Trzy Europejskie Nagrody Filmowe dla polskich twórców!





9 grudnia w Berlinie odbyła się ceremonia wręczenia 30. Nagród Europejskiej Akademii Filmowej. „Komunia” Anny Zameckiej została uznana za Najlepszy Europejski Film Dokumentalny. „Twój Vincent” Doroty Kobieli i Hugh Welchmana otrzymał nagrodę dla Najlepszego Europejskiego Pełnometrażowego Filmu Animowanego. Oba te tytuły współfinansował PISF. Dodatkowo Katarzyna Lewińska odebrała nagrodę dla Najlepszego Europejskiego Twórcy Kostiumów.

Wielkie wyróżnienie dla polskiej kinematografii

„Chciałbym pogratulować wszystkim laureatom Europejskich Nagród Filmowych. Trzy nagrody – dla Anny Zameckiej, Katarzyny Lewińskiej i twórców «Twojego Vincenta», to wielkie wyróżnienie dla polskiej kinematografii i potwierdzenie, że jest ważnym miejscem na europejskiej mapie filmowej” – powiedział dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Radosław Śmigulski.  

„Komunia” Najlepszym Europejskim Filmem Dokumentalnym

Rozwijana podczas realizowanego w Szkole Wajdy kursu dokumentalnego DOK PRO „Komunia” Anny Zameckiej została uznana za Najlepszy Europejski Film Dokumentalny i tym samym pokonała filmy Siergieja Łoźnicy („Austerlitz”), Guido Hendrikxa („Obcy w raju”), Luciji Stojevic („La Chana”) i Tonislava Hristova („Dobry listonosz”).

Bohaterka filmu, 14-letnia Ola, nie tylko opiekuje się niewydolnym ojcem, niepełnosprawnym bratem i mieszkającą osobno matką, obecną głównie przez telefon, ale przede wszystkim stara się na powrót złożyć rodzinę w całość. Żyje nadzieją, że uda jej się ściągnąć nieobecnego rodzica do domu. Pretekstem do spotkania z nim jest komunia święta 13-letniego Nikodema. Dziewczynka bierze na siebie całą odpowiedzialność za przygotowanie idealnej rodzinnej uroczystości.

Anna Zamecka, decydując się na realizację „Komunii”, zdradziła w jednym z wywiadów, że motywacją do zrobienia tego projektu były jej osobiste przeżycia. „Jest w Oli sporo mnie. Oczywiście, to nie są moje doświadczenia, ale w filmie zawarłam wiele emocjonalnych obrazów z własnego życia. Dlatego nie potrafiłabym nakręcić tego filmu z dystansem i na chłodno. Interesowała mnie sytuacja dziecka, które musi gwałtownie dorosnąć, przejmuje odpowiedzialność za innych. Ola i Nikodem w «Komunii» tworzą w zasadzie jedną, bliską mi postać. Chodziło o potrzebę przerobienia czegoś własnego i bardzo trudnego. «Komunia» mnie oczyściła, razem z bohaterami przeszłam długi proces”, mówi w rozmowie z Dimitrą Kouzi.

„Komunia” to pełnometrażowy debiut dokumentalny Anny Zameckiej, wyprodukowany przez Otter Films, Wajda Studio oraz HBO Europe, z producentem wspierającym MX35. Dokument był współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej. Autorką zdjęć do filmu jest Małgorzata Szyłak, a za montaż odpowiedzialni byli Agnieszka Glińska, Anna Zamecka i Wojciech Janas.

Film trafił do polskich kin 25 listopada 2016 r. Polskim dystrybutorem „Komunii” jest firma Aurora Films. Za światową dystrybucję filmu odpowiada firma CAT&Docs.

„Komunia” ma już na swoim koncie kilkanaście wyróżnień. Więcej informacji o filmie: www.facebook.com/communionthemovie.

„Twój Vincent” Najlepszym Europejskim Pełnometrażowym Filmem Animowanym

Współfinansowany przez PISF „Twój Vincent” („Loving Vincent”) Doroty Kobieli i Hugh Welchmana został uznany za Najlepszy Europejski Pełnometrażowy Film Animowany. Obok „Twojego Vincenta” o nagrodę ubiegały się filmy „Ethel & Ernest” reż. Roger Mainwood (Wielka Brytania, Luksemburg), „Louise by the Shore” („Louise en hiver”) reż. Jean-François Laguionie (Francja, Kanada) oraz „Zombillénium” reż. Arthur de Pins i Alexis Ducord (Francja, Belgia).

„Twój Vincent” („Loving Vincent”) to pierwszy w pełni namalowany film pełnometrażowy na świecie, realizowany przez polską reżyserkę i malarkę Dorotę Kobielę i przez Hugh Welchmana (zdobywcę Oscara za film „Piotruś i Wilk”).

„Twój Vincent” w 65 tysiącach namalowanych ręcznie klatkach opowiada historię życia i śmierci jednego z najwybitniejszych malarzy – Vincenta van Gogha. Fabuła filmu poprowadzona została na wzór śledztwa w sprawie śmierci artysty. W filmie ożywionych zostało ponad 100 obrazów Vincenta van Gogha.

Film został wyprodukowany przez studia filmowe o oscarowym dorobku: Breakthru Films oraz Trademark Films. Partnerami projektu są również m.in. CeTA, Odra Film, Silver Reel, Cinema and Management Group, Europejska Stolica Kultury Wrocław 2016, MEDIA. Obraz jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

6 października „Twój Vincent” wszedł na ekrany polskich kin dystrybuowany przez Next Film. Film został sprzedany do ponad 130 krajów na całym świecie. Agentem sprzedaży filmu jest CMG – Cinema Management Group. „Twój Vincent” zdobył nagrody m.in. na Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy oraz na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Szanghaju.

Europejska Nagroda Filmowa 2017 za kostiumy dla Katarzyny Lewińskiej

Katarzyna Lewińska odebrała nagrodę dla Najlepszego Europejskiego Twórcy Kostiumów za pracę nad współfinansowanym przez PISF filmem „Pokot” w reżyserii Agnieszki Holland.

„Pokot”. Fot. Robert Pałka/Studio Filmowe TOR

„Prostota kostiumów umiejętnie potęguje moc obrazów, podkreślając przesłanie filmu. Faktury użytych materiałów, kolory i krój kostiumów odzwierciedlają kontrast pomiędzy czynnikiem ludzkim a środowiskiem naturalnym, a jednocześnie pomagają ożywić bohaterów i dodać im charakteru. Wraz z innymi elementami wizualnymi, kostiumy stanowią integralną część narracji filmu i stanowią nieodłączną część potężnej emocjonalnej wymowy filmu” czytamy w uzasadnieniu jury.

Katarzyna Lewińska jest kostiumografką teatralną i filmową. To laureatka Polskich Nagród Filmowych Orły oraz nagród Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w kategorii kostiumy za filmy „Boisko bezdomnych” (2009) i „W ciemności” (2012). Kostiumy jej autorstwa mogliśmy podziwiać w takich polskich produkcjach jak m.in. „Amok” Katarzyny Adamik, „Niewinne” Anne Fontaine, „Powidoki” Andrzeja Wajdy, „Body/Ciało”, „W imię…”, „Sponsoring”, „33 sceny z życia” Małgorzaty Szumowskiej, „Anatomia zła”, „Bilet na Księżyc” Jacka Bromskiego, „Córki Dancingu” Agnieszki Smoczyńskiej, „Disco Polo” Macieja Bochniaka, „Pod Mocnym Aniołem”, „Drogówka”, „Dom zły” Wojciecha Smarzowskiego, „Nieulotne” Jacka Borcucha czy „Lęk wysokości” Bartosza Konopki.

Laureaci 30. Europejskich Nagród Filmowych:

  • Najlepszy Europejski Film – „The Square”, reż. Ruben Östlund
  • Najlepszy Europejski Film Komediowy – „The Square”, reż. Ruben Östlund
  • Najlepszy Europejski Film Dokumentalny – „Komunia” reż. Anna Zamecka
  • Najlepszy Europejski Pełnometrażowy Film Animowany – „Twój Vincent”, reż. Dorota Kobiela i Hugh Welchman
  • Najlepszy Europejski Film Krótkometrażowy – „Timecode”, reż. Juanjo Giménez
  • Europejskie Odkrycie Roku (European Discovery Prix FIPRESCI) – „Lady Macbeth”, reż. William Oldroyd
  • Najlepszy Europejski Reżyser – Ruben Östlund za film „The Square”
  • Najlepszy Europejski Aktor – Claes Bang za film „The Square”
  • Najlepsza Europejska Aktorka – Alexandra Borbély za film „On Body and Soul”
  • Najlepszy Europejski Scenarzysta – Ruben Östlund za film „The Square”
  • Najlepszy Europejski Autor Zdjęć – Nagroda Carla di Palmy – Michail Krichman za film „Loveless”
  • Najlepszy Europejski Montażysta – Robin Campillo za film „BPM” („Beats Per Minute”)
  • Najlepszy Europejski Scenograf – Josefin Åsberg za film „The Square”
  • Najlepszy Europejski Twórca Kostiumów – Katarzyna Lewińska za film „Pokot”
  • Najlepszy Europejski Twórca Charakteryzacji – Leendert van Nimwegen za film „Brimstone”
  • Najlepszy Europejski Kompozytor – Evgueni & Sacha Galperine za film „Loveless”
  • Najlepszy Europejski Realizator Dźwięku – Oriol Tarragó za film „A Monster Calls”
  • Nagroda za całokształt twórczości – Aleksander Sokurow
  • Nagroda za osiągnięcia w kinie światowym – Julie Delpy
  • Nagroda Publiczności (People’s Choice Award) – „Stefan Zweig – Farewell To Europe”, reż. Maria Schrader
  • Nagroda koprodukcyjna (Prix Eurimages) – Cedomir Kolar

Więcej informacji o Europejskich Nagrodach Filmowych na stronie: www.europeanfilmawards.eu.


09.12.2017