7 polskich filmów w Cannes!





8 maja 2018 r. rozpoczął się 71. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes. To wyjątkowy rok dla obecności filmów wspartych przez PISF – aż 7 tytułów znalazło się w najważniejszych sekcjach tej prestiżowej imprezy! W programie festiwalu nie zabrakło także wydarzeń branżowych z udziałem polskich filmowców.

„Zimna wojna” i „Ayka” w Konkursie Głównym

Aż dwie współfinansowane przez PISF koprodukcje walczą o nagrody z 20 innymi produkcjami w Konkursie Głównym. Filmy ocenia jury pod przewodnictwem aktorki Cate Blanchett w składzie: Chang Chen, Ava DuVernay, Robert Guédiguian, Khadja Nin, Léa Seydoux, Kristen Stewart, Denis Villeneuve, Andriej Zwiagincew.

10 maja w Konkursie Głównym 71. MFF w Cannes odbyła się światowa premiera współfinansowanego przez PISF filmu „Zimna wojna” w reżyserii Pawła Pawlikowskiego. Odbywającemu się dzień później pokazowi towarzyszyła konferencja prasowa.

Więcej informacji o konferencji: https://www.pisf.pl/wiadomosci/swiatowa-premiera-zimnej-wojny-w-cannes.

Ekipa „Zimnej wojny” na czerwonym dywanie. Fot. Eric Bonté

Film został bardzo dobrze przyjęty przez widzów oraz dziennikarzy i krytyków filmowych. O canneńskiej premierze filmu Pawła Pawlikowskiego piszą największe europejskie i amerykańskie gazety oraz portale internetowe.

Więcej informacji o „Zimnej wojnie” Pawła Pawlikowskiego: www.pisf.pl/aktualnosci/wiadomosci/zimna-wojna-pawla-pawlikowskiego-w-konkursie-glownym-71-mff-w-cannes.

Więcej informacji o filmie „Ayka” Siergieja Dworcewoja: www.pisf.pl/aktualnosci/ayka-siergieja-dworcewoja-w-konkursie-glownym-w-cannes.

Daty i godziny projekcji filmu „Ayka”:

18.05, 16:00 Grand Théâtre Lumière

„III” w Konkursie Filmów Krótkometrażowych i „Inny” w konkursie Cinéfondation

Produkcja studia Animoon „III” w reżyserii Marty Pajek zakwalifikowała się do Konkursu Filmów Krótkometrażowych 71. Festiwalu Filmowego w Cannes, gdzie ma szansę na zdobycie Złotej Palmy. Wśród 8 prezentowanych tytułów z całego świata polski film jest jedyną animacją w Konkursie

Rozmowa z Martą Pajek: www.pisf.pl/aktualnosci/rozmowa-z-marta-pajek.

Daty i godziny projekcji:

18.05, 11:00 Grand Théâtre Lumière – Salle Debussy

Filmy w tym konkursie ocenia jury pod przewodnictwem reżysera Bertranda Bonello w składzie: Valeska Grisebach, Khalil Joreige, Alanté Kavaïté i Ariane Labed. Również to samo grono jurorów oceni filmy w konkursie Cinéfondation, prezentującym dorobek 17 szkół filmowych z całego świata, a w którym zostanie zaprezentowana animacja „Inny” autorstwa Marty Magnuskiej ze Szkoły Filmowej w Łodzi.

Więcej informacji o „III” Marty Pajek i filmie „Inny” Marty Magnuskiej: www.pisf.pl/aktualnosci/wiadomosci/iii-marty-pajek-i-inny-marty-magnuskiej-w-cannes

 

„Jeszcze dzień życia” – Oficjalna Selekcja, Pokaz Specjalny

Ekipa filmu „Jeszcze dzień życia” z dyrektorem MFF w Cannes Thierry Fremaux. Fot. Phyrass Haidar

Pełnometrażowy film animowany „Jeszcze dzień życia” („Another Day of Life”) w reżyserii Damiana Nenowa i Raúla de la Fuente, został zaprezentowany 11 maja poza konkursem w ramach Pokazów Specjalnych. Polskim producentem filmu jest Platige Films. Film oparty jest na książce legendarnego polskiego korespondenta wojennego Ryszarda Kapuścińskiego.

Więcej informacji o „Jeszcze dzień życia”: www.pisf.pl/aktualnosci/jeszcze-dzien-zycia-w-cannes.

„Fuga” w sekcji konkursowej Semaine de la Critique

„Fuga” Agnieszki Smoczyńskiej znalazła się wśród 7 tytułów pełnometrażowych z całego świata prezentowanych w sekcji Semaine de la Critique. Producentem filmu jest MD4. W konkursie Semaine de la Critique pokazywane są filmy pełnometrażowe i krótkie metraże będące debiutem lub drugim filmem danego reżysera, które podczas Festiwalu mają swoją międzynarodową lub światową premierę. Warto wspomnieć, że zeszłym roku w tej sekcji, w części poświęconej krótkim metrażom, pokazywany był film Aleksandry Terpińskiej „Najpiękniejsze fajerwerki ever”, który otrzymał w Cannes dwie nagrody: Canal+ oraz Rail d’Or.

Więcej informacji o filmie „Fuga”: www.pisf.pl/aktualnosci/wiadomosci/fuga-w-cannes.

„Żniwa” w sekcji Un Certain Regard

„Żniwa” („Die Stropers”) to debiut grecko-południowoafrykańskiego reżysera Etienne’a Kallosa. „Żniwa” są pokazywane w sekcji Un Certain Regard. Sekcja ta prezentuje „inne spojrzenie” we współczesnym kinie, w selekcji kładąc nacisk na oryginalność i świeżość prezentowanych dzieł. Polskim producentem filmu jest Mariusz Włodarski – Lava Films. Autorem zdjęć jest Michał Englert.

Więcej informacji o filmie „Żniwa”: www.pisf.pl/aktualnosci/zniwa-polska-koprodukcja-w-oficjalnej-selekcji-cannes.

Daty i godziny projekcji:

16.05, 22:00 Grand Théâtre Lumière – Salle du Soixantième

Warto wspomnieć także o pokazie filmu „Start” Jerzego Skolimowskiego w ramach seansów odbywających się na canneńskiej plaży: zrealizowany w Belgii w 1967 r. i nagrodzony Złotym Niedźwiedziem na Berlinale film został pokazany 12 maja o 21:30 w cyklu Cinéma de la Plage.

Promocja polskiego filmu dokumentalnego w ramach Doc Alliance

Polsko-niemiecka koprodukcja pt. „Blizny” („Scars”) w reżyserii Agnieszki Zwiefki została wybrana przez organizatorów Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity do prezentacji „Work in Progress” w ramach międzynarodowej inicjatywy Doc Alliance. Prezentacja 7 wybranych projektów odbyła się 12 maja.

Więcej informacji: www.pisf.pl/aktualnosci/zapowiedzi/doc-alliance-blizny-w-cannes.

Polacy w programie Producers Network

5 producentów z Polski bierze udział w spotkaniach Producers Network. W wydarzeniu, którego partnerem jest PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej, rokrocznie uczestniczy ok. 500 przedstawicieli branży filmowej z całego świata. Polscy producenci zostali również zaprezentowani podczas Breakfast Meeting 15 maja (wtorek), który był specjalnym fokusem na Polskę.

Lista polskich producentów w ramach Producers Network:

  • Agata Szymańska (Balapolis)
  • Natalia Grzegorzek (Koskino)
  • Sebastian Petryk (PS Film)
  • Jan Pawlicki (Studio Jutrzenka Sp. z o.o.)
  • Zuzanna Król (Next Film)

W programie bierze udział także producentka Radosława Bardes.

Więcej informacji: www.pisf.pl/aktualnosci/wiadomosci/producers-network-podczas-71-mff-w-cannes.

Prezentacja polskich filmów w ramach programu New Horizons’ Polish Days Goes to Cannes

Z inicjatywy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej festiwal Nowe Horyzonty już po raz drugi znalazł się wśród 9 festiwali z całego świata, które zaprezentowały wybrane przez siebie filmy na etapie produkcji w prestiżowym programie The Goes to Cannes podczas największych targów filmowych Marché du Film.

W programie New Horizons’ Polish Days Goes to Cannes w dniu 13 maja, zaprezentowanych zostało 6 tytułów:

  • „Fisheye” – debiut fabularny Michała Szcześniaka,
  • „Hura, wciąż żyjemy!” – debiut fabularny Agnieszki Polskiej,
  • „Mowa ptaków” w reż. Xawerego Żuławskiego (we współpracy z: Janem Komasą, Jackiem Borcuchem, Piotrem Kielarem),
  • „Ułaskawienie” w reż. Jana Jakuba Kolskiego,
  • „Wilkołak” w reż. Adriana Panka,
  • „Żabińscy. O zwierzętach i ludziach” – film dokumentalny, debiut Łukasza Czajki.

Pokazy New Horizons’ Polish Days Goes to Cannes odbyły się 13 maja, między godz. 10.00-12.00 w Palais K- level 4 w Pałacu Festiwalowym, podczas 71. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes i były zamknięte dla branży.

Więcej informacji: www.pisf.pl/aktualnosci/wiadomosci/new-horizons-polish-days-goes-to-cannes-na-targach-march-du-film.

Polskie filmy na Short Film Corner

Podczas 15. edycji przeglądu filmów krótkometrażowych Short Film Corner w Cannes zostanie zaprezentowanych 7 polskich produkcji, m.in. „Piszę do ciebie, kochanie” Magdaleny Szymków i „Laundry Card” Grega Zglińskiego. Przegląd SFC co roku przyciąga reżyserów, agentów, producentów oraz instytucje filmowe z całego świata.

Więcej informacji: www.shortfilmcorner.com.

Spotkanie koprodukcyjne z partnerami z Walonii i Brukseli

Spotkanie polskich producentów z partnerami z Walonii i Brukseli odbyło się 12 maja w godzinach 14.00-16.00 na Plage des Palmes. Spotkanie organizowane było we współpracy z Wallonia Brussels Federation.

Targi filmowe Marché du Film

W tym roku w Cannes w ramach targów filmowych Marché du Film obok tytułów prezentowanych w festiwalowych sekcjach zostanie pokazanych ponad 10 polskich filmów i koprodukcji, m.in. nagrodzona na MFF w Rotterdamie „Nina” Olgi Chajdas, nagrodzona w Gdyni „Cicha noc” Piotra Domalewskiego oraz nagrodzona na Berlinale koprodukcja „Dowłatow” w reżyserii Aleksieja Germana jr.

Więcej o targach: www.marchedufilm.com.

Dwie Polki w finale międzynarodowego konkursu Nespresso Talents

11 maja podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes ogłoszono zwycięzców konkursu Nespresso Talents. Film Anny Zoll „Heart Therapy” zdobył drugie miejsce, a jego autorka otrzymała 3000 Euro. Do konkursu zgłoszono blisko 400 filmów z ponad 40 krajów. Tegoroczny temat konkursu brzmiał „The Difference She Makes”. 

Na shortliście 10 najlepszych filmów w konkursie Nespresso Talents była także druga Polka – Julia Ruszczyńska, która w filmie „7a+” przedstawia historię 10-letniej Poli i jej wspinaczkowej pasji.

Więcej informacji: www.pisf.pl/aktualnosci/wiadomosci/polka-nagrodzona-w-konkursie-nespresso-talents.

12. edycja ScripTeast

Już po raz dwunasty podczas festiwalu filmowego w Cannes została przyznana Nagroda ScripTeast im. Krzysztofa Kieślowskiego za Najlepszy Scenariusz z Europy Wschodniej rozwijany w ramach programu scenariuszowego Niezależnej Fundacji Filmowej, uznawanego za jeden z najefektywniejszych europejskich programów dla scenarzystów. Czek w wysokości 10 000 euro i statuetkę autorstwa Adama Fedorowicza otrzymała Maja Vitkova z Bułgarii za projekt AFRYKA.

Nagrodę Specjalną ScripTeast 2018 otrzymał scenariusz ZIMA POD ZNAKIEM WRONY autorstwa Sandry Buchty i Kasi Adamik. Jury uzasadniło swój werdykt następująco: „Ten scenariusz przedstawia porywający i niezwykle zabawny opis szczególnego momentu w najnowszej historii Europy. Konfrontuje ze sobą tematy złożonych relacji między ludźmi z różnych kultur i środowisk. Autorki zabierają nas w podróż, która jest częściowo komiczna, częściowo surrealistyczna i zdecydowanie przerażająca, ponieważ postacie szukają swojej drogi w czasie nagłej rewolucji o wielkich konsekwencjach”.

Scenariusz został napisany na podstawie opowiadania Olgi Tokarczuk.

Jak co roku, finalna sesja stacjonarna międzynarodowego programu scenariuszowego ScripTeast odbyła się w trakcie festiwalu filmowego w Cannes. Autorzy wszystkich projektów byli obecni w Cannes w dniach 10-16 maja. Spośród 11 projektów biorących udział w tegorocznej edycji, aż 4 projekty były polskie:

  • Zima pod znakiem wrony (The Winter of the Crow) Sandra Buchta & Kasia Adamik
  • Bezcenna (Priceless) Piotr Domalewski
  • Gregorius (Gregorius, The Chosen One) Tomasz Mielnik
  • We własnej osobie (In Person) Arkadiusz Biedrzycki & Bartłomiej Konarski

Warto podkreślić, że Polacy aż trzykrotnie stawali na podium i odbierali w Cannes prestiżową nagrodę im. Krzysztofa Kieślowskiego – rok temu Nagrodę za scenariusz „Sorry Polsko” otrzymał Kuba Czekaj, w 2010 roku Jacek Bławut za scenariusz „Dzień czekolady” (w postprodukcji) oraz w 2013 roku Bartek Konopka i Przemek Nowakowski za scenariusz „Niemy” (obecnie projekt nosi tytuł „Krew Boga” – w produkcji). Trzykrotnie polscy twórcy uhonorowani zostali wyróżnieniami: w roku 2007 Darek Błaszczyk za scenariusz „Wesoły dom starości”, w roku 2008 Mitko Panow i Władysław Pasikowski za scenariusz „Świadek” i w 2015 Bodo Kox za „Człowieka z magicznym pudełkiem” .

Spośród wszystkich projektów dotychczas biorących udział w programie wyprodukowane zostały aż 33 filmy, a kolejnych 11 jest w produkcji. To niewątpliwy sukces metodologii programu, biorących w nim udział scenarzystów i doradców kreatywnych zapraszanych do programu.

Pomysłodawcą ScripTeastu jest Dariusz Jabłoński, reżyser i producent, a rozwijał go we współpracy z najbliższymi współpracownikami, producentkami Violettą Kamińską i Izabelą Wójcik. Warsztaty organizowane są przez Niezależną Fundację Filmową przy wsparciu Programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa – komponent Media, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Apple Film Production we współpracy m.in. z Europejską Akademią Filmową oraz renomowanymi stowarzyszeniami międzynarodowych producentów: Producers Network, European Producers Club, Transatlantic Partners i ACE a także Film New Europe.

Stoisko Polish Cinema Stand

Na 7. piętrze Grand Hotelu w Cannes (La Croisette 45) przez cały okres trwania targów Marché du Film funkcjonuje stoisko Polish Cinema Stand. Będzie to miejsce spotkań przedstawicieli PISF, producentów oraz partnerów z przedstawicielami międzynarodowej branży filmowej, m.in. festiwali, agentami sprzedaży, dystrybutorami oraz prasą zagraniczną. Partnerami stoiska PISF – Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej są: Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji – współorganizator stoiska, Polska Komisja Filmowa, TVP, Di Factory, Film Media (Jacek Samojłowicz) oraz Festiwal Netia Off Camera realizujący projekt Film in Małopolska.

Na stronie Film Commission Poland dostępny jest przewodnik Poles in Cannes 2018, zawierający informacje o przedstawicielach polskiego rynku filmowego i instytucji filmowych na MFF w Cannes www.filmcommissionpoland.pl/about-fcp/poles-in-cannes-2018/.

Na festiwalu w Cannes będzie prezentowany nowy numer Polish Film Magazine, który w wersji elektronicznej jest dostępny na stronie Film Commission Poland: www.filmcommissionpoland.pl/about-fcp/polish-film-magazine/.

Więcej informacji o 71. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes: www.festival-cannes.com.

Marta Sikorska


14.05.2018