczny festiwalu w Karlowych Warach. – Podszyte czarnym humorem rozważania o tym, co oznacza bycie żywym, jak ludzie radzą sobie z utratą bliskich i co wydarza się po śmierci – pisze recenzent „Variety” Peter Debruge.

– Film jest świeży i na tyle oryginalny, że może przyciągnąć do kin ludzi w wielu miejscach na świecie – pisze w „Screen Daily” Lee Marshall, zwracając uwagę na podobieństwa łączące „BODY/CIAŁO” z kinem Krzysztofa Kieślowskiego. – Intrygujący dramat nasycony nadprzyrodzonymi tonami, który w świeży sposób przemienia się w czarną komedię – podkreśla, zwracając szczególną uwagę na kreację Janusza Gajosa. Recenzent zwraca również uwagę, iż powstał film w udany sposób łączący opowieści o duchach i rodzinny dramat, sceptycyzm i wiarę. „BODY/CIAŁO” to intrygujące studium niedoskonałych ciał w niedoskonałym świecie – możemy przeczytać w recenzji Lee Marshalla. Recenzent „Hollywood Reporter” pisze natomiast o świetnych występach trójki głównych aktorów i komplementuje kreację obiecującej debiutantki – Justyny Suwały.

Jeden z najbardziej zaskakujących i ekscytujących filmów Berlinale 2015

Również we Frankfurter Allgemeine Zeitung pojawiła się entuzjastyczna recenzja filmu Szumowskiej. Swój tekst pt. „Duch jako terapia rodzinna” Dietmar Dath rozpoczyna od słów: – Zaniedbane tematy, sytuacje, sceny i postaci: polska produkcja „BODY/CIAŁO” (…) jest jak dotąd jednym z najbardziej zaskakujących i ekscytujących filmów Berlinale 2015. W dalszej części tekstu czytamy: – Szumowska komponuje z mrocznym komediowym opanowaniem ponad 90 minut zupełnie nowego gatunku – filmu o duchach, w którym straszą ludzie. W recenzji pojawiają się również ciepłe słowa dotyczące Janusza Gajosa, którego Dietmar Dath nazywa „znakomitym aktorem”. W podsumowaniu czytamy: – Zakończenie „BODY/CIAŁA” jest jednym z najbardziej zaskakujących i spójnych, jakie zaoferował do tej pory festiwal; dwóch ludzi patrzy na siebie, szczęśliwych z żałoby, wolnych, pokonanych, już nie samych.

Film prosty, czysty i konsekwentny

– To najlepszy, najbardziej spełniony film Małgorzaty Szumowskiej – podkreśla w recenzji w Małgorzata Sadowska. Zdaniem recenzentki „Newsweeka” to film poprowadzony lekką ręką, mający jednak ciężar; prosty, czysty i konsekwentny. Ciało Polski jest tu ułomne, ale też potraktowane z czułością – dodaje.

Polska premiera kinowa 6 marca

Współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej film „BODY/CIAŁO” Małgorzaty Szumowskiej trafi do polskich kin już 6 marca. Dystrybutorem filmu jest firma Kino Świat.

Więcej informacji o zwycięzcach 65. Berlinale na stronie: berlinale.de.

14.02.2015