Tytuły w konkursie "Wytyczanie Drogi"

10 filmów powalczy o 100 000 USD w ramach Konkursu Głównego „Wytyczanie Drogi” 10. Netia Off Camera. Obok Krakowskiej Nagrody Filmowej – jednej z najwyższych tego typu na świecie – laureat otrzymuje również możliwość uzyskania grantu PISF w wysokości 1 000 000 PLN.

Lista tytułów:

  • „Ostatnia Rodzina”, zrealizowana według scenariusza Roberta Bolesto, to jeden z najciekawszych debiutów ostatnich lat w polskim kinie. Uwagę zwracają znakomite kreacje Andrzeja Seweryna, Aleksandry Koniecznej i Dawida Ogrodnika oraz dojrzałość, z jaką do tematu podszedł młody reżyser. Film Jana P. Matuszyńskiego to nie tyle biografia uznanego malarza, Zdzisława Beksińskiego, ale przede wszystkim film o rodzinie.
  • „Butterfly Kisses” to pełnometrażowy debiut fabularny mieszkającego w Wielkiej Brytanii polskiego reżysera. Rafał Kapeliński opowiada o społecznym tabu, przyjmując osobisty, intymny punkt widzenia głównego bohatera, zmagającego się z mrocznym sekretem. Nastrojowa muzyka i stylowe, czarno-białe zdjęcia podkreślają izolację i wyobcowanie centralnej postaci, przekonywująco zagranej przez Theo Stevensona.
  • W debiutanckim „The Wound” pochodzący z RPA John Trengrove opowiada o plemiennym rytuale obrzezania i następującym po nim okresie inicjacji, które w oczach wspólnoty zamieniają chłopców w mężczyzn. Trengrove zestawia brutalną plemienną tradycję i patriarchalny porządek z coraz większą świadomością, a co za tym idzie potrzebą buntu.
  • Codzienność nastoletniej Giulii unormowana jest surowymi zasadami społeczności świadków Jehowy, do której należy jej rodzina. „Worldly Girl”, debiut Marco Danielego przyjmuje formułę filmu o dojrzewaniu, wzbogacając ją o religijny kontekst. Włoski reżyser wkłada kij w mrowisko, przedstawiając nastoletnie dylematy z nowej perspektywy. Zastanawia się tym samym nad pojęciem tożsamości, niezależności czy potrzebą samorealizacji. Pomaga mu w tym para głównych aktorów – Sara Serraiocco oraz Michele Riondino, w przekonujący sposób oddając skomplikowaną relację, na której wszyscy z góry postawili krzyżyk.   
  • Jedni mają psy, inni koty, a bohater debiutanckiego filmu Kirsten Tan, rozczarowany życiem architekt w średnim wieku, postanowił sprawić sobie… słonia. Zwłaszcza że w tym, którego przypadkiem zauważył na ulicach Bangkoku, rozpoznał zwierzę towarzyszące mu w trakcie dzieciństwa spędzonego z dala od zgiełku wielkiego miasta. Dla Thany to coś znacznie więcej niż zwykły zbieg okoliczności, to znak, któremu podporządkuje dalsze swoje wybory i działania. Film „Pap Aye” to pełne symboliki kino drogi obfitujące, jak na ten gatunek przystało, w wiele tragikomicznych sytuacji. Oryginalne, bo tacy są też jego bohaterowie.
  • „Columbus” to subtelna opowieść o zagubieniu i alienacji urodzonego w Korei amerykańskiego reżysera i artysty wizualnego, Kogonady. Nieśpieszna akcja odkrywa przed widzami fascynująco zwyczajną codzienność tytułowej miejscowości. Reżyser zderza ujęcia natury ze zbliżeniami miejskiej architektury. Na ekranie m.in. Parker Posey, która odwiedziła Festiwal i Kraków w 2014 roku.
  • „Dayveon” – fabularny debiut Ammana Abbasi’ego, dokumentalisty i muzyka – opowiada historię trzynastoletniego czarnoskórego chłopaka, mieszkającego na południu USA. Reżyser przygląda się procesowi dorastania i próbom odnalezienia się w trudnej codzienności. Abbasi, portretuje kulturowe oraz społeczne peryferia, przeplatając przesiąknięte słońcem zdjęcia Południa z sugestywnymi ujęciami natury. Porusza się przy tym płynnie pomiędzy brutalnym realizmem a poetyckością.
  • „A Date for Mad Mary” to adaptacja sztuki autorstwa irlandzko-pakistańskiej pisarki i aktorki Yasmine Akram. Scenariusz napisał Colin Thorton, a reżyserią zajął się jego brat Darren. Film jest wyjątkowo ciepłym oraz podnoszącym na duchu obrazem o przyjaźni i miłości.
  • Stella Meghie w swoim reżyserskim debiucie opowiada dynamiczną i burzliwą historię afroamerykańskiej rodziny jamajskiego pochodzenia, złożonej z kliku pokoleń kobiet.  Jej „Jean of the Joneses” pokazuje rzeczywistość, w której decydują kobiety. Silne postacie nabierają wyraźnego politycznego znaczenia zwłaszcza w najnowszym krajobrazie społecznym.
  • „Spina” powstała w ramach pracy dyplomowej na praskiej FAMU. W swoim debiucie fabularnym Tereza Nvotová ogrywa schematy narracyjne kina inicjacyjnego, ukazując wydarzenia z perspektywy nastolatki noszącej w sobie piętno gwałtu. Ostro rozprawia się z tym bardziej powszechnym, niż mogłoby się to zdawać, zjawiskiem, stając w obronie ofiar, które same często boją się przerwać milczenie.

Konkurs Główny „Wytyczanie Drogi” realizowany jest w ramach projektu „Obraz świata / Świat w obrazach” podczas 10. Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Netia Off Camera. Laureata Krakowskiej Nagrody Filmowej poznamy podczas finału imprezy. O jedną z najwyższych nagród w tej części świata –  100 000 dolarów – walczą debiuty i drugie filmy twórców, o których obecnie dyskutuje się na świecie. Więcej informacji o 10. edycji Festiwalu można znaleźć na www.offcamera.pl. Wydarzenie odbędzie się w dniach 28 kwietnia – 7 maja w Krakowie.

Informacja prasowa

05.04.2017