„Żalanasz – pusty brzeg” i „Wolta” na shortliście do Cinema Eye Honors





Współfinansowane przez PISF filmy dokumentalne „Żalanasz–pusty brzeg” i „Wolta” znalazły się na shortliście do jednej z najważniejszych nagród, jaką może otrzymać film dokumentalny – Cinema Eye Honors. Nominacje będą ogłoszone już 8 listopada. Nagrody zostaną wręczone 12 stycznia 2019 roku w Nowym Jorku. 

„Żalanasz – pusty brzeg”

„Żalanasz – pusty brzeg”. Fot. materiały prasowe

Tytułowy Żalanasz to miasto portowe nad częściowo wyschniętym jeziorem Aralskim. Miejsce pomiędzy wielką wodą i rozległą pustynią, niegdyś dobrze prosperujące ogniwo gospodarki sowieckiej, dzisiaj zaledwie cień dawnej świetności. W obiektywie Marcina Sautera Żalanasz to jednak nie tylko sugestywne krajobrazy, lecz przede wszystkim losy ludzi, którzy zainwestowali tutaj swoje życiowe nadzieje i oczekiwania, a teraz pozostało im trawić swoją samotność pośród ruin statków oraz portowych żurawi.

Marcin Suater. Fot. materiały prasowe

W 2017 roku film został uznany Najlepszym Filmem Krótkometrażowym jednego z najważniejszych festiwali kina dokumentalnego na świecie – IDFA w Amsterdamie, otrzymał także Złotą Żabę dla filmu krótkometrażowego podczas Camerimage w minionym roku, zdobywał nagrody także m.in. na festiwalach w Kijowie i Krakowie.

Marcin Sauter jest autorem scenariusza i zdjęć oraz reżyserem filmu. Muzykę skomponował Jerzy Rogiewicz, za dźwięk odpowiadał Marcin Lenarczyk. Film zmontowali Ziemowit Jaworski, Michał Marczak i Katarzyna Olechowska.

Producentem filmu jest Studio Filmowe Kronika. Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Partnerem promocji filmu jest MCK Bydgoszcz.

„Wolta”

Fot. materiały prasowe

Dwunastoletnia Zuzia od kilku lat trenuje woltyżerkę. Ze względu na wiek i budowę jest podnoszona przez starsze, silniejsze koleżanki. Jest „górną”, zwieńczeniem akrobatycznej piramidy. Rozpoczyna się kolejny sezon. W trakcie treningów okazuje się, że figury z udziałem Zuzi nie mają już gracji i lekkości. Starsze zawodniczki w końcu przyznają, że Zuzia urosła i nie mają siły wynieść jej do góry. Dziewczynka musi znaleźć nową rolę w grupie.  

Za scenariusz i reżyserię odpowiadają Monika Kotecka i Karolina Poryzała, za zdjęcia Monika Kotecka, za dźwięk Patrycja Krysik, Karolina Poryzała, Michał Truong, za muzykę Aleksandra Kotecka, Tomek Wierzbowski. Film zmontowała Izabela Pająk. Producentem jest Mikołaj Syguda a producentem wykonawczym Magdalena Bryk. Film wyprodukowali Studio Munka – SFP, Moth Films, O.K.O. FX Studio, Cukry, Kurkot Kollektiv. Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. 

Cinema Eye Honors

Nagrody Cinema Eye Honors przyznawane są najlepszym filmom dokumentalnym od 2008 roku, których premiery i pokazy odbyły się na najważniejszych światowych imprezach filmowych. Aby film mógł zostać nominowany do nagrody musi być pokazywany na którymś z poniższych festiwali filmowych: Sundance, Berlin, True/False, SXSW, Full Frame, Tribeca, Hot Docs, Cannes, Silverdocs, Los Angeles, Toronto, Sheffield oraz IDFA. Kandydatów do nagród Cinema Eye Honors wybierają przedstawiciele dużych festiwali filmów dokumentalnych, a zwycięzców każdego roku wybiera ok. 200 przedstawicieli branży dokumentalnej zaproszonych do głosowania przez Cinema Eye. Jednym z polskich przedstawicieli, który ma wpływ na wybór kandydatów do nagród jest Artur Liebhart, dyrektor Millenium Docs Against Gravity. 

Pełna lista nominowanych filmów: www.cinemaeyehonors.com

Lista pięciu tytułów nominowanych do nagród zostanie ogłoszona 8 listopada.


26.10.2018