Pierwsze Ujęcie - podsumowanie 2010

Jako część strony internetowej PISF i serwis kierowany do młodych filmowców, Pierwsze Ujęcie ma być przede wszystkim pomocą w poruszaniu się w obrębie zasad rządzących polską i międzynarodową kinematografią. Stąd aktualizowany co roku przewodnik po Programach Operacyjnych PISF, czyli skrótowy opis zasad przyznawania dotacji i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Prawie codziennie pojawiają się na naszej stronie nowe informacje o możliwości udziału w międzynarodowych warsztatach, panelach dyskusyjnych i stypendiach, w których można wziąć udział oraz festiwalach i przeglądach, które ogłaszają nabór filmów krótkometrażowych lub debiutów. Śledzimy też efekty obecności młodych twórców na krajowych i międzynarodowych imprezach: w dziale „Młodzi wygrywają” prowadzimy listę nagród dla polskich filmowców.

Najczęściej odwiedzaną częścią serwisu była jednak w 2010 roku Giełda pracy. Publikujemy w niej ogłoszenia firm i instytucji w branży filmowej, które szukają pracowników oraz ogłoszenia twórców szukających staży i zatrudnienia przy produkcji filmowej.

Dział „Dzieje się” Pierwszego Ujęcia to kronika wydarzeń młodego polskiego kina. Styczeń zaczęliśmy od rozmowy z kierownikiem Działu Produkcji Filmowej i Rozwoju Projektów Filmowych PISF Arturem Majerem na temat zmian w Programach Operacyjnych dotyczących debiutantów. Relacjonowaliśmy zajęciach kursów dokumentalnych i fabularnych Szkoły Wajdy. Pisaliśmy też o sukcesach młodego polskiego kina: Paszportach Polityki dla Borysa Lankosza i Xawerego Żuławskiego, który zasiadł też w Jury jednej z sekcji Berlinale. Cytowaliśmy dobrą prasę międzynarodową dotyczącą filmów „Wszystko, co kocham” Jacka Borcucha i „Zero” Pawła Borowskiego. Na stronie pojawił się nasz pierwszy wywiad wideo: z Janem Komasą, reżyserem powstającej wtedy „Sali samobójców”. W lutym magazyn indieWIRE bardzo wysoko ocenił z kolei „Echo” Magnusa von Horna i „Urodziny” Jenifer Malmqvist, etiudy z łódzkiej „Filmówki”. Na stronie Pierwsze Ujęcie ukazał się wywiad z Marcinem Wroną, który po zakończeniu „Mojej krwi” opowiadał o następnym obrazie, nieznanym jeszcze nikomu „Chrzcie”. Gościem naszego drugiego spotkania wideo była Anna Jadowska, reżyserka powstającego „Z miłości”. Rozmawialiśmy też z Przemysławem Wojcieszkiem i ekipą „Made in Poland”. Tuż przed rozdaniem Oscarów przeprowadziliśmy wywiad z Anną Wydrą i Bartkiem Konopką, nominowanymi za „Królika po berlińsku”.

 

Marzec rozpoczęliśmy od relacji ze spotkania Stowarzyszenia „Film 1,2″ i rozmowy z członkiem Stowarzyszenia, Kubą Kosmą, który opowiadał o doświadczeniu Berlinale Talent Campus. Odwiedziliśmy z kamerą plan debiutu Rafaela Lewandowskiego pod roboczym tytułem „Kret”. Pisaliśmy o pierwszym w Polsce filmie interaktywnym „Sufferrosa” Dawida Marcinkowskiego. Relacjonowaliśmy organizowane przez Studia Munka spotkanie młodych twórców w kinie Kultura. Dużym zainteresowaniem cieszyła się jedna z nielicznych w polskich mediach rozmowa wideo o aktorem Mateuszem Kościukiewiczem. Informowaliśmy też o polskim kinie offowym dostępnym w serwisie Amazon. Marzec zamknęła rozmowa ze Sławomirem Pstrongiem, reżyserem niezależnego „Planu”.

W kwietniu rozmawialiśmy z Pawłem Salą o przygotowywanym wtedy przez niego debiucie „Matka Teresa od kotów”. Wywiadu wideo udzielili nam reżyserka Kinga Dębska i aktor Paweł Królikowski, występujący w jej debiucie „Hel” oraz Grzegorz Zariczny, reżyser „Marysinej polany”. Goszcząc na Off Plus Camera, relacjonowaliśmy tamtejsze spotkania filmowców z Polski i Stanów Zjednoczonych, rozmawialiśmy z Barbarą Białowąs, Sławomirem Idziakiem i krytykiem Rafałem Stanowskim. Zwycięzcą konkursu Hartley-Merrill 2010 został Łukasz M. Maciejewski, z którym rozmawialiśmy po ogłoszeniu werdyktu.

Maj rozpoczął się pod znakiem Filmówki – od relacji z przeglądu „Łodzią po Wiśle” i rozmowy z jego organizatorem, Marcinem Malatyńskim z PWSFTViT. Rozmawialiśmy przed kamerą z debiutantami: Anną Kazejak, reżyserką skończonych właśnie „Skrzydlatych świń” i Markiem Lechkim, twórcą „Erratum”. Wideowywiadu udzielił nam też jako pierwszym Igor Chojna, który krótko po naszym spotkaniu zaczął z sukcesami pokazywać swoje filmy na międzynarodowych festiwalach. Potem chwaliliśmy się polskim debiutem w Cannes: w ramach Tygodnia Krytyki wyświetlony został „Turysta” Mateja Subiety. Zachęcaliśmy też do założenia DKF-u. W czasie Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, a potem Krakowskiego Festiwalu Filmowego rozmawialiśmy z Bartoszem Warwasem, Jenifer Malmqvist i Przemysławem Wojcieszkiem. Zamieściliśmy też serię wideowywiadów: z Łukaszem Dzięciołem, Ewą Pytką, Marcinem Wroną, Bartkiem Konopką, Kubą Czekajem, Karoliną Bielawską, Julią Ruszkiewicz, Piotrem Kielarem, Katarzyną Klimkiewicz i Barbarą Hollender. Relacjonowaliśmy pitching Dragon Forum i warsztaty Marcina Koszałki. W drugiej połowie czerwca wszystkich zelektryzowała informacja o nominacji do EFA filmu „Hanoi-Warszawa” Katarzyny Klimkiewicz.

Na początku lipca Studio Munka ogłosiło finalistów konkursu na nowele filmową. Między innymi o tym konkursie rozmawialiśmy z dyrektorem programowym Studia. Ucieszyła nas też wiadomość o nagrodzie dla Mateusza Kościukiewicza i Filipa Garbacza w Karlowych Warach. W lipcu relacjonowaliśmy też warszawskie Script Forum i Tofifest w Toruniu. Dyrektor festiwalu Kafka Jaworska udzieliła nam wywiadu na temat rozwoju tej imprezy i planowego powstania Regionalnego Funduszu Filmowego w Kujawsko-Pomorskiem. Na stronie ukazała się również rozmowa wideo z Leszkiem Dawidem o dwóch filmach, nad którymi pracuje: „Ki” i „Jesteś Bogiem”. W sierpniu zadebiutowało we Wrocławiu Studio Nowe Horyzonty. Relacjonowaliśmy na bieżąco festiwale Era Nowe Horyzonty i „Dwa Brzegi”. Przygotowując się już do sezonu jesiennego rozmawialiśmy z Katarzyną Ślesicką i Andrzejem Mellinem o nowym kursie dla producentów kreatywnych w Szkole Wajdy.

Sierpień zaczęliśmy od informacji o dobrej passie festiwalowej łódzkiej Filmówki. Na stronie ukazał się tez reportaż z planu „Serca do walki” i wywiad z reżyserem tego powstającego w ramach programu „30 minut” filmu, Tomaszem Matuszczakiem. We wrześniu postawiliśmy na debiutantów: najpierw w wywiadzie z Maciejem Prykowskim, reżyserem filmu „Zgorszenie publiczne”, który wchodził właśnie do kin, potem relacjonując Festiwal „Młodzi i Film” w Koszalinie. Przeprowadziliśmy rozmowy wideo z Krzysztofem Łukaszewiczem, reżyserem zwycięskiego „Linczu” oraz Januszem Kijowskim, dyrektorem artystycznym festiwalu. Przed kamera spotkaliśmy się też z Marcinem Dorocińskim, z którym rozmawialiśmy o pracy z debiutantami i „Lęku wysokości” Bartka Konopki. Pod koniec miesiąca pisaliśmy o świetnym odbiorze festiwalowym filmu „Chrzest” Marcina Wrony i rozmawialiśmy z jego reżyserem.

Na początku października ogłoszono nominacje do nagród Cybulskiego. Byliśmy na konferencji prasowej. 11 października rozpoczęły się zdjęcia do pełnometrażowego debiutu Marii Sadowskiej „Motylek”, „feministycznego westernu”, jak sama określiła to podczas spotkania z dziennikarzami. Pisaliśmy o Warszawskim Festiwalu Filmowym, o którym opowiedział nam też jego dyrektor Stefan Laudyn. Po festiwalowym pokazie „Chrztu” wywiadu udzielił nam odtwórca głównej roli, Tomasz Schuchardt. Nagrodę w Konkursie 1-2 warszawskiego festiwalu otrzymało „Erratum” Marka Lechkiego ex aequo z amerykańskim komediodramatem „Imperialiści są wśród nas”. Relacjonowaliśmy też towarzyszące festiwalowi targi CentEast.

O „Jeżu Jerzym” opowiadał nam w październiku Borys Szyc, który użyczył głosu tytułowemu bohaterowi tej animacji. Cieszyliśmy się z sukcesu Katarzyny Klimkiewicz: otrzymując dotację miasta Bristol, zaczęła pracować nad swoim debiutem w Wielkiej Brytanii. Rozmawialiśmy z nią krótko po ogłoszeniu wyników konkursu. W Polsce natomiast odbyło się zorganizowane przez Media Desk i Szkołę Wajdy spotkanie z Lindą Beath, która opowiadała młodym producentom o finansowaniu i strategia produkcji filmowej w Europie. Posumowanie jej wykładu można znaleźć na naszej stronie.

Dzień po Wszystkich Świętych w kinie Kultura odbyła się premiera trzech „trzydziestek” ze Studia Munka: „Zagraj ze mną” Rafała Skalskiego, „Gdyby ryby miały głos” Tomasza Jurkiewicza i „Glasgow” Piotra Subbotki. Trwała dobra passa filmu „Erratum”: jako jedyny polski tytuł znalazł się w konkursie debiutów Plus Camerimage. Marek Lechki, obok Marcina Wrony i Pawła Sali, otrzymał też nominacje do Paszportów Polityki. Laureatem nagrody im. Zbyszka Cybulskiego został Mateusz Kościukiewicz, laureatem Nagrody Publiczności – Wojciech Zieliński. Pisaliśmy też o przeglądach filmów Bena Talara i Jakuba Półtoraka oraz Przemysława Wojcieszka. W Warszawie odbywało się Międzynarodowe Forum Niezależnych Filmów Fabularnych. Zwycięzcą tegorocznej edycji został Kuba Czekaj, z którym rozmawialiśmy po werdykcie. Pod koniec listopada w sprzedaży ukazał się specjalny „Ha!artu” o Restarcie. W listopadzie rozmawialiśmy przed kamerą z Arkadiuszem Jakubikiem, autorem debiutu „Prosta historia o miłości”. Drugie tegoroczne spotkanie zorganizowane dla młodych producentów przez Media Desk i Szkołę Wajdy prowadził Oliver Schütte, uznany scenarzysta i script doctor.

Grudzień rozpoczął uroczyście festiwal Plus Camerimage, podczas którego rozmawialiśmy z Małgorzatą Szumowską i Markiem Żydowiczem oraz relacjonowaliśmy spotkanie Sławomira Idziaka z młodymi operatorami. 4 grudnia Europejską Nagrodę Filmową otrzymała Katarzyna Klimkiewicz za „Hanoi-Warszawa”. Rozmawialiśmy też z aktorami „Chrztu”: Adamem Woronowiczem i Wojciechem Zielińskim. Odwiedziliśmy tez z kamerą plan debiutu „Motylka” Marii Sadowskiej. W grudniu poznaliśmy wyniki konkursu „Kultura się liczy!”. Film „Twist & Blood” Kuby Czekaja znalazł się w sekcji konkursowej festiwalu Slamdance. Krótko przed świętami ukazała się w Pierwszym Ujęciu rozmowa z Katarzyną Wilk, zajmującą się międzynarodową promocją polskich filmów dokumentalnych i krótkometrażowych. Napływały też dobre wiadomości o selekcjach: „Poza zasięgiem” Jakuba Stożka znalazło się w konkursie Sundance, a „Kawałek lata” Marty Minorowicz w Clermont-Ferrand.

Informacje z działów „Dzieje się”, „Zgłoś się” i materiały wideo wysyłamy co dwa tygodnie w kierowym do około tysiąca odbiorców newsletterze. Jeśli filmowcy mają jakiekolwiek pytanie dotyczące działalności PISF lub młodego kina w Polsce, mogą je zadać pisząc do nas maila.

Pierwsze Ujęcie jest partnerem Serwisu kulturalnego Rzeczpospolitej, która w zakładce Młode kino zamieszcza relacje z planów, recenzje i rozmowy z debiutującymi reżyserami. Dzięki temu także na naszej stronie znalazły się liczne materiały Barbary Hollender, Jolanty Gajdy Zadwornej, Rafała Świątka i Małgorzaty Piwowar o najciekawszych zdaniem autorek młodych twórcach i wywiady, między innymi z Borysem Lankoszem, Karoliną Gruszką i Marcinem Koszałką. Serwis kulturalny RP publikuje w zamian nasze materiały i rozmowy wideo.

Nawiązaliśmy też współpracę partnerską z Przeglądem Filmów Studenckich z Łódzkiej Szkoły Filmowej „Łodzią po Wiśle” i Międzynarodowym Festiwalem Kina Niezależnego Off Plus Camera. Jesteśmy otwarci na nowe formy współpracy. Zapraszamy.

07.02.2011