"Polowanie na muchy" po rekonstrukcji

Po ponad 45 latach od premiery filmu „Polowanie na muchy” w warszawskim kinie Kultura odbyła się ponowna premiera obrazu Andrzeja Wajdy, tym razem po rekonstrukcji cyfrowej.

Na premierze obecna była część ekipy pracującej nad filmem „Polowanie na muchy” na czele z reżyserem Andrzejem Wajdą. Wśród gości znaleźli się: Wiesława Dembińska odpowiedzialna za dźwięk, Renata Pajchel-Socha odpowiedzialna za fotosy, kompozytor Andrzej Korzyński oraz drugi reżyser Jan Budkiewicz.

Specjalne podziękowania reżyser skierował w stronę autora scenariusza Janusza Głowackiego: – Ten film jest dziełem Janusz Głowackiego, w tym czasie mało kto pisał tego rodzaju rzeczy – mówił Andrzej Wajda.

Wielcy nieobecni

– Zygmunt Samosiuk był niebywale utalentowanym operatorem, którego pierwszy raz zaprosiłem do współpracy przy filmie „Brzezina” po tym jak zobaczyłem reportaż w Kronice Filmowej z jego zdjęciami. Zrobiliśmy wspólnie kilka filmów i „Polowanie na muchy” bardzo wiele mu zawdzięcza – opowiadał Andrzej Wajda, wspominając jednocześnie rolę Małgorzaty Braunek, która stworzyła niezwykle odważną jak na tamte czasy kreację.

Słynne okulary Małgorzaty Braunek

Ekipa filmu przypomniała słynne okulary, które w „Polowaniu na muchy” nosiła aktorka. O tym jak okulary trafiły do filmu opowiadała Renata Pajchel-Socha: – Okulary przywiozłyśmy razem z kostiumografką Hanną Morawiecką z wycieczki z Włoch. Każda z nas miała swoje własne. Obie pary wystąpiły w filmie. Do dziś pamiętam jak Hanna wyjechała, zabierając okulary, co niemalże uniemożliwiło kręcenie zdjęć.

Film zaplanowany od początku do końca

Za pewność, że rozpoczęty film zostanie zakończony i wszystko było poprawnie zaplanowane reżyser dziękował swojej długoletniej współpracowniczce Barbarze Pec-Ślesickiej, która nie mogła być obecna na premierze. – Nigdy nie zrobiłbym tylu filmów, gdyby nie to, że pracowałem z Barbarą Pec-Ślesicką, na którą zawsze mogłem liczyć.

Rekonstrukcja cyfrowa

Rekonstrukcja filmu została wykonana dzięki projektowi KinoRP oraz mecenatowi PKO Bank Polski.
Nadzór artystyczny nad rekonstrukcją sprawował Andrzej Wajda. Za cyfrową rekonstrukcję obrazu odpowiada Fixafilm, za rekonstrukcję dźwięku Skłodowski Studio Dźwiękowe, za dystrybucję i archiwizację Cyfrowe Repozytorium Filmowe.

Magdalena Wylężałek

31.03.2015