PISF przyznał dofinansowania koprodukcjom mniejszościowym

W ramach pierwszej tegorocznej sesji pozytywną decyzję o dofinansowaniu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej otrzymało osiem międzynarodowych koprodukcji mniejszościowych. Wsparcie uzyskały filmy m.in. Romana Polańskiego, Sorena Kragh-Jacobsena czy Florina Serbana.

Dwadzieścia projektów międzynarodowych koprodukcji mniejszościowych oceniła komisja w składzie: Anna Kazejak, Krzysztof Kłopotowski, Alessandro Leone oraz Michał Oleszczyk. W pierwszej z dwóch sesji rozdysponowano 3 935 000 złotych. Roczna alokacja priorytetu wynosi 8 000 000 złotych. Wsparcie przyznano sześciu fabułom, jednemu dokumentowi i jednej animacji. Dwa z dofinansowanych filmów to debiuty reżyserskie.

Dofinansowane projekty

„Prawdziwa historia” to trzeci projekt Romana Polańskiego wsparty przez PISF i drugi, którego polskim koproducentem będzie Monolith Films. W filmie zobaczymy starcie dwóch kobiecych indywidualności rywalizujących o prymat czy nawet walczących o życie. Główne role w filmie zagrają Eva Green i Emmanuelle Seigner. Scenariusz napisał Roman Polański wspólnie z Olivierem Assayasem. Autorem zdjęć do filmu jest Paweł Edelman. Producentem wiodącym jest paryski WY Productions.

Polska będzie jednym z sześciu krajów koprodukcyjnych nowego filmu Sorena Kragh-Jacobsena „Ostatnia podróż pana Pichona”. Film opowie osadzoną w Szkocji w 1848 roku historię wyprawy Fryderyka Chopina, który podróżując pod przybranym nazwiskiem Pana Pichona szuka mędrca o uzdrowicielskich mocach. Chopina zagra Romain Duris. Muzykę do „Ostatniej podróży pana Pichona” skomponuje Jan A. P. Kaczmarek, scenografię zaprojektuje Katarzyna Filimoniuk. 10 dni zdjęciowych odbędzie się w Polsce. Producentem filmu po polskiej stronie jest Akson Studio. Pozostali producenci to m.in. Pandora Film GmbH (Niemcy), Sophe Dulac Distribution oraz Mact Productions (Francja), Nimbus Film ApS (Dania), Panache Productions (Belgia) oraz Meteorit (Estonia).

PISF wsparł również pełnometrażowy debiut fabularny polskiego reżysera Rafała Kapelińskiego „Butterfly Kisses”, który został uznany za najlepszy tytuł w sekcji Generation 14plus podczas Berlinale 2017 i zdobył Kryształowego Niedźwiedzia. Jest to historia Jake’a i jego dwóch najlepszych przyjaciół, których nastoletni, pełen przemocy świat obraca się wokół seksu i pornografii. Polskim koproducentem obrazu jest firma Solopan. Pozostali koproducenci to Blue Shadows Films (Wielka Brytania), Grump Films (USA) oraz Rocha World Films (USA).

„Pies” Florina Serbana to koprodukcja rumuńsko-polska. Film opowie historię niezwykle samotnego mężczyzny zakochującego się w kobiecie, która wywraca jego świat do góry nogami i sprawia – przemocą, rozpaczą i gniewem – że mężczyzna zaczyna doceniać fakt, że żyje. Operatorem filmu jest Marcin Koszałka. Producent po stronie polskiej to Harine Films, po rumuńskiej Fantascope.

W sylwestrową noc grupa rodziców wykrada trumny ze zwłokami zmarłych prezydentów, aby wymusić na rządach odnalezienie grobów ich poległych na wojnie dzieci. Film składa się z trzech surrealistycznych historii, których struktura i powiązania odkrywane są w miarę jak rozwija się opowieść. Tak zapowiada się „Stan wyjątkowy” Vinko Bresana – koprodukcja czterech krajów. Polskim producentem filmu jest Studio Produkcyjne Orka. Pozostali koproducenci to: Inter Film (Chorwacja), Vertigo (Słowenia) oraz Zillion Film (Serbia).

„Kawki na drodze” Olmo Omerzu zaczyna się na komisariacie policji, podczas przesłuchania trzynastolatka podejrzanego o uprowadzenie samochodu i samodzielne przejechanie nim przez całe Czechy. W trakcie trwania filmu dowiadujemy się, co wydarzyło się naprawdę podczas tej podróży. Film jest koprodukcją czterech krajów. Producentem po stronie polskiej jest Koskino Natalia Grzegorzek. Głównym producentem jest Endorfilm (Czechy), a pozostali koproducenci to Cvinger Film (Słowenia) oraz Punkchart Films (Słowacja).

Od tego roku w priorytecie Produkcja koprodukcji mniejszościowych Polski Instytut Sztuki Filmowej przyjmował wnioski nie tylko filmów fabularnych, ale również dokumentalnych i animowanych.

W pierwszej sesji 2017 roku podjęto decyzję o dofinansowaniu debiutanckiego filmu animowanego „Jacob, Mimmi and the talking dogs” Edmundsa Jansonsa. Film opowie historię mieszkającego w Rydze Jacoba, który musi spędzić wakacje na przedmieściach i odkrywa, że psy z sąsiedztwa potrafią mówić ludzkim głosem. Polskim producentem jest firma Letko, a producentem wiodącym po stronie łotewskiej Atom Art.

PISF dofinansował także film dokumentalny Sophie Delvallee „The Director’s Chair” o marokańskim reżyserze, który spędził w Polsce swoją młodość, a teraz po dziesięciu latach izolacji, mimo zaawansowanego wieku, hemiplegii i wózka inwalidzkiego, powraca do pracy nad projektem życia, który może okazać się jego ostatnim. Polskim producentem obrazu jest Entertain Pictures, a producentem wiodącym francuskie Kaléo Films.

W tym roku odbędzie się jeszcze jedna sesja dla priorytetu Produkcja koprodukcji mniejszościowych. Nabór wniosków pełnometrażowych filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych potrwa od 1 do 14 sierpnia. Więcej informacji dostępnych jest na stronie: www.pisf.pl/dotacje/programy-operacyjne/po-2017.

06.04.2017