Spotkanie z twórcami po 70. MFF w Cannes

29 maja w warszawskim kinie Kultura odbyło się spotkanie prasowe z filmowcami, którzy uczestniczyli w 70. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes. Organizatorem wydarzenia był Polski Instytut Sztuki Filmowej we współpracy ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich.

Z dziennikarzami spotkali się m.in. Jerzy Radziwiłowicz, Allan Starski – współtwórcy prezentowanego w prestiżowej sekcji Cannes Classics „Człowieka z żelaza” Andrzeja Wajdy; Ewa Braun, która była honorowym gościem tego pokazu; Aleksandra Terpińska – laureatka dwóch nagród w Cannes za film „Najpiękniejsze fajerwerki ever” oraz Ewa Jastrzębska i Beata Rzeźniczek – producentki filmu; Mariusz Łukomski – koproducent prezentowanego poza konkursem w głównej sekcji 70. MFF w Cannes filmu Romana Polańskiego „Prawdziwa historia”; Stanisław Dziedzic – koproducent  prezentowanego w sekcji  ACID filmu Matana Yaira „Scaffolding”; Dorota Roqueplo – kostiumografka prezentowanego w Konkursie Głównym 70. MFF w Cannes filmu Siergieja Łoźnicy „Łagodna” („Une Femme Douce”); Grażyna Torbicka – dziennikarka, ambasadorka polskiego kina; Violetta Kamińska – współorganizatorka programu scenariuszowego  ScripTeast, a także Magdalena Sroka – dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Obecni byli także inni polscy filmowcy uczestniczący w 70. MFF w Cannes, m.in. reżyserzy Anna Kazejak, Olga Chajdas i Mariusz Wilczyński oraz producenci Marta Lewandowska, Marcin Malatyński i Leszek Bodzak. Spotkanie poprowadziła Ola Salwa.

Uroczysty pokaz „Człowieka z żelaza” w sekcji Cannes Classics

Zrekonstruowany cyfrowo „Człowiek z żelaza” Andrzeja Wajdy (1981) został zaprezentowany w prestiżowej sekcji Cannes Classics. Projekcja w Pałacu Festiwalowym odbyła w niedzielę 21 maja wieczorem. Wzięli w niej udział m.in. Krzysztof Zanussi, Roman Polański, Jerzy Skolimowski, Jacek Bromski, Ryszard Bugajski, Agnieszka Holland, Małgorzata Szumowska, a także bliscy współpracownicy Andrzeja Wajdy, którzy pracowali  z nim przy realizacji „Człowieka z żelaza” – Krystyna Janda, Allan Starski. Na zaproszenie dyrektora festiwalu Thierry’ego Frémaux w pokazie wziął udział Lech Wałęsa, b. prezydent RP i historyczny przywódca „Solidarności”.

„Mam poczucie, że akurat w tym miejscu, w tym momencie i z udziałem takiej reprezentacji był to pokaz wyjątkowy i uroczysty” – mówiła Ewa Braun. „Skład polskiej delegacji zrobił ogromne wrażenie. Było dla nas ważne, żeby członkowie polskiej reprezentacji byli symbolem jedności. Jeżeli będziemy dbać o to, żeby w polskim kinie było słychać wiele różnych głosów, to ono będzie miało wysoki poziom i będzie nadal dobrze odbierane na świecie” – podkreśliła dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Magdalena Sroka.

Młodzi polscy twórcy widoczni i nagradzani w Cannes

25 maja Aleksandra Terpińska odebrała w Cannes dwie nagrody – Nagrodę Canal+ oraz Rail d`Or za swój krótkometrażowy film fabularny „Najpiękniejsze fajerwerki ever”, który zakwalifikował się w Cannes do konkursu krótkometrażowego sekcji Semaine de la Ciritique. Producentem filmu „Najpiękniejsze fajerwerki ever” jest Studio Munka działające przy Stowarzyszeniu Filmowców Polskich. „Mieliśmy raptem cztery miesiące od chwili, w której dowiedzieliśmy się o finansowaniu do momentu final copy. Był to szalony projekt, który nie udałby się bez pomocy wielu wspaniałych osób. Moją główną obawą było to, czy uda nam się opowiedzieć tę historię w sposób taki, z którego będziemy zadowoleni” – mówiła Aleksandra Terpińska dziękując m.in. swoim producentom. „Takie tempo pracy nie jest wzorem do naśladowania, ale na pewno wymuszało decyzje wręcz na bieżąco, co fantastycznie się przełożyło na efekt ekranowy” – stwierdziła Ewa Jastrzębska ze Studia Munka. Producentka wykonawcza filmu Beata Rzeźniczek mówiła, dlaczego wyjazd do Cannes był taki ważny: „Dziękuję Studiu Munka i Telewizji Kino Polska, dzięki którym cała nasza ekipa mogła pojechać na ten festiwal. Dla młodych filmowców niezwykle istotne jest to, żeby móc rozmawiać, spotykać się z twórcami z innych państw i wymieniać doświadczenia”.

27 maja na 70. MFF w Cannes odbyła się światowa premiera „Końca widzenia” w reżyserii Grzegorza Mołdy. Film znalazł się wśród 9 filmów z całego świata, które walczyły o Złotą Palmę w Konkursie Filmów Krótkometrażowych. „Koniec widzenia” powstał w Gdyńskiej Szkole Filmowej jako film dyplomowy i był współfinansowany przez PISF.

Kuba Czekaj wygrał tegoroczną edycję mistrzowskiego programu ScripTeast dla najlepszych scenarzystów z Europy Środkowej i Wschodniej za scenariusz „Sorry Polsko”. „Myślę, że Kuba ujął wszystkich świeżością spojrzenia, stylem i satyrycznym, a jednocześnie bardzo poważnym podejściem do projektu” – mówiła podczas spotkania Violetta Kamińska współorganizatorka ScripTeast, prezentując statuetkę, którą otrzymał polski twórca. Nagroda im. Krzysztofa Kieślowskiego za Najlepszy Scenariusz została w Cannes wręczona po raz jedenasty. W tej edycji programu wzięło udział jedenaście scenariuszy z dziewięciu państw, w tym aż trzy projekty z Polski. Poza Kubą Czekajem o tegoroczną nagrodę ubiegali się także: Anna Kazejak i Przemysław Nowakowski (projekt „Strach”) oraz Agnieszka Zwiefka (projekt „Stu wesołych samobójców”).

Trzy międzynarodowe koprodukcje z polskim udziałem w Cannes

Na 70. MFF w Cannes zostały zaprezentowane trzy filmy dofinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej w ramach specjalnego priorytetu wspierającego powstawanie międzynarodowych koprodukcji mniejszościowych z polskim udziałem: „Prawdziwa historia” Romana Polańskiego, „Scaffolding” Matana Yaira oraz „Szron” Sharunasa Bartasa.

Poza konkursem w głównej sekcji 70. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes został zaprezentowany najnowszy film Romana Polańskiego „Prawdziwa historia” z udziałem gwiazd światowego kina – Evy Green i Emmanuelle Seigner. Autorem zdjęć do filmu jest Paweł Edelman. Jest to już trzeci projekt Romana Polańskiego wsparty przez PISF i drugi, którego polskim koproducentem jest Monolith Films. Najnowszy film polskiego reżysera jest adaptacją wydanej we Francji w 2015 r. powieści „Prawdziwa historia” („D’après une histoire vraie”) autorstwa Delphine De Vigan. „Mamy kolejny bardzo dobry film Romana Polańskiego, który został w Cannes przyjęty owacją na stojąco” – mówił polski koproducent obrazu Mariusz Łukomski zapowiadając polską premierę „Prawdziwej historii” na listopad 2017 roku.

Koprodukcja pomiędzy izraelskim Green Productions a polską Film Produkcją Stanisława Dziedzica i firmą produkcyjną Mastershot oraz izraelskim United King pt. „Scaffolding” –  debiut w reżyserii Matana Yaira znalazła się w programie sekcji ACID (Association du Cinéma Indépendant pour sa Diffusion). Autorem zdjęć do filmu jest Bartosz Bieniek. Po pokazie w Cannes „Scaffolding” zebrał znakomite recenzje. Krytycy pisali m.in. „o małym filmie z wielkim sercem” czy „małym klejnocie”. „Gromadzenie budżetu i realizacja filmu zajęła zaledwie piętnaście miesięcy. Przyznanie dofinansowania przez PISF było takim momentem, kiedy wszystko mogło ruszyć. Mnie w tym projekcie ujął scenariusz – historia uniwersalna o dojrzewaniu, zdawaniu matury, nie tylko w szkole, ale również w życiu” – mówił polski koproducent obrazu Stanisław Dziedzic.

Do sekcji Quinzaine des Réalisateurs (Directors’ Fortnight) zakwalifikowała się  współfinansowana przez PISF koprodukcja francusko-litewsko-ukraińsko-polska „Szron” („Frost”) w reżyserii Sharunasa Bartasa, do której muzykę skomponował Paweł Mykietyn. W filmie występują m.in. Vanessa Paradis i Andrzej Chyra. Polskimi koproducentkami filmu litewskiego reżysera są Maria Blicharska i Monika Sajko-Gradowska z firmy Donten & Lacroix Films. Maria Blicharska uczestniczyła w tym roku w Cannes w prestiżowym programie „Producers on the Move” służącym nawiązaniu szerszych znajomości branżowych i budowaniu sieci kontaktów, które mają coraz większy wpływ na europejską kinematografię. O przyjęciu filmu Sharunasa Bartasa na festiwalu w Cannes mówiła obecna na pokazie Grażyna Torbicka: „»Szron« dotyka tematów, których Cannes na ogół unika, ponieważ to jest przeniesienie nas do świata, o którym raczej chcielibyśmy zapomnieć. Natomiast odbiór filmu na festiwalu był bardzo głęboki i mocny. Owacja na stojąco trwała blisko pięć minut”.

Dorota Roqueplo kostiumografką „Łagodnej” Siergieja Łoźnicy

W Konkursie Głównym 70. MFF w Cannes był prezentowany nowy film Siergieja Łoźnicy „Łagodna” („Une Femme Douce”), którego główną kostiumografką jest wielokrotnie nagradzana m.in. Polską Nagrodą Filmową i podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych Dorota Roqueplo. Kostiumy do filmu Siergieja Łoźnicy powstały we współpracy z Beatą Święcicką i Marzeną Wojciechowską.

„Współpraca z Siergiejem jest wielką przygodą. Ma dokumentalne podejście do świata. Jest bardzo sumienny i konkretny. Ten film na pewno wbija w fotel, pokazuje świat, który jest mało zrozumiały dla zachodu. Rosja jest okrutna, a Siergiej umie ją tak pokazywać. Sam pokaz był niesamowity i czuło się atmosferę wielkiego święta kina” – mówiła na spotkaniu Dorota Roqueplo.

Polskie kino jest widoczne w Cannes

„Z własnego doświadczenia znam festiwal canneński na przestrzeni lat dwudziestu. W tym czasie sposób promocji polskiego kina i naszych twórców zmienił się niesamowicie. Powstanie PISF sprawiło, że ta obecność ma charakter profesjonalny. Od kilku lat Polish Cinema Stand to miejsce spotkań ludzi, którzy tworzą kino na całym świecie. Tam jest jak w ulu i to jest budujące” – mówiła podczas spotkania Grażyna Torbicka.

Dyrektor PISF Magdalena Sroka podsumowała wydarzenia branżowe, w których uczestniczyli polscy przedstawiciele m.in.: Producers Network, New Horizons’ Polish Days Goes to Cannes, a także podpisanie porozumienia polsko-litewskiego. Podczas 70. MFF w Cannes polscy producenci wzięli udział w szeregu branżowych spotkań koproducenckich, m.in. w spotkaniach z producentami z Luksemburga, Argentyny oraz we francusko-niemiecko-polskim śniadaniu koprodukcyjnym. Na festiwalu został też zaprezentowany brand Polish Cinema. Pod tą marką będzie komunikowana za granicą cała polska kinematografia. Twórcą identyfikacji graficznej marki Polish Cinema jest Krzysztof Iwański. 21 maja odbyło się dla gości festiwalowych Polish Cinema Opening Night (Le Rado Plage, Cannes).

„Polska kinematografia jest widoczna w Europie. Polski wieczór nie był imprezą narodową, jak w większości przypadków. W czasie tego wieczoru odwiedziło nas blisko tysiąc osób, reprezentantów światowej kinematografii” – mówiła dyrektor PISF, dziękując wszystkim, którzy przyczynili się do polskiej obecności na festiwalu, m.in.: Stowarzyszeniu Filmowców Polskich, Polskiej Komisji Filmowej, dwutygodnikowi VIVA, a także Wyborowa S.A. i Kulczyk Investments SA.

29.05.2017