Muzyka filmowa Bartosza Chajdeckiego w zestawieniu najlepszych soundtracków 2016 w Europie

Cztery ścieżki dźwiękowe do filmów autorstwa polskiego kompozytora Bartosza Chajdeckiego trafiły do zestawień najlepszych soundtracków 2016 roku w Europie w notowaniach prestiżowego portalu Movie Music UK.

Na prestiżowym portalu zajmującym się muzyką filmową Movie Music UK ukazały się zestawienia najlepszych soundtracków roku 2016 z Europy zachodniej (30.12.2016) i wschodniej (05.01.2017). Znalazły się w nich aż cztery ścieżki dźwiękowe Bartosza Chajdeckiego: „Le Temps d’Anna”, reż. G. Zgliński; „Jestem mordercą”, reż. M. Pieprzyca; „Prosta historia o morderstwie”, reż. A. Jakubik; „Moje córki krowy”, reż. K. Dębska.

Redaktor portalu Movie Music UK, Jonathan Broxton, jeden z najważniejszych recenzentów i krytyków muzyki filmowej na świecie, członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Muzyki Filmowej (International Film Music Critics Association – IFMCA) porównał muzykę Chajdeckiego ze szwajcarskiego filmu „Le Temps d’Anna” do kompozycji takich twórców jak Alexandre Desplat czy Dario Marianelli. Broxton nazywa Chajdeckiego jednym z najlepszych młodych europejskich kompozytorów, który zasługuje na ogólnoświatowy sukces. 

W zestawieniu wschodnioeuropejskim, aż trzy ścieżki dźwiękowe z opisanych sześciu to kompozycje Bartosza Chajdeckiego. Broxton tym samym potwierdza silną pozycję kompozytora na rynku muzyki filmowej w tym rejonie Europy. Krytyk podziwia odejście od rozpoznawalnego dla Chajdeckiego stylu w rejony muzyki eksperymentalnej i współczesnego jazzu w ścieżce dźwiękowej do „Jestem mordercą” oraz podkreśla niezwykle udany zwrot w stronę muzyki elektronicznej dorównującej jakością i stylem takim twórcom jak Cliff Martinez w filmie „Prosta historia o morderstwie” . Przy omówieniu muzyki do filmu „Moje córki krowy” kompozytor jest porównywany do Philipa Glassa. Broxton zachwyca się oszczędnością formy, minimalizmem prowadzącym do wzruszeń, nazywając muzykę Chajdeckiego „po prostu piękną”.

W obu notowaniach krytyk wielokrotnie przywołuje także muzykę autorstwa Chajdeckiego skomponowaną do serialu „Czas Honoru”, za którą w 2011 został nominowany w kategorii Telewizja przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Muzyki Filmowej w Los Angeles, co stało się przełomem w jego karierze.

Bartosz Chajdecki

kompozytor muzyki teatralnej, telewizyjnej i filmowej. Przez ostatnią dekadę stworzył muzykę do kilkudziesięciu spektakli teatralnych w Polsce i na świecie, oraz do filmów fabularnych, dokumentalnych, oraz seriali tv.

Akademię Muzyczną w Krakowie ukończył z wyróżnieniem, prezentując prace o autonomiczności muzyki filmowej. Od swoich najmłodszych lat związany z muzyką, bo komponować zaczął już w wieku 12 lat, zainspirowany i umotywowany przez Zbigniewa Preisnera w osobistych rozmowach, którego liczne wskazówki i uwagi pozwoliły mu opanować podstawy sztuki kompozycji.

Na przełomie wieku Bartosz Chajdecki współpracował jako kompozytor i konsultant muzyczny z prestiżowymi instytucjami kulturalnymi, do których należy Teatr Samuela Becketta w Londynie, DeMarco Venue w Edynburgu, Wildwood Opera Festival w Little Rock (Arizona – USA), Yale School of Drama (New Haven – USA), Brazylijski SESC, New York School of Visual Arts (Nowy York – USA). Po jednym z koncertów w Londynie i wykonaniu autorskiego „Destination Unknown”, Bartoszem Chajdeckim zainteresowało się EAJC (European Association for Jewish Culture), które w 2004 roku zadecydowało o przyznaniu mu stypendium na dalszy rozwój twórczości.

Informacja prasowa 

17.01.2017