Dragon Forum za nami

Co roku podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbywa się ostatni etap warsztatów filmu dokumentalnego i pitching Dragon Forum. Przez pięć lat Dragon stał się rozpoznawalny i wyrobił sobie markę ważnych warsztatów w rejonie Europy Środkowej. Na organizowanych przez Dorotę Roszkowską zajęciach pojawiły się takie projekty jak „Królik po berlińsku” Bartka Konopki i „Gugara” Andrzeja Dybczaka i Jacka Nagłowskiego.

W tym roku jest to już piąta edycja Dragon Forum. Uczestnicy w czasie trzech kilkudniowych zjazdów w Warszawie i Krakowie uczą się najpierw przygotowywać scenariusz dokumentu, potem zajmują się wstępnie jego produkcją, a następnie zdobywają wiedzę o tym, jak skutecznie znaleźć dla niego finansowanie.

Właśnie szukaniu koproducentów poświęcone było spotkanie Dragon Forum w Krakowie, zorganizowane w Muzeum Manggha. Uczestnicy warsztatów uczyli się sztuki pitchingu, czyli prezentacji projektu przed grupą producentów, redaktorów telewizyjnych i przedstawicieli instytucji filmowych – potencjalnych podmiotów finansujących film.

 

Każdy projekt dostaje dwadzieścia minut. W tym czasie jego ekipa – najczęściej reżyser i producent – pokazuje trailer filmu i opowiada o nim, informując na jakim jest etapie i czego potrzebuje, by go skończyć. Trzeba to zrobić tak, by przekonać do filmu osoby, które pierwszy raz o nim słyszą, a stykają się na co dzień z wieloma propozycjami finansowego partycypowania w produkcjach. A więc najważniejsze to wykazać, że film zainteresuje widza i inwestycja w niego się opłaci, bo pasuje on na przykład do profilu danej stacji i jest pomysłem nowatorskim.

Sztukę przygotowania i prezentacji nowych produkcji wykładali w Krakowie między innymi Maria Zmarz-Koczanowicz, Vita Zelakeviciute i Andrzej Fidyk.

Krakowski etap warsztatów zakończył się dwudniowym pitchingiem. Zaprezentowało się na nim ponad 20 ekip projektów dokumentalnych, zarówno debiutantów, jak i znanych już twórców dokumentów, jak Piotr Kielar. Po prezentacji zajawki na dużym ekranie i omówieniu obrazów po angielsku, twórcy rozmawiali z siedzącymi za stołem konferencyjnym gośćmi, przedstawicielami telewizji ARTE, HBO, Discovery Chanel, ZDF, Al. Jazeera, CBC, TVC, MDR, Telewizji Polskiej i TVP Kultura, funduszu Medienboard Berlin, festiwalu Hot Docs, warsztatów Ex Oriente oraz JMT – międzynarodowego dystrybutora i agenta sprzedaży. Redaktorzy zamawiający pytali o szczegóły projektów. Najczęściej o czas emisji – w przypadku godzinnego telewizyjnego okienka powinien on wynosić więcej, niż pięćdziesiąt minut, bo emitowane są też reklamy i zapowiedzi innych materiałów. Goście byli też ciekawi, czy twórcy mają prawa do wszystkich materiałów, które chcą wykorzystać w filmie (jak archiwa i nagrania prywatne), jaki będzie styl pracy operatora i czy w projekt zaangażował się już jakiś koproducent – wszystko, co pozwoli im jak najbardziej szczegółowo wyobrazić sobie produkcję danego filmu. Takie rozmowy służą nie tylko pytającym – twórcy mogą się z nich dowiedzieć, jakie są wobec nich oczekiwania i na jakie filmy czekają widzowie.

Wszystkie informacje na temat projektów, w tym przede wszystkim ich krótkie opisy i wstępne budżety, znalazły się w wydanej przez Dragon broszurze towarzyszącej spotkaniu.

 

Organizatorzy i partnerzy Dragon Forum przyznali swoje nagrody. HBO Central Europe wyróżnił polski projekt „111 godzin”. Jerzy Dięgielewski, przedstawiciel HBO wręczył nagrodę „HBO Development Award” reżyserowi Tomaszowi Goldbaum-Wlazińskiemu. Nagroda Organizatorów Dragon Forum trafiła w ręce autorów projektu „Był Bunt” reżyserki Małgorzaty Kozery oraz producentów Łukasza Bluszcza i Krzysztofa Dzięciołowskiego z Visio Mouse.

 

Andrea Prenghyova z Pragi wręczyła nagrodę IDF projektowi „Faceless”, którego reżyserem i producentem jest Nikita Sutyrin z Rosji.

 

Christie Hille z „DoxLepizig” zapowiedziała, że 5 najlepszych projektów z 5.Dragon Forum zostanie zaproszonych do udziału w spotkaniach koprodukcyjnych podczas Festiwalu.

 

Po pitchingu wszyscy zaproszeni zostali do indywidualnych rozmów pomiędzy zainteresowanymi danym projektem redaktorami, a twórcami i producentami. Taka sesja konsultacji przy stolikach zamknęła tegoroczne Dragon Forum.

– Dziękuję za wasz entuzjazm, energię i czas – żegnała uczestników Dorota Roszkowska. – Zapraszam też na towarzyszącą Dragon Forum sobotnią-niedzielną sesję panelową Virtually Yours, poświęconą cyfrowym technikom filmowym.

Następne spotkanie w podobnym gronie odbędzie się w Warszawie na przełomie czerwca i lipca, kiedy to polska stolica będzie gospodarzem międzynarodowych warsztatów Ex Oriente, zaprzyjaźnionych z Dragon Forum.

 

05.06.2010