Polskie filmy w programie Rhode Island International Film Festival

Dofinansowane przez PISF cztery polskie filmy znalazły się w oficjalnej selekcji Rhode Island International Film Festival w USA, który odbędzie się od 4 do 9 sierpnia. Są to: „Rudy” w reżyserii Kariny Węgiełek, „Pustostan” Agaty Trzebuchowskiej, „Portret Suzanne” Izabeli Plucińskiej i „Cicho sza” Katarzyny Wiśniowskiej.

Dla filmu „Rudy” (prod. Warszawska Szkoła Filmowa) to dziesiąte międzynarodowe wydarzenie, na którym zostanie pokazany w tym roku. Znalazł się m.in. w oficjalnej selekcji Tirana International Film Festival w Albanii oraz Aesthetica Short Film Festival w Wielkiej Brytanii. Rhode Island International Film Festival to jeden z 10 najważniejszych festiwali krótkich metraży w Stanach Zjednoczonych. Organizowany od 1997 roku przez artystyczną organizację non-profit Flickers, każdego roku gromadzi filmowców z całego świata. Festiwal kwalifikuje do Oscarów, nagród BAFTA oraz do nagród Kanadyjskiej Akademii Filmowej i Telewizyjnej (Canadian Screen Awards).

Aktorka, reżyserka i scenarzystka

„Rudy” przedstawia „strzępy” z życia Judyty oraz jej ojca Zbigniewa na przestrzeni kilku dni po śmierci brata Judyty w wypadku samochodowym. We wzajemne przerzucanie się odpowiedzialnością, poszukiwanie winnych i pustkę, pozostałą po stracie bliskiej osoby niespodziewanie wkracza obcy – Rudy. Reżyserka Karina Węgiełek jest również autorką scenariusza, a autorem zdjęć jest Jacek Petrycki – laureat nagrody BAFTA oraz Złotej Żaby na Camerimage, wielokrotnie nominowany do Orłów Polskiej Akademii Filmowej. W rolach głównych wystąpili Izabela Baran, Mirosław Zbrojewicz oraz Bartosz Bednarski.

Karina Węgiełek to debiutująca reżyserka i scenarzystka. Absolwentka Reżyserii Filmowej w Warszawskiej Szkole Filmowej, dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim (specjalności: dokumentalistyka oraz fotografia prasowa, reklamowa i wydawnicza), a także aktorstwa w Szkole Aktorskiej Haliny i Jana Machulskich. W 2014 roku zdała Egzamin Eksternistyczny na Aktora Dramatu przed komisją ZASP-SPATiF w Warszawie. Do tej pory zajmowała się głównie aktorstwem, grafiką, montażem filmowym i pisaniem.

Trzy krótkometrażowe historie

Autorką scenariusza do „Cicho sza” (prod. Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna) jest Katarzyna Wiśniowska. Bohaterką filmu jest Basia, która pracuje w kopalni soli jako przewodnik. Swoją pracę traktuje bardzo serio i zawsze jest doskonale przygotowana. Pewnego dnia oprowadza po zakamarkach kopalni grupę dzieci niesłyszących. Basia musi się trochę przestawić z wyrytego na pamięć scenariusza wycieczki. Zwłaszcza jedna dziewczynka ciągle wytrąca ją z równowagi. Czasami chaos może być jednak bardzo pouczający…

Akcja filmu „Portet Suzanne” (prod. Clay Traces) dzieje się w małym hotelu, a w nim mężczyzna, który próbuje zapobiec głodowi miłości, jedząc ponad miarę. Tęsknoty za ukochaną Suzanne nie ukoją jednak talerze pełne wędlin, warzyw i owoców. Gdy bohater udaje się do miasta w poszukiwaniu jedzenia, przypadkiem rani swoją lewą stopę, a ta niespodziewanie przekształca się w Suzanne. Od tej pory mogą być nierozłączni… To jednak dopiero początek surrealistycznej historii o samotności, zazdrości i miłości. Groteskowa adaptacja opowiadania Rolanda Topora ulepiona z plasteliny, w której zachwyca każdy szczegół.

„Pustostan” (prod. Studio Munka) opowiada historię Anny, niczym niewyróżniającej się mieszkanki zamkniętego osiedla, która pewnego dnia zagląda do niewykończonego domu z naprzeciwka i postanawia w nim zostać. Obserwując swoich bliskich, nie tylko poznaje ich mniejsze i większe tajemnice, ale przede wszystkim dowiaduje się więcej o samej sobie.

14.07.2020