Aktualności

Ruszyła kampania „Powrót do kin studyjnych”

Wystartowała ogólnopolska akcja zatytułowana „Powrót do kin studyjnych”. Organizowana jest przez Stowarzyszenie Kin Studyjnych, operatora sieci Kin Studyjnych i Lokalnych, przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. W dniach 24-26 lipca, w wybranych kinach w całej Polsce, będą tańsze bilety na specjalne pokazy. 12 marca, w związku z zagrożeniem epidemicznym, została podjęta decyzja o zamknięciu instytucji kultury, w tym ponad 230 małych i średnich kin. Branża audiowizualna stanęła w miejscu na prawie trzy miesiące. Szansą dla kin studyjnych w całej Polsce było przeniesienie części działalności do internetu. Efektem było powstanie platformy MOJEeKINO.pl. 6 czerwca przywrócono działalność wielu instytucji kultury, ale zasady ich funkcjonowania zgodnie z wytycznymi sanitarnymi sprawiły, że nie wszyscy widzowie mogli powrócić do kin.
24.07.2020

Zgłoś się na Baltic Event Co-Production Market

Do 7 września jest czas na wysłanie zgłoszenia na Baltic Event Co-Production Market. To największe regionalne targi filmowe w Europie Północno-Wschodniej, których 19. edycja odbędzie się od 23 do 27 listopada w ramach Tallinn Black Nights Film Festival. Baltic Event Co-Production Market od 2005 roku jest miejscem spotkań z osobami z europejskiej branży audiowizualnej: doświadczonymi producentami, jak i obiecującymi młodymi talentami. Podczas wydarzenia producenci mają szansę zaprezentować swoje projekty, scenarzyści podzielić się najświeższymi pomysłami podczas sesji pitchingowych, a koproducenci nawiązać współpracę producencką.
21.07.2020

Warszawski Festiwal Filmowy czeka na zgłoszenia

Tylko do 31 lipca można zgłaszać produkcje na Warszawski Festiwal Filmowy. Chodzi o nowe, ukończone w 2020 roku pełnometrażowe filmy fabularne i dokumentalne, a także krótkie metraże: aktorskie, dokumentalne i animowane. 36. edycja imprezy, którą współfinansuje PISF, potrwa od 9 do 18 października. W sekcjach konkursowych pierwszeństwo mają premiery światowe, międzynarodowe i europejskie. Zasady premierowości nie dotyczą filmów, zgłaszanych do sekcji Najlepsze Polskie Filmy Krótkometrażowe oraz Polska Klasyka. Z kolei filmy zgłaszane do sekcji Najlepsze Polskie Filmy Krótkometrażowe mogą być przed WFF prezentowane na innych imprezach filmowych w kraju i za granicą.
21.07.2020

Nie żyje Andrzej Strzelecki

Zmarł Andrzej Strzelecki, reżyser, aktor teatralny i filmowy, satyryk, nauczyciel akademicki, profesor sztuk teatralnych, rektor Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (2008-2016) oraz autor scenariuszy do sztuk i musicali. Miał 68 lat. W 1974 roku ukończył Wydział Aktorski warszawskiej PWST, a w 1978 – Wydział Reżyserski. W latach 1974-1981 związany z Teatrem Rozmaitości w Warszawie. Współtworzył kabaret „Kur”. Był także aktorem Teatru Rampa, w którym przez 10 lat pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego. W 2004 roku zdobył tytuł profesora sztuk teatralnych.
17.07.2020

Trwa nabór wniosków na Polsko-Niemiecki Fundusz Filmowy

Do 31 lipca można składać wnioski w ramach Priorytetu VIII: Polsko-Niemiecki Fundusz Filmowy (Program Operacyjny Produkcja Filmowa). O dofinansowanie można starać się na rozwój projektu, jak i koprodukcję filmową pomiędzy polskim a niemieckim koproducentem. Wnioski o dofinansowanie koprodukcji należy wysyłać drogą elektroniczną przez Internetowy System Składania Wniosków, natomiast te dotyczące co-developmentu przyjmowane są, tak jak w poprzednich latach, wyłącznie w wersji papierowej. Polsko-Niemiecki Fundusz Filmowy od grudnia 2015 roku tworzą: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Medienboard Berlin-Brandenburg GmbH, Mitteldeutsche Medienfoerderung GmbH i Filmförderungsanstalt.
17.07.2020

Można zgłaszać się na warsztaty Kameralnego Lata

Do 23 lipca trwa nabór do dwóch programów edukacji filmowej: Międzynarodowych Warsztatów Filmowych FAST oraz Mazowieckich Warsztatów Filmowych ABC PRACY Z KAMERĄ. Organizowane są przy okazji 13. Ogólnopolskich Spotkań Filmowych KAMERALNE LATO w Radomiu, które dofinansował PISF. Oba cykle warsztatowe skierowane są do osób o zróżnicowanym poziomie wiedzy i kompetencji, które pragną poznać w praktyce sztukę tworzenia filmów. Po raz kolejny przygotuje je festiwal KAMERALNE LATO, którego istotnym elementem jest działalność edukacyjna, umożliwiająca młodym ludziom bezpośredni kontakt z branżą filmową oraz zapoznanie się ze specyfiką pracy na planie. 
16.07.2020

45. FPFF w Gdyni odbędzie się w listopadzie

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom środowiska filmowego Komitet Organizacyjny FPFF 15 lipca br. jednogłośnie zdecydował o organizacji 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni jeszcze w tym roku. Wydarzenie w formie hybrydowej odbędzie się w dniach 9-14 listopada 2020 r. Jednocześnie Komitet Organizacyjny zwrócił się do Dyrektora FPFF o przedstawienie do 3 sierpnia 2020 r. regulaminu, zawierającego zastępczą formułę Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych.
15.07.2020

Polskie filmy w programie Rhode Island International Film Festival

Dofinansowane przez PISF cztery polskie filmy znalazły się w oficjalnej selekcji Rhode Island International Film Festival w USA, który odbędzie się od 4 do 9 sierpnia. Są to: „Rudy” w reżyserii Kariny Węgiełek, „Pustostan” Agaty Trzebuchowskiej, „Portret Suzanne” Izabeli Plucińskiej i „Cicho sza” Katarzyny Wiśniowskiej. Dla filmu „Rudy” (prod. Warszawska Szkoła Filmowa) to dziesiąte międzynarodowe wydarzenie, na którym zostanie pokazany w tym roku. Znalazł się m.in. w oficjalnej selekcji Tirana International Film Festival w Albanii oraz Aesthetica Short Film Festival w Wielkiej Brytanii. Rhode Island International Film Festival to jeden z 10 najważniejszych festiwali krótkich metraży w Stanach Zjednoczonych. Organizowany od 1997 roku przez artystyczną organizację non-profit Flickers, każdego roku gromadzi filmowców z całego świata. Festiwal kwalifikuje do Oscarów, nagród BAFTA oraz do nagród Kanadyjskiej Akademii Filmowej i Telewizyjnej (Canadian Screen Awards).
14.07.2020

Plenery Film Spring Open czekają na zgłoszenia

Ruszyły zapisy na 15. Plenery Film Spring Open – laboratorium audiowizualnej przyszłości, które finansowo wspiera PISF. Tematem wiodącym w tym roku będzie „Nowoczesna, ekologiczna i bezpieczna w czasach pandemii produkcja filmowa”. Wykłady, dyskusje i konsultacje odbędą się online w terminie 13-22 października. Plenery Film Spring Open to dziesięciodniowe warsztaty audiowizualne oparte o nowe technologie i narzędzia. Są skierowane do filmowców, studentów i pasjonatów, którzy pod okiem specjalistów rozwijają projekty audiowizualne, wzbogacając umiejętności artystyczne i techniczne. Co roku w wydarzeniu bierze udział około 350 osób – przedstawicieli wszystkich kierunków i zawodów filmowych: producenci, scenarzyści, reżyserzy, operatorzy, kompozytorzy, scenografowie, aktorzy, montażyści, realizatorzy dźwięku, kompozytorzy, specjaliści VFX, animatorzy, youtuberzy, kostiumografowie, charakteryzatorzy, technicy, filmoznawcy, ale także przedstawiciele zawodów, które mają wpływ na przyszłość branży audiowizualnej: programiści, graficy komputerowi, game developerzy, specjaliści VR i AR, videoblogerzy czy stereografowie.
14.07.2020

Trwa nabór na Apulia Film Forum

Do 31 sierpnia można składać wnioski na market koprodukcyjny Apulia Film Forum, który odbędzie się we Włoszech w dniach 8-10 października. Zgłaszane projekty (fabuła, dokument, animacja) muszą być w fazie rozwoju, z potwierdzonymi: co najmniej 30 proc. budżetu oraz zamiarem prac nad całością bądź częścią filmu w regionie Apulia. Apulia Film Forum ma na celu wspieranie nawiązywania partnerstwa międzynarodowego, wymianę praktyk oraz rozwój projektów koprodukcyjnych, których główną lokacją stanie się włoski region Apulia. Tegoroczna edycja została podzielona na dwie sekcje: włoską i zagraniczną.
13.07.2020

Agata Buzek zagra w nowym filmie Łukasza Grzegorzka

Trwają ostatnie przygotowania do rozpoczęcia w sierpniu zdjęć do najnowszego filmu Łukasza Grzegorzka – „Tak ma być”. Główną bohaterkę zagra Agata Buzek. Produkcja jest dofinansowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz program MEDIA Kreatywna Europa. Film „Tak ma być” to opowieść o Joannie „Jo” Lisieckiej. Bohaterka to współczesna kobieta, która próbuje pogodzić ze sobą różne światy: rodzinny, zawodowy oraz osobisty. To również historia mężczyzny, który stara się dotrzymać jej kroku.
10.07.2020

Rusza nabór na Baltic Pitching Forum 2020

Do 2 sierpnia można zgłaszać projekty filmów krótkometrażowych na 8. Baltic Pitching Forum. Polska jest gościem specjalnym tegorocznej edycji Forum, które odbędzie się w Wilnie w dniach 8-10 października 2020 roku. Forum składa się z internetowych konsultacji scenariuszy oraz trzydniowego szkolenia i pitchingu. Na początku września wszyscy uczestnicy (12 projektów – po 3 z Estonii, Łotwy, Litwy oraz 3 z Polski) odbędą konsultacje online z ekspertem ds. pisania scenariuszy Wimem Vanackerem (Francja). Z kolei podczas październikowego wydarzenia w Wilnie filmowcy spotkają się, aby dyskutować, wymieniać opiniami oraz uczyć się, jak prezentować i promować swoje najnowsze projekty filmów krótkometrażowych. Uczestnicy będą szkoleni przez trenerkę pitchingu i doradczynię artystyczną Gabriele Brunnenmeyer (Niemcy). Dzięki zaangażowaniu wielu wpływowych profesjonalistów z branży filmowej, wydarzenie to nie tylko pomoże uczestnikom zdobyć większą wiedzę, ale może doprowadzić do rozwoju koprodukcji.
10.07.2020

Nowa Rektor Szkoły Filmowej w Łodzi

Dr hab. Milenia Fiedler została wybrana nową Rektorem Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi na kadencję 2020-2024. Zastąpi na tym stanowisku prof. Mariusza Grzegorzka. Swoją funkcję obejmie 1 września. Komunikat Komisji Wyborczej Uczelni z dnia 6 lipca 2020.Komisja Wyborcza Uczelni zawiadamia, że w dniu 6 lipca 2020, po przeprowadzeniu II tury głosowania w sprawie wyboru Rektora Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi, na kadencję 2020-2024, kandydaci uzyskali następującą liczbę głosów:1. dr hab. Milenia Fiedler – 32 głosy2. dr hab. Michał Staszczak – 24 głosyW głosowaniu wzięło udział 56 spośród 57 Elektorów Uczelni. Komisja Wyborcza ogłasza, że Kolegium Elektorów Uczelni wybrało dr hab. Milenię Fiedler, prof. PWSFTviT, na stanowisko Rektora Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi, na kadencję 2020-2024.
09.07.2020

Festiwal Euroshorts czeka na zgłoszenia

Do 10 września można zgłaszać filmy krótkometrażowe do konkursu międzynarodowego w ramach 29. Festiwalu Filmowego Euroshorts 2020 „Młodzi Filmowcy”. Wydarzenie, które dofinansował PISF, odbędzie się od 30 listopada do 6 grudnia w Gdańsku, a następnie w Warszawie, Katowicach i Zielonej Górze. W konkursie mogą brać udział filmy fabularne, dokumentalne, animowane i eksperymentalne, wyprodukowane w latach 2019-2020 o czasie projekcji do 30 minut. Zwycięzca otrzyma nagrodę Grand Prix Euroshorts 2020 w wysokości 3 tys. zł ufundowaną przez Prezydenta Miasta Gdańska, oraz nagrody Marszałka Województwa Pomorskiego. Po raz drugi zostanie też przyznana Nagroda im. Amana Amirzaia za najlepszy film międzykulturowy. Filmy można zgłaszać na platformie Film Freeway (www.filmfreeway.com/euroshorts).
08.07.2020

„Kompendium Produkcji Filmu Fabularnego” wchodzi na rynek

Ruszyła sprzedaż, dofinansowanego przez PISF, „Kompendium Produkcji Filmu Fabularnego”. Jako pierwszy, 5 lipca br., ukazał się IV tom cyklu zatytułowany „Prawo autorskie: zagadnienia praktyczne” autorstwa Michała J. Zabłockiego. Pozostałe tomy, napisane przez Kamila Przełęckiego (I i II) oraz Martę Nowakowską (III), są obecnie aktualizowane w związku ze zmianami na rynku kinematografii wywołanymi pandemią i ukażą się w kolejnych miesiącach. Cykl będzie sukcesywnie uzupełniany. IV tom cyklu pozwala na rozpoznanie zagadnień związanych z prawem autorskim i jego stosowaniem w praktyce produkcji filmu fabularnego. Dedykowany jest kandydatom na studentów i studentom szkół filmowych, ale także młodym producentom i kierownikom produkcji oraz twórcom filmów fabularnych.
08.07.2020

PO Produkcja filmowa: wyniki sesji 2 i 2a dla części priorytetów

Publikujemy wyniki sesji 2/2020 w Programie Operacyjnym Produkcja filmowa, Priorytet I: Rozwój projektu (film fabularny i dokumentalny), Priorytet II: Produkcja filmów fabularnych, Priorytet III: Produkcja filmów dokumentalnych, Priorytet IV: Produkcja filmów animowanych, Priorytet XI: Stypendium scenariuszowe (fabuła, animacja, dokument) i sesji 2a/2020 w Programie Operacyjnym Produkcja filmowa, Priorytet I: Rozwój projektu (film dokumentalny i animowany), Priorytet IX: Produkcja oraz rozwój projektów filmów dla młodego widza lub widowni familijnej oraz Priorytet XI: Stypendium scenariuszowe (dokument i animacja). WYNIKI (Pr. I: Rozwój projektu – fabuła)
08.07.2020

Polski dokument doceniony w Nowej Zelandii

Film „Jutro czeka nas długi dzień” Pawła Wysoczańskiego otrzymał specjalne wyróżnienie jury podczas Doc Edge International Documentary Film Festival w Nowej Zelandii. Wyróżniono go za „piękną kompozycję i wyjątkowe osobiste zaangażowanie”. Film został dofinansowany przez PISF. „Film Pawła Wysoczańskiego zasługuje na specjalne wyróżnienie. Opowiadający o doktor Helenie Pyz i jej 30-letniej pracy w ośrodku leczenia ludzi dotkniętych trądem i ich dzieci film wyróżnia się piękną kompozycją i wyjątkowym osobistym zaangażowaniem. Wysoczański daje przykład sztuki kina dokumentalnego, wyrazistej narracji  oraz humanitarnego przesłania” – napisano w uzasadnieniu nagrody przyznanej w kategorii dla reżyserów międzynarodowych.
07.07.2020

Zmarła Barbara Pec-Ślesicka

Nie żyje Barbara Pec-Ślesicka, ważna postać polskiej kinematografii, kierownik produkcji i wieloletnia współpracowniczka Andrzeja Wajdy. Zmarła 6 lipca 2020 roku w wieku 84 lat.
06.07.2020

Polska animacja w sekcji Cinéfondation Cannes

Organizatorzy festiwalu w Cannes ogłosili listę filmów, które zakwalifikowały się do sekcji Cinéfondation 2020. Wśród 17 produkcji znalazła się polska animacja zatytułowana „Ja i moja gruba dupa” w reżyserii Yelyzavety Pysmak ze Szkoły Filmowej w Łodzi. Sekcja Cinéfondation od 1998 roku prezentuje filmy krótkometrażowe ze szkół filmowych na całym świecie. W tym roku komisja selekcyjna wybrała 17 filmów (13 fabuł i 4 animacje) spośród 1952 zgłoszeń. Pochodzą one z takich krajów, jak: Izrael, Wielka Brytania, Argentyna, Węgry, Rumunia, Indie, Szwajcaria, Stany Zjednoczone, Korea Południowa, Francja, Polska, Portugalia, Niemcy oraz Słowenia. Pokazy filmów w konkursie oraz ocena jury odbędzie się jesienią tego roku w Cannes.
03.07.2020

Polski projekt na Sofia Meetings

„LOVE LAND” w reżyserii Viktorii Marinov, wyprodukowany przez Entertain Pictures, jako jedyny z Polski uczestniczy w rozpoczynających się właśnie spotkaniach koprodukcyjnych Sofia Meetings.
03.07.2020