Pracownia Filmoteki Szkolnej w Rybniku

Jedenasta już Pracownia Filmoteki Szkolnej została otwarta 20 maja w Zespole Szkół nr 3 w Rybniku. Jest to kolejna z szesnastu sfinansowanych przez Polski Instytut Sztuki Filmowej Pracowni, które powstaną do końca tego roku szkolnego w każdym województwie.

PISF finansuje sale filmowe w szkołach

Pracownie Filmoteki Szkolnej to kolejna inicjatywa, za pośrednictwem której Polski Instytut Sztuki Filmowej upowszechnia edukację filmową w szkołach, wspomaga nauczycieli w procesie dydaktycznym i realizowaniu działań filmowych angażujących młodzież i lokalne społeczności.

 

W ramach adaptacji na Pracownię Filmoteki Szkolnej, wybrana sala szkolna jest przystosowywana do projekcji filmów, remontowana i wyposażona w profesjonalny sprzęt: projektor, ekran i system nagłaśniający oraz podłączenie do Internetu, umożliwiające odtwarzanie filmów on- line. W efekcie młodzież zyskuje możliwość zapoznania się w komfortowych warunkach z największymi dziełami polskiej kinematografii, które zostały zawarte w programie Filmoteki Szkolnej obejmującym obecnie ponad 100 fabularnych, dokumentalnych i animowanych filmów.

 

Do tej pory Pracownie Filmoteki Szkolnej zostały otwarte w Piasecznie, Radomsku, Kluczborku, Kielcach, Woli Rzędzińskiej, Krasnymstawie, Białych-Błotach, Gdańsku, Połczynie-Zdroju i Przemyślu.

Wzorcownia w Rybniku

Inauguracji Pracowni Filmoteki Szkolnej w Zespole Szkół nr 3 w Rybniku towarzyszyła konferencja prasowa, na której pełnomocnik Dyrektora PISF ds. Upowszechniania Kultury Filmowej i Promocji Anna Sienkiewicz-Rogowska wyjaśniała cel, jaki przyświeca szkolnym salom filmowym: – Finansowane z budżetu PISF sale, mają być wzorcowniami. Chcemy, aby były to miejsca, do których zapraszani będą uczniowie, nauczyciele oraz dyrektorzy szkół z całego województwa, aby oswajać tę materię, jaką jest edukacja filmowa. Mamy świadomość, że jedna Pracownia na całe województwo to za mało, więc postulowałabym rozmowy z panem Marszałkiem o wsparciu innych szkół w tym regionie.

 

Dyrektor Zespołu Szkół nr 3 w Rybniku Grażyna Szynol-Kowacka zapraszała wszystkich uczniów i nauczycieli do korzystania z Pracowni: – Wszyscy jesteście tu naprawdę mile widziani, nie jako goście, tylko jako współtworzący tę Pracownię. Mam nadzieję, że przynajmniej w mieście Rybniku, ale jeśli się da dalej, to jak najbardziej też, stworzymy tutaj taką z jednej strony elitarną, ale z drugiej i egalitarną, prawdziwą społeczność miłośników filmu.

Wiele możliwości Filmoteki Szkolnej

Zaproszona do przeprowadzenia wykładu dla nauczycieli, którzy przy okazji inauguracji sali filmowej, odbyli w Rybniku szkolenie z zakresu wykorzystania możliwości Filmoteki Szkolnej, dr Agnieszka Morstin przekonywała, że edukacyjny program PISF nie jest skierowany wyłącznie do polonistów, ale do wszystkich pedagogów, łącznie z informatykami. Filmoznawczyni widzi w filmie wyjątkowe narzędzie edukacyjne: – Film ośmiela, otwiera wyobraźnię i sprawia, że uczniowie zaczynają inaczej rozmawiać, inaczej się nawet wypowiadać, bo to jest inny typ odbioru. Po pierwsze zbiorowy, a po drugie bardziej emocjonalny.

 

Otwarciu Pracowni Filmoteki Szkolnej towarzyszy poszerzenie filmowego repertuaru dostępnego bezpłatnie we wszystkich szkołach ponadpodstawowych w Polsce. Od marca nauczyciele i uczniowie mogą oglądać ponad 100 polskich filmów przez stronę www.filmotekaszkolna.pl. Ale oglądanie filmów to nie wszystko. – Film jest dziełem zbiorowym i Filmoteka Szkolna jest takim wspaniałym przedsięwzięciem, które pokazuje, że kultura filmowa, że kino jest naszym wspólnym dziełem i uczniowie, którzy wchodzą na stronę Filmoteki widzą, ile ona daje możliwości: widzą, że mogą uczyć się o filmach, oglądać filmy, że ich nauczyciele mogą im pomagać w zdobywaniu wiedzy na temat filmu i widzą, że mogą sami te filmy robić, czyli okazuje się, że kultura filmowa nie jest czymś abstrakcyjnym, nie jest jakąś kulturą, która gdzieś się rozgrywa daleko od ich rzeczywistości, tylko jest czymś dynamicznym, w czym oni uczestniczą – podsumowała dr Agnieszka Morstin.

Kształtowanie widza

Obecna na konferencji prasowej reżyserka Anna Kazejak przekonywała, że warto zadbać o edukację filmową, aby kształtować mądrego i świadomego odbiorcę, który będzie z kolei wpływał na ofertę dostępnych na rynku propozycji filmowych. – Wszyscy, którzy tu jesteśmy, zdajemy sobie sprawę, że film to jest także narzędzie poznawania świata i poszerzanie naszego osobistego doświadczenia o doświadczenie twórcy. Mam wrażenie, że rozmowa z tym, co widzimy na ekranie, jest tak szalenie istotna w procesie kształtowania się osobowości w młodym wieku, że byłoby przykre odbierać ludziom tę możliwość – rozważała Anna Kazejak, wspominając, że w jej czasach licealnych tylko osobista determinacja decydowała o tym, czy ktoś poznawał kino.

 

Na zakończenie konferencji lokalna liderka Filmoteki Szkolnej Ewa Klonowska, której wieloletnie zaangażowanie w prowadzenie zajęć z zakresu edukacji filmowej zdecydowało o otwarciu Pracowni właśnie w Zespole Szkół nr 3 w Rybniku, przedstawiła swoje działania kształtujące w jej uczniach świadomych odbiorców. – Ten dzień to jest spełnienie moich marzeń o nowoczesnej, w godziwych warunkach prowadzonej edukacji filmowej, bo zaczynałam od kaset VHS przegrywanych z mojego telewizorka – mówiła wzruszona.

 

Otwarciu Pracowni towarzyszyła projekcja filmu „Twist & Blood” Kuby Czekaja, o którym młodzież dyskutowała z krytykami filmowymi Anną Bielak i Błażejem Hrapkowiczem oraz warsztaty dziennikarskie prowadzone przez członków Fundacji Dobrego Odbioru: Katarzynę Szczukę-Niezabitowską, Marcina Kawkę oraz Rafała Barana, w trakcie których uczestnicy samodzielnie realizowali felieton telewizyjny.

 

Kalina Cybulska

21.05.2014