Laureaci 30. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

Znamy laureatów 30. Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Współfinansowane przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej wydarzenie odbyło się w dniach 10-19 października 2014.

Konkurs Międzynarodowy

Jury Konkursu Międzynarodowego w składzie: Sepideh Farsi (Iran), Yevgeny Gindilis (Rosja), Uberto Pasolini (Wlk. Brytania), Olena Yershova (Ukraina), Janusz Zaorski (Polska) przyznało następujące nagrody:

  • Warsaw Grand Prix, główną nagrodę w Konkursie Międzynarodowym, ufundowaną przez Miasto Stołeczne Warszawa otrzymał film „The Coffin In The Mountain” / „Binguan”, reżyseria Xin Yukun (Chiny) Za wielowymiarowość narracji i subtelność w posługiwaniu się czarnym humorem, (…) ze specjalnym wyróżnieniem dla Lu Nifan (autora oryginalnego tekstu) oraz Feng Yuanlinag i Xin Yukun (autorów scenariusza).
  • Nagrodę za Najlepszą Reżyserię otrzymał Ognjen Sviličić, za film „These Are The Rules” / „Takva Su Pravila” (Chorwacja, Francja, Serbia, Macedonia) – Za głęboką wrażliwość i mistrzowską konsekwencję w ukazaniu ludzkiej walki przeciwko biurokracji i znieczulicy.
  • Specjalną Nagrodę Jury otrzymał zespół aktorski w filmie „Carmina Y Amen” / „Carmina & Amen”, reżyseria Paco León (Hiszpania) Dla obsady filmu Carmina i Amen (Carmina & Amen), gdyż cały zespół aktorski zasłużył na zbiorową nagrodę, spisując się znakomicie w bardzo trudnej umiejętności gry w czarnej komedii.

Konkurs 1-2

Jury w składzie: Ozan Açiktan (Turcja), Hawa Essuman (Kenia), Jan Komasa (Polska) przyznało nagrody dla Zwycięzcy Konkursu 1-2 filmom:

  • „How To Stop A Wedding” / ‚Hur Man Stoppar Ett Bröllop”, reżyseria Drazen Kuljanin (Szwecja) – Za prostą elegancję skrywającą wielowarstwową strukturę, która urzeka jednoczesną lekkością i głębią potraktowania tematu.
  • „The Lesson”/”Urok”, reżyseria Kristina Grozeva, Petar Valchanov (Bułgaria, Grecja) – Za przemyślaną i błyskotliwą eksplorację ludzkiej dumy oraz perfekcyjną reżyserię.

Konkurs Wolny Duch

Jury w składzie: Sebastian Buttny (Polska), Marion Laine (Francja), Alik Shpilyuk (Ukraina) przyznało Nagrodę Wolny Duch filmowi

  • „The Owners” / „Ukkylikamshat”, reżyseria Adilkhan Yerzhanov (Kazachstan) Za film najbardziej wolny duchem.
  • Wyróżnienie filmowi „Before I Disappear”, reżyseria Shawn Christensen (USA) – Za udaną próbę połączenia kina głównego i niezależnego nurtu.

Konkurs Dokumentalny

Jury w składzie: Arto Halonen (Finlandia), Dorota Roszkowska (Polska), Frédéric Tcheng (Francja) przyznało nagrodę dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego filmowi

  • „Toto And His Sisters” / „Toto Si Surorile Lui”, reżyseria Alexander Nanau (Rumunia) – Doceniamy jego mistrzowską reżyserię, doskonałą dramaturgię, intymność z jaką pokazuje bohaterów i sposób w jaki przedstawia problemy społeczne, pozostając inspirującym
  • Wyróżnienie filmowi „Crossroads” / „Perekrestok” reżyseria Anastasiya Miroshnichenko (Białoruś, Szwecja) – Za franciszkańską filozofię oraz umiejętność reżyserki do stworzenia potężnego efektu skromnymi środkami.

Konkurs Filmów Krótkometrażowych

Jury w składzie: Mauro Carraro (Włochy), Guðmundur Arnar Guðmundsson (Islandia), Agnieszka Woszczyńska (Polska) przyznało następujące nagrody:

  • Najlepszy Film Krótkometrażowy, który otrzymuje Short Grand Prix – „Cupcake”, reżyseria Jane Magnusson (Szwecja) – Za mocną historię i szczere, intymne podejście do postaci i ich relacji, wsparte świetnymi zdjęciami i grą aktorską
  • Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy – „The Tide Keeper”, reżyseria Alyx Duncan (Nowa Zelandia) – Za niesamowitą atmosferę w onirycznej scenerii i wizualnie uderzający, intymny film z wyważonym wykorzystaniem animacji
  • Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy – „Drama”, reżyseria Guan Tian (USA) – Za inteligentne posługiwanie się językiem filmowym, który łączy prostą zabawną historię ze świetną choreografią i wyrazistymi postaciami
  • Najlepszy Dokumentalny Film Krótkometrażowy – „My Dad’s A Rocker”, reżyseria Zuxin Hou (Chiny) – Za rzucenie światła na inspirującego człowieka, którego historia ukazuje prawdziwe znaczenie Rocka i Życia, dzięki rzetelnemu podejściu reżysera

Nagroda FIPRESCI

Jury FIPRESCI (Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej) w składzie: Pamela Cohn (USA), Hanna Margolis (Polska), Michael Pattison (Wlk. Brytania) przyznało nagrodę dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej:

  • „What A Wonderful World” / „Ce Lume Minunată”, reżyseria Anatol Durbală (Mołdawia). Uzasadnienie: Jury pragnie wyrazić uznanie dla reżysera, którego debiut fabularny obiecuje wiele swoją pilnością i intensywnością opowiadania; pochodzi przy tym z kraju, który od czasu uzyskania niepodległości w 1991 roku praktycznie nie ma przemysłu filmowego. Zwodniczo zmienny, oparty na scenariuszu bycia w-złym-miejscu-w-złym-czasie, film ten splata ze sobą wydarzenia gwałtownych, masowych protestów młodej generacji, dla której nadszedł czas pokazania gniewu i straty zaufania do skorumpowanego i patrzącego w przeszłość rządu, prowadząc tym samym nieświadomego bohatera do szokującego punktu kulminacyjnego.

Nagroda Jury Ekumenicznego

Jury w składzie: Rev. Jes Nysten (Dania), Samuel Petit (Francja), Rafał Wieczyński (Polska) przyznało nagrodę filmowi

  • „In The Crosswind” / „Risttuules” w reżyserii Martti Helde (Estonia). Uzasadnienie: Film jest filmowym requiem. Erna jest Estonką, która pisze listy do swojego męża opowiadające historię jej deportacji na Syberię. Umiejętnie wykorzystując możliwości techniczne, zwłaszcza w postaci spaceru pomiędzy żywymi rzeźbami, reżyser przenosi tę opowieść do wyższego wymiaru – kontemplacji cierpienia, ludzkiej godności i nadziei poprzez mistrzowskie zestawienie obrazów, słów i muzyki. Requiem dla wszystkich niewinnych ludzi z Europy Wschodniej, którzy cierpieli lub zginęli od tyranii Sowietów. Nie wolno nam zapomnieć.

Nagroda NETPAC

Jury NETPAC, czyli Organizacji Promocji Kina Azjatyckiego w składzie: Dr Rashmi Doraiswamy (Indie), Jagoda Murczyńska (Polska), Yuka Sakano (Japonia) przyznało nagrodę dla najlepszego filmu azjatyckiego w programie WFF, którą otrzymał film:

  • „Sizdah” / „13”, reżyseria Hooman Seyedi (Iran) – Za śmiałe podejście w przedstawieniu tematu młodych ludzi w kinie irańskim i za wyjątkowy styl w ukazaniu społecznego gniewu i problemów relacji płci poprzez portret rodziny.

Nagroda publiczności

W Plebiscycie Publiczności 30. WFF zwyciężyły następujące filmy:

  • W kategorii filmów fabularnych: „Co robimy w ukryciu” / „What We Do in the Shadows”, reż. Jemaine Clement, Taika Waititi (Nowa Zelandia)
  • W kategorii filmów dokumentalnych: „Rozdroże” / „Crossroads” / „Perekrestok”, reż. Anastasiya Miroshnichenko (Białoruś, Szwecja)
  • W kategorii filmów krótkometrażowych: „Joanna”, reż. Aneta Kopacz (Polska)
  • W kategorii filmów dla dzieci: „Kapitan Rybka” / „Captain Fish”, reż. John Banana (Francja)

30. Warszawski Festiwal Filmowy był współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej. 

 

Strona festiwalu: www.wff.pl.  

 

Informacja prasowa

20.10.2014