Plenery Film Spring Open 2015

26 września w krakowskich Przegorzałach rozpocznie się jubileuszowa 10. edycja Plenerów Film Spring Open. W tym roku organizowane przez Sławomira Idziaka interdyscyplinarne warsztaty audiowizualne odwiedzi m.in. Natalie Portman.

Uczymy tego, co czeka nas w przyszłości

Na czas Plenerów w krakowskich Przegorzałach powstaje profesjonalna infrastruktura techniczna. Uczestnicy mają do dyspozycji magazyn sprzętu zdjęciowego i oświetleniowego, punkt doradztwa technicznego, pomoc w oświetleniu planów, montażownię na kilkanaście stacji roboczych z opieką postprodukcyjną i programistyczną oraz dwie sale wykładowo-projekcyjne z możliwością projekcji 3D.

– Wychodząc naprzeciw dynamicznie postępującym zmianom w branży audiowizualnej, pomagamy młodym twórcom z całego świata zdobywać umiejętności praktyczne i najnowszą wiedzę teoretyczną. Kształcimy nowe pokolenia filmowców zgodnie z zasadą „nauka poprzez pracę”. Uczestnicy Plenerów Film Spring Open praktycznie uczą się tego, co czeka nas w przyszłości – mówi Sławomir Idziak o idei odbywających się od 10 lat warsztatów. W zeszłym roku w Plenerach uczestniczyło 300 osób, które miały do dyspozycji sprzęt o wartości prawie 5 milionów złotych.

Plenery Film Spring Open zostały uhonorowane Nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej za rok 2014 w kategorii Program kształcenia profesjonalnego.

Analizy warsztatowe, wykłady

– W ramach Plenerów pokazujemy filmy, ale w innym sensie niż odbywa się to na festiwalach. Głównym elementem oglądania tych filmów jest ich analiza warsztatowa. Staramy się zapraszać takie produkcje, które odniosły sukces, ale posiadające również element, który nas intryguje – mówił na konferencji prasowej projektu Sławomir Idziak. W tym roku o swoich filmach opowiedzą: Natalie Portman – reżyserka „Opowieści o miłości i mroku”, Małgorzata Szumowska i Michał Englert – twórcy „Body/Ciało”, Magnus von Horn – reżyser „Intruza”, Marcin Koszałka – reżyser „Czerwonego pająka” oraz Bogdan Dziworski – reżyser „Plus minus, czyli podróże muchy na Wschód”.

W ramach warsztatów odbędzie się szereg wykładów dotyczących m.in. realizacji debiutu, reżyserii dźwięku, interaktywności, game jam czy postprodukcji obrazu. – Każda dziedzina twórczości jest związana z niebywałym stresem. Po śnie zimowym, jak ja to nazywam, szkoły filmowej, młodzi ludzie stają przed decyzją robienia pierwszego filmu. Wykład na temat kreatywności i jej zablokowaniu poprowadzi u nas Jacek Santorski – zapowiadał na konferencji Sławomir Idziak.

Część zasadnicza – grupy twórcze

W tym roku uczestnicy Plenerów zostali podzieleni na 10 grup. Każda z nich ma swojego opiekuna.

  • Grupa filmów fabularnych – previsy. Opiekunowie: Bodo Kox, Marcin Lech. Grupa realizująca prewizualizacje przyszłych projektów fabularnych.
  • Game jam. Opiekun: Maciej Miąsik. Interdyscyplinarna grupa interaktywnego opowiadania łącząca umiejętności game developerów i filmowców.
  • Interaktywność. Opiekunowie: Adam Walkowski, Wojciech Szczerba. Współpraca filmowców z programistami Grupy InventCore, realizacja zdjęć do projektów interaktywnych.
  • Grupa 3D. Opiekun: Andrzej Waluk. Testy najnowszych narzędzi do produkcji stereoskopowej oraz działania VR.
  • Grupa filmu dokumentalnego. Opiekunowie: Bogdan Dziworski, Paweł Chorzępa. Grupa realizująca zdjęcia do projektów dokumentalnych i paradokumentalnych.
  • Grupa CGI. Animacje i prewizualizacje komputerowe. Opiekun: Bartosz Witulski. Kurs cyfrowej postprodukcji.
  • Grupa filmu reklamowego Szlachetna Paczka. Opiekunowie: Dominik Danilczyk, Leszek Łuczyn. Grupa realizująca projekty filmów reklamowych akcji Stowarzyszenia Wiosna.
  • Grupa teledysków. Opiekun: Piotr Onopa.
  • Grupa Film Script Open – scenariusze. Opiekunowie: Krzysztof Rak, Sławomir Idziak, Marcin Lech.
  • Grupa Film Spring Open France – międzynarodowa grupa filmowców realizująca projekty fabularne. Red Eyes Cool: Basia Kurzaj, Florent Pallares, Thierry Marcos.

Grupa filmu fabularnego

Sławomir Idziak na konferencji  przedstawiał pomysł na działania grupy filmu fabularnego:  – Chcemy namawiać młodych ludzi, żeby próbowali znaleźć inną drogę do debiutu. Taką, która szczególnie dla tych, którzy są mniej utalentowani literacko, byłaby drogą kontrolną. Chodzi o to, żeby robili previsy, brudnofilmy, czyli żeby między scenariuszem a skończonym filmem coś powstawało. Taki wewnętrzny dokument audiowizualny, który możemy obejrzeć i ocenić.

Jednym z opiekunów grupy filmu fabularnego będzie Bodo Kox: – Sam talent i pomysłowość to niestety nie wszystko. W tym zawodzie najważniejsza jest odporność psychiczna, ale też duży dystans. Będę starał się tych młodych ludzi przede wszystkim sprowadzić na ziemię. W normalnych warunkach twórcy starają się zrobić brudnofilm w całości, ale ponieważ ogranicza nas czas, będę kładł nacisk na to, żeby uczestnicy jak najbardziej się streścili – nakręcili jedną scenę, która oddaje charakter i temat filmu lub kilka fragmentów, z których będzie można zmontować sprytny, atrakcyjny trailer.

Grupa filmu reklamowego

– Życie młodego filmowca jest w pewnym sensie skodyfikowane. Młodzi twórcy marzą o realizacji filmów fabularnych, ale żeby je robić, muszą z czegoś żyć. Często wiele z tych osób zaczyna robić teledyski czy filmy reklamowe. My staramy się pójść za tą potrzebą – mówił Sławomir Idziak.

W tym roku Grupa filmu reklamowego będzie realizować spoty promujące akcję Szlachetna Paczka. Jakub Marczyński z zajmującego się Szlachetną Paczką Stowarzyszenia Wiosna mówił o dwóch intencjach współpracy w ramach Plenerów: – Po pierwsze mierzymy się z dużym celem, chcąc zmienić percepcję biedy w Polsce. Bieda, którą znamy z reklam, z tego, co dzieje się na ulicy czy z programów informacyjnych, to jest taka bieda, która krzyczy, że potrzebuje. My chcemy mówić o innych potrzebujących – o osobach, które walczą, i którym godność nie pozwala wyjść na ulicę i krzyczeć o pomoc. Drugą intencją jest przedstawienie uczestników grupy potencjalnym pracodawcom. Zrealizowane podczas Plenerów spoty ocenią brand managerowie dużych firm m.in. Milka, Coca Cola czy PKO BP.

Cinebus

Podczas tegorocznych Plenerów organizatorzy zaprezentują Cinebus, w którym zostanie stworzona aktywna przestrzeń edukacyjna. – Nasz pojazd to studio na kółkach, studio mobilne, które będzie mogło się przemieszczać i jednocześnie będzie tak skonstruowane, żeby na małe plany filmowe było zapleczem wystarczającym. Młodzi ludzie będą tam mogli realizować filmy – zapowiadał podczas konferencji Sławomir Idziak.

Częściowo według takiego właśnie modelu pracowała ze Sławomirem Idziakiem Natalie Portman podczas realizacji swojego debiutu „Opowieść o miłości i mroku”. Doświadczeniem zdobytym na planie podzieli się podczas prowadzonej przez Ewę Puszczyńską analizy warsztatowej.

10. Plenery Film Spring Open odbędą się w dniach 26 września – 5 października 2015. Warsztaty dofinansowano ze środków PISF – Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminy Miejskiej Kraków i Województwa Małopolskiego.

Szczegółowe informacje o programie warsztatów dostępne są na stronie: filmspringopenair.eu.

Tekst na podstawie materiałów organizatora

22.09.2015