What People Watch: Viewing by age group
Tytuł  polski: Co oglądają ludzie: oglądanie według grup wiekowych
Źródło: BARB – Broadcasters’ Audience Research Board

Opis: BARB opublikowało nową aktualizację do raportu „What People Watch” – serii publikacji eksplorującej różne aspekty tego, w jaki sposób widzowie z UK oglądają w dzisiejszych czasach telewizję. Mieliśmy już okazję publikować poprzednie wersje i wariacje raportu, dotyczącego całkowitego wykorzystania TV.

W dzisiejszej publikacji przyjrzymy się ilości czasu poświęcanego na oglądanie treści wideo w podziale na grupy wiekowe.

Ogólnie oglądalność liniowych kanałów telewizyjnych wzrosła o 9% w porównaniu ze styczniem 2020r., a wszystkie przedziały wiekowe powyżej 25. roku życia wykazują wzrost z roku na rok. Chociaż wszystkie grupy w styczniu spędziły więcej czasu w domach niż zwykle, nie zawsze znajduje to odzwierciedlenie w dłuższym oglądaniu telewizji linearnej. Sytuacja, w jakiej znajduje się aktualnie społeczeństwo oraz możliwości jakie niesie ze sobą branża kulturalna są tutaj nie bez znaczenia.

Innym aspektem monitorowanym przez Barb jest niezidfentyfikowane wykorzystanie telewizorów takie jak granie na konsolach, oglądanie programów i treści ponad 28 dni po ich pierwotnej transmisji oraz, co ważne, korzystanie z telewizora do oglądania subskrypcji wideo na żądanie (SVOD). Wszystkie grupy wiekowe wykazały wzrost rok do roku (z wyjątkowo wyraźnym wzrostem wśród najmłodszych), co częściowo odzwierciedla fakt, że ponad 60% gospodarstw domowych w Wielkiej Brytanii ma obecnie dostęp do co najmniej jednej usługi SVOD.

Zapraszamy do bardziej szczegółowego zapoznania się z publikacją źródłową.

Link do materiałów: tutaj

„WHICH WOMEN? Gender Equality Report 2019/2020”
Tytuł  polski: „WHICH WOMEN? Raport na temat równości płci 2019/2020”
Źródło: Svenska Filminstitutet / Szwedzki Instytut Filmowy

Opis: Nowe badanie opublikowane przez Szwedzki Instytut Filmowy, zatytułowane „WHICH WOMEN?” ustaliło, że szwedzki przemysł filmowy i telewizyjny może znacznie lepiej radzić sobie z reprezentacją i różnorodnością. Raport jakościowy opiera się na „19 pogłębionych wywiadach z uznanymi aktorkami, reżyserkami, producentkami i scenarzystkami” w wieku od 27 do 66 lat i stwierdza, że „branża jest narażona na deficyt istotnych talentów oraz na utratę ważnych aspektów historii poprzez dalsze odtwarzanie stereotypowych obrazów społecznych”. Krótko mówiąc, istnieje potencjał do większego włączenia zmarginalizowanych osób do szwedzkiej rozrywki, ale nie zostanie to zrealizowane, dopóki stereotypy i uprzedzenia nie zostaną ograniczone lub całkowicie wyeliminowane.

Raport zwraca uwagę na obecne warunki pracy starszych kobiet i „kobiet poddawanych rasizmowi” – wyniki są szokujące. Rozmówcy ujawnili, że często są oni bardziej odmienni, ponieważ „przypisuje się im rolę mimowolnych ekspertów ds. różnorodności, od których oczekuje się, że będą edukować zespół produkcyjny na planie”. Łączenie aktorów ze specyficznymi cechami charakteru jest również uporczywym problemem „występującym na każdym etapie procesu tworzenia filmu” i obejmuje zarówno stereotypy, egzotykę jak i zwykłe zaniedbanie. Rozmówcy wspominali również o obsesji branży na punkcie młodości i konwencjonalnego piękna. Jeśli ktoś nie pasuje do tych wąskich standardów, jest marginalizowany.

Miejmy nadzieję, że do czasu publikacji kolejnej wersji raportu sytuacja ulegnie poprawie, a historie takie jak te z przytaczanego materiału będą rzadkością.

Zapraszamy do zapoznania się z całością publikacji.

Pełny raport: LINK

„Rebuilding Europe. The cultural and creative economy before and after the COVID-19 crisis”
Tytuł  polski: „Odbudowa Europy. Sektor kultury i twórczości przed i po COVID-19” w 2020 roku
Źródło: GESAC European Grouping of Societies of Authors and Composers

Opis: GESAC współpracując z ogólnoeuropejskimi grupami, w tym Stowarzyszeniem Producentów Europejskich Eurocinema, Stowarzyszeniem Niezależnych Firm Muzycznych Impala oraz Stowarzyszeniem Autorów Audiowizualnych opublikował raport, którego celem jest podkreślenie znaczenia branż twórczych dla gospodarki europejskiej oraz argumentacja za zwiększeniem interwencji rządowych, aby przywrócić sektor do stanu sprzed pandemii. Grupa szacuje, że europejskie branże kulturalne odpowiadały za 4,4% całego produktu krajowego brutto Unii Europejskiej w 2019 r., co stanowi większy udział niż europejski przemysł farmaceutyczny, samochodowy czy telekomunikacyjny. Najważniejszą informacją zawartą w raporcie jest fakt, iż całkowite przychody w europejskim sektorze twórczym spadły o 31%, z 783 mld USD (643 mld EUR) w 2019 r. przed pandemią do 540 mld USD (444 mld EUR) w roku ubiegłym.

Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią raportu dostępną w języku angielskim oraz jego podsumowaniem w języku polskim.

Link do materiałów:
Pełny raport tutaj
Streszczenie tutaj

FILMLA – Data update on the restart of film production in the Los Angeles region

Tytuł polski: Aktualizacja danych w sprawie restartu produkcji filmowej w Los Angeles
Źródło: FilmLA

Opis: W minionym czasie FilmLA – partnerskie biuro filmowe miasta i hrabstwa Los Angeles, opublikowało aktualizację danych dotyczących regionalnej działalności filmowej od czasu ponownego otwarcia hrabstwa L.A. na potrzeby produkcji filmowej w połowie czerwca 2020 roku. W ciągu ostatnich dwudziestu dziewięciu tygodni FilmLA rozpatrzyła około 4213 wniosków o pozwolenia na film obejmujących 2985 unikalnych projektów. Według raportu spadek produkcji oraz ilość wniosków rozpoczął się na początku grudnia i trwał praktycznie nieprzerwanie aż do pierwszych tygodni stycznia. Można domniemywać, że ma to związek z oddolnymi wysiłkami mającymi na celu zmniejszenie ilości zachorowań na COVID-19. Dopiero 24 grudnia 2020 roku Departament Zdrowia Publicznego oficjalnie wezwał branżę do wstrzymania produkcji.

Warto spojrzeć na wpływ pandemii na całą branżę kinematograficzną nie tylko z perspektywy dystrybucji, ale również od strony produkcji. „Branża była niezwykle odpowiedzialna przez cały czas pandemii, o czym świadczą ich niedawne działania podczas wzrostu liczby przypadków COVID-19 i stosowanie surowych protokołów bezpieczeństwa” – Paul Audley, prezes FilmLA

Zapraszamy do zapoznania się z resztą publikacji.

Link do materiału: tutaj

What People Watch 2021 – Edition 1: Total TV set usage
Tytuł polski: Co oglądają ludzie w 2021 – Edycja 1: Całkowite wykorzystanie TV
Źródło: BARB – Broadcasters’ Audience Research Board

Opis: Podsumowując rok 2020, BARB opublikowało nową edycję raportu „What People Watch” – serii publikacji eksplorującej różne aspekty tego, w jaki sposób widzowie z UK oglądają w dzisiejszych czasach telewizję. Mieliśmy już okazję publikować poprzednią wersję raportu związaną z oglądalnością na urządzeniach innych niż TV. Aktualizacja skupia się na uzupełnieniu danych z końcówki roku – po wprowadzeniu narodowego lockdownu. Obserwujemy jak wzorce oglądalności ponownie zaczęły ulegać zmianom oraz jaki miało to wpływ na trendy oglądalności w grudniu, tradycyjnie już szczytowym okresie roku.
Mając do dyspozycji te dane wyraźnie widać, że pandemia COVID-19 miała trwały wpływ na oglądalność telewizji. Po spokojnych dwóch pierwszych miesiącach 2020 roku można zauważyć, że od momentu wprowadzenia pierwszego lockdownu do końca roku oglądalność telewizji w każdym miesiącu była wyższa niż w korespondującym okresie 2019.

Po więcej informacji zapraszamy do raportu.

Materiały można znaleźć pod poniższymi linkami:
Link do poprzedniego raportu „What People Watch: Update on non-TV device viewing” tutaj
Aktualizacja o najnowsze dane: tutaj

The Celluloid Ceiling*: Behind-the-Scenes Employment of Women on the Top U.S. Films of 2020
Tytuł polski: „Celuloidowy sufit*: zatrudnienie kobiet za kulisami w najlepszych filmach amerykańskich w 2020 roku”
Źródło: https://womenintvfilm.sdsu.edu/

Opis: Cykl raportów The Celluloid Ceiling* śledzi zatrudnienie kobiet pracujących poza kadrem w najbardziej dochodowych filmach w ostatnich 23 latach. Jest to najdłużej działające i najlepiej dostępne obszerne studium zatrudnienia kobiet w filmie.

Według nowego badania „Center for the Study of Women in Television and Film”, Hollywood pozyskało rekordową liczbę kobiet, które wyreżyserowały bądź współreżyserowały najbardziej dochodowe filmy 2020 roku.

Z powodu przerw i opóźnień spowodowanych przez COVID-19 tegoroczne badanie monitoruje zatrudnienie kobiet w 100 i 250 filmach amerykańskich w 2020 roku (poprzednie lata obejmowały również analizę 500 najlepszych filmów) oraz tych, które znalazły się w programie „Oglądane w domu” od marca do grudnia.

Szybki rzut oka w statystykę pokazuje, że:

  • Kobiety stanowiły 16% reżyserów pracujących przy 100 najbardziej dochodowych filmach w 2020 r., w porównaniu z 12% w 2019 r. i 4% w 2018 r.
  • Kobiety stanowiły 18% reżyserów w 250 najlepszych filmach, w porównaniu z 13% w 2019 r. i 8%. w 2018 r.

Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym raportem.

Raport: tutaj

*Celluloid Ceiling – termin ten jest grą słowa celluloid (materiał, z którego produkowano między innymi taśmy filmowe) z metaforą „szklanego sufitu”, która opisuje niewidzialną barierę powstrzymującą daną grupę demograficzną przed przekroczeniem określonego poziomu w hierarchii.

Buyer or Seller? How Each Film Studio Tackled Dealmaking Amid the Pandemic
Tytuł  polski: Jak każde studio filmowe radziło sobie z dobijaniem targów w czasie pandemii
Źródło: The Hollywood Reporter 

Opis: W związku z tym, iż COVID-19 bardzo negatywnie wpłynął na produkcję filmową, studia w różny sposób radzą sobie z kryzysem. Paramount zaprzestał kręcenia filmów, Disney utrzymał produkcję na poziomie 6 filmów, Apple i Amazon rozpoczęły szał zakupów, Metro-Goldwyn-Mayer postawiło na filmy z potencjałem na dużą liczbę widzów a Sony na filmy z małą obsadą.

Zmieniono struktury organizacyjne, wirtualne festiwale filmowe zawarły ośmiocyfrowe kontrakty, kadra zarządzająca podejmowała decyzje o zatrzymywaniu produkcji a kurczące się okno kinowe zostało strzaskane. Film kinowy jednego studia zostawał nową, oryginalną produkcją platformy streamingowej. Podczas gdy niektórzy skupiali się na ponownym uruchomieniu pełnego procesu produkcji filmowej, inni przyspieszali produkcje, które pozwoliły na opowiedzenie zawartej historii przy minimalnej obsadzie. Duże paczki biletów były kupowane w nadziei na powrót kin, filmy franczyzowe zostały wznowione, aby umożliwić produkcję dalszych części.

U progu roku 2021 Hollywood Reporter przygląda się powyższym aspektom oraz strategiom, z jakimi każde ze studiów filmowych przemierza nowy, pandemiczny krajobraz.

To oraz więcej znajdziecie Państwo w przytaczanym artykule.

Link do materiałów: tutaj

From cinemas to VOD a case study of films released in Europe since 1996
Tytuł polski: „Z kin do VOD. Studium przypadku filmów wydanych w Europie od 1996 roku”
Źródło: European Audiovisual Observatory

Opis: Raport Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego ma za zadanie wskazać czy istnieje zależność między premierami kinowymi a platformami streamingowymi od roku 1996.

Autor Gilles Fontaine, szef działu informacji rynkowej w Obserwatorium podkreśla, że ​​ta relacja polega na „współpracy, a nie konkurencji: kino zwiększa obecność VOD, podczas gdy VOD otwiera nowe rynki dla mniej udanych filmów”.
Większość (56%) europejskich filmów wyświetlanych w kinach w latach 1996–2020 była dostępna na VOD w maju 2020 r. W porównaniu z filmami amerykańskimi jest to mniejszy odsetek. Należy jednak zaznaczyć, że w kinach jest o wiele więcej filmów europejskich niż amerykańskich, dlatego w wartościach bezwzględnych liczba europejskich produkcji, które trafiły z kin do VOD jest 2,6 razy większa niż tych z USA.

Warto zaznaczyć, że oddziaływanie między kinem a VOD można postrzegać dwojako:

  • Film wyświetlany w kinach (promowany przez premierę kinową) w danym kraju ma większe szanse pojawić się w bibliotekach VOD w tym samym kraju.
  • Filmy, które nie odniosły znacznego sukcesu lub nie były wyświetlane w wielu krajach, mogą być wprowadzone na nowe rynki dzięki usługom streamingowym.

Szczegółowe dane oraz wizualizacje na wykresach znajdą Państwo w załączonym raporcie.

Link do raportu: tutaj

BFI Insight Exchange: 2030 Vision / The future of the box office
Tytuł polski: Wizja 2030 / Przyszłość BoxOffice
Źródło: BFI British Film Institute

Opis: W lutym 2020 roku zespół BFI RSU zapytał grupę analityków, czy są w stanie przewidzieć, jak będzie wyglądał rok 2030 dla kinematografii, widzów i szerszego sektora ekranowego.

Ich ustalenia i opinie zostały przeanalizowane i przedstawione na drugim forum Insight Exchange.

Jeden z prelegentów Ian Cade, Research Manager w BFI podjął się próby przewidzenia wizji rynku kinowego w 2030 roku, pokazując jak zmienił się rynek w latach 2010-2020.

W trakcie prezentacji poruszane zostają tematy:

  • Wpływu technologii 3D na kino i filmy
  • Zależności między platformami streamingowymi a kinematografią
  • Wyniku Box Office na różnych rynkach światowych
  • Możliwego rozwoju rynku w nadchodzącym dziesięcioleciu

Zapraszamy do zapoznania się z całym wystąpieniem oraz dołączoną prezentacją.

Wszystkie niezbędne linki i materiały znajdziecie Państwo poniżej.

Link do treści: https://www.bfi.org.uk/industry-data-insights/reports/bfi-insight-exchange-2030-vision

Link do prezentacji: https://core-cms.bfi.org.uk/media/744/download

„What People Watch: Update on non-TV device viewing”
Tytuł  polski: „Co oglądają ludzie: aktualizacja w przypadku oglądania na urządzeniach innych niż TV”
Źródło: BARB – Broadcasters’ Audience Research Board

Opis: BARB w ramach swojej działalności opublikowało kolejny raport z cyklu ”What people watch” przedstawiającego różne aspekty tego, jak brytyjscy widzowie oglądają telewizję w czasach światowej pandemii. W poprzedniej edycji (link w ostatniej sekcji wpisu) skupiono się na wczesnych fazach ogólnokrajowego lockdownu. W tym wydaniu, dane zostały zaktualizowane by pokazać najnowsze trendy związane z urządzeniami oraz całkowitym czasem oglądania telewizji.

W udostępnianym raporcie zaprezentowane zostały m.in. następujące informacje:

  • Oglądalność: Jak zmieniła się na przestrzeni ostatniego roku (porównanie z rokiem 2019),
  • Wykorzystanie urządzeń innych niż TV: udział procentowy,
  •  Czas spędzany przed TV: statystyka

Materiały można znaleźć pod poniższymi linkami:

  • Link do raportu z początków lockdownu tutaj
  • Aktualizacja o najnowsze dane tutaj

Filmåret i siffror  – Facts and Figures 2019
Tytuł  polski: Produkcja filmowa – fakty i liczby 2019
Źródło: Svenska Filminstitutet
Opis: Raport szeroko pokazuje aspekty szwedzkiego rynku filmowego w czterech obszarach;

  • Produkcja filmowa – ogólnie w liczbach, również na przestrzeni ostatnich lat  w podziale na wiek widza, rodzaj filmu i dystrybutor filmów.
  • Konsumpcja filmów – czyli gdzie Szwedzi oglądali filmy, jak to się rozkłada na regiony kraju. Wielkość widowni miedzy innymi kinowej, telewizyjnej i VOD etc.  
  • Finansowanie produkcji – dane w podziale na rodzaj produkcji i źródła finansowania. W top 10 filmów oglądanych w szwedzkich stowarzyszeniach filmowych znalazł się na 2 miejscu polski film „Zimna Woja”
  • Dane dotyczące produkcji filmowej w podziale ze względu na płeć – w podziale na rodzaj produkcji i dalej ze względu na rolę pierwszoplanową, reżyserie, producenta czy scenarzystę itd.

Dane zostały pokazane na czytelnych wykresach a w wielu obszarach też na przestrzeni ostatnich pięciu lat .

Dobrej lektury.

Materiały do pobrania:  w załączniku

„Film and high-end television production in the UK, January-September (Q1-Q3) 2020”
Tytuł polski: Produkcja filmowa i telewizyjna w Wielkiej Brytanii w trzech kwartałach roku 2020.
Źródło: British Film Institute
Opis: Prawie wszystkie brytyjskie produkcje filmowe zostały w I kwartale zawieszone a w II kwartale aktywność produkcyjna była znikoma. Produkcja filmów została wznowiona w połowie lipca, po wprowadzenie wytycznych dotyczących działalności produkcyjnej. Łączne wydatki na produkcje filmowe i telewizyjne dały wolumen  1,5 mld GBP mniejszy niż łączne wydatki raportowane za I-III kwartał 2019 r. tj. minus 49%.  Łączna liczba produkcji za I-III kw.2020 wyniosła 137 w porównaniu do 221 w tym samym okresie w 2019 roku czyli był to spadek o 38%.

W okresie od I do III kwartału 2020 r. rozpoczęto kręcenie 81 filmów  co dało wartość 894 mln GBP. To jest o 41% mniej o 1,52 miliarda funtów brytyjskich co w tym samym okresie w 2019 roku. Inwestycje na produkcję krajową i koprodukcje stanowiły 92% całości czyli 824 mln £. W tym te pierwsze wyniosły 70 milionów funtów, czyli 8% całości inwestycji  z I-III kwartału.

Te i inne dane również pokazane na wykresach i porównywalnych odcinkach czasowych znajdą Państwo w załączonym materiale.

Dobrej lektury.

Materiały do pobrania:  w załączniku

„FILMING EUROPE IN SAFETY”
Tytuł polski: „BEZPIECZEŃSTWO PRODUKCJI FILMOWEJ W EUROPIE”
Źródło: The European Film Commissions Network
Opis: Produkcja filmowa i telewizyjna powoli wznawia się w Europie. European Film Commissions Network zbiera wytyczne z 21 krajów w tym Polski , Szwecji, Wielkiej Brytanii,  Francji i  Hiszpanii aby udostępnić je wszystkim profesjonalistom filmującym w Europie w najbliższej przyszłości. Kraje europejskie i instytucje filmowe zapewniają środki techniczne i organizacyjne, aby pomóc wznowić produkcję w bezpieczny sposób podczas globalnego zagrożenia. Nawet po złagodzeniu lub zniesieniu ograniczeń rządowych mających na celu zapobieżenie rozprzestrzenianiu się Covid-19, ryzyko zarażenia będzie się utrzymywać w pierwszych tygodniach i miesiącach, jeśli nie dłużej.
Od testów obsady i załogi po wyposażenie ochronne i organizację na miejscu – przepisy bezpieczeństwa są bardzo szczegółowe i różnią się w poszczególnych krajach europejskich. Ponieważ każdy plan filmowy jest inny, przed rozpoczęciem działań należy ustalić konkretne środki oparte na ryzyku.

Strona na której znajdują się zebrane materiały będzie stale aktualizowana.

Zapraszamy do lektury.

Materiały do pobrania:  https://eufcn.com/guidelines-production-during-covid-19/

„The Box Office 2019″
Tytuł polski: „Box Office 2019″
Źródło: British Film Institute
Opis: Prezentujemy Państwu obszerny raport zawierających dane BOX OFFICE z rynku brytyjskiego. Najważniejsze tematy tego obszaru zostały pokazane i omówione na przestrzeni wielu lat do roku 2019, m.in.

  • Liczba wejść do kina w Wielkiej Brytanii wyniosła 176,1 mln w 2019 r., co oznacza spadek o 0,5% do roku 2018 r.
  • Wpływy ze sprzedaży biletów w Wielkiej Brytanii w 2019 r. wyniosły 1,25 mld GBP, co oznacza spadek o 2% w porównaniu z 2018 r.
  • Łącznie 764 filmy miały swoją premierę w Wielkiej Brytanii i Irlandii.
  • Filmy brytyjskie, w tym koprodukcje, stanowiły 25% premier i 48% rynku według wartości.
  • Udział kasowy brytyjskich filmów niezależnych wyniósł 12,9%, w porównaniu z 13,2% w 2018 roku.
  • 100 najlepszych filmów zarobiło 94% sprzedaży , co jest najwyższym udziałem ostatniej dekady.
  • Niecałe 10% wszystkich filmów z  2019 roku (72) zostało wyświetlonych w co najmniej 500 ekranach , a 30% filmów (227) pokazano na mniej niż 10ciu.

Zapraszamy do lektury.
Materiał do pobrania:  w załączniku

„Powrót do kina – badania chęci powrotu do kina po ich ponownym otwarciu”

Tytuł polski / oryginalny: „Powrót do kina – badania chęci powrotu do kina po ich ponownym otwarciu”
Źródło: Multikino S.A.
Opis: Przedstawiamy Państwu drugie z cyklu badanie jakie przeprowadziła firma Multikino. Podsumowanie jest z lipca 2020 w którym analizowała zachowania widzów po ponownym otwarciu kin.

Respondenci odpowiadali tym razem na pytania m.in.

• Czy miałeś/aś okazję pójść do kina po ich ponownym otwarciu?
• Dlaczego nie byłeś/aś jeszcze w kinie?
• Na które premiery czekasz?
• Jak często w poprzednim roku chodziłeś/aś do kina?

Osobne pytania zostały zadane rodzicom dzieci do 16 roku życia. Analizy podzielone zostały również wg danych demograficznych.

Materiał do pobrania: w załączniku

„Powrót do kina”

Tytuł polski / oryginalny: „Powrót do kina”
Źródło: Multikino S.A.
Opis: Firma Multikino przeprowadziła badania w których analizuje chęć powrotu do kina po koronawirusie. Do tej pory zrobiła dwa takie cykliczne badania. Dziś przedstawiamy pierwsze biadanie. Drugie wykonane w lipcu przekażemy Państwu już wkrótce w kolejnej publikacji.

Respondenci odpowiadali na zadane pytania m.in.

  • Jak szybko poszliby do kina?
  • Kto i z jakich powodów tęskni za kinem?
  • Na jaki film czekamy i co będziemy chcieli obejrzeć w pierwszej kolejności?
  • Czy i jakie środki bezpieczeństwa są najistotniejsze aby pójść do kina?
  • Jak pandemia wpływa na finanse domowe i jak to się przekłada na powrót do kina?

Materiał do pobrania: w załączniku

Telewizja & Wideo Trendy

Tytuł polski / oryginalny: Telewizja & Wideo Trendy”
Źródło: press.pl
Opis: W najnowszym wydaniu specjalnym „Telewizja & Wideo Trendy” wspólnie z Nielsenem analizowane są wskaźniki oglądalności w pandemii. Wyjaśniana jest też przyszłość badań jednoźródłowych i reklam programowanych pod określonych użytkowników. Kobiety okazały się być najwierniejszymi widzami, zajmowały się logistyką domową, pracą i oglądaniem. Nie jest tajemnicą, że w czasie pandemii wzrost oglądalności odnotowały portale, w tym także formaty video. Jak bardzo przełożyło się to na realne zyski? Nadawcy telewizyjni szukają sposobów na zdobycie młodego widza, dlatego serialowy maraton czeka nas nie tylko na ekranie TV, ale i w platformach streamingowych. Największym problemem są programy z udziałem publiczności. Nadawcy częściowo musieli z nich zrezygnować, choć są tacy, którzy szukają nowych rozwiązań. Te i wiele innych zagadnień znajdziecie Państwo w raporcie, który dostępny jest w linku poniżej.

Materiał do pobrania: https://www.press.pl/tresc/63094,—telewizja—wideo-trendy—_-jesien-w-tv_-serialowy-maraton_-addressable-tv?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Pressletter&uid=5512

AVOD – The time is now

Tytuł polski; AVOD – to jest ten czas.
Źródło: Rakuten Advertising
Opis: badanie konsumenckie „AVOD: The Time is now” analizuje, w jaki sposób konsumenci korzystają z usług VOD i jaki jest ich stosunek do reklamy. 60% konsumentów będzie oglądać reklamy, aby uzyskać dostęp do większej ilości treści wideo, tym samym rośnie konsumpcja AVOD. Z powodu większej liczby osób w domu w związku z COVID-19 VOD stała się kluczową częścią codziennego życia. AVOD daje markom możliwość dotarcia do zaangażowanych odbiorców za pomocą odpowiednich reklam. Raport mówi jak COVID-19 wpływa na zachowania widzów podczas „lockdown’u” i wpłynie później. Pokazuje również, jak AVOD jest niezbędną ewolucją telewizji, ponieważ widzowie żądają większego dostępu do treści, nie chcąc poświęcać swojego czasu na rzecz nieistotnych reklam. Ponieważ dostęp do teatrów, pubów i kin był zabroniony (teraz ograniczony), a wydarzenia sportowe odwołane w całym kalendarzu 2020, konsumenci szukają ucieczki w domu. Znajduje to właśnie odzwierciedlenie w popularności usług wideo na żądanie.

Materiał do pobrania:  https://rakutenadvertising.com/en-uk/content/AVOD-consumer-research-report/?utm_medium=press_release&utm_source=pr_uk&utm_campaign=thghtldrshp_rm_avod_release2_sf

Navigating COVID-19: Practical solutions and roadmaps for the TV industry to survive and thrive

Tytuł polski: COVID-19: Praktyczne rozwiązania dla przemysłu telewizyjnego
Źródło: Parrot Analytics Limited
Opis: Firma Parrot Analytics we współpracy z czołowymi stacjami telewizyjnymi stworzyła raport, w którym dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat m.in:

  • jak zmieniły się preferencje użytkowników – które treści i platformy odnotowały wzrost widowni, a które spadek;
  • jak zwiększyć liczbę subskrybentów platform OTT;
  • jak wypełnić luki programowe;
  • jak producenci mogą dostosować się do obecnych potrzeb odbiorców.

Materiał do pobrania

Dokument dostępny jest do pobrania za darmo pod linkiem.

A year in TV – Thinkbox Annual Review 2019-2020

Tytuł polski; Rok w telewizjach – raport roczny 2019-2020
Źródło: https://www.thinkbox.tv/news-and-opinion/newsroom/a-year-in-tv-2019-2020/
Opis: w materiale, jaki Państwu udostępniamy, pokazujemy dane:

  • Jak zmieniło się wykorzystanie mediów w zeszłym roku. Przyglądamy się ogólnemu kontekstowi medialnemu, w którym ogląda się telewizję i wideo, gdzie z 250 min średniego dziennego oglądania 13% to SVOD, BVOD to 6%, a TV 73%.
  • Jak zmienia się sposób oglądania – gdzie programy tv podlegają redystrybucji w usługach linearnych i na żądanie.
  • O obszarze SVOD, który wchodzi do głównego nurtu oglądania – globalni gracze SVOD, Netflix i Amazon Prime Video, to najwięksi gracze tego rynku, a twierdzenie, że sukces SVOD odbywa się kosztem nadawców, ma swoje drugie dno.
  • O wysokiej jakości BVOD, gdzie nadawcy zainwestowali dużo w swoje usługi, a widzowie reagują masowo zwiększając popyt.

Materiał do pobrania

Dane i wykresy są aktualizowane i można je znaleźć pod poniższymi linkami:
https://www.thinkbox.tv/research/nickable-charts/ultimate-nickables/tv-advertisings-ultimate-nickable-charts/
https://www.thinkbox.tv/news-and-opinion/opinion/what-are-netflix-s-biggest-shows/

Thinkbox to organizacja zajmująca się marketingiem telewizji komercyjnej w Wielkiej Brytanii we wszystkich jej formach. Corocznie publikuje bardzo szeroki materiał, co się na rynku zadziało, jak zmienia się miejsce tv na rynku mediów, dlaczego nadal reklama tv ma dużą wartość w komunikacji marketingowej czy jaka jest jej przyszłość.

Szacowanie wartości rynku dystrybucji kinowej w Polsce

Opis: Podsumowanie analizy wykonanej przez Łukasza Iniarskiego dla PISF, dotyczącej oszacowania wartości rynku dystrybucji kinowej w Polsce, wartości eksportu polskich filmów kinowych i ich widowni za granicą oraz wydatków serwisów i koprodukcji zagranicznych.

Materiały do pobrania w załączniku

Szacowanie wartości rynku dystrybucji

Badania konsumenckich zachowań uczestników rynku produkcji audiowizualnej w Polsce

Opis: przedstawiamy Państwu cz. II raportu firmy Kantar, która wykonała dla Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej badanie zachowań uczestników rynku audiowizualnego w Polsce.

Celem badania była charakterystyka osób chodzących do kina, jak również charakterystyka i porównanie do osób niechodzących do kina.

W publikowanym materiale prezentujemy część, w której mowa szczegółowo o profilach badanych uczestników tego rynku: profil społeczno-demograficzny i profil kulturowy.

Materiały do pobrania – w załączniku

Badania konsumenckich zachowań uczestników rynku produkcji audiowizualnej w Polsce

Opis: przedstawiamy raport firmy Kantar, która wykonała dla Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej badanie zachowań uczestników rynku audiowizualnego w Polsce.
Raport jest podzielony na moduły:

  • Chodzenie do kina: skala zjawiska
  • Profil społeczno-demograficzny
  • Profil kulturowy
  • Korzystanie z mediów
  • Opinie i postawy dotyczące mediów

W publikowanym materiale prezentujemy pierwszą cześć, w której mowa o skali zjawiska, sposobie korzystania z mediów oraz prezentujemy opinie i postawy uczestników tego rynku. Druga cześć raportu już wkrótce pojawi się również tutaj.

Materiały do pobrania – w załączniku

Pay TV and VOD market in Poland 2020

Tytuł polski: Rynek płatnej telewizji i VOD w Polsce 2020
Źródło: https://mypmr.pro/products/rynek-platnej-telewizji-i-vod-w-polsce-2020
Opis: To kompleksowa analiza rynku odpowiadająca na najważniejsze pytania dotyczące rynku płatnej telewizji i VOD w Polsce. Wszystkie prognozy są zaktualizowane o najnowsze dane dotyczące wpływu pandemii koronawirusa na branżę. W raporcie  znalazły się również najważniejsze trendy na rynku, a także profile głównych graczy. Zawiera wyniki autorskiego badania B2C PMR dotyczącego usług VOD w Polsce, m.in. znaczenie COVID-19 w kontekście konsumpcji treści przez konsumentów.

Materiały do pobrania – w załącznikach

The SVOD Report 2020

Tytuł polski: Raport SVOD edycja 2020 – Wielka Brytania
Źródło: BARB – Broadcasters' Audience Research Board
Opis: Raport pokazuje dane o korzystaniu z abonamentowych usług wideo na żądanie (SVOD) Netflix, Amazon Prime Video i Now TV w Wielkiej Brytanii. Zawiera aktualizację liczby brytyjskich gospodarstw domowych, które subskrybują każdą z tych  platform SVOD, oraz liczby subskrybujących dwie lub więcej, wraz z opisem postępów tych nakładających się subskrypcji od 2015 r. Bada również profil wiekowy użytkowników dla każdej z trzech platform SVOD i jak to się zmieniło w czasie.
Ponadto raport bada wzrost „niezidentyfikowanego” oglądania a także przygląda się konkurencji wynikającej z „niezidentyfikowanego” oglądania jako całości dla kanałów badanych prze BARB w szczytowym wieczornym pasmie oglądania w godzinach 21–22.

The SVOD Report 2020 (LINK)

Coronavirus and the European film industry

Tytuł polski: Epidemia COVID-19 a europejski przemysł filmowy
Źródło: European Parliamentary Research Service
Opis: W raporcie przedstawiono oddziaływanie epidemii COVID-19 na wybrane aspekty europejskiego przemysłu filmowego. Dokument zawiera informacje na temat wpływu obostrzeń na globalny box office, metodach utrzymania branży audiowizualnej, festiwalach filmowych online oraz platformach streamingowych i VOD.

Audiovisual fiction production in the EU – 2019 edition

Tytuł polski: Produkcja fabularna na rynku europejskim – edycja 2019
Źródło: European Audiovisual Observatory
Opis: Raport opublikowany w pierwszym kwartale 2020 roku zawiera dane od roku 2015. Zbadane wielkości podane są na wykresach w przejrzysty sposób pozwalający prześledzić trendy i zależności w poszczególnych zakresach:

  • Wielkość produkcji i formaty europejskiej produkcji filmowej
  • Produkcja podzielona na kraje i rodzaje produkcji
  • Jak wygląda koprodukcja w sektorze
  • Uczestnicy rynku produkcji Europejskiej w podziale na źródła prywatne i publiczne
  • Producenci rynku europejskiego – jak i ile produkują
  • Scenarzyści i reżyserzy w produkcjach europejskich

The impact of COVID-19 on the exhibition industry

Tytuł polski: COVID-19 – wpływ na branżę kinową oraz festiwalową w UK
Źródło: Independent Cinema Office
Opis: W badaniu ICO na temat wpływu epidemii na branżę kinową oraz festiwalową w Anglii wzięło udział 340 respondentów (75% pracowników, 25% pracodawców). W niniejszym raporcie znajdują się jego wyniki z podziałem na cztery zagadnienia: główne obawy kin, perspektywy na przyszłość, obecne dochody i praca oraz inicjatywy społeczności.

COVID-19 audiovisual sector measures

Tytuł polski: Podjęte środki sektora audiowizualnego w Europie w kontekście kryzysu COVID-19
Źródło: European Audiovisual Observatory
Opis: Raport Zawiera informacje z podziałem na kategorie;

  • Państwo
  • Nazwę i typ organizacji; m.in. Rząd/Parlament, Media Regulator, Agencja filmowa, Organizacje Zarządcze
  • Rodzaj inicjatywy; wytyczne lub prawodawstwo
  • Sektor; np. wydarzenia, dystrybucja filmów itp.
  • Obszar działań / dotknięty „kryzysem”; np. bezpośrednie wsparcie publiczne, podatki i opłaty
  • Rodzaj środka / pomocy; takich jak odroczenie płatności lub złagodzenie terminów
  • Opis działania pomocowego

Każda kategoria może być filtrowana, co pozwala zawęzić wyszukiwanie według potrzeb czy szukanego tematu. Raport śledzący jest codziennie aktualizowany.

COVID-19 audiovisual sector measures (Link)

UNIC RESEARCH The impact of the Coronavirus outbreak on the European cinema Industry

Tytuł polski: COVID-19 – wpływ na europejski rynek kinowy
Źródło: Union Internationale des Cinémas | UNIC RESEARCH – The impact of the Coronavirus outbreak on the European cinema Industry
Opis: W raporcie UNIC zgromadzone zostały szczegółowe informacje na temat wpływu epidemii COVID-19 na przemysł filmowy w 38 reprezentowanych państwach. Poruszono takie zagadnienia jak: daty zamknięcia oraz przewidywanego otwarcia kin, rządowe środki pomocy i mechanizmy wspierające, opodatkowanie, najem i czynsz, zatrudnienie, boxoffice oraz indywidualne inicjatywy w ramach sektora audiowizualnego.