Cannes 2017 - Apel Europejskich Filmowców

Podczas 70. Międzynardowego Festiwalu Filmowego w Cannes Fédération Européenne des Réalisateurs de l’Audiovisuel (FERA) – Federacja Europejskich Reżyserów Filmowych opublikowała specjalny apel europejskich filmowców.

SYGNATARIUSZE

  • Fatih Akin (Niemcy)
  • Robert Alberdingk Thijm (Holandia)
  • Alejandro Amenábar (Hiszpania)
  • Christophe Andréi (Francja)
  • Montxo Armendáriz (Hiszpania)
  • Clio Barnard (Wielka Brytania)
  • Marco Bellocchio (Włochy)
  • Lucas Belvaux (Belgia)
  • Pablo Berger (Hiszpania)
  • Julie Bertuccelli (Francja)
  • Iciar Bollain (Hiszpania)
  • John Boorman (Wielka Brytania)
  • Fred Breinersdorfer (Niemcy)
  • Miroslava Brezovská (Słowacja)
  • Peter Carpentier (Niemcy)
  • Marianna Čengel Solčanská (Słowacja)
  • Dan Clifton (Wielka Brytania)
  • Fernando Colomo (Hiszpania)
  • Stijn Coninx (Belgia)
  • Catherine Corsini (Francja)
  • José Luis Cuerda (Hiszpania)
  • Jean-Pierre Dardenne (Belgia)
  • Luc Dardenne (Belgia)
  • Dante Desarthe (Francja)
  • Leonardo Di Costanzo (Włochy)
  • Fabrice Du Welz (Belgia)
  • Klemen Dvornik (Słowenia)
  • Benedikt Erlingsson (Islandia)
  • Stephen Frears (Wielka Brytania)
  • Matteo Garrone (Włochy)
  • Costa Gavras (Francja)
  • Jochen Greve (Niemcy)
  • Michael Haneke (Austria)
  • Michel Hazanavicius (Francja)
  • Miguel Hermoso (Hiszpania)
  • Hrvoje Hribar (Chorwacja)
  • Agnieszka Holland (Polska)
  • Dariusz Jablonski (Polska)
  • Agnès Jaoui (Francja)
  • Joachim Lafosse (Belgia)
  • Eric Lartigau (Francja)
  • Claude Lelouch (Francja)
  • Marek Leščák (Słowacja)
  • Zuzana Liová (Słowacja)
  • Daniele Luchetti (Włochy)
  • Miloslav Luther (Słowacja)
  • Ole Christian Madsen (Dania)
  • Ursula Meier (Francja – Szwajcaria)
  • Roger Michell (Wielka Brytania)
  • Radu Mihaileanu (Francja)
  • Catalin Mitulescu (Rumunia)
  • Cristian Mungiu (Rumunia)
  • Olivier Nakache (Francja)
  • Annette K. Olesen (Dania)
  • Ruben Östlund (Szwecja)
  • Sir Alan Parker (Wielka Brytania)
  • Paweł Pawlikowski (Wielka Brytania – Polska)
  • Raoul Peck (Francja)
  • Sverre Pedersen (Norwegia)
  • Adela Peeva (Bułgaria)
  • Nicolas Philibert (Francja)
  • Ventura Pons (Hiszpania)
  • Corneliu Porumboiu (Rumunia)
  • Elina Psykou (Grecja)
  • Marián Puobiš (Słowacja)
  • Di Redmond (Wielka Brytania)
  • Jamie Rosales (Hiszpania)
  • Michaël R. Roskam (Belgia)
  • Lone Scherfig (Dania)
  • Volker Schlöndorff (Niemcy)
  • Céline Sciamma (Francja)
  • Maurizio Sciarra (Włochy)
  • Jerzy Skolimowski (Polska)
  • Marko Škop (Słowacja)
  • Paolo Sorrentino (Włochy)
  • Birgitte Staermose (Dania)
  • Hugh Stoddart (Wielka Brytania)
  • Charles Sturridge (Wielka Brytania)
  • Ondrej Šulaj (Słowacja)
  • Bertrand Tavernier (Francja)
  • Eric Tolédano (Francja)
  • Dušan Trančík (Słowacja)
  • Joachim Trier (Norwegia)
  • Fernando Trueba (Hiszpania)
  • Felix Van Groeningen (Belgia)
  • Wim Wenders (Niemcy)
  • Susanna White (Wielka Brytania)

„My, obywatele Europy i europejscy filmowcy, żyjemy na kontynencie, który wyznacza standardy nadziei, pozostając jednocześnie wiernym wartościom tolerancji, otwartości i różnorodności, opierając się współczesnym tendencjom nacjonalizmu, świata alternatywnych faktów i braku zaufania. Wierzymy, że kinematografia europejska odzwierciedla pozytywne europejskie wartości, potrafi być źródłem inspiracji dla ambicji i odnowienia europejskiej polityki kulturalnej. Europa to nie tylko miejsca pracy, kraje, rynki i konsumenci – europejska kultura również wspiera rożnorodne tożsamości, demokrację, a także wolność wyrażania poglądów.

Na przestrzeni lat drogi Europy i kina wielokrotnie się rozchodziły i ponownie zbiegały. Kluczową rolę odgrywa wsparcie dla europejskiej twórczości i jej dystrybucji ze strony programu MEDIA. Konieczne jest wzmocnienie budżetu tego programu oraz rozszerzenie jego zakresu, zwłaszcza w stosunku do twórców.
Powszechny dostęp do kultury jest priorytetem nowoczesnym, silnym ekonomicznie, ambitnym pod względem politycznym, technologicznie możliwym dzięki nowym technologiom cyfrowym, a przede wszystkim ludzkim. Nowy krajobraz cyfrowy tworzy nowe możliwości. Jednak stawka jest wysoka, także dla samych twórców.

Naszym priorytetem musi być gwarancja długofalowego wsparcia finansowego oraz rozwoju. Dziś bardziej niż kiedykolwiek, konieczne jest zachowanie terytorialności praw autorskich. Zasada ta stanowi zabezpieczenie wsparcia dla twórczości artystycznej w Europie oraz pomocy dla najbardziej potrzebujących europejskich filmowców i koprodukcji. Ugruntowanie tej zasady wzmocni wyłączność praw oraz finansowania produkcji. To właśnie dzięki tej zasadzie europejska widownia ma dostęp do szerokiego spektrum filmów, finansowanych na całym kontynencie. Choć marzenie o jednolitym rynku europejskim może być kuszące, projekt ten stanowi zagrożenie dla europejskiej różnorodności kulturowej.

Prawo twórców do utrzymania się z ich sztuki musi być wzmocnione, aby mogli nadal tworzyć.
Parlament Europejski oraz Rada obecnie obradują nad projektem Dyrektywy ws. Praw Autorskich. Unia Europejska musi zapewnić równy poziom ochrony dla filmowców na całym kontynencie oraz przyznać im niezbywalne prawo do wynagrodzenia za rozpowszechnianie utworów w internecie. Unia powinna również zachęcać do przejrzystości oraz wynagrodzenia twórców proporcjonalnego do sukcesów, jakie dany film odnosi.

Włączenie internetowych gigantów w gospodarczą stronę europejskiej twórczości jest kluczowe dla przyszłości kinematografii.

Ambicją Europy musi być gwarancja tworzenia warunków dla sprawiedliwej i zrównoważonej konkurencji pomiędzy wszystkimi stronami, które rozpowszechniają utwory dla europejskiej widowni. Europa musi również stać na straży zasady równości podatkowej oraz niezwłocznie wprowadzić instrumenty regulujące finansowanie i rozpowszechnianie europejskich utworów audiowizualnych. Pozostaje też uregulowanie kwestii opodatkowania i umiejscowienia nadawania utworów, tak jak ma to już miejsce w przypadku podatku VAT.

Europa nie jest współczesnym dzikim zachodem, gdzie króluje bezprawie. Musi zapewnić sprawiedliwe stosowanie zasad wobec wszystkich nadawców, platform, stron internetowych oraz mediów społecznościowych.

Choć plaga piractwa nie ustaje, a legalne źródła w internecie mają trudności w pozyskiwaniu widzów, konieczna jest promocja lepszej rozpoznawalności filmów we wszystkich formatach.

Musimy przyspieszyć rozwój narzędzi, służących wynajdywaniu filmów we wszystkich legalnych źródłach, a także zachęcać do współpracy pomiędzy krajami członkowskimi UE i istniejącymi inicjatywami.

Wszyscy twórcy mają nadzieję, że ich dzieła będą dostępne dla jak największej widowni; ich prace muszą być dostępne w kinach, w telewizji oraz jej cyfrowych odmianach, a także we wszystkich serwisach VOD.
Aby to umożliwić, potrzebne będzie zaangażowanie profesjonalistów. Dodatkowo europejskie instytucje mogą stworzyć pozytywną więź między platformami cyfrowymi a twórcami bez narażania różnorodności kulturowej poprzez wprowadzenie minimalnych przydziałów na rynku VOD.

Zadanie nie jest proste, a stawka jest wysoka. Musimy zjednoczyć aktorów na scenie politycznej, twórców oraz obywateli Europy, aby przemyśleć i odbudować ambitną i rygorystyczną politykę kulturalną, dostosowaną do potrzeb gospodarki cyfrowej w sposób, który docenia twórczość artystyczną oraz uwzględni potrzeby artystów przy tworzeniu przyszłych regulacji prawnych i polityki w dziedzinie kultury”.

Apel europejskich filmowców jest dostępny na stronie FERA: www.filmdirectors.eu/wp-content/uploads/2017/05/PR-European-Filmmakers-Call-Cannes-2017-1.pdf

Tłumaczenie Karolina Kołtun

31.05.2017