Jakiego kina chce polski widz?

Wybierając polski film zwracamy uwagę głównie na jego temat (45,2%), a w dalszej kolejności na recenzje (16,3%), opinie znajomych (13,2%) oraz obsadę aktorską (11,3%) – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Polski Instytut Sztuki Filmowej i portal Filmweb. Wyniki ankiety zaprezentowała w środę na Kongresie Kultury Polskiej w Krakowie dyrektor Instytutu Agnieszka Odorowicz.

 

W sondażu wzięło udział 444 użytkowników portalu Filmweb – głównie ludzie młodzi, z dużych miast, większość z nich w ciągu ostatnich dwóch lat była w kinie ponad 10 razy.

 

Polskie filmy – w telewizji

 

Prawie 60% badanych widziało w ciągu ostatnich dwóch lat w kinie od 1 do 5 polskich filmów, a prawie co dziesiąty od 6 do 10. Co czwarty badany nie oglądał w tym czasie w kinie polskiego filmu.

 

Najchętniej rodzime produkcje oglądamy w telewizji (63,7%) i na video/dvd (56,3%), rzadziej w kinie (28,2%). W Internecie polskie filmy oglądał tylko co piąty respondent. Prawie 2/3 badanych wybiera wśród polskich filmów komedie, a ponad 40% – filmy psychologiczne i społeczne. Mniej osób ogląda filmy historyczne, kryminały i wojenne (niemal co czwarty) oraz autorskie (prawie co piąty).

 

W polskim kinie najbardziej lubimy dowcip (38,1%), osadzenie akcji w polskich realiach (36,5%) oraz dialogi (36,0%).

 

Bez polityki, ale odważnie

 

Padło też pytanie, dlaczego powinny powstawać polskie filmy? Niemal co drugi badany (48 %) uznał, że młodzi artyści mają prawo do debiutu oraz ciekawi go co młody twórca ma do powiedzenia. Polskie filmy powinny powstawać, ponieważ promują Polskę i jej kulturę na świecie (46,7%) oraz traktują o naszych polskich sprawach (39,4%). Niemal 3/4 respondentów uważa, że polskie kino powinno być wolne od cenzury i polityki, wynikać z wolności twórcy. Ponad 70% sądzi, że powinno być odważne, a nawet kontrowersyjne. A co drugi badany stwierdził, że polskie kino powinno być robione z myślą o widzu.

 

I zrozumiałe, i oryginalne

 

Prawie co drugi ankietowany uważa, że polskie kino powinno być bardziej uniwersalne i zrozumiałe dla każdego, ale niemal tyle samo twierdzi, że powinno być bardziej unikalne i oryginalne. Prawie co trzeci respondent sądzi, że potrzebny jest większy budżet na filmy i lepsza promocja.

 

54% badanych uważa, że produkcja polskich filmów powinna być wspierana ze środków publicznych – motywują to głównie tym, że polskie kino jest ważną częścią kultury narodowej. Prawie co drugi respondent jest zdania, że w szkole powinno się uczyć o filmie na zajęciach nieobowiązkowych, a co trzeci – że takie zajęcia powinny być obowiązkowe w gimnazjach i liceach.

 

W ankiecie wzięły udział 444 osoby. Ponad połowa to uczniowie i studenci, a co piąty badany jest specjalistą lub uprawia wolny zawód. Niemal 60% badanych było w ciągu ostatnich 2 lat ponad 10 razy w kinie, a prawie 15% od 6 do 10 razy.

 

Prawie co trzeci respondent miał między 25 a 34 lata, niemal co drugi – 20-24 lata, a niemal co piąty – poniżej 19 lat.

 

Prawie co drugi badany legitymował się wykształceniem średnim, a ponad 40% wyższym. Prawie połowa badanych deklarowała dochód miesięczny nie przekraczający 1000 zł, a niemal co piąty od 1000 do 2000 zł. Prawie co dziesiąty respondent deklarował dochód miesięczny powyżej 3000 zł.

 

Prawie 90% badanych mieszka miastach, w tym co trzeci w mieście powyżej 500 tys. mieszkańców.

 

Również CBOS przeprowadził, na reprezentatywnej próbie mieszkańców Polski powyżej 15. roku życia, badanie dotyczące polskiego filmu. Wyniki obu ankiet do pobrania poniżej.

 

25.09.2009