Cyfrowe "Barwy ochronne"

Fot. Paulina Bez, PISF
Premiera „Barw ochronnych”. Fot. Paulina Bez, PISF

 

12 grudnia 2011 w kinie Kultura odbyła się premiera filmu Krzysztofa Zanussiego „Barwy ochronne” po rekonstrukcji cyfrowej. Był to ostatni pokaz w ramach projektu KinoRP w tym roku. Jednym ze współorganizatorów wydarzenia był PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Kino moralnego niepokoju

„Barwy ochronne” są zaliczane do tzw. „kina moralnego niepokoju”. W celny sposób przedstawiają dylematy życiowe, a także sytuację społeczną Polski lat 70-tych. Studenci językoznawstwa przyjeżdżają do ośrodka uniwersyteckiego. Członkami grona pedagogicznego są: młody idealista Jarosław i starszy o kilkanaście lat, cyniczny docent Jakub. Pomiędzy mężczyznami dochodzi do konfrontacji postaw. Różnią się między sobą w podejściu do studentów i na płaszczyźnie zawodowej.

35 lat po premierze

Premiera filmu, wyprodukowanego przez Studio Filmowe TOR, miała miejsce 28 stycznia 1977 roku. Krzysztof Zanussi napisał scenariusz i wyreżyserował obraz. Autorem zdjęć jest Edward Kłosiński. Ścieżkę dźwiękową stworzył Wojciech Kilar. W rolach profesorów i studentów wystąpili znani polscy aktorzy m.in. Zbigniew Zapasiewicz, Piotr Garlicki, Magdalena Zawadzka. Obraz otrzymał wiele nagród w Polsce i za granicą m.in. na festiwalach w Rotterdamie i Teheranie.

Twórcy „Barw ochronnych” obecni na premierze

Na poniedziałkowej premierze pojawili się twórcy filmu: reżyser Krzysztof Zanussi, drugi reżyser Witold Holtz, współautorka scenografii Ewa Braun, odpowiedzialna za dźwięk Wiesława Dembińska, współpracownik producenta, Zbigniew Żmudzki oraz aktorzy: Ilona Łepkowska, Karol Małcużyński, Mieczysław Hryniewicz, Jolanta Żółkowska, Dorota Kamińska. Dla wielu z nich rola w „Barwach ochronnych” była filmowym debiutem.

Film politycznie wywrotowy

– Jest wśród nas wiele osób, które ten film już widziało. Jestem szalenie dumny, że ci tu obecni Państwo, debiutowali jako aktorzy w moim filmie. (…) Ten film przeżył swoje niezliczone awantury ponieważ uznany był, i słusznie chyba, za politycznie wywrotowy, więc wycięto z niego parę rzeczy – mówił podczas premiery Krzysztof Zanussi.

Rysa w lewej części kadru

Za rekonstrukcję obrazu odpowiedzialny jest dom postprodukcyjny The Chimney Pot. Łukasz Rutkowski opowiedział o pracy 10-osobowego zespołu, który odnawiał film: – Oprócz standardowych prac rekonstrukcyjnych jak stabilizacja obrazu, usunięcie migotania, wykonanie korekcji barwnej (…), musieliśmy usunąć zanieczyszczenia (…). Problematycznym uszkodzeniem była szeroka rysa w lewej części kadru (…) która trwała jedną minutę. Wymalowywaliśmy ją ręcznie klatka po klatce, przez dwa tygodnie – mówił Rutkowski.

Trzeci zrekonstruowany film Zanussiego

Za rekonstrukcję dźwięku w filmie „Barwy ochronne” jest odpowiedzialny Radosław Skłodowski. Reżyser do pokazu odnowionego filmu dodał 20-minutowy fragment swojego ostatniego obrazu – „Rewizyta” – która jest powrotem do „Barw ochronnych” po latach. Do tej pory w ramach projektu KinoRP zrekonstruowano dwa inne filmy Krzysztofa Zanussiego: „Constans” i „Życie rodzinne”. Trwają prace nad czwartym tytułem – „Illuminacją”.

Projekt KinoRP

KinoRP to przedsięwzięcie zainicjowane w roku 2008. Projekt ma na celu rekonstrukcję najwybitniejszych dzieł polskiej sztuki filmowej i dostosowanie jakości filmu do możliwości technicznych najnowszej technologii projekcji. Za jego koordynację odpowiada firma KPD. Projekt honorowym patronatem objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski.

Partnerami przedsięwzięcia są: Studio Filmowe Kadr, Studio Filmowe Oko, Studio Filmowe Perspektywa, Studio Filmowe Tor, Studio Filmowe Zebra, The Chimney Pot, Yakumama Film, Cyfrowe Repozytorium Filmowe, Studio Filmowe TPS, Dukszta&Malisz i TOYA Studios.

Pokazy w Kulturze i Polonii

 

Od 15 grudnia film „Barwy ochronne” po rekonstrukcji cyfrowej, będzie można obejrzeć w kinie Kultura w Warszawie, a od 19 grudnia także w kinie Polonia w Łodzi. Uroczysta premiera zrekonstruowanego cyfrowo obrazu Krzysztofa Zanussiego, została zorganizowana przez: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Studio Filmowe TOR, kino Kultura i PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

 

Paulina Bez

13.12.2011