„Diagnoza” w konkursie debiutów na 31. IDFA





Film „Diagnoza” w reżyserii Ewy Podgórskiej startuje w konkursie na jednym z najbardziej prestiżowych festiwali filmów dokumentalnych na świecie – Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych IDFA w Amsterdamie. Producentką filmu jest Małgorzata Wabińska (Entertain Pictures).

Pełnometrażowy film dokumentalny „Diagnoza” w reżyserii Ewy Podgórskiej został zakwalifikowany do jednej z głównych sekcji konkursowych First Appearance Competition. Film jest pełnometrażowym debiutem reżyserskim i producenckim. W filmie debiutują również operator obrazu oraz montażyści.   

„Diagnoza”

„Diagnoza” to kreacyjny film dokumentalny, podróż w głąb podświadomości miejskiej. Mieszkańcy uczestniczą w sesjach na kozetce. Zaczynając niewinnie, od udzielania odpowiedzi na zabawne pytania, np. jakim zwierzęciem jest miasto, rozpoczynają podróż w głąb własnych uczuć i emocji w stosunku do miejsca, w którym żyją. Samo miasto staje się punktem wyjścia do intymnych rozmów. Proces się rozwija, bohaterowie dzielą się ukrytymi wspomnieniami, przypominają sobie niby proste wydarzenia, ale zupełnie zmieniające ich życie. Pragnienia, lęki, niewypowiedziane wcześniej historie i momenty silnych emocji, przeplatają się z wizyjnymi ujęciami miasta. Łączą się ze sobą, uzupełniają i nawzajem na siebie oddziałują. Chociaż bohaterowie się zmieniają, historia pozostaje ta sama. Ktoś ją zaczyna, a kto inny kończy, jakby wszyscy dzielili wspólny los.

Prace nad filmem trwały prawie sześć lat. Na etapie rozwoju projektu, film został wyróżniony w ramach programu Doc Lab Poland podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego. W 2016 roku był prezentowany wśród 12 najciekawszych projektów z Europy Wschodniej i Środkowej na Docu Talents from the East w Karlowych Warach.

W zeszłym roku – fragmenty filmu zostały zaprezentowane w sekcji work in progress w Cannes (New Horizons’ Polish Days Goes to Cannes).

Producentem filmu jest łódzka firma Entertain Pictures. Film powstaje w koprodukcji  z EC 1 Łódź – Miasto Kultury oraz firmą zajmującą się postprodukcją obrazu – Fixafilm. Partnerami filmu są Atlas Sztuki, Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy oraz Instytut Polski w Paryżu. Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Więcej informacji: www.facebook.com/entertainpictures, www.facebook.com/diagnosisdocumentarywww.instagram.com/diagnosisdocumentary

Więcej informacji o pozostałych polskich filmach prezentowanych w tym roku na IDFA tutaj: www.pisf.pl/aktualnosci/wiadomosci/polskie-filmy-na-31-idfa

Reżyser – Ewa Podgórska // pełnometrażowy debiut

Absolwentka PWSFTviT w Łodzi, Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim oraz Programu Dokumentalnego DOK PRO w Szkole Wajdy. Uczestniczka Docu Talents from the East w Karlowych Warach, stypendystka Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Jej średniometrażowy film dokumentalny „Jajko i kura” o trudnych relacjach między matką a córką miał swoją premierę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowych Films de Femmes w Paryżu. Równolegle publikowała artykuły w najważniejszych magazynach filmowych w Polsce. Autorka serii artykułów na temat metod pracy wybitnych reżyserów filmów dokumentalnych.

Producent – Małgorzata Wabińska // pełnometrażowy debiut

Absolwentka Wydziału Produkcji Filmowej PWSFTviT w Łodzi, Programu dla Kreatywnych Producentów w Szkole Wajdy oraz Strategii Marketingowych w SGH. Absolwentka programów EAVE Marketing i rocznego, międzynarodowego programu dla producentów filmów dokumentalnych EURODOC. Ma doświadczenie jako kierownik produkcji, koordynator postprodukcji dźwięku oraz producent. Była współtwórcą projektu o pierwszej w powojennej Polsce wytwórni filmów fabularnych w Łodzi. Jest członkiem Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz Sekcji Młodych Producentów w KIPA.

Operator obrazu – Marek Kozakiewicz // pełnometrażowy debiut

Absolwent Wydziału Operatorskiego PWSFTviT w Łodzi oraz filmoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. Autor zdjęć do filmu „Najbrzydszy samochód świata”, zaprezentowanego po raz pierwszy podczas festiwalu IDFA 2017 w konkursie dla średniometrażowych filmów dokumentalnych, zdobył nagrodę za najlepszy polski film 2017 roku podczas 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Autor instalacji video oraz reżyser światła spektakli najważniejszych polskich scen teatralnych.

Montażyści – Piasek&Wójcik // pełnometrażowy debiut

Bartłomiej Piasek i Piotr Wójcik – absolwenci Wydziału Montażu w PWSFTviT w Łodzi, jako zespół współpracują razem od 2015 roku. Montażyści filmów dokumentalnych i krótkometrażowych filmów fabularnych. Wyróżnieni na Festiwalu Debiutów Filmowych w Koszalinie za krótkometrażowy film fabularny „Koniec widzenia” w reż. Grzegorza Mołdy filmu, który prezentowany był również w Konkursie Filmów Krótkometrażowych na 70. MFF w Cannes. Piotr Wójcik jest stypendystą Ministra Kultury za wybitne osiągnięcia twórcze.

Reżyser dźwięku – Marcin Lenarczyk

Kompozytor, muzyk, reżyser dźwięku, udźwiękawiał między innymi film dokumentalny „Komunia” w reż. Anny Zameckiej, nagrodzony Europejską Nagrodą Filmową w 2017 roku. Autor instalacji dźwiękowej będącej częścią projektu „Hotel Polonia. Budynków Życie po życiu”, który zdobył główną nagrodę Złotego Lwa na 11. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji. Brał udział w Polish Soundscapes, pierwszej wystawie dźwiękowej polskich twórców odnoszących się do zjawiska field recordingu. W 2016 roku był nominowany do Nagrody Polskiej Akademii Filmowej za najlepszy dźwięk do filmu „Córki Dancingu”.

Na podstawie informacji prasowej


29.10.2018