Młodzi i Film 2017

36. Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” odbędzie się w dniach 19-24 czerwca 2017. Wszystkie wydarzenia w ramach festiwalu są bezpłatne.

Konkurs Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych

W Konkursie Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych zostanie pokazanych dwanaście filmów fabularnych:

  1.     „Butterfly Kisses”, reż. Rafael Kapeliński
  2.     „Diversion End”, reż. Michał Krzywicki (premiera polska)
  3.     „Fale”, reż. Grzegorz Zariczny
  4.     „Kamper”, reż. Łukasz Grzegorzek
  5.     „Kosmos”, reż. Marcin Kamiński (premiera polska)
  6.     „Królewicz Olch”, reż. Kuba Czekaj
  7.     „Ostatnia Rodzina”, reż. Jan P. Matuszyński
  8.     „Plac zabaw”, reż. Bartosz M. Kowalski
  9.     „Solace”, reż. Wojtek Wojtczak jr (premiera polska)
  10.     „Wieża”, reż. Karolina Breguła
  11.     „Wszystkie nieprzespane noce”, reż. Michał Marczak
  12.     „Wyklęty”, reż. Konrad Łęcki 

Konkurs Krótkometrażowych Debiutów Filmowych

W Konkursie Krótkometrażowych Debiutów Filmowych zostaną pokazane 63 filmy: 28 fabuł, 18 dokumentów i 17 animacji.

Animacja:

  1.     „Bankiet”, reż. Julia Orlik
  2.     „Cargo”, reż. Sławomir Shuty, Tomasz Bochniak
  3.     „Granice”, reż. Tomasz Bolek
  4.     „Horyzont zdarzeń”, reż. Michał Orzechowski
  5.     „Klub seniora”, reż. Agata Mianowska
  6.     „Kosmos”, reż. Daria Kopiec
  7.     „Kuku”, reż. Maciej Wierzejski
  8.     „Lowe”, reż. Aleksandra Wit
  9.     „Na językach”, reż. Karolina Borgiasz
  10.      „O Matko!”, reż. Paulina Ziółkowska
  11.      „Pośrodku pomiędzy”, reż. Paweł Kamykowski
  12.      „Strefa”, reż. Liliana Pomykalska
  13.      „Wcielenie”, reż. Barbara Rupik
  14.      „W tramwaju”, reż. Martyna Cierpisz
  15.      „Zamieniamy się w przyrodę”, reż. Justyna Pazdan
  16.      „Zdarzenie plastyczne”, reż. Tymon Albrzykowski
  17.      „Zdrowaś?”, reż. Ilona Dybka

Dokument:

  1.     „Amerykański sen”, reż. Marek Skrzecz
  2.     „Droga powrotna”, reż. Mateusz Żegliński
  3.     „Euforia”, reż. Natalia Pietsch
  4.     „Kinky”, reż. Tadeusz Chudy
  5.     „Kolekcja”, reż. Marcin Polar
  6.     „Między nami”, reż. Maciej Miller
  7.     „Miss Holocaust”, reż. Michalina Musielak
  8.     „Nowe jutro”, reż. Katarzyna Lesisz
  9.     „Pani Rena od aniołów”, reż. Aleksandra Folczak
  10.     „Pierwszy Polak na Marsie”, reż. Agnieszka Elbanowska
  11.     „Pięknie nam się układa”, reż. Maciej Jankowski
  12.     „Proch”, reż. Jakub Radej
  13.     „Przedziały”, reż. Karol Starnawski
  14.     „Przeszły lata, idą zimy”, reż. Karol Pałka
  15.     „Raz Dwa Zero”, reż. Anna Pawluczuk
  16.     „Wolta”, reż. M. Kotecka, K. Poryzała
  17.      „Wstawaj i walcz”, reż. Weronika Pliszka
  18.     „Wyścig”, reż. Stanisław Cuske

Fabuła:

  1.     „16.03”, reż. Natalia Siwicka
  2.     „60 kilo niczego”, reż. Piotr Domalewski
  3.     „Baraż”, reż. Tomasz Gąssowski
  4.     „Casting”, reż. Katarzyna Iskra
  5.     „Daleko blisko”, reż. Jakub Prysak
  6.     „Droga do domu”, reż. Nadim Suleiman
  7.     „Dzieciak”, reż. Paweł Podolski
  8.     „F 63.9”, reż. Jarosław Sztandera
  9.     „Ja i mój tata”, reż. Alek Pietrzak
  10.     „Jerry”, reż. Roman Przylipiak
  11.     „Jest naprawdę ekstra”, reż. Katarzyna Warzecha
  12.      „Kamienne chleby”, reż. Sandeep Balhara, Klaudiusz Chrostowski, Taras Dron, Nastazja Gonera, Daniel Howlid, Kamil Krukowski, Robin Lipo, Aleksandra Maciejczyk, Justyna Mytnik, Yevheniy Pankov, Joanna Satanowska, Marcin Strauchold, Maciej Rotowski, Mo Tan
  13.      „Koniec widzenia”, reż. Grzegorz Mołda
  14.      „Lew”, reż. Tymur Jaszczenko
  15.      „Mleko”, reż. Urszula Morga
  16.      „Najpiękniejsze fajerwerki ever”, reż. Aleksandra Terpińska
  17.      „Nazywam się Julita”, reż. Filip Dzierżawski
  18.      „Nowy Bronx”, reż. Filip Ignatowicz
  19.      „Pars pro toto”, reż. Katarzyna Łęcka
  20.      „Pola”, reż. Edyta Rembała
  21.      „Przyjazd”, reż. Justyna Pelc
  22.      „Pustkowie”, reż. Jakub Michnikowski
  23.      „Róża wiatrów”, reż. Daria Kasperek
  24.      „Samo się zagoi”, reż. Zuzanna Karpińska
  25.      „Skwar”, reż. Agata Trzebuchowska, Mateusz Pacewicz
  26.      „Świt”, reż. Alex Katerynchuk
  27.      „W grudniu po południu”, reż. Filip Bojarski
  28.      „Wyzwolenie”, reż. Veronica Andersson

Kto oceni debiutantów?

W Konkursie Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych filmy oceniać będą:

  • Tomasz Wasilewski [przewodniczący]
  • Agata Buzek
  • Bogdan Dziworski
  • Borys Lankosz
  • Dorota Masłowska

W Konkursie Krótkometrażowych Debiutów Filmowych filmy oceniać będą:

  • Jacek Borcuch [przewodniczący]
  • Robert Jaszczurowski
  • Aleksandra Maciuszek
  • Bronka Nowicka
  • Mateusz Rakowicz

Retrospektywa Andrzeja Wajdy

W tym roku Festiwal Młodzi i Film otworzy „Przekładaniec” – krótkometrażowy film Andrzeja Wajdy z 1968 roku. Odbędzie się również retrospektywa filmów Reżysera, w ramach której zostanie pokazanych pięć pełnometrażowych produkcji z jego dorobku („Pokolenie”, „Niewinni czarodzieje”, „Wszystko na sprzedaż”, „Danton” i „Powidoki”) oraz wystawa fotograficzna: Andrzej Wajda 40/90. Plenerowa ekspozycja, w porządku chronologicznym, prezentuje wszystkie filmy fabularne nagrodzonego Oscarem Reżysera.

Debiuty zagraniczne

Tradycyjnie w programie festiwalu znalazła się pozakonkursowa sekcja Debiutów zagranicznych. W tym roku zaprezentowane zostaną następujące filmy:

  • „Park”, reż. Sophia Exarchou (Grecja)
  • „Pragnienie”, reż. Svetla Tsotsorkova (Bułgaria)
  • „Tancerka”, reż. Stephanie Di Gusto (Francja/Czechy/Belgia)
  • „Ostatnie dni miasta”, reż. Tamer El Said (Egipt/Niemcy/Wielka Brytania/Zjednoczone Emiraty Arabskie)

Wydarzenia towarzyszące

NCKF W DRODZE – WARSZTATY DZIENNIKARSTWA FILMOWEGO

Narodowe Centrum Kultury Filmowej w 2017 roku rozpoczęło projekt „NCKF w drodze”, skierowany do osób, które chcą związać swoją przyszłość zawodową z branżą filmową. Kolejnym przystankiem w podróży będzie 36. Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”.

  •     Miejsce i termin praktyk absolwenckich: Koszalin w terminie 19 czerwca – 24 czerwca. Współpraca zdalna w terminie 15 czerwca- 18 czerwca oraz 25 czerwca – 15 lipca.
  •     Czas trwania: 30 dni (6 dni pracy podczas festiwalu oraz zdalna praca z domu przed i po zakończeniu festiwalu).
  •     Odbiorcy: absolwenci szkół średnich oraz studenci i absolwenci studiów licencjackich i magisterskich.

Więcej na temat na stronie www.pisf.pl/aktualnosci/nckf-w-drodze-warsztaty-dziennikarstwa-filmowego.

SZTUKA PITCHINGU – CZYLI JAK EFEKTYWNIE I EFEKTOWNIE ZAPREZENTOWAĆ SWÓJ PROJEKT

Spotkanie z Anną Szczerbińską

  • 21 czerwca, godz. 17.00; Club 105

Jak sprawić, żeby koproducent, inwestor, partner w biznesie filmowym czy każdym innym… zakochał się w Waszym pomyśle? Jaką rolę odgrywa perfekcyjna prezentacja, a jaką mowa ciała i dobra komunikacja? Jak się przygotować? Wystąpienia publiczne, prezentacje, pitche to biznesowa codzienność (także w świecie filmowym). A jednak dla wielu wciąż są wyzwaniem.

Uczestnicy spotkania porozmawiają o tym, jak pracować na strukturą prezentacji oraz nad własnym przygotowaniem. Jakich błędów się wystrzegać i jaki trening jest najlepszy tak, aby finalnie „uwieść” słuchaczy. Po spotkaniu będzie możliwość umówienia się na konsultację indywidualną (liczba miejsc ograniczona).

WSZYSTKO, CO TRZEBA WIEDZIEĆ O SUNDANCE FILM FESTIVAL

  • 22 czerwca, godz. 12.30; Club 105

Studio Munka – SFP zaprasza na spotkanie z selekcjonerkami Sundance Film Festival. Jak wygląda praca selekcjonerów Sundance Film Festival? Czego szukają? Na co zwracają uwagę? Co robić, a czego nie robić podczas zgłaszania swojego filmu? Jakie projekty mają szanse znaleźć się w programie tego najbardziej prestiżowego festiwalu kina niezależnego na świecie? I przede wszystkim: co buduje rangę  i znaczenie Sundance? Czy to tylko festiwal? Na te oraz wiele innych pytań odpowiedzą podczas spotkania z uczestnikami 36. Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film Kim Yutani i Dilcia Barrera, selekcjonerki Sundance Film Festival. Spotkanie poprowadzi Zofia Jaroszuk.

ADAPTACJA/INSPIRACJA/CYTAT

Spotkanie z Klaudią Błach-Morysińską z kancelarii Zaborski-Morysiński

  • 22 czerwca, godz. 16.30; Galeria Bałtycka

Adaptacja/inspiracja/cytat to częste hasła, z którymi spotykają się twórcy. Czy oparcie filmu na motywach popularnego opowiadania jest dozwolone? Kiedy można je nazwać adaptacją, a kiedy mamy do czynienia z inspiracją? Czy inspirując się można naruszyć cudze prawa? Czy i kiedy konieczne jest uzyskanie zgody, aby nie narażać się na zarzut naruszenia praw? Na powyższe pytania odpowie adwokat i rzecznik patentowy Klaudia Błach-Morysińska z kancelarii Zaborski & Morysiński.

WSPÓLNA REALIZACJA. PRODUCENT KREATYWNY – PARTNER CZY TYLKO SPRAWNY ORGANIZATOR? PANEL

  • 23 czerwca, godz. 14.30; Club 105

Jak naprawdę zrobić wspólnie film? Jak pomóc sobie nawzajem, zachowując tożsamość, twórczą niezależność, szacunek oraz zrozumienie? O roli i zadaniach producenta kreatywnego oraz reżysera w procesie powstawania filmów – odwołując się do własnych doświadczeń, a także prezentując rozwijane w Szkole Wajdy projekty – rozmawiać będą kursanci programów edukacyjnych Fundacji Szkoła Wajdy: autorka poświęconego Zdzisławowi Beksińskiemu „Pars pro toto” Katarzyna Łęcka, a także Marta Szarzańska, Natalia Łodygowska, Maciej Marczewski oraz Artur Wyrzykowski. W spotkaniu udział weźmie również Katarzyna Madaj-Kozłowska, koordynator skierowanego do producentów kursu Development Kreatywny, dyrektor Fundacji Szkoła Wajdy i Wajda Studio. Rozmowę poprowadzi Artur Cichmiński.

NOWE PODEJŚCIE. O PRACY ZE SCENARZYSTAMI I DLA SCENARZYSTÓW. PANEL

  • 23 czerwca, godz. 18.00; Club 105

W jakiej chwili warto podjąć współpracę z konsultantem scenariuszowym i czym różni się ona od pracy ze script doctorem i opiekunem artystycznym? Dlaczego konsultanci przykładają tak wielką wagę do dyskusji oraz budowania partnerskiej relacji zarówno ze scenarzystą i producentem filmu? W ramach panelu trójka konsultantów oraz twórców rocznego programu rozwoju tekstów Atelier Scenariuszowe – Anna Bielak, Filip Kasperaszek i Aleksandra Świerk – opowie o nieco innym podejściu do pracy ze scenarzystą, niż to, które praktykuje się w Polsce od lat. Organizatorzy zapraszają scenarzystów, reżyserów, producentów oraz wszystkie osoby zainteresowane okresem developmentu. Rozmowę poprowadzi Anna Serdiukow.

LITERATURA A KINO GATUNKOWE. DEBATA

  • 24 czerwca, godz. 11.30; Hotel Meduza

Czy literatura może być źródłem scenariuszy dla reżysera, który pracuje w obszarze kina gatunkowego? W USA, Wielkiej Brytanii czy Skandynawii najprężniejsze studia i producenci bardzo blisko współpracują z wydawnictwami i pisarzami. Prawa do bestsellerów nabywają często, zanim te trafią na księgarskie półki. A jak sytuacja wygląda w Polsce? Jaki potencjał dla kina gatunkowego niesie współpraca między autorem i filmowcem?

Dziś światy literatury i filmu w Polsce zdają się funkcjonować odrębnie, acz zdarzają się wyjątki. Debata na Festiwalu Młodzi i Film ma przede wszystkim za zadanie spotkać pisarzy i reżyserów. Jak autorzy wspominają projekty, nad którymi już pracowali z filmowcami? Jak tę współpracę ocenia druga strona? Gdzie leżą największe wyzwania? Co kino ma do zaoferowania literaturze? A co literatura – kinu? W spotkaniu udział wezmą: Mariusz Czubaj, Anna Fryczkowska, Bartosz M. Kowalski, Borys Lankosz, Ziemowit Szczerek, Marcin Wroński. Rozmowę poprowadzi Max Cegielski.

PAPAYA YOUNG DIRECTORS

konkurs dla młodych twórców

  • 21 czerwca, godz. 15.00; Club 105

3000 eksplikacji, ponad 60 zrealizowanych filmów, 25 sponsorów, kilkudziesięciu partnerów konkursu, ponad stu jurorów, wysokie nagrody pieniężne, nietuzinkowe finałowe prace i młodzi twórcy z impetem wchodzący na rynek reklamowy i filmowy, nagradzani prestiżowymi nagrodami także poza granicami Polski – to krótkie podsumowanie czterech edycji Papaya Young Directors, jedynego tego typu konkursu dla młodych reżyserów.

Konkurs adresowany jest zarówno do profesjonalnych twórców jak i amatorów. Projekt powstał z potrzeby znalezienia nowych, młodych i kreatywnych twórców, chęci dania im możliwości pracy, wejścia na rynek reklamowy i filmowy. Założeniem konkursu jest współpraca przedstawicieli środowiska filmowego i reklamowego. Młodzi reżyserzy otrzymują od organizatorów budżet, wsparcie produkcyjne, postprodukcyjne i nadzór merytoryczny. Prace ocenią dyrektorzy kreatywni agencji reklamowych i autorytety filmowe.

Pomysłodawcą i organizatorem konkursu jest Papaya Films, niezależny dom produkcyjny, z biurami w Warszawie, Londynie i Nowym Jorku. Więcej informacji na: www.papayayoungdirectors.com.

Podczas spotkania organizatorzy opowiedzą o idei konkursu, a finalista o tym, jak wyglądała jego z nim przygoda. Zobaczymy też zwycięskie filmy.

WARSZTATY OPERATORSKIE Z ARKADIUSZEM TOMIAKIEM

  • 23 czerwca, godz. 11.00; Plaża w Mielnie (obok hotelu Meduza)

Stowarzyszenie Autorów Zdjęć Filmowych PSC i Magazyn „FilmPRO” zapraszają
na warsztaty operatorskie prowadzone przez Arkadiusza Tomiaka. Podczas spotkania uczestnicy będą mieli możliwość zgłębiać tajniki sztuki operatorskiej w warunkach profesjonalnego planu zdjęciowego. Warsztaty prowadzone będą na najnowszych kamerach RED Helium z wykorzystaniem najlepszego sprzętu oświetleniowego. Oświetlenie planu filmowego, świadome budowanie kadru, dobieranie odpowiednich ogniskowych obiektywu, ruch kamery – na przykładzie własnych doświadczeń filmowych Arkadiusz Tomiak opowie, jakimi środkami wyrazu dysponuje autor zdjęć oraz w jaki sposób może je twórczo wykorzystywać. Partnerami technologicznymi warsztatów są firma Heliograf i creativetools.pl (marka firmy Janusz Rupik PVP).

„WOŁYŃ”: ROLA AUTORA ZDJĘĆ W BUDOWANIU FILMOWEJ NARRACJI

Spotkanie z Piotrem Sobocińskim Jr., który za zdjęcia do filmu „Wołyń” otrzymał PNF Orzeł 2017, Nagrodę za zdjęcia na FF w Gdyni oraz nominację do Nagrody PSC 2017.

  • 24 czerwca, po projekcji filmu „Wołyń” o godz. 13.30; Kino Kryterium

„Wołyń” to jedna z największych i najdroższych polskich produkcji ostatnich lat. Film realizowano przez ponad 80 dni zdjęciowych, podczas wszystkich pór roku. Twórcy z niezwykłą dbałością o szczegóły chcieli oddać realia czasów II wojny światowej. Jednocześnie znaczna część zdjęć powstawała w plenerach, a także nocą. Stanowiło to ogromne wyzwanie. Piotr Sobociński Jr. opowie publiczności o procesie powstawania filmu z punktu widzenia autora zdjęć. Spotkaniu towarzyszyć będzie pokaz unikatowych zdjęć z planu i materiałów przybliżających widzom proces przygotowań do filmu, jego produkcji, a także prac postprodukcyjnych. Organizatorami spotkania są Stowarzyszenie Autorów Zdjęć Filmowych PSC i Magazyn „FilmPRO”.

Wystawy

ANDRZEJ WAJDA 40/90

Rynek Staromiejski/6-26 czerwca

Wernisaż wystawy „Andrzej Wajda 40/90” miał miejsce 1 września 2016 roku, kilka miesięcy po 90. urodzinach Mistrza. Plenerowa ekspozycja, w porządku chronologicznym, prezentuje wszystkie jego filmy fabularne: od „Pokolenia”, debiutu z 1954 roku, aż do jego ostatniego dzieła – „Powidoków”. Na planszach obok fotosów, werków i plakatów, znajdują się fotokody odsyłające do fragmentów filmów i zwiastunów. Nad wystawą pracowali m.in. Natalia Chojna, Robert Jaczewski i Ola Kot. Autorem tekstów jest prof. Krzysztof Kornacki. Wystawa powstała z inicjatywy i środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, zrealizowana została przez Filmotekę Narodową we współpracy z wieloma instytucjami – przede wszystkim studiami filmowymi: Kadr, Zebra, Tor, a także CRF, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha i Muzeum Kinematografii w Łodzi.

NIEBIESKI POKÓJ – KADROWANIE SNÓW

Galeria Bałtycka/19-24 czerwca

Zanurzmy się w świecie „Niebieskiego pokoju” Tomasza Siwińskiego. Zobaczmy, jak pomysł przekształca się w film. „Pamiętam, że przyśnił mi się sen we śnie” – wspomina twórca.. „Obudziłem się, lecz naprawdę spałem nadal. Było w tej wizji coś, co głęboko mnie dotknęło i domagało się wyjścia z mojej głowy, opowiedzenia innym. Ale zwerbalizowane sny tracą swoją esencję. To specyficzne połączenie emocji i obrazów nie jest przekładalne na słowa. Film jednak pozwala, abyśmy śnili jeden sen. Ostatecznie ze wspomnianej wizji do końcowego scenariusza przetrwała jedna scena, ale myślenie o niej stanowiło impuls, bez którego film w takiej formie by nie powstał”.

Animację zainspirowała również śpiączka, w którą przed śmiercią zapadł ojciec reżysera. „Zastanawiałem się, co wtedy czuł, co widział. Czy miał sny?” – mówi artysta. „Oczywiście fakt ten nie mógł mieć odbicia w filmie jeden do jednego. To osobiste doświadczenie, wszystkie nasze doświadczenia, są filtrowane przez nasz umysł, interpretowane w taki sposób, by w odpowiedzi na rzeczywistość stworzyć mającą dla nas sens opowieść… i być może podzielić się nią z innymi”.

Scena muzyczna

W tym roku w Koszalinie wystąpią:

  • 20 czerwca, godz. 22.00, Klub Festiwalowy Citybox // Ballady i Romanse
  • 21 czerwca, godz. 22.00, Klub Festiwalowy Citybox // Baasch
  • 22 czerwca, godz. 21.00, Scena Plenerowa Citybox // Łąki Łan
  • 23 czerwca, godz. 21.00, Scena Plenerowa Citybox // Natalia Przybysz

Wstęp na koncerty jest bezpłatny.

„Szczerość za szczerość”

Spotkania twórców z publicznością, czyli dyskusje „Szczerość za szczerość” odbywają się po projekcjach filmów z obydwu konkursów festiwalu Młodzi i Film. W tym roku poprowadzą je dziennikarze i krytycy filmowi: Patrycja Wanat, Max Cegielski i Adam Kruk.

Wstęp na wszystkie seanse jest bezpłatny.

Organizatorami Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Miasto Koszalin i Centrum Kultury 105 w Koszalinie. Festiwal jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.

Więcej informacji o Festiwalu na stronie www.mlodziifilm.pl.

12.06.2017