Doc Lab Poland 2019 w Krakowie





Doc Lab Poland podczas 59. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Krakowski Festiwal Filmowy otworzył, rozwijany w ramach DOC LAB POLAND, „Wiatr. Thriller dokumentalny” w reżyserii Michała Bielawskiego. Rok temu filmem otwarcia był dokument Tomasza Drozdowicza „Maksymiuk. Koncert na dwoje” – również uczestniczący w tym programie, podobnie jak „Cienie Imperium” Karola Starnawskiego, które w poniedziałek mają swoją premierę. Tego samego dnia premierę ma również „Dziś, jutro … wczoraj”, Diany i Krzysztofa Kadłubowskich. W sekcji Laureaci festiwali pokazany zostanie „In Touch” Pawła Ziemilskiego, uhonorowany Specjalną Nagrodą Jury dla średniometrażowego dokumentu na IDFA 2018. W Krakowie w zeszłym roku „Miłość bezwarunkowa” Rafała Łysaka otrzymała Złotego Lajkonika, a „Najbrzydszy samochód świata” Grzegorza Szczepaniaka tę samą nagrodę zdobył rok wcześniej – wszystkie cztery filmy przeszły przez DOC LAB POLAND.

Tutorzy

W 2019 roku krakowskie warsztaty i konsultacje DOC LAB POLAND poprowadzą eksperci:

Leena Pasanen

Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Filmów Dokumentalnych i Animowanych w Lipsku (DOK Leipzig). Wcześniej była dyrektorem Finnagory – instytutu kultury przy Ambasadzie Finlandii w Budapeszcie. W fińskiej telewizji publicznej YLE była odpowiedzialna za redakcję dokumentu w YLE1 a następnie programowała dokumentalny i kulturalny kanał YLE Teema. W latach 2005 – 2008 Leena Pasanen była dyrektorem European Documentary Network. Jest cenionym ekspertką i wykładowczynią.

Rada Šešić

Krytyczka filmowa, reżyserka, wykładowczyni i selekcjonerka festiwalowa – specjalizuje się przede wszystkim w kinie południowoazjatyckim i wschodnioeuropejskim. Związana jest z festiwalami: IDFA, IFFR, Sarajevo Film Festival i Kerala Film Festival oraz z Holenderskim Instytutem Edukacji Filmowej NIF. W Holandii zrealizowała cztery filmy, nagradzane później na festiwalach, w Sarajewie, gdzie wcześniej mieszkała i również zajmowała się twórczością filmową. Jest cenioną konsultantką – zwłaszcza w tematyce filmu dokumentalnego.

Debra Zimmerman

Dyrektor Women Make Movies od 1983 r. Filmy WMM są zdobywcami Oscarów lub były wielokrotnie do tej nagrody nominowane. Jest cenioną na świecie ekspertką dystrybucji, marketingu i finansowania filmów. Zasiada w gremiach doradczych organizacji medialnych. Jest członkinią jury międzynarodowych festiwali filmowych, panelistką podczas wydarzeń fundacyjnych i rządowych. Laureatka nagrody Loreen Arbus przyznawanej przez New York Women in Film and Television oraz nagrody Hot Doc’s Doc Mogul Award wręczanej tym, którzy „w trakcie swojej kariery wnieśli istotny wkład w twórczy rozwój przemysłu dokumentalnego”.

Paul Pauwels 

Dyrektor belgijskiej firmy produkcyjnej Congoo bvba. Przez 6 lat był szefem European Documentary Network. Paul Pauwels ma bogate doświadczenie w koprodukcjach międzynarodowych zarówno jako redaktor zamawiający, jak i producent filmowy – pracował dla belgijskiej telewizji publicznej VRT, a przez blisko 30 lat pracował jako producent film realizowanych zarówno na lokalny, jak i międzynarodowy rynek. Był również dyrektorem zarządzającym szkoły filmowej ETMA. Jest bardzo cenionym wykładowcą i konsultantem, moderatorem konferencji i tutorem warsztatów filmowych, a także członkiem Eurovision Documentary Workgroup.

Daniel Saltzwedel

Jest doradcą finansowym funduszu Medienboard Berlin-Brandenburg, wcześniej był w nim ekspertem ds. filmów dokumentalnych. Wraz z Liselot Verbrugge i Peterem Jägerem był partnerem w Dox-Consulting. Doradzał przy międzynarodowych produkcjach dokumentalnych, pracował jako trener i strateg. Zajmował się developmentem w Ma.ja.de. Filmproduktion. Był producentem i menadżerem w Zero Film (zero fiction/zero one). Uczy finansów i dramaturgii na Uniwersytecie Filmowym w Babelsbergu. Lubi moderować wydarzenia publiczne. Studiował biznes, kulturoznawstwo i filozofię w Niemczech i Walii.

„Byłem pod wrażeniem jakości projektów i w ogóle organizacji DOC LAB POLAND. Sposób przygotowania oficjalnych prezentacji, jak i imprez po, może być inspiracją dla branży” – komentował Peter Jager z AUTLOOK, wykładowca DOC LAB POLAND w poprzednich latach.

Pitchingi i nagrody

Drugim, obok warsztatów, ważnym elementem programu będą publiczne prezentacje (pitchingi) dla międzynarodowego grona ekspertów oraz indywidualne spotkania z nimi. Uczestnicy pitchingu DOCS TO START spotkają się z potencjalnymi koproducentami i instytucjami finansującymi produkcję, uczestnicy DOCS TO GO! – z selekcjonerami festiwalowymi oraz z agentami sprzedaży i dystrybutorami.

Najciekawsze projekty i najlepsze prezentacje otrzymają nagrody w postaci grantów finansowych, bonów produkcyjnych i postprodukcyjnych oraz zaproszeń na najważniejsze europejskie markety koprodukcyjne. W tym roku będą to: w ramach programu DOC LAB START: nagroda HBO w wysokości 10 tys. zł, nagrody od firm postprodukcyjnych – ColorOffOn (25 tys. zł) i Uchostudio (20 tys. zł) oraz wyróżnienie DOK Leipzig: zaproszenie na market do Lipska i wyróżnienie European Documentary Network: zaproszenie na warsztaty Lisbon Doc. W programie DOC LAB GO nagrodę w wysokości 25 tys. zł ufundował ColorOffOn, a wyróżnienie w postaci zaproszenia na Project Market Instytutu Dokumentarnego Filmu z Pragi.

„Pitching na światowym poziomie w połączeniu z atmosferą zjazdu rodzinnego” – oceniła uczestnicząca w pitchingach trzy lata temu Agnieszka Zwiefka, reżyserka „Blizn”.

Market koprodukcyjny

Kolejnym istotnym wydarzeniem podczas 59. Krakowskiego Festiwalu Filmowego będzie organizowany również po raz piaty DOC LAB POLAND CO-PRODUCTION MARKET: spotkania producentów, omawianie projektów i nawiązywanie współpracy. W tym roku do udziału w DOC LAB POLAND Co-Production Market zakwalifikowało się 28 projektów: 19 międzynarodowych i 9 z Polski.

W tym roku w DOC LAB POLAND Co-Production Market wezmą udział wyjątkowi goście, kilkoro z nich po raz pierwszy odwiedzi polskie wydarzenie filmowe. Wśród ekspertów, którzy spotkają się z przedstawicielami wybranych przez nas projektów są m.in. Jonathan Taylor (Netflix Original Documentaries), Mehdi Bekkar (Al Jazeera Documentary Channel, Katar), Lisa Kleiner Chanoff (Catapult Fund, USA) a także nagradzani producenci dokumentalni: Peter Kerekes, Alex Tondowski, czy Jesper Jack z House of Real.  Po raz kolejny zaufaniem  obdarzą nas Hanka Kastelicova z HBO Europe, którą mieliśmy przyjemność gościć w poprzednich edycjach DOC LAB POLAND, oraz Debra Zimmerman, szefowa Women Make Movies (USA). 

DOC LAB POLAND CO-PRODUCTION MARKET to jedyne w Polsce spotkania koprodukcyjne dla producentów filmów dokumentalnych, poszukujących partnerów polskich i zagranicznych.

PROJEKTY UCZESTNICZĄCE W PITCHINGACH DOC LAB POLAND PODCZAS 59. KRAKOWSKIEGO FESTIWALU FILMOWEGO

START 2019

  • BRACTWO – reżyseria: Hanna Maciąg, produkcja: Maria Wachowiak, Anna Waligórska – No prob production house
  • BLISCY – reżyseria: Marek Kozakiewicz, produkcja: Agnieszka Skalska, Koi Studio
  • CZY PANI SIĘ JESZCZE NA MNIE DENERWUJE – reżyseria: Michał Szcześniak, produkcja: Joanna Banach – Kosmos Production
  • I WANT IT ALL – reżyseria: Katarzyna Wiśniowska, produkcja: Joanna Wendorff-Ostergaard – Animapol
  • KANDYDACI ŚMIERCI – reżyseria: Maciej Cuske, produkcja: Ewa Hoffmann – Fundacja Bydgoska Kronika Filmowa
  • KIEDY UMILKNIE WIATR – reżyseria: Mateusz Gołębiewski, produkcja: Małgorzata Domin, Dominika Mandla, Kinga Mielnik – Domino Film
  • LILI – reżyseria: Sylwia Rosak, produkcja: Tomasz Morawski – HAKA Films
  • WIECZNI MARZYCIELE – reżyseria: Maria Magriel, produkcja: Katarzyna Gontarczyk – Instytut Innowacji
  • MISS POLONII – reżyseria: Jana Shostak, Jakub Jasiukiewicz, produkcja: Katarzyna Drapała – Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
  • MOJA WIELKA BIBA – reżyseria: Judyta Fibiger, produkcja: Robert Rhodin
  • RAJSKIE DZIECI – reżyseria: Filip Drożdż, produkcja: Agnieszka Skalska – Koi Studio

PROJEKTY GO 2019

  • ANTYBOHATER – reżyseria: Michał Kawecki, produkcja: Maria Siniarska – Unlimited Film Operations
  • EFEKT MOTYLKA – reżyseria: Jarosław Szmidt, produkcja: Kamil Przełęcki – Cineo Studio
  • HERBERT, MIMO WSZYSTKO – reżyseria: Rafael Lewandowski, produkcja: Maria Blicharska – Donten & Lacroix Film
  • LOMBARD – reżyseria: Łukasz Kowalski, produkcja: Łukasz Kowalski, Anna Mazerant – 4:30 Picture
  • NIELETNI ASTRONAUCI – reżyseria: Aleksandra Skowron, produkcja: Mirosław Skowron – Mediolia
  • SYNEK – reżyseria: Paweł Chorzępa, produkcja: Dominika Mandla – Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Joanna Dobrzańska, Studio „Młodzi i Film” im. Andrzeja Munka
  • SYNDROM ZIMOWNIKÓW – reżyseria: Piotr Jaworski, produkcja: Janusz Skałkowski, Kamil Skałkowski – Kalejdoskop Film
  • W STANIE WOLTY – reżyseria: Monika Kotecka, Karolina Poryzała, produkcja: Agnieszka Wasiak – Lava Films
  • ZATAŃCZ ZE MNĄ TATO – reżyseria: Malgorzata Goździk, produkcja: Joanna Zielińska, Magdalena Puzmujźniak – Big Wave Films
  • ZŁOTA – reżyseria: Tomasz Knittel , produkcja: Tomasz Knittel, Maciej Puczyński – STRIKTFILM, OMPRODUCTIONS

DOC LAB POLAND to największy w Polsce program do opracowywania, konsultacji, prezentacji i promocji filmów dokumentalnych. Jest podzielony na dwie części: START – w którym rozwijanych jest ok. 12 projektów w rozwoju i GO – ok. 10 projektów na etapie montażu. Trzecim elementem jest market koprodukcyjny, w którym uczestniczy ok. 40 dodatkowych producentów. DOC LAB POLAND TO około 700 indywidualnych spotkań rocznie. W marcu 2018 r. Program otrzymał nagrodę EDN za wybitny wkład w europejską kulturę filmową.

Organizatorem DOC LAB POLAND jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a współorganizatorem – Krakowski Festiwal Filmowy.

Program jest organizowany we współpracy z DOK Leipzig, najważniejszym niemieckim festiwalem filmów dokumentalnych, EDN – European Documentary Network, czeskim  Institute of Documentary Film oraz Warszawskim Festiwalem Filmowym.

Partnerami edycji 2019 są: Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny, Instytut Adama Mickiewicza, Miasto Stołeczne Warszawa, Miasto Kraków, Mazovia Warsaw Film Commission, Mazowiecki Instytut Kultury, Krakow Film Commission, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, HBO Europe, Creative Europe Desk Polska, Centrum Łowicka, Krakowski Klaster Filmowy, ColorOffOn, Uchostudio, kancelaria MKZ Partnerzy, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych.

Patronami Medialnymi są: Film&TV Kamera , FilmPro, Polish Docs, Magazyn Filmowy, VOGUE, TVP Kultura

Więcej na: www.doclab.pl

Informacja prasowa


27.05.2019