Panorama i Shorts Warszawa na WFF

Nowością w tegorocznym programie rozpoczynającego się dziś Warszawskiego Festiwalu Filmowego jest sekcja prezentująca najlepsze dokonania polskich twórców filmów krótkometrażowych z ostatniego roku. Panorama Polskich Filmów Krótkometrażowych pokaże 17 polskich produkcji.


Najlepsze krótkie metraże

O Panoramie rozmawiamy z jej koordynatorką, Weroniką Czołnowską.

Pierwsze Ujęcie: Sekcję Panorama Polskich Filmów Krótkometrażowych ogłosiliście w tym roku po raz pierwszy. Jak wyglądała selekcja?

Weronika Czołnowska: Powstaje coraz więcej ciekawych polskich krótkich metraży. Ze względu na wymogi festiwalu dotyczące premierowości wiele świetnych filmów nie kwalifikuje się do konkursu.
Panorama Polskich Filmów Krótkometrażowych stwarza możliwość zaprezentowania większej liczby polskich tytułów. Pokazujemy najlepsze filmy z ostatniego roku, które miały już premiery na innych festiwalach i zostały docenione.

Czy zgłosiło się wielu twórców?

Tak, zainteresowanie było bardzo duże. Niektórzy zgłaszając filmy do Konkursu zaznaczali od razu, że jeśli nie przejdą selekcji, chcieliby pokazać film w Panoramie. Zgłoszeń były więc setki. Na same warsztaty towarzyszące Panoramie zgłosiło się koło 80 osób!

No właśnie, w ramach Panoramy organizowana jest też sesja paneli. Możesz nam przybliżyć ich tematykę?

W tym roku po raz pierwszy organizujemy warsztaty Shorts Warszawa. Dotyczą promocji filmów krótkometrażowych. Dostarczą młodym filmowcom wiedzę gdzie i po co wysyłać swoje filmy, jak planować strategię promocyjną, na czym polega międzynarodowy rynek filmowy, po co są targi filmowe i agenci sprzedaży. Mają też uświadomić, jak krótki film może pomóc w rozwoju kariery zawodowej. Zaprosiliśmy polskich i zagranicznych ekspertów.

W środę Izabela Kiszka, Kierownik Działu Współpracy Międzynarodowej PISF, wprowadzi nas w świat festiwali. Anna Wydra, producentka nominowanego do Oscara krótkometrażowego „Królik po berlińsku”, opowie o jego strategii promocyjnej i festiwalowej. Na pewno zainspiruje też młodych filmowców do samodzielności i kreatywności w tej dziedzinie.

Drugiego dnia Aleksandro Marcionni, przedstawiciel jednego z największych festiwali europejskich – w Locarno – opowie o zasadach zgłoszeń i selekcji do konkursu krótkometrażowego „Pardi di domani” (Leopardy jutra). Wyjaśni też, jakie korzyści może przynieść udział filmu w dużym międzynarodowym festiwalu i jakie drzwi taki festiwal otwiera. Wspomnę tylko o nominacjach do Europejskiej Nagrody Filmowej…

Anne Parent, koordynatorka targów filmowych w Clermont-Ferrand, wyjaśni ich działanie i organizację.
Wreszcie, z myślą o przyszłych projektach młodych filmowców, zaprosiliśmy Christę Saredi, legendę wśród sales agentów. Odkryła takich reżyserów jak Jim Jarmusch, Aki Kaurismäki, Ang Lee i Michael Haneke. Pani Saredi wyjaśni na czym polega jej praca.

Myślisz, że krótkie metraże dobrze reprezentują polską kinematografię na świecie?

Oczywiście. I nasza Panorama jest na to świetnym dowodem. Wśród starannie wyselekcjonowanych tytułów znalazły się między innymi dwa filmy nominowane do tegorocznych EFA: fabuła „Opowieści z chłodni” Grzegorza Jaroszuka oraz dokument „Paparazzi” Piotra Bernasia. Do tego także „Smolarze” Piotra Złotorowicza, którzy w ciągu zaledwie kilku miesięcy zdobył ponad 20 nagród na całym świecie i animacja Natali Brożyńskiej „Drżące trąby”, absolutny hit festiwalowy!

Rozmawiała Aleksandra Różdzyńska

27. Warszawski Festiwal Filmowy odbywa się w dniach 7-16 października. Jest współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

07.10.2011