PSY 3. W IMIĘ ZASAD

Data premiery: 2020-01-17
Reżyseria: PSY 3. W IMIĘ ZASAD

reżyseria: Władysław Pasikowski
scenariusz: Władysław Pasikowski
zdjęcia: Maciej Lisiecki
scenografia: Wojciech Żogała
dekoracja wnętrz: Anna Bieniek
kostiumy: Małgorzata Braszka
muzyka: Michał Lorenc
dźwięk: Bartłomiej Bogacki, Kacper Habisiak, Marcin Kasiński
montaż: Jarosław Kamiński
charakteryzacja: Janusz Kaleja
kierownictwo produkcji: Ewa Jastrzębska
Barwny, 121 min

obsada: Bogusław Linda, Marcin Dorociński, Cezary Pazura, Jan Frycz, Sebastian Fabijański, Tomasz Schuchardt, Mirosław Baka Dominika Walo, Artur Żmijewski

producent: Klaudiusz Frydrych
produkcja: Wonder Studio
koprodukcja: Polsat, Cyfrowy Polsat, Polkomtel, Scorpio Studio
współfinansowanie: Polski Instytut Sztuki Filmowej 
dystrybucja: Kino Świat

Po latach odsiadki Franz Maurer wychodzi z więzienia i wkracza w nową Polskę, w której nic nie jest takie, jak zapamiętał. Kto i co czeka na człowieka, który przez ostatnie ćwierć wieku… nie robił nic? Jak odnajdzie się w świecie, w którym dawne zasady i lojalność przestały obowiązywać? Tego dowiemy się, gdy los ponownie połączy Franza i „Nowego”. Ich spotkanie zmieni wszystko.

Władysław Pasikowski
Reżyser, scenarzysta, pisarz. Jeden z z najbardziej znanych reżyserów polskiego kina komercyjnego. Jego filmy, w szczególności „Kroll” oraz „Psy”, zdefiniowały wiele cech rodzimej kinematografii po transformacji z 1989 roku. Pasikowski od samego początku chciał bardziej ludzi bawić, przy okazji zmuszając do refleksji, niż smucić analizowaniem rzeczywistości. Pokazał to już za czasów studiowania na PWSFTviT w Łodzi (ukończył Wydział Reżyserii w 1988 roku)
Zaczynał jako asystent Andrzeja Konica przy serialu „Pogranicze w ogniu”, a swój debiut fabularny zawdzięcza Filipowi Bajonowi oraz Juliuszowi Machulskiemu. „Kroll” z 1991 roku wywołał prawdziwą sensację, przynosząc Pasikowskiemu Nagrodę za Debiut oraz Nagrodę Specjalną Jury FPFF w Gdyni. Rok później powstały „Psy”, w których Bogusław Linda, wcześniej kojarzony raczej z kinem moralnego niepokoju, wcielił się w postać ubeka Franza Maurera, jednego z najbardziej znanych bohaterów polskiego kina. Oba filmy opowiadały o mrokach polskiej rzeczywistości po transformacji, ubierając je w efektowny kostium sensacyjnego dramatu, który przyciągał widzów do kina niczym najlepszy magnes.

To był jednak szczyt kariery Pasikowskiego, który pomimo świetnych wyników frekwencyjnych swoich filmów („Psy 2: Ostatnia krew” z 1994 roku osiągnęły frekwencję w wysokości 700 tysięcy widzów), nie potrafił osiągnąć już tak wysokiego poziomu artystycznego. „Słodko Gorzki” z 1996 roku, „Demony wojny wg Goi” z 1998 roku oraz „Operacja Samum” z 1999 roku były coraz bardziej krytykowane, przy jednoczesnym utrzymywaniu popularności w kinach. Z kolei nakręcony w 2001 roku „Reich” przysporzył Pasikowskiemu wrogów, również wśród widowni, która nie potrafiła rozpoznać w bohaterach i ukazywanych na ekranie wydarzeniach elementów wcześniejszej twórczości ulubionego reżysera.

Wyreżyserował odcinki popularnego serialu telewizyjnego „Glina” (początek w 2003 roku), współtworzył scenariusze do „Katynia” Andrzeja Wajdy (2007 r.) oraz „Hansa Klossa: Stawki większej niż śmierć” Patryka Vegi (2012 r.).
Oprócz wielu nagród za swoje filmy, Władysław Pasikowski, który jest także pisarzem, był w 1993 roku nominowany do prestiżowej Nagrody im. Janusza A. Zajdla za swoją powieść z gatunku fantastyki naukowej „Ja, Galerth”