W 2013 roku filmy polskich twórców nie tylko były obecne na najważniejszych międzynarodowych festiwalach filmowych, ale również zdobyły wiele nagród. Filmowcy rozpoczęli rok mocnym akcentem – obecnością na prestiżowym festiwalu Sundance, z którego Grzegorz Zariczny – reżyser dokumentu „Gwizdek” – przywiózł nagrodę za najlepszy film krótkometrażowy, a Michał Englert – operator filmu „Nieulotne” w reżyserii Jacka Borcucha – nagrodę za najlepsze zdjęcia.

Luty przyniósł nagrody Berlinale, na którym doceniono zarówno „Bejbi Blues” Katarzyny Rosłaniec – otrzymała Kryształowego Niedźwiedzia za najlepszy film sekcji Generation 14plus przyznanego przez Jury Młodzieżowe – jak i „W imię…” Małgorzaty Szumowskiej, uhonorowane Teddy Award – nagrodą dla filmów poruszających tematykę LGBT.

Podczas 66. MFF w Cannes w Konkursie Głównym zaprezentowany został nowy film Romana Polańskiego „Wenus w futrze”. Sekcję Quinzaine des Réalisateurs otworzył „Kongres” Ariego Folmana. Pokazano także filmy krótkometrażowe: „Olenę” Elżbiety Benkowskiej i „Danse macabre” Małgorzaty Rżanek.

W czerwcu „Ojciec i syn” Pawła Łozińskiego wygrał Konkurs Filmów Dokumentalnych na 35. MFF w Moskwie. W lipcu „Płynące wieżowce” Tomasza Wasilewskiego otrzymały Kryształowy Globus dla najlepszego filmu w Konkursie East of the West w Karlowych Warach. Z tego samego festiwalu Joanna Kos-Krauze i Krzysztof Krauze przywieźli Wyróżnienie Specjalne Jury za „Papuszę”.

Wrzesień przyniósł spektakularny sukces „Chce się żyć” Macieja Pieprzycy, który z 37. MFF w Montrealu przywiózł aż trzy nagrody: Grand Prix, Nagrodę Publiczności oraz Nagrodę Jury Ekumenicznego. Również we wrześniu na 70. MFF w Wenecji odbyła się światowa premiera „Wałęsy. Człowieka z nadziei” Andrzeja Wajdy, którego uhonorowano Nagrodą Specjalną Persol wręczaną legendom światowego kina. Niedługo po tym wydarzeniu „Ida” Pawła Pawlikowskiego została dostrzeżona na 38. MFF w Toronto, gdzie otrzymała nagrodę FIPRESCI w sekcji Special Presentations.

Październik przyniósł ważne nagrody dla „Idy”: Warsaw Grand Prix oraz Nagrodę Jury Ekumenicznego na Warszawskim Festiwalu Filmowym oraz Grand Prix 57. BFI London Film Festival. Z kolei „Papusza” trzy nagrody – za najlepszą reżyserię, dla najlepszego aktora (Zbigniew Waleryś) oraz nagrodę jury młodzieżowego – otrzymała na 58. MFF w Valladolid. Sukces odniosły kolejne polskie filmy dokumentalne, które nagrodzono podczas 17. festiwalu w Jihlavie: „Sceny sprzed” Aleksandry Maciuszek zostały uznane najlepszym filmem w Konkursie Filmów Krótkometrażowych, „Joanna” Anety Kopacz wygrała Konkurs Filmów Średniometrażowych, a wyróżnieniem specjalnym nagrodzono film Bartosza Konopki i Piotra Rosołowskiego „Sztuka znikania”.

W listopadzie Magdalenę Boczarską nagrodzono Srebrnym Pawiem 44. Indyjskiego MFF na Goa za jej kreację w filmie „W ukryciu” Jana Kidawy-Błońskiego. Z kolei „Ida” zdobyła aż pięć nagród na 51. MFF w Gijón. W grudniu Europejską Nagrodę Filmową za Najlepszy Film Animowany otrzymał „Kongres” Ariego Folmana.

Polskie filmy wygrały najważniejsze międzynarodowe festiwale odbywające się w Polsce – wspomniany Warszawski Festiwal Filmowy, festiwal Off Plus Camera, gdzie Nagrodę Główną otrzymał Marcin Krzyształowicz za „Obławę” oraz festiwal Camerimage, na którym Złotą Żabę otrzymali operatorzy „Idy” – Łukasz Żal i Ryszard Lenczewski. Dodatkowo publiczność uhonorowała swoją nagrodą „Płynące wieżowce” Tomasza Wasilewskiego, na 13. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty.

Dwie najbardziej docenione w ubiegłym roku czeskie produkcje powstały z udziałem polskich twórców: wyreżyserowany przez nową przewodniczącą zarządu Europejskiej Akademii Filmowej Agnieszkę Holland serial „Gorejący krzew” oraz współfinansowany przez PISF film „W cieniu” Davida Ondříčka, który zdobył 10 Czeskich Lwów oraz 5 nagród Stowarzyszenia Czeskich Krytyków Filmowych. Zdjęcia do tego filmu zrealizował Adam Sikora wpisany w zeszłym roku przez pismo Variety na listę dziesięciu najlepszych operatorów filmowych.

Do pobrania: