Polskie filmy w konkursie Hot Docs w Toronto

Aż cztery polskie obrazy znalazły się w programie największego festiwalu filmów dokumentalnych w Ameryce Północnej – Hot Docs w Toronto. Trzy z nich zostały dofinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. To m.in. najnowszy film Elizy Kubarskiej i Moniki Braid – „Ściana cieni”, który powalczy o nagrodę główną w Konkursie Głównym (International Spectrum) jako jeden z dziewięciu tytułów spośród ponad trzech tysięcy zgłoszonych produkcji.

Ze względu na pandemię COVID-19, festiwal Hot Docs nie podjął jeszcze ostatecznej decyzji czy całość tegorocznego festiwalu zostanie zaprezentowana online, czy też częściowo w salach kinowych. Zmianie nie uległy zasady konkursów oraz marketu The Doc Shop, gdzie akredytowani goście z branży filmowej będą mogli obejrzeć filmy. W sekcji The Changing Face of Europe znalazła się „Lekcję miłości” Małgorzaty Goliszewskiej i Kasi Matei. Z kolei dokument „Złota”, którego reżyserem jest Tomasz Knittel, zostanie zaprezentowany w ramach sekcji Revisionaries, natomiast o tytuł najlepszego filmu krótkometrażowego ubiega się „Gruba Kaśka” Julii Pełki.

Film „Ścianę cieni” będzie do obejrzenia online w dniach od 30 kwietnia do 31 maja 2020. To zarazem światowa premiera filmu, który w Polsce po raz pierwszy zostanie pokazany podczas 17. edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity, który będzie miał miejsce w dniach 4-13 września w sześciu polskich miastach: Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Katowicach, Poznaniu i Bydgoszczy.

Opowieść o zderzeniu dwóch kultur

To uniwersalna opowieść o zderzeniu dwóch kultur. Historia dzieje się u podnóża himalajskiej góry, sięgającej niemal 8000 metrów Kumbhakarny, zwanej też Jannu. Dla zachodnich alpinistów to jedna z najtrudniejszych gór świata i wymarzony cel do „zdobycia”, ale dla nepalskich szerpów – jedna z ostatnich świętych gór. Według miejscowych wierzeń, jej szczyt zamieszkany jest przez bogów i ludzie nie mają prawa wkraczać na ich teren. Jednak niepiśmienny Nada decyduje się na udział w wyprawie. Od 20 lat ryzykuje życie jako tragarz wysokościowy, zawieszając liny na ośmiotysięcznikach. Teraz chce zarobić na szkołę dla swojego najmłodszego syna – kilkunastoletniego Dawy – i w ten sposób uchronić go przed niebezpieczną pracą himalajskiego tragarza. Jednak udział w wyprawie na świętą górę oznacza złamanie tabu.

Alpiniści, którzy zamierzają zdobyć dziewiczą wschodnią ścianę Kumbhakarny to wybitny polski wspinacz Marcin Tomaszewski oraz dwukrotni zdobywcy alpinistycznego Oskara (Złoty Czekan) – Dmitri Gołowczenko i Siergiej Nilow z Rosji. Załamanie pogody i zagrażające wspinaczom lawiny to tylko początek narastających trudności. Czy warto ryzykować dalej? Czy bogowie z Kumbhakarny wybaczą ludziom ich zuchwałość?

Niebezpieczna wyprawa po film

Realizacja „Ściany Cieni” to materiał na osobną opowieść. Twórcy filmu odwiedzili Nepal trzykrotnie, a zdjęcia w technologii 4K, powstawały na wysokościach do 7400 metrów, w warunkach himalajskiej zimy. Wspinaczka alpinistów okazała się tak ambitna i ryzykowna, że akcję obserwowały media z całego świata.

„Ściana Cieni” to trzeci wspólny film kobiecego teamu reżyserki Elizy Kubarskiej i producentki Moniki Braid. Powstał w koprodukcji polsko-niemiecko-szwajcarskiej. Autorem zdjęć jest Piotr Rosołowski, nagradzany reżyser, scenarzysta i operator, który jest również współautorem scenariusza. Dźwięk realizował Franciszek Kozłowski i Zofia Moruś. Zdjęcia specjalne wykonał Keith Partridge z Wielkiej Brytanii oraz sami wspinacze. Montaż filmu to dzieło Barbary Toennieshen z Niemiec, a muzykę skomponował Marcel Vaid ze Szwajcarii.

30.04.2020