Podsumowanie Polish Days 2018





W dniach 30 lipca – 1 sierpnia 2018 roku podczas 18. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty we Wrocławiu odbyło się wydarzenie branżowe Polish Days. Przedstawiamy projekty biorące udział w wydarzeniu.

Podczas trzydniowego wydarzenia zaprezentowano 5 ukończonych filmów: „Córka trenera” Łukasza Grzegorzka, „Monument” Jagody Szelc, „Hura, wciąż żyjemy” Agnieszki Polskiej oraz „Krew Boga” Bartka Konopki.

Atelier Scenariuszowe

Pierwszego dnia odbył się pitching projektów scenariuszy rozwijanych podczas I edycji Atelier Scenariuszowego. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj: www.pisf.pl/aktualnosci/wiadomosci/finalowy-pitching-i-edycji-atelier-scenariuszowego.

Pitchingi – nowe projekty w fazie developmentu

Drugiego dnia podczas pitchingów dla zagranicznej i polskiej branży filmowej odbyła się prezentacja 11 projektów, znajdujących się w trakcie developmentu. Wśród prezentowanych projektów znalazły się:

„Incydent z 21.17”, reżyseria: Tomasz Wolski, produkcja: Kijora Film

Paweł – nauczyciel w liceum – z powodów długów musi sprzedać samochód. Wieczór przed sfinalizowaniem transakcji, odwożąc swoją kochankę, potrąca psa i odjeżdża z miejsca wypadku. Incydent ten jest początkiem całego łańcucha wydarzeń. Okazuje się, że pies po odjeździe Pawła wstał i przyczynił się do kolejnego wypadku. Paweł, chcąc wyjaśnić sprawę, rusza tropem własnej kolizji. Odkrywa, że do wypadku doszło w skutek kumulacji kilku zdarzeń, za którymi stoją zaniedbania, złośliwości i niemądre żarty. Kto ponosi zatem odpowiedzialność za wypadek? Kto będzie winien, jeśli dziewczyna z wypadku umrze w szpitalnym łóżku? 

  • Reżyseria: Tomasz Wolski
  • Producentka: Anna Gawlita
  • Produkcja: Kijora Film, kijorafilm.com
  • Rok produkcji: 2021
  • Budżet: 750 tys. euro

Autorami scenariusza są Tomasz Wolski i Piotr Kofta. Film jest pełnometrażowym debiutem fabularnym Tomasza Wolskiego.

„Ona/On”, reżyseria: Anna Kazejak, produkcja Lava Films

Warszawa, późne lata 80. Irena i Jacek to para o sportowych korzeniach. Irena, była łyżwiarka figurowa przygotowuje polską reprezentację na Olimpiadę w Calgary. Jacek to dziennikarz sportowy pracujący w Polskim Radiu. Pragnienie wolności Ireny i wiara Jacka powodują kryzys w małżeństwie. Irena, za wszelką cenę, pragnąc uwolnić się od Jacka, kieruje sprawę do Sądu Metropolitalnego. Aby mieć szansę na wygranie sprawy, Irena będzie musiała ujawnić tajemnicę, którą nosi w sobie od początku jej związku z Jackiem.

  • Reżyseria: Anna Kazejak (trwają poszukiwania współreżysera)
  • Producent: Mariusz Włodarski
  • Produkcja: Lava Films, www.lavafilms.pl
  • Rok produkcji: 2020
  • Budżet: 1,25 mln euro

„Burza przed ciszą”, reżyseria: Marcin Bortkiewicz, produkcja: PS Film

Pierwsze dni października Poetka spędza, jak co roku, w Domu Literata „Bryza” w Stilo nad Bałtykiem. Zawsze anonimowa, znana nielicznym, którzy lubią i czytają poezję. Tego dnia podczas porannej przechadzki Poetka z telewizji w nadmorskim barze dowiaduje się, że przyznano jej Nagrodę Nobla.  Kiedy wraca do pensjonatu czeka na nią horda dziennikarzy, fotoreporterów, żeby zrobić wywiad z Noblistką. Poetka idzie po kryjomu do swojego pokoju, zamyka się w nim od środka i nie wychodzi.

Film opowiada o symbolicznej i poetyckiej podróży Poetki, wewnątrz samej siebie, podróży, która zmieni jej podejście do życia i zmusi ją do egzystencji na zupełnie nowych zasadach.

  • Reżyseria: Marcin Bortkiewicz
  • Producent: Sebastian Petryk
  • Produkcja: PS Film
  • Rok produkcji: 930 tys. euro

„Koński ogon”, reżyseria: Justyna Łuczaj-Salej, produkcja Studio Filmowe Indeks

„Koński ogon” to śmietnikowa wersja mitu o Edypie. Do miasta wraca Diana, prostytutka z Wiednia. Diana ma depresję, luki w pamięci, a z jej piersi zaczęło płynąć mleko. Dwudziestoletni sierota-wyrzutek Maj podejrzewa, że jest jego matką. Kiedy dochodzi do konfrontacji, Diana zaprzecza i obsługuje go jak klienta. Powrót Diany zbiega się przestępstwem dokonanym w okolicznym lesie. Maj zostaje oskarżony o gwałt na żonie policjanta Maxa. Atmosfera zagęszcza się jeszcze bardziej, gdy Maj zaprzyjaźnia się z córką policjanta i zgwałconej kobiety – dziesięcioletnią Dagmarą. Ich relacja, oparta na wyjątkowej wrażliwości i opozycji do zepsutego świata, nie ma jednak szansy na przetrwanie. Kiedy podczas zabawy w rzece oplata ich koński ogon, Maj wie, że to zły znak.

Wkrótce dochodzi do spotkania Maxa i Maja. Zaatakowany Maj zabija Maxa, swojego ojca. Diana opatrując rany Maja rozpoznaje w nim swojego syna. Zrozpaczona popełnia samobójstwo. Zło może zatriumfować. Chyba, że odda się za kogoś życie.

  • Reżyseria: Justyna Łuczaj-Salej
  • Producent: Marcin Malatyński
  • Produkcja: Studio Filmowe Indeks
  • Rok produkcji: 2019
  • Budżet: 550 tys. euro

Film jest pełnometrażowym debiutem fabularnym Justyny Łuczaj-Salej.

„Pomiędzy”, reżyseria Piotr J. Lewandowski, produkcja: Kosmos Production

Nagradzany scenariusz Piotra Tołoczko pt. „Pomiędzy” zostanie wyreżyserowany przez Piotra J. Lewandowskiego. To współczesny dramat poruszający aktualne tematy z dozą ironii. Opowiada o silnej przyjaźni dwóch młodych mężczyzn i zazdrości narzeczonej jednego z nich.

Dziewczyna nie toleruje tej silnej relacji. Kiedy jeden z bohaterów dowiaduje się, że jest śmiertelnie chory, wywołuje to skrajne emocje i komplikacje w relacjach między trójką bohaterów. Gdy w grę wchodzą sprawy ostateczne, to co najważniejsze dzieje się gdzieś pomiędzy…

  • Reżyseria: Piotr J. Lewandowski
  • Producentka: Ewa Szwarc
  • Produkcja: Kosmos Production, www.kosmosproduction.pl
  • Rok produkcji: 2019
  • Budżet: 650 tys. euro

Film jest polsko-niemiecką koprodukcją.

„Iluzja”, reżyseria: Marta Minorowicz, produkcja: Alter Ego Pictures

Wiele miesięcy po zaginięciu córki Grażyna nadal nie może pogodzić się z jej zniknięciem i zrezygnować z poszukiwań. Rozpoczyna własne, coraz bardziej irracjonalne śledztwo. Przygląda się światu wokół, szuka znaków, podąża za intuicją i matczynym instynktem. Determinacja każe jej nie odrzucać żadnych wskazówek i tropów. Siła cierpienia i matczyna miłość sprawiają, że wychodzi w końcu poza swoje ograniczenia i w niewytłumaczalny sposób wskazuje policji miejsce ukrycia zwłok. Okazuje się jednak, że odnalazła ciało obcej dziewczyny. Doświadczenie to daje Grażynie nadzieję, że kiedyś odnajdzie córkę żywą oraz sprawia, że uczy się żyć dalej i akceptować swoją sytuację.

  • Reżyseria: Marta Minorowicz
  • Producent: Roman Jarosz
  • Produkcja: Alter Ego Pictures, www.alteregopictures.pl
  • Rok produkcji: 2019
  • Budżet: 750 tys. euro

„Broad Peak”, reżyseria: Leszek Dawid, produkcja: East Studio

„Broad Peak” w reżyserii Leszka Dawida to opowieść o Macieju Berbece, legendzie polskiego himalaizmu. W latach 80. jako pierwszy człowiek przekroczył 8 tysięcy metrów zimą w Karakorum, najtrudniejszych górach świata. W 2013 r. wraz z czteroosobowym zespołem po raz pierwszy w historii zdobył Broad Peak zimą. Najnowszy film reżysera „Jesteś Bogiem”, to pełna dramaturgii historia oparta na prawdziwych wydarzeniach. 

  • Reżyseria: Leszek Dawid
  • Producenci: Maciej Rzączyński, Krzysztof Rzączyński, Dawid Janicki
  • Produkcja: East Studio, www.eaststudio.pl
  • Rok produkcji: 2020
  • Budżet: 2,5 mln euro

W głównych rolach zobaczymy Ireneusza Czopa i Maję Ostaszewską. Część zdjęć do filmu kręcona jest w Karakorum.

„Patagonia”, reżyseria: Agnieszka Zwiefka, produkcja: Harine Films

Patagonia to dystopijna opowieść o świecie przyszłości, w którym samobójstwo może być jedynym sposobem ucieczki z pozbawionego emocji świata.

  • Reżyseria: Agnieszka Zwiefka
  • Producentka: Izabela Igiel
  • Produkcja: Harine Films, www.harinefilms.pl
  • Planowany rok produkcji: 2019
  • Budżet: 1,2 mln euro

Film jest pełnometrażowym debiutem fabularnym Agnieszki Zwiefki. Chorwackim koproducentem filmu jest Antitalent. „Patagonia” jest współfinansowana z programu Kreatywna Europa komponent Media.

„Ja nigdy nie płaczę”, reżyseria: Piotr Domalewski, produkcja: Akson Studio

„Ja nigdy nie płaczę” to tragikomiczna historia Oli – siedemnastolatki, która udaje się w podróż do Irlandii, żeby sprowadzić do Polski ciało tragicznie zmarłego Ojca. Problem, przed którym stoi Ola, to nie tylko jej młody wiek, ale również jej pogmatwane relacje z Ojcem. Ola miała do niego żal, że nie opiekował się rodziną w Polsce, a jedynie wysyłał im pieniądze. I to właśnie pieniądze są jedynym co ją łączy z Ojcem. Ten bowiem obiecał jej kilka tysięcy euro na zakup samochodu jako prezentu na osiemnaste urodziny. Ola marzy o samochodzie od dawna, bo chce pracować jako taksówkarz, a przy okazji pomagać rodzinie. W trakcie swojej pierwszej zagranicznej podróży w życiu, Ola pozna Ojca, przebaczy mu i przekona się, że to kontakt z Ojcem, a nie samochód był jej największym marzeniem.

  • Reżyseria: Piotr Domalewski
  • Producent: Jan Kwieciński
  • Produkcja: Akson Studio, www.aksonstudio.pl
  • Rok produkcji: 2019
  • Budżet: 1,3 mln euro

„Ja nigdy nie płaczę” jest drugim pełnometrażowym filmem Piotra Domalewskiego.

„Przejście”, reżyseria: Bartosz M. Kowalski, produkcja: Film It

„Przejście” to historia emerytowanego aktora teatralnego – Lucjana, który nie może pogodzić się z przemijaniem. Ucieka więc od starości w głąb własnych wspomnień i wyobraźni, gdzie nie jest tylko umierającym, niepotrzebnym nikomu starcem. To słodko-gorzka opowieść o akceptacji nieuniknionego, dramat z elementami fantastyki i horroru.

  • Reżyseria: Bartosz M. Kowalski
  • Producenci: Dariusz Pietrykowski, Mirella Zaradkiewicz
  • Produkcja: Film It, www.filmit.com.pl
  • Rok produkcji: 2019
  • Budżet: 1,5 mln euro

„Zanim skończy się horyzont”, reżyseria: Anka Sasnal, Wilhelm Sasnal, produkcja: Balapolis

Marta i Bo w przeszłości, jako młodzi ludzie byli parą. Marta odeszła. Opowiadając o tamtym życiu mówi – Nie miałam siły. Po latach uwikłana w przeciętność, tkwiąc w nieudanym związku, zbyt blisko w metaforycznym i dosłownym sensie rodziny, nie jest ani bezpieczna, ani szczęśliwa. Pewnego dnia dostaje od Bo list . A potem kilka następnych. Listy, które wysyła mężczyzna do swojej dawnej miłości są zapisem jego podróży do krainy płonącego jeziora – miejsca pięknego, ale też zdradliwego dla tych, którzy tam trafili. Bo opisuje moment przekroczenia granicy państwa, o którym nie wszyscy wiedzą, pobyt u zaprzyjaźnionej pary naukowców, podróż przez pustkę. Z początku realistyczne przekształcają się w opowieść o wyprawie donikąd to znaczy do miejsca składającego się z wyobrażeń. W jednym z listów Bo napisze do Marty: jesteś jedyną osobą, która potrafi mnie zrozumieć. Tylko Marta rozpoznaje puste krajobrazy przez które podróżuje Bo i wie dlaczego Płonące Jezioro okazuje się być martwe. Świat, o którym opowiada Bo nie istnieje – to wyimaginowana rzeczywistość, podróż, w którą wyrusza dzieje się tylko w jego głowie i tę prawdę, która nie jest prawdą zna Marta. Wie to dzięki miłości. Ale w tej opowieści o miłości nie ma już miłości. Przeminęła.  Zostało tylko poczucie niespełnienia, świadomość, że mogło być inaczej,  tęsknota za przeszłością, inną teraźniejszością i innym sobą. Ale to wystarczy. Marta wiedziona tą tęsknotą godzi się jeszcze raz towarzyszyć Bo w podróży donikąd.

  • Reżyseria: Anka Sasnal, Wilhelm Sasnal
  • Producentki: Agata Szymańska, Magdalena Kamińska
  • Produkcja: Balapolis, www.balapolis.com
  • Rok produkcji: 2019

Główną rolę w filmie zagra Marta Nieradkiewicz, poszukiwania odtwórcy męskiej roli trwają. Twórcy planują nakręcić część scen w Izraelu.

Works In Progress

Kolejnego, ostatniego dnia Polish Days, w ramach prezentacji Works In Progres wzięło udział 9 projektów:

„Boże Ciało”, reżyseria: Jan Komasa, produkcja: Aurum Film

Inspirowana prawdziwymi wydarzeniami historia 20-letniego Daniela, który w trakcie pobytu w poprawczaku przechodzi duchową przemianę i skrycie marzy, żeby zostać księdzem. Po kilku latach odsiadki chłopak zostaje warunkowo zwolniony, a następnie skierowany do pracy w zakładzie stolarskim. Zamiast tego jednak, popychany niemożliwym do spełnienia marzeniem, Daniel kieruje się do miejscowego kościoła, gdzie zaprzyjaźnia się z proboszczem. Kiedy, pod nieobecność duchownego, niespodziewanie nadarza się okazja, chłopak wykorzystuje ją i w przebraniu księdza zaczyna pełnić posługę kapłańską w miasteczku. Od początku jego metody ewangelizacji budzą kontrowersje wśród mieszkańców, szczególnie w oczach surowej kościelnej Lidii. Z czasem jednak nauki i charyzma fałszywego księdza zaczynają poruszać ludzi pogrążonych w tragedii, która wstrząsnęła lokalną społecznością kilka miesięcy wcześniej. Tymczasem w miasteczku pojawia się dawny kolega Daniela z poprawczaka, a córka kościelnej, Marta, coraz mocniej zaczyna kwestionować duchowość młodego księdza. Wszystko to sprawia, że chłopakowi grunt zaczyna palić się pod nogami. Rozdarty pomiędzy sacrum i profanum bohater znajduje jednak w swoim życiu nowy, ważny cel. Postanawia go zrealizować, nawet jeśli jego tajemnica miałaby wyjść na jaw…

  • Reżyseria: Jan Komasa
  • Producenci: Leszek Bodzak, Aneta Hickinbotham
  • Produkcja: Aurum Film, aurumfilm.pl
  • Rok produkcji: 2018
  • Budżet: 1,2 mln euro
  • Agent sprzedaży: New Europe Film Sales

Główne role w filmie grają: Bartosz Bielenia, Aleksandra Konieczna, Tomasz Ziętek, Eliza Rycembel, Łukasz Simlat i Leszek Lichota.  

„Proste rzeczy”, reżyseria: Grzegorz Zariczny, produkcja: Before My Eyes

Błażej i Magda spełniają marzenie o spokojnym i zbalansowanym życiu poza zgiełkiem dużego miasta. Pragną, by ich córka Ala i pies Falkor wychowywali się na łonie natury. Samodzielnie remontują dom w malowniczej wiosce, korzystając raczej ze swojego sprytu i dobrych pomysłów niż z dużych zasobów finansowych. Pewnego dnia w ich domu pojawia się brat niedawno zmarłego ojca Błażeja. Przyjeżdża z powodu problemów, jakie ma z własnym synem – przyjacielem Błażeja z dawnych lat. Z kolei Błażej, widząc, że wujek nosi w sobie ślad jego ojca, postanawia zbudować z nim głębszą więź. Zaczynają wspólnie pracować przy budowie domu. Rozpoczyna się między nimi  emocjonalna gra, w której obaj próbują zbliżyć się do prawdy o bliskich osobach. Nagła obecność wujka wytrąca chłopaka z realizacji powziętych celów i zmusza go do zmierzenia się z bolesną przeszłością.

  • Reżyseria: Grzegorz Zariczny
  • Producenci: Magdalena Sztorc, Przemysław Miękinia
  • Produkcja: Before My Eyes, www.beforemyeyes.pl
  • Rok produkcji: 2019
  • Budżet: 360 tys. euro

„Proste rzeczy” to drugi pełnometrażowy film fabularny Grzegorza Zaricznego.

„Maryjki”, reżyseria: Daria Woszek, produkcja: Jutrzenka Studio

„Maryjki” to czarna komedia, której główną bohaterką jest MARIA – namiętna kolekcjonerka figurek Matek Boskich i kasjerka osiedlowego sklepu. Kończy właśnie pięćdziesiąt lat. Z powodu dokuczliwych objawów związanych z menopauzą, Maria zmuszona jest zobaczyć się z ginekologiem, który zaleca jej zastępczą terapię hormonalną, mającą przynieść natychmiastową ulgę. Znany dotąd Marii świat, zaczyna się zmieniać. Maria pod wpływem hormonów przechodzi przemianę, zaczyna odczuwać dawno zapomniane seksualne i zmysłowe potrzeby. Czy obudzone libido całkowicie zmieni życie Marii? Czy w końcu spełni swoje uśpione i podkarmiane komediami romantycznymi oraz romansami fantazje? Jaką zapłaci cenę za bycie sobą?

  • Reżyseria: Daria Woszek
  • Producenci: Jan Pawlicki, Marcin Lech
  • Produkcja: Jutrzenka Studio, jutrzenkastudio.pl
  • Rok produkcji: 2019
  • Budżet: 625 tys. euro

W głównych rolach wystąpią Grażyna Misiorowska i Helena Sujecka. Film jest pełnometrażowym debiutem fabularnym Darii Woszek.

„Nakręcane”, reżyseria: Tomek Tryzna, produkcja: Manifiesta & fundacja okoLoko

„Nakręcane”, postmodernistyczny poemat filmowy, heroikomiczna baśń we współczesnych dekoracjach o równoległym świecie, gdzie – dla potrzeb metafory – immanentną cechą jest fakt, że ludzkie organizmy działają na ukrytą, starożytną sprężynę i co jakiś czas trzeba je nakręcać pokrętłem wyrastającym nieco powyżej kości ogonowej. To rzeczywistość, w której samotność niesie codzienne zagrożenie. Bo przecież nigdy nie wiadomo, kiedy się człowiek wykręci. I dlatego trzeba trzymać się razem. Ale co się stanie, gdy zaufamy rękom dawnej przyjaciółki, czy męża nie z wyboru serca. Wykręcony jest wyzwaniem dla innych. Jeden go minie, być może z nieczystym sumieniem, inny zada sobie trud, by mu pomóc. Dziwna rzecz z tym wykręcaniem. Niekiedy sprężyna wystarcza na lata, innym razem można się wykręcić trzy razy w tygodniu. Czy wytrzymałość sprężyny jest powiązana w tajemniczy sposób z psychiką?

Akcja filmu dzieje się jednej nocy na ulicach dużego miasta. Składa się z sześciu przypowieści o moralnych kompromisach. Epizody łączy lejtmotyw – wędrówka młodej kobiety, którą ukochany ojciec poprosił, by już więcej go nie nakręcała. W rozpaczy nakręca kogo spotka.

  • Reżyseria: Tomek Tryzna
  • Producent: Bartek Bartos
  • Produkcja: Manifiesta & fundacja okoLoko, , www.manifiesta.pl
  • Rok produkcji: 2018
  • Budżet: 70 tys. euro

„Bliscy”, reżyseria: Grzegorz Jaroszuk, produkcja: MD4

„Bliscy” to alegoryczna przypowieść o ludziach, którzy potrzebują nawiązać prawdziwy kontakt z najbliższymi. Próby te, zabawne i groteskowe w swojej nieporadności, kończą się niepowodzeniem i skazują bohaterów na ciągłe mierzenie się z samotnością. Piotr boi się śmierci. Remedium na swoje lęki poszukuje w magii, religii i psychologii. Niespodziewanie dzwoni do niego Ojciec i prosi, aby Piotr natychmiast przyjechał do rodzinnego domu. Piotr na miejsce dociera równocześnie z Siostrą, której prawie nie pamięta, i której nie poznaje. Ojciec wezwał rodzeństwo ponieważ zaginęła ich Matka. Członkowie rodziny, którzy spotkali się pierwszy raz po wielu latach, wspólnie ruszają na poszukiwania.

  • Reżyseria: Grzegorz Jaroszuk
  • Producentki: Agnieszka Kurzydło, Kamila Kuś
  • Produkcja: MD4, md4.eu
  • Rok produkcji: 2019
  • Budżet: 360 tys. euro

W filmie wystąpią m.in. Olaf Lubaszenko, Adam Bobik, Iza Gwizdek i Piotr Żurawski. Jest to drugi pełnometrażowy film Grzegorza Jaroszuka.

„Fisheye”, reżyseria: Michał Szcześniak, produkcja: Kosmos Production

„Fisheye” w reżyserii Michała Szcześniaka to thriller psychologiczny o młodej biotechnolog Annie, która znika w niewyjaśnionych okolicznościach dzień po przełomowym odkryciu naukowym. Przez ponad rok jest przetrzymywana w specjalnie przygotowanym przez porywacza pokoju – celi, z którego obserwuje życie toczące się dalej bez jej udziału. W niewoli krok po kroku odkrywa niepokojące fakty. By uwolnić się musi rozwiązać zagadkę z przeszłości.

  • Reżyseria: Michał Szcześniak
  • Producentka: Ewa Szwarc
  • Produkcja: Kosmos Production, www.kosmosproduction.pl
  • Rok produkcji: 2019
  • Budżet: 500 tys. euro

W głównej roli zobaczymy Julię Kijowską. „Fisheye” jest pełnometrażowym debiutem fabularnym Michała Szcześniaka.

„Mydło”, reżyseria: Małgorzata Imielska, produkcja: Naima Film

„Film «Mydło» (eng. «Used Up») to dla mnie historia kogoś, kto nigdy nie był usłyszany. Ani tak naprawdę nie był zobaczony. Historia marzenia o miłości. To historia dziewczyny, która funkcjonuje w zamkniętym świecie zakładu poprawczego. Silnej, zamkniętej w sobie, uciekającej od świata w bieganie. Tylko wtedy zapomina o złości i bezsilności. O tym, że nie może odnaleźć matki. Aby do niej dotrzeć płaci ogromną cenę: gwałtu.

O przemocy seksualnej w zakładach poprawczych nie słyszymy. Gwałcone dziewczyny nie wiedzą, że nie wolno im tego zrobić. Myślą, że są nikim, bo to mówi się im od zawsze.

Od lat jako dokumentalistka robiłam filmy o ludziach, którzy nie potrafią przebić się ze swoją prawdą. Właśnie po to byśmy mogli zobaczyć ich świat. I po to chcę zrobić «Used Up» – mówi reżyserka Małgorzata Imielska.

  • Reżyseria: Małgorzata Imielska
  • Producenci: Wojciech Kabarowski, Jerzy Kapuściński
  • Produkcja: Naima Film
  • Rok produkcji: 2019
  • Budżet: 875 tys. euro

W filmie wystąpią: Zofia Domalik, Malwina Laska, Maria Sobocińska, Gabriela Muskała, Halina Rasiakówna, Jowita Budnik, Katarzyna Wajda i Marcin Kowalczyk. Film jest pełnometrażowym debiutem fabularnym reżyserki.

„Volterra” (tytuł roboczy), reżyseria: Jacek Borcuch, produkcja: No Sugar Films

Marię Linde, 60-letnią poetkę pochodzenia żydowskiego i laureatkę nagrody Nobla, poznajemy na rozdrożu. Zmaga się z koniecznością poskromienia swojego wolnego ducha w starzejącym się ciele. Stara się określić swoją rolę jako artystki w szybko zmieniającym się świecie. Od 30 lat Maria mieszka w wielokulturowej Toskanii, gdzie powszechnie jest uznawana za moralny autorytet. Sama jednak nie podziela tej opinii. Jest zaplątana w codzienność i życie rodzinne, które prowadzi w swoim raju, który znalazła w Europie, i który nazywa „najlepszym miejscem do życia”, „stolicą rozsądku i wolności”. Świat Marii zostaje zachwiany, kiedy otrzymuje szokujące wieści o ataku terrorystycznym w Rzymie. Pod wpływem silnych emocji wyraża swoją złość i zwątpienie w trakcie przemowy podczas uroczystości wręczenia jej honorowego obywatelstwa miasta, przyspieszając w ten sposób łańcuch reakcji i niszcząc dotychczasowy spokój swojego małego świata… Ta sytuacja wpływa również na otoczenie Marii – jej rodzinę, kochanka i społeczności Volterry.

Nowy film Jacka Borcucha to historia o starciu wielkiego kreatywnego intelektu z aktualnymi lękami Europy.

  • Reżyseria: Jacek Borcuch
  • Producentka: Marta Habior
  • Produkcja: No Sugar Films, www.nosugarfilms.com
  • Rok produkcji: 2018
  • Budżet: 1,15 mln euro

W filmie zagrają m.in. Krystyna Janda i Kasia Smutniak.

„Ciemno, prawie noc”, reżyseria: Borys Lankosz, produkcja: Aurum Film

Kiedy Wałbrzychem wstrząsa seria tajemniczych zaginięć dzieci, do miasta przybywa dziennikarka Alicja Tabor. Powracająca po latach w rodzinne strony, nieustępliwa reporterka chce poznać rodziny zaginionych i rozwikłać zagadkę, wobec której nawet policja okazuje się bezsilna. W trakcie prywatnego śledztwa Alicja – dość nieoczekiwanie – wpada na trop dramatycznych wydarzeń, które swój początek miały dekady temu. Dążąc do odkrycia prawdy, dziennikarka będzie musiała stawić czoła nowemu zagrożeniu oraz temu, przed czym uciekała przez całe dorosłe życie – tajemnicy swojego dzieciństwa i szokującym sekretom własnej rodziny. Z czasem ponura intryga kryminalna połączy w jedno zaginięcia dzieci, wojenną przeszłość, legendę zaginionego skarbu oraz losy samej Alicji, która na swojej drodze zmierzy się z czystym wcieleniem zła, jak i zyska sojuszników, stojących po stronie dobra.

  • Reżyseria: Borys Lankosz
  • Producenci: Leszek Bodzak, Aneta Hickinbotham
  • Produkcja: Aurum Film, aurumfilm.pl
  • Rok produkcji: 2019
  • Budżet: 1,4 mln euro
  • Agent sprzedaży: Picture Tree International

W filmie wystąpią m.in. Magdalena Cielecka, Marcin Dorociński, Eliza Rycembel, Aleksandra Konieczna, Jerzy Trela, Dorota Kolak, Dawid Ogrodnik, Piotr Fronczewski, Agata Buzek.

Polish Days

Polish Days to najważniejsze wydarzenie branżowe Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty, organizowane od 2013 roku wraz z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej, we współpracy z kluczowymi instytucjami filmowymi w Polsce.

Wydarzenie zgromadziło ponad 200 uczestników, w tym między innymi selekcjonerów największych festiwali, a także wielu zagranicznych agentów sprzedaży, dystrybutorów, producentów filmowych.

Partnerami Polish Days byli w tym roku: Wrocław Wrocław Film Commission, Mazovia Warsaw Film Commission, Łodź Film Commission, Krakow Film Commission, Podkarpackie Film Commission, Warmińsko-Mazurski Fundusz Filmowy, Coloroffon, Aeroplan Studios oraz Instytut Adama Mickiewicza i EAVE. Patronami medialnymi są Film Pro, Film New Europe i Film & TV Kamera.


13.08.2018