"Portret z pamięci" w Cannes

Portret z pamięci. Fot. V. Drygas, M. Gamdzyk
Portret z pamięci. Fot. V. Drygas, M. Gamdzyk

 

Krótkometrażowa fabuła „Portret z pamięci” Marcina Bortkiewicza, zrealizowana w ramach programu „30 minut” w Studiu Munka, zostanie pokazana w sekcji Directors’ Fortnight podczas 65. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes, który odbędzie się w tym roku w dniach 16-27 maja. Film był współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Portret z pamięci

Kameralna historia rozgrywająca się w domu pomiędzy babcia, matką i Markiem opowiadana jest okiem jego amatorskiej kamery. Z biegiem czasu wnuk zauważa, że babcia powoli traci pamięć. Marek orientuje się, że zaczyna robić film o czymś zupełnie innym, niż to wcześniej zaplanował. Autorem scenariusza i reżyserem filmu jest Marcin Bortkiewicz, absolwent Uniwersytetu Gdańskiego oraz Szkoły Wajdy. W filmie w rolach głównych wystąpili: Irena Jun, Małgorzata Zajączkowska i Marek Kantyka.

Studio Munka ze wsparciem PISF

Film „Portret z pamięci” został zrealizowany w Studiu im. Andrzeja Munka, które istnieje od 2008 roku. Zostało powołane przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich i jest wspierane przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej, który co roku przekazuje środki na produkcję kolejnych filmów młodych twórców. Celem Studia jest pomaganie debiutującym polskim filmowcom tworzącym animacje, dokumenty i fabuły w ramach programów „Młoda Animacja”, „Pierwszy Dokument” i „30 minut”.

Sekcja Directors’ Fortnight

Directors’ Fortnight (Quinzaine des Réalisateurs) od 1969 roku jest jedną z sekcji MFF w Cannes. Jej celem jest prezentowanie ciekawych fabuł realizowanych przez filmowców z całego świata i odkrywanie nowych talentów. Podczas poprzednich edycji w tej sekcji pokazywano filmy m.in. Wernera Herzoga, Martina Scorsese, Jima Jarmuscha, Michaela Haneke. W 2008 w programie Director’s Fortnight znalazł się film „Cztery noce a Anną” Jerzego Skolimowskiego, który był współfinansowany przez PISF. W ubiegłym roku do tej sekcji zakwalifikowała się fabuła „Code blue” Urszuli Antoniak.

 

„Samolot na autobus” na „Short Film Corner”


Polskim akcentem 65. festiwalu w Cannes będzie pokaz polsko-niemieckiej koprodukcji „Samolot na Autobus”, która zakwalifikowała się międzynarodowego przeglądu filmów krótkometrażowych „Short Film Corner”. To pierwszy polski film fabularny w technice poliwizji. Powstał z inicjatywy polskiej reżyserki Kas Zawadowicz oraz niemieckiego operatora Martina Demmera. W roli głównej występuje Olga Frycz. Obraz porusza kwestie trudnych wyborów, przed którymi stoją w dzisiejszych czasach młodzi ludzie Poliwizja, w znaczeniu formalnym pozwala widzowi uczestniczyć w strumieniu świadomości głównej bohaterki, obserwuje jej myśli, skojarzenia, rozterki.

 

Pełna lista filmów w sekcji Directors’ Fortnight dostępna jest na stronie: www.quinzaine-realisateurs.com/selection.

 

Informacji o sekcji Short Film Corner na stronie: www.cannescourtmetrage.com.

 

Paulina Bez

24.04.2012