Laureaci 12. ScripTeast





Już po raz dwunasty na międzynarodowym festiwalu w Cannes przyznano Nagrodę ScripTeast im. Krzysztofa Kieślowskiego dla najlepszego scenariusza z Europy Wschodniej. Program ScripTeast jest współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Zwyciężczynią Maja Vitkova z Bułgarii

Już po raz dwunasty podczas festiwalu filmowego w Cannes została przyznana Nagroda ScripTeast im. Krzysztofa Kieślowskiego za Najlepszy Scenariusz z Europy Wschodniej rozwijany w ramach programu scenariuszowego Niezależnej Fundacji Filmowej, uznawanego za jeden z najefektywniejszych europejskich programów dla scenarzystów. Czek w wysokości 10 000 euro i statuetkę autorstwa Adama Fedorowicza otrzymała Maja Vitkova z Bułgarii za projekt AFRYKA.

Rada Artystyczna ScripTeast, do której należą: Sanford Lieberson, wieloletni szef 20th Century Fox, jeden z producentów takich arcydzieł światowego kina jak: „Misja”, „Thelma i Luiza” czy „Jabberwocky”, Antonio Saura (producent i szef firmy dystrybucyjnej Latido), Manfred Schmidt (wieloletni szef jednego z największych niemieckich funduszy filmowych MDM), Simon Perry (uprzednio szef ACE – europejskiego klubu producentów), oraz szefowie naukowi programu Christian Routh i Tom Abrams, w oświadczeniu o nagrodzonych napisała: „Wybór jednego projektu spośród 11 bardzo wyrównanych i zasługujących na nagrodę scenariuszy był – jak zawsze – bardzo trudnym wyborem. Autorom gratulujemy ich zaangażowania i kreatywności w pisaniu oraz doskonaleniu scenariuszy – bo uważamy, że wszystkie są już gotowe do produkcji. Rada Artystyczna była pod wrażeniem każdego projektu, ale uznała, że dwa wyróżniają się jako wyjątkowo trudne i pomysłowe. Podczas gdy tylko jeden scenariusz może otrzymać Nagrodę im. Krzysztofa Kieślowskiego, Rada uznała, że drugi z tych scenariuszy zasługuje na Specjalne Wyróżnienie”.

Nagrodę ScripTeast im Krzysztofa Kieślowskiego otrzymał scenariusz AFRYKA scenarzystki, reżyserki i producentki Mai Vitkovej z Bułgarii, której poprzedni, debiutancki film był pokazywany w głównej selekcji ponad 70 festiwali, m.in. na festiwalu Sundance i w Rotterdamie, zdobywając w sumie 10 nagród, co spowodowało, że został uznany przez magazyn New Yorker 4 najlepszym filmem 2016 roku, a Vitkova została uznana 5 najlepszym reżyserem świata tamtego roku.

Jury Nagrody ScripTeast im. K. Kieślowskiego, przyznając nagrodę scenariuszowi AFRYKA jej autorstwa, napisało: „Nagrodzony scenariusz ma wszystkie cechy, których poszukuje się w nowym scenariuszu z tego regionu Europy. Jest nieskończenie zaskakujący, całkowicie nieprzewidywalny i absolutnie zachwycający. Autorce udało się połączyć wątki utraty, miłości i rodziny w zestawieniu, który zapowiada, że będziemy płakać z powodu słabości ludzkiej natury i śmiać się głośno z absurdów życia. Wszystko to zostało skomponowane w liryczny, ale przystępny sposób, który obiecuje wspaniałe kinowe przeżycie”.

Nagroda Specjalna dla Sandry Buchty i Kasi Adamik

Nagrodę Specjalną ScripTeast 2018 otrzymał scenariusz ZIMA POD ZNAKIEM WRONY autorstwa Sandry Buchty i Kasi Adamik. Jury uzasadniło swój werdykt następująco: „Ten scenariusz przedstawia porywający i niezwykle zabawny opis szczególnego momentu w najnowszej historii Europy. Konfrontuje ze sobą tematy złożonych relacji między ludźmi z różnych kultur i środowisk. Autorki zabierają nas w podróż, która jest częściowo komiczna, częściowo surrealistyczna i zdecydowanie przerażająca, ponieważ postacie szukają swojej drogi w czasie nagłej rewolucji o wielkich konsekwencjach”.

Scenariusz został napisany na podstawie opowiadania Olgi Tokarczuk, jednej z najpopularniejszych i poczytniejszych polskich pisarek, laureatki wielu prestiżowych nagród, kilkakrotnej laureatki nagrody Nike. Tokarczuk należy do grona najczęściej tłumaczonych polskich pisarzy. Kasia Adamik, scenarzystka i reżyserka, zadebiutowała na festiwalu Sundance niezależnym filmem „Szczekać na świat” (Bark), po którym została umieszczona przez Variety na prestiżowej liście „10 Directors to Watch” i „New Talents List” magazynu The Hollywood Reporter. Jej kolejne filmy pokazywane były na polskich i międzynarodowych festiwalach, zdobywają wyróżnienia m.in. na festiwalu w Gdyni i Camerimage. Dla jej współscenarzystki, Sandry Buchty, wyróżniony scenariusz jest debiutem scenariopisarskim, ale sama autorka od lat pracuje jako script konsultant i autorka sztuk teatralnych.

Trzy projekty z Polski nagrodzone w historii ScripTeast

W tegorocznej 12. edycji międzynarodowego programu ScripTeast brało udział 11 projektów z 7 krajów, wśród nich aż 4 polskie. Wśród polskich uczestników znaleźli się Piotr Domalewski, Arek Biedrzycki, Bartek Konarski i Tomasz Mielnik.

W 12-letniej historii programu Polacy aż trzykrotnie stawali na podium i odbierali w Cannes prestiżową nagrodę im. Krzysztofa Kieślowskiego – rok temu Nagrodę za scenariusz „Sorry Polsko” otrzymał Kuba Czekaj, w 2010 roku Jacek Bławut za scenariusz „Dzień czekolady” (w postprodukcji) oraz w 2013 roku Bartek Konopka i Przemek Nowakowski za scenariusz „Niemy” (obecnie projekt nosi tytuł „Krew Boga” – w produkcji).

Przez dwunastolecie istnienia ScripTeast do programu zakwalifikowało się aż 54 polskich autorów z 40 projektami, wśród nich byli m.in. Kinga Dębska, Maciej Dutkiewicz, Andrzej Bart, Wojciech Kasperski, Dariusz Gajewski, Bodo Kox, Anna Jadowska i wielu innych. Od początku istnienia programu do dziś spośród wszystkich 114 projektów zostały zrealizowane 33 filmy a 11 kolejnych jest w produkcji.Czyni to ScripTeast bezapelacyjnie jednym z najefektywniejszych programów treningowych.

Program ze wsparciem PISF

Pomysłodawcą ScripTeastu jest Dariusz Jabłoński, reżyser i producent, a warsztaty organizowane są przez Niezależną Fundację Filmową przy wsparciu Programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa – component Media, Apple Film Production, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej we współpracy m.in. z Europejską Akademią Filmową oraz renomowanymi stowarzyszeniami międzynarodowych producentów: Producers Network, European Producers Club, Transatlantic Partners i ACE a także Film New Europe.

ScripTeast organizowany jest przez Niezależną Fundację Filmową przy wsparciu Programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa – komponent Media, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Apple Film Production we współpracy m.in. z Europejską Akademią Filmową oraz renomowanymi stowarzyszeniami międzynarodowych producentów: Producers Network, European Producers Club, Transatlantic Partners i ACE a także Film New Europe. Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Informacja prasowa

 


16.05.2018