Dojrzałe debiuty o młodzieży

Combat Girl, Breathing, Ave

Combat Girl, Breathing, Avé. Fot. WFF

 

Jedną ze stałych sekcji Warszawskiego Festiwalu Filmowego jest Konkurs 1,2, w którym rywalizują ze sobą pełnometrażowe fabularne debiuty oraz drugie filmy zrealizowane przez młodych filmowców z całego świata. W tym roku publiczność festiwalowa ma okazję obejrzeć 17 obrazów. Wiele z nich to bardzo dojrzałe filmy, które w ciekawy sposób opowiadają o świecie i problemach młodych ludzi. Warszawski Festiwal Filmowy jest wydarzeniem współfinansowanym przez PISF.

 

Combat Girls. Krew i honor


Jednym z filmów, które w tym roku zakwalifikowały się do sekcji debiutów jest pierwszy pełnometrażowy obraz młodego niemieckiego reżysera Davida F. Wnendta „Combat Girls. Krew i honor”. Film jest portretem współczesnych niemieckich neonazistów, a w szczególności młodych dziewczyn, które przyłączają do prawicowych organizacji.

 

Po pierwszej festiwalowej projekcji David F. Wnendt spotkał się z warszawską publicznością i opowiedział o badaniu, które przeprowadził wśród młodych neonazistów przed rozpoczęciem zdjęć: – Przyglądaliśmy się takim organizacjom w dużych miastach i na wsi. Pokazana w filmie organizacja „Krew i honor” nie jest jedyną, która się tak nazywa i działa w Niemczech. Film jest portretem prawicowych ekstremistów.


Obserwacja młodych neonazistów trwała ponad dwa lata. Dzięki wielu rozmowom i spotkaniom reżyser poznał bardzo różnych przedstawicieli prawicowych bojówek: – Jest bardzo dużo tego typu organizacji (…), które się różnią od siebie. Niektórzy ludzie mają długie włosy, niektórzy słuchają hip-hopu, to jest bardzo zróżnicowane środowisko, ale łączą je te same poglądy – mówił David F. Wnendt.

 

– Podczas przygotowań do filmu, zaskoczyło mnie, że w tych wszystkich małych miasteczkach i na prowincji, w przeciwieństwie do czasów, kiedy ja byłem młody, to wygląda to w ten sposób, że albo jest się prawicowcem, albo punkiem. Nie ma właściwie innej możliwości. W związku z tym ludzie dzielą się w ten sposób i w ten sposób rozwija się właśnie kultura młodzieżowa w Niemczech – opowiadał reżyser.

 

Avé


„Avé” jest debiutem Bułgara Konstantina Bojanova, rzeźbiarza i filmowca mającego za sobą realizację filmów krótkometrażowych, dokumentów i teledysków. Film opowiada historię podróży autostopem dwójki zupełnie sobie nieznanych nastolatków, pomiędzy którymi rodzi się uczucie. Obraz był w tym roku pokazany podczas festiwalu w Cannes w sekcji „Semaine de la Critique”.

 

Reżyser, który jest jednym z gości tegorocznej edycji festiwalu, w niedzielę odpowiedział na pytania widzów po pierwszym pokazie swojego filmu. Opowiedział m.in. o tym, w jaki sposób udało mu się znaleźć aktorkę Anjelę Nedyalkovą, która wcieliła się w rolę głównej bohaterki.

 

– Obejrzałem ponad 700 dziewczyn – od modelek po dziewczyny z poprawczaka – ale cały czas nie byłem zadowolony z wyboru. (…) Na zdjęciach w szkole artystycznej zobaczyłem Anjelę, zaprosiłem ją na zdjęcia próbne. Nie przyszła. Potem zaprosiłem ją po raz drugi. Znowu się nie pojawiła. Wszyscy mówili mi, że jestem kompletnym szaleńcem i całkowicie rujnuję film, natomiast ja wiedziałem, że to będzie właściwa osoba na właściwym miejscu – opowiadał reżyser.

 

Podczas dyskusji okazało się, że wiele scen, które umieścił w filmie jest zainspirowanych jego własnymi przeżyciami. Obraz jest dedykowany pamięci jego przyjaciela, który popełnił samobójstwo w młodym wieku. – Kiedy byłem na ostatnim roku studiów, mój najlepszy przyjaciel popełnił samobójstwo. Umieściłem to wydarzenie również w moim filmie. Cała scena związana ze stypą dzieje się w prawie tej samej wiosce, w której on mieszkał, zaraz przy granicy z Rumunią – mówił Konstantin Bojanov.

Oddech


Kolejnym debiutem, z którym mają okazję zmierzyć się widzowie 27. edycji Warszawskiego Festiwalu Filmowego, jest austriacka produkcja „Oddech” w reżyserii Karla Markovicsa. Film został okrzyknięty jednym z najlepszych obrazów pokazanych w tym roku na Festiwalu w Cannes, w sekcji „Director’s Fortnight”. Jest również tegorocznym austriackim kandydatem do Oscara.

 

„Oddech” jest wnikliwym wglądem w psychikę nastolatka z problemami i bez przyszłości. Zwolniony warunkowo z aresztu dla młodocianych przestępców wychowanek domu dziecka, 19-letni Roman Kogler, ma małe szanse na powrót do normalnego życia. Nie ma rodziny i słabo radzi sobie w kontaktach społecznych. Zostaje zatrudniony na okres próbny w miejskiej kostnicy w Wiedniu. Pewne wydarzenie sprawia, że po raz pierwszy w życiu myśli o swojej przeszłości i zaczyna szukac swojej matki.

Jury Konkursu 1,2


W tym roku debiuty i drugie filmy oceni międzynarodowe jury, w którego składzie znaleźli się: aktorka, selekcjonerka i organizatorka festiwali Sitora Alieva z Tadżykistanu, polski powieściopisarz, scenarzysta i reżyser filmowy Andrzej Bart oraz David Mckenzie, amerykański reżyser, autor takich obrazów jak „Młody Adam”, „Asylum” czy „Hallam Foe”.

 

27. edycja Warszawskiego Festiwalu Filmowego potrwa do 16 października 2011. Festiwal jest współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

 

Daty i godziny projekcji filmów wyświetlanych w sekcji Konkurs 1,2 dostępne są na stronie:
www.wff.pl.

 

Paulina Bez

10.10.2011