Otwarte wykłady w ramach 3. sesji Doc Lab Poland 2019





Od 14 do 17 października potrwa trzecia, ostatnia sesja programu dla profesjonalnych dokumentalistów Doc Lab Poland 2019, współfinansowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. W programie m.in. warsztaty, konsultacje projektów filmowych oraz otwarte dla publiczności wykłady. Wszystkie wydarzenia odbywają się w ramach Warsaw Industry Days 35. Warszawskiego Festiwalu Filmowego.

Otwarte wykłady trzeciej sesji Doc Lab Poland 2019

Wykłady otwarte odbędą się w poniedziałek, wtorek i czwartek w salach numer 5 lub 6 w Kinotece. Na wszystkie wykłady wstęp jest wolny. Wejściówki będą dostępne na godzinę przed danym wykładem w Informacji Festiwalowej.

IMPAKT PREZENTUJE: Amerykańskie produkcje w Polsce – koprodukcja, usługi i współpraca. Anna Różalska, Tarik Hachoud

  • Poniedziałek, 14 października, godz. 18.00, Kinoteka sala 6

Anna Różalska i Tarik Hachoud – założyciele Match&Spark – przedstawią podstawowe zasady, warunki oraz doświadczenia ze współpracy z producentami ze Stanów Zjednoczonych na podstawie filmów „Kto napisze naszą historię”, „Arbitrage” i „W imię honoru”.

Wprowadzone przez Polski Instytut Sztuki Filmowej tzw. zachęty, zakładające zwrot kosztów (cash rebate) mają przyciągnąć na nasz rynek produkcje filmowe ze świata. Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego uruchomiła cykl wykładów IMPAKT PREZENTUJE, które mają przybliżyć zasady i warunki współpracy z producentami z różnych krajów. Czego oczekują zagraniczni producenci? Jak przygotować się do współpracy i na co zwrócić szczególną uwagę? Na czym polegają różnice kulturowe i zwyczajowe? Jak uniknąć błędów? – na te i inne pytania postarają się odpowiedzieć goście zaproszeni w ramach cyklu.

Między dziennikarstwem a filmem – gdzie kończy się reportaż, a zaczyna film dokumentalny. Lidia Duda

  • Wtorek, 15 października, godz. 18.00, Kinoteka sala 6

Lidia Duda jest cenioną reżyserką i scenarzystką filmów dokumentalnych, konsultantką programów Doc Lab Poland i Doc Development. Otrzymała wiele prestiżowych nagród, m.in Złotego Lajkonika Krakowskiego Festiwalu Filmowego za „Uwikłanych” (2012) i „Herkulesa” (2004). Zdobyła Grand Prix m.in. w Pradze, Moskwie, Nowym Jorku, Chicago, Stambule i Kantonie. Należy do Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Polskiej Akademii Filmowej i Gildii Polskich Reżyserów Dokumentalnych.

We wtorek opowie jak przejść od realizacji reportażu do reżyserii filmu dokumentalnego oraz w jaki sposób można wykorzystać doświadczenia reportażowe w pracy nad filmem dokumentalnym. Wyjaśni również jaka jest specyfika pracy na planie filmu dokumentalnego i jakie środki artystyczne są dla niego charakterystyczne.

Documentary Industry 2019 – A Road Map. (Międzynarodowy rynek filmów dokumentalnych – wykład w języku angielskim). Esther van Messel

  • Czwartek, 17 października, godz. 12.00, Kinoteka sala 6

Esther van Messel jest producentką, agentką sprzedaży oraz wykładowczynią i konsultantką na EAVE Brussels, IDFA Forum Amsterdam, Cinemart Rotterdam, Eurodoc Paris, TV Media Business School Barcelona, Discovery Campus Munich i wielu innych programów. W 1998 założyła firmę First Hand Films działającą w Zurichu i Berlinie, zajmującą się sprzedażą, dystrybucją oraz produkcją filmów fabularnych i dokumentalnych. Od 1999 jest współwłaścicielką Vertical Strategy Ltd. w Lipsku. Była także szefową dystrybucji w Warner Bros. w Izraelu, ekspertką Austriackiego Instytutu Filmowego, oraz jurorką Golden Link EBU, Nordisk Filmpanorama i inne.

Podczas wykładu Esther van Messel opowie o współczesnych realiach światowego przemysłu filmu dokumentalnego, o roli festiwali filmowych, różnych sposobach dystrybucji i pracy agenta sprzedaży.

Co wolno reżyserowi? Granice fikcji i prawdy w filmie dokumentalnym. Paweł Łoziński

  • Czwartek, 17 października, godz. 18.00, Kinoteka sala 5

„Chciałbym na przykładzie dwóch ostatnich filmów «Ojciec i syn» i «Nawet nie wiesz jak bardzo cię kocham» opowiedzieć o eksperymencie i jego granicach, które sam muszę sobie postawić w czasie realizacji filmu dokumentalnego. Opowiem o tym, że «prawda» w filmie dokumentalnym nie istnieje, a fikcja bywa często bardziej wiarygodna od rzeczywistości. Zachęcam uczestników tego wykładu do czynnego uczestnictwa i zadawania pytań”, mówi Paweł Łoziński, reżyser, operator i producent filmów dokumentalnych.

Filmy w programie 35. WFF

W programie Warszawskiego Festiwalu Filmowego można zobaczyć dwa filmy dokumentalne, rozwijane podczas wcześniejszych edycji Doc Lab Poland:

„Dziwor”, reż. Paweł Dyllus

  • Kinoteka 2: czwartek, 17 paź 16.30, w sekcji: Najlepsze polskie filmy krótkometrażowe 2019

Po długiej przerwie genialny artysta i reżyser — Bogdan Dziworski powraca, by zrobić nowy film. Podczas pracy buduje się wyjątkowa relacja między reżyserem a młodym operatorem – Pawłem.

„Nasza mała Polska”, reż. Matej Bobrik

  • Kinoteka 1: niedziela, 13 paź 21.00, Kinoteka 1: czwartek, 17 paź 09.30, w sekcji: Konkurs Filmów Dokumentalnych

Co roku kilkanaścioro młodych Japończyków rozpoczyna studia na Wydziale Polonistyki Tokijskiego Uniwersytetu Studiów Międzynarodowych. Jednym z obowiązkowych zadań studentów drugiego roku jest wystawienie sztuki teatralnej w języku polskim. Dokument opowiada nie tylko o procesie uczenia się języka polskiego i tym, że słowo kiełbasa, jest trudne do wymówienia. Przygląda się jakie wyobrażenie na temat dorosłości mają młodzi ludzie i jak te wyobrażenia zderzają się z rzeczywistością. Film Mateja Bobrika ma słodko-gorzki smak dorastania.

Organizatorem Doc Lab Poland jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego.

Więcej na: www.doclab.pl, www.fundfilm.pl

Na podstawie informacji prasowej

 


14.10.2019