Polska obecność na 68. Berlinale





15 lutego rozpoczął się 68. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie. W programie znalazły się filmy współfinansowane przez PISF oraz wydarzenia związane z polskim kinem.

„Twarz” i „Dowłatow” w Konkursie Głównym

Światowa premiera nowego filmu Małgorzaty Szumowskiej „Twarz” odbędzie się w Konkursie Głównym 68. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie. W tej samej sekcji jest prezentowana również koprodukcja rosyjsko-polsko-serbska pt. „Dowłatow” w reżyserii Aleksieja Germana jr. Oba filmy były współfinansowane przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

W Konkursie Głównym 68. Berlinale o Złotego Niedźwiedzia walczy 19 z 24 prezentowanych w tej sekcji tytułów. Filmy w tegorocznym Konkursie Głównym ocenia jury w składzie: reżyser Tom Tykwer (przewodniczący), aktorka Cécile de France, historyk kina, fotograf i były dyrektor Filmoteca Española Chema Prado, producentka Adele Romanski, kompozytor Ryūichi Sakamoto i dziennikarka filmowa Stephanie Zacharek.

Oba filmy wsparte przez PISF ubiegają się o następujące nagrody: Złotego Niedźwiedzia za najlepszy film; Srebrnego Niedźwiedzia – Nagrodę Jury; Srebrnego Niedźwiedzia za najlepszą reżyserię, dla najlepszego aktora lub aktorki, za najlepszy scenariusz; nagrodę im. Alfreda Bauera za wyznaczanie nowych perspektyw w sztuce filmowej oraz nagrody za najlepsze zdjęcia, muzykę, montaż czy kostiumy. Zarówno „Twarz” jak i „Dowłatow” podlegają ocenie także niezależnych gremiów, m.in. jury FIPRESCI czy jury ekumenicznego. Oba tytuły są prezentowane w Konkursie Głównym razem z nowymi produkcjami takich reżyserów, jak m.in. Lav Diaz, Gus Van Sant, Erik Poppe czy Laura Bispuri.

Więcej informacji o filmie „Twarz”: www.pisf.pl/aktualnosci/twarz-w-konkursie-glownym-68-mff-w-berlinie.

Więcej informacji o filmie „Dowłatow”: www.pisf.pl/aktualnosci/dowlatow-w-konkursie-glownym-68-mff-w-berlinie.

Znakomite przyjęcie „Dowłatowa”

Po swoich pierwszych pokazach w Konkursie Głownym z bardzo dobrym przyjęciem spotkała się rosyjsko-polsko-serbska koprodukcja „Dowłatow” w reżyserii Aleksieja Germana jr. Krytycy szczególnie zwracają uwagę na zdjęcia autorstwa polskiego operatora Łukasza Żala i kreację aktorską występującego w tytułowej roli serbskiego aktora Milana Marića.

Jay Weissberg z Variety podkreśla, iż „siła tego filmu leży w jego warstwie wizualnej”, a zdjęcia Łukasza Żala nazywa „urzekającymi”, pisząc o wyjątkowym charakterze ujęć, tworzących spójny rytm ze scenografią autorstwa Eleny Okopnej. „Germanowi udaje się uchwycić atmosferę Leningradu lat 70., gdyż przywiązuje dużą wagę do detali i podobnie jak w swoich poprzednich filmach prowadzi nieśpieszną narrację (…) a scenariusz nie jest przeładowany scenami recytowania poezji, co niestety często ma miejsce w przypadku filmów o tej tematyce” . Deborah Young z The Hollywood Reporter nazywając „Dowłatowa” „ekscytującym portretem stagnacji” pisze: „reżyser Aleksiej German jr. spogląda na komunistyczną przeszłość swojego kraju i w poetycki sposób przywołuje dawno utracony świat, w którym poezja odgrywała niezwykle ważną rolę, a pisarze woleli umierać z głodu niż pisać kiczowate teksty i kłamstwa”. Jonathan Romney doceniając film na łamach Screen International podkreśla, iż „nie jest to zwyczajny film biograficzny, ale raczej niezwykle realistyczne odtworzenie minionej ery rosyjskiej kultury, gdy literatura była sprawą życia i śmierci”.
Gus Edgar z Film Inquiry również zachwyca się atmosferą filmu, porównując nastrój „Dowłatowa” m.in. z filmami Luisa Buñuela. Nick James z British Film Institute pisze natomiast, że „film Germana może stanowić dobrą lekcję dla zachodniego kina – świadectwem czasów w które wkroczymy, gdy literatura nie będzie grać w naszym życiu już pierwszoplanowej roli”.

Daty projekcji filmu „Twarz”

  • 23.02, 15:30 Berlinale Palast
  • 24.02, 09:30 Friedrichstadt-Palast
  • 24.02, 12:30 Haus der Berliner Festspiele
  • 24.02, 21:00 Haus der Berliner Festspiele
  • 25.02, 14:00 CinemaxX 7

Daty projekcji filmu „Dowłatow”

  • 17.02, 15:00 Berlinale Palast
  • 18.02, 09:30 Friedrichstadt-Palast
  • 18.02, 21:30 Haus der Berliner Festspiele
  • 18.02, 22:30 International
  • 25.02, 17:15 Friedrichstadt-Palast

„Na zdrowie!” w Konkursie Generation 14plus

Film animowany „Na zdrowie!” autorstwa Pauliny Ziółkowskiej (Szkoła Filmowa w Łodzi) znalazł się wśród 16 konkursowych krótkometrażowych tytułów sekcji Generation 14plus, gdzie walczy o statuetkę Kryształowego Niedźwiedzia. Filmy w tej sekcji oceniają dwa gremia jurorskie: jury młodzieżowe (7 osób w wieku 14 – 18 lat) oraz jury składające się z profesjonalistów z branży filmowej (3 osoby).

Daty projekcji filmu „Na zdrowie!”

  • 18.02, 15:30 CinemaxX 3
  • 22.02, 13:00 HKW
  • 24.02, 15:30 Cubix 8
  • 25.02, 16:00 CinemaxX 5
  • 25.02, 20:15 Cubix 8

„Wieża. Jasny dzień” w sekcji Forum

W tym roku już po raz 48. odbywają się pokazy w sekcji Forum. W tym programie pokazywane są filmy awangardowe, prace eksperymentalne, polityczne reportaże. Dokumenty i fabuły są traktowane jednakowo – najważniejszym elementem wyróżniającym produkcje jest łączenie sztuki i kina.

Nagrodzony na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni debiut Jagody Szelc, którego opiekunem artystycznym jest Mariusz Grzegorzek, znalazł się wśród 44 filmów z całego świata, które są pokazywane w prestiżowej sekcji Forum. Producentem filmu jest działające przy Szkole Filmowej w Łodzi Studio Filmowe Indeks. Berliński pokaz 16 lutego był międzynarodową premierą filmu. Polska premiera zapowiadana jest na 23 marca, dystrybutorem jest Against Gravity.

Daty projekcji filmu „Wieża. Jasny dzień”

  • 16.02, 21:30 CineStar IMAX
  • 17.02, 20:00 Cubix 9
  • 19.02, 13:45 CineStar 8
  • 19.02, 21:30 Tilsiter Lichtspiele (Berlinale Goes Kiez)
  • 24.02, 22:00 CinemaxX 4

Dobre przyjęcie filmu Jagody Szelc

 „Wnikliwe połączenie powszedniości z narastającym poczuciem zagrożenia” – napisał Gus Edgar na łamach Dog and Wolf. – „Jagoda Szelc, scenarzystka-reżyserka, której pierwszy film «Wieża. Jasny dzień» jest prezentowany w sekcji Forum tegorocznego Berlinale, jest supernową, która świeci oślepiającym, wewnętrznym światłem” – pisze o filmie Ola Salwa w Cineuropa.org. David Opie o filmie „Wieża. Jasny dzień.” napisał: „Koszmar stopniowo narasta, by ostatecznie wybuchnąć w niezwykle satysfakcjonującym finale”. – Rzadko spotyka się dziś takie kino. Doskonały początek tegorocznego festiwalu” – podkreśla Christer Emanuelsson. Tomasz Kuranowicz na łamach ZeitOnline porównuje „Wieżę. Jasny dzień” z filmami Michaela Hanekego: „Warty obejrzenia (…). [Film] mierzy się z polskimi konfliktami społecznymi, nie w sposób realistyczny, ale z magicznym dystansem”. I zaznacza, że thriller psychologiczny Jagody Szelc to obraz „mistycznego koszmaru, z którego każdy chce się wydostać jak szybko tylko się da”. Oliver Johnston w Theupcoming.co.uk docenia kreację aktorską Małgorzaty Szczerbowskiej, której gra przyczynia się do zbudowania poczucia niepokoju, wyczekiwania katastrofy. Ale zaznacza, że „cały film ma nerwową energię, ze złowieszczym miksowaniem dźwięku i powolnymi ruchami, które czasami wydają się koszmarne”. A wizualne wybory reżyserki jego zdaniem są niezwykle intrygujące.

O Jagodzie Szelc na łamach Rogerebert.com przed pokazami „Wieży. Jasnego dnia” na Berlinale pisał także Michał Oleszczyk: „Nie ma wątpliwości, że «Wieża. Jasny dzień» zapowiada przybycie wielkiego talentu reżyserskiego: takiego, który chętnie rejestruje doczesność, aby odkryć jej sekretne, duchowe podłoże. Film emanuje ostrą, pogańską energią i fantastyczną precyzją talentu pisarskiego/reżyserskiego tej młodej kobiety. Niech jej pojawienie się na światowej scenie filmowej będzie tak destrukcyjne – i tak transformujące – jak przybycie Kai w stworzonym przez nią filmie”.

VARIETY 10 Europeans to Watch: Marta Prus

Reżyserka młodego pokolenia Marta Prus znalazła się na prestiżowej liście magazynu Variety 10 europejskich talentów, których karierę należy śledzić – 10 Europeans to Watch 2018. 17 lutego odbyła się specjalna gala poświęcona wyróżnionym Europejczykom, której współorganizatorem był magazyn Variety oraz Medienboard Berlin-Brandenburg.
Więcej informacji: www.pisf.pl/aktualnosci/marta-prus-na-liscie-variety.

Berlinale Talents 2018

Berlinale Talents (poprzednia nazwa Talent Campus) to warsztaty przeznaczone dla młodych filmowców, organizowane przy Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie już po raz 17. W tegorocznej edycji wydarzenia udział biorą 4 osoby z Polski: scenografka Małgorzata Karpiuk, zajmująca się dystrybucją filmową Weronika Adamowska, producentka Marta Lewandowska oraz reżyser i scenarzysta Michał Szcześniak. Berlinale Talents 2018 odbędzie się w dniach od 17 do 22 lutego.

Emerging Producers: Anna Gawlita

15 i 16 lutego organizatorzy programu Emerging Producers zapraszali podczas Berlinale na spotkania z udziałem uczestniczących w nim producentów. W tegorocznej edycji Polskę reprezentowała Anna Gawlita z firmy Kijora Film.
Emerging Producers to program promocji i edukacji. Każdego roku organizatorzy wybierają 18 utalentowanych producentów (17 z Europy i 1 reprezentującego kraj gościnny festiwalu – w tym roku Maroko), którym zapewniają wsparcie edukacyjne, kontakty i promocję. Głównym celem programu jest pomoc w nawiązywaniu kontaktów z producentami z innych krajów, a tym samym zwiększanie potencjału przyszłych europejskich koprodukcji. Główna część projektu odbywa się w Jihlavie podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych pod koniec października.

Polskie akcenty w programie 68. Berlinale

W tegorocznym programie sekcji Forum Expanded znalazł się film krótkometrażowy Marty Hryniuk „Cold Body Shining”. Ta praca video jest pokazywana w ramach wystawy A Mechanism Capable of Changing Itself w Akademie der Künste am Hanseatenweg.

Współfinansowana przez PISF niemiecko-polska koprodukcja „Whatever Happens Next” w reżyserii Juliana Pörksena będzie miała swoją światową premierę w prestiżowej sekcji Perspective Deutsches Kino. Polskim producentem filmu jest Koi Studio.

W programie sekcji Panorama światową premierę miała ukraińsko-polsko-macedońska produkcja „Kiedy padają drzewa” debiutującej reżyserki i scenarzystki Marysi Nikitiuk. Również w tej sekcji prezentowany jest film dokumentalny „Game Girls” zrealizowany przez Alinę Skrzeszewską. Dokument, będący koprodukcją francusko-niemiecką, ubiega się m.in. o przyznawaną podczas Berlinale statuetkę Teddy – nagrodę społeczności LGBTQ.

Joanna Żak – koordynatorka programu wrocławskiego Kino Nowe Horyzonty była jedną z prelegentek odbywającego się 19 lutego panelu dyskusyjnego Diversity for Creativity: Reaching wider audiences odbywającego się w Berlinie w ramach European Film Forum organizowanego przez Creative Europe MEDIA.

W 2016 roku polska firma Likaon, prowadzona przez Justynę Rucińską, Annę Mroczek i Wojciecha Leszczyńskiego, pomogła stworzyć ponad 20 lalek do najnowszego filmu Wesa Andersona „Wyspa psów”. Łódzka firma zebrała zespół najbardziej utalentowanych artystów i twórców marionetek w regionie, którzy przez 6 miesięcy wspomagali londyński oddział odpowiedzialny za stworzenie lalek do filmu. Premiera filmu miała miejsce podczas otwarcia 68. Berlinale. Był to pierwszy film animowany otwierający festiwal w całej historii wydarzenia.

12. edycja ScripTeast

Jak co roku, druga sesja stacjonarna międzynarodowego programu scenariuszowego ScripTeast odbywa się w trakcie festiwalu filmowego w Berlinie. Podczas spotkań scenarzyści kontynują dyskusje nad swoimi projektami i spotykają międzynarodowych profesjonalistów wielu dziedzin. Spośród 11 projektów biorących udział w tegorocznej, 12. edycji, aż 4 projekty są polskie:

  • Zima pod znakiem wrony (The Winter of the Crow) Sandra Buchta & Kasia Adamik
  • Bezcenna (Priceless) Piotr Domalewski
  • Gregorius (Gregorius, The Chosen One) Tomasz Mielnik
  • We własnej osobie (In Person) Arkadiusz Biedrzycki & Bartłomiej Konarski

Spośród wszystkich projektów dotychczas biorących udział w programie wyprodukowanych zostało aż 31 filmów, 3 z nich zostaną zaprezentowane w programie tegorocznego festiwalu w Berlinie. To niewątpliwy sukces metodologii programu, biorących w nim udział scenarzystów i doradców kreatywnych zapraszanych do programu.

Pomysłodawcą ScripTeastu jest Dariusz Jabłoński, reżyser i producent, a rozwijał go we współpracy z najbliższymi współpracownikami, producentkami Violettą Kamińską i Izabelą Wójcik. Warsztaty organizowane są przez Niezależną Fundację Filmową przy wsparciu Programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa – komponent Media, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Apple Film Production we współpracy m.in. z Europejską Akademią Filmową oraz renomowanymi stowarzyszeniami międzynarodowych producentów: Producers Network, European Producers Club, Transatlantic Partners i ACE a także Film New Europe.

Więcej o programie na www.scripteast.pl.

European Film Market 2018

Twórcy „The War Has Ended”. Fot. Lydia Hesse / Berlinale Co-Production Market

Na berlińskim Co-Production Market 2018 został zaprezentowany projekt „The War Has Ended” (reż. Hagar Ben Asher), którego producentem większościowym jest polska firma Madants, a koproducentami Match Factory Productions (Niemcy) oraz Transfax (Izrael). Projekt otrzymał dwie nagrody Berlinale Co-Production Market.

Więcej informacji: https://www.pisf.pl/aktualnosci/wiadomosci/the-war-has-ended-wygrywa-berlinale-co-production-market-2018.

W ramach towarzyszących festiwalowi Targów obok tytułów obecnych w programie tegorocznego festiwalu prezentowane są m.in. następujące polskie filmy oraz koprodukcje: „Najlepszy” Łukasza Palkowskiego, „Leo Da Vinci: Mission Mona Lisa” Sergia Manfio, „Człowiek z magicznym pudełkiem” Bodo Koxa, „Maya Dardel” Zacharego Cotlera i Magdaleny Zyzak, „Miracle” Egle Vertelyte, „Nina” Olgi Chajdas, „Pewnego razu w listopadzie” Andrzeja Jakimowskiego, „Over the Limit” Marty Prus, „Litość” Babisa Makridisa, „Radiogram” Rouzie Hassanovej, „Cicha noc” Piotra Domalewskiego, „Tytanowa biel” Piotra Śmigasiewicza.

Polskie stoisko podczas 68. Berlinale

Polish Cinema Stand No. 154
Martin-Gropius-Bau

Organizatorami stoiska są: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji oraz Film Commission Poland, i Telewizja Polska S.A. Stoisko współtworzą Polskie Regionalne Komisje Filmowe. Projekt realizowany jest po raz trzynasty. Ósmy raz samodzielnie zaistnieje jako stoisko polskie. Na stoisku są dostępne materiały promujące polskie filmy, m.in. katalogi New Polish Films 2018.

Film Commission Poland przygotowało elektroniczną publikację, która ma ułatwić zagranicznym partnerom nawiązywanie kontaktów z polską branżą filmową. Anglojęzyczne wydawnictwo Poles in Berlin 2018 zawiera informacje o uczestnikach, ich projektach, poszukiwanych filmach i partnerach. Można je pobrać ze strony FCP: www.filmcommissionpoland.pl/about-fcp/poles-in-berlin-2018/.

Na festiwalu berlińskim jest prezentowany nowy numer Polish Film Magazine, który w wersji elektronicznej od 15 lutego jest dostępny na stronie Film Commission Poland: http://www.filmcommissionpoland.pl/about-fcp/polish-film-magazine/.

68. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie odbywa się w dniach 15 – 25 lutego 2018.

Więcej informacji: www.berlinale.de.

Marta Sikorska


20.02.2018

Galerie zdjęć