3. Międzynarodowy Festiwal Producentów Filmowych Regiofun

Regiofun. Fot. Arkadiusz Ławrywianiec
Gala otwarcia. Grażyna Torbicka, Krzysztof Chodorowski, Marta Laryssa Plucińska. Fot. Arkadiusz Ławrywianiec

 

24 października w Katowicach rozpoczął się współfinansowany przez PISF 3. Międzynarodowy Festiwal Producentów Filmowych Regiofun. Podczas ceremonii otwarcia wręczono nagrody w konkursie „Kartka do producenta” i przedpremierowo zaprezentowano film „Mój rower” Piotra Trzaskalskiego.

Pozytywna energia Śląska

Ceremonię otwarcia poprowadziła Grażyna Torbicka, która przedstawiła organizatorów i partnerów imprezy. Honorowy patronat nad festiwalem objął w tym roku Marszalek Województwa Śląskiego Adam Matusiewicz, który  przywitał widzów i gości w katowickim kinie Kosmos. – Jesteśmy zaszczyceni, że tylu gości przybyło na festiwal (…). Przyznaję, że dla samorządu województwa śląskiego mijający rok ma szczególne znaczenie, ponieważ poszerzyliśmy sferę naszych wpływów nie tylko o instytucję Silesia Film, która jest organizatorem festiwalu, ale zdołaliśmy też przejąć od Skarbu Państwa Studio Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej (…). Życzę państwu w ciągu tych pięciu festiwalowych dni jak największej ilości pozytywnych wrażeń, bo województwo śląskie to pozytywna energia – mówił Marszałek. Drugim z patronów honorowych przedsięwzięcia jest Media Desk Polska, którego przedstawicielka Dana Pohl również przywitała widzów, a organizatorom pogratulowała przygotowania kolejnej ciekawej i ważnej edycji festiwalu.

Spotkanie widza z producentem

Na scenie kina Kosmos pojawiły się także przedstawicielki Regiofun – dyrektor festiwalu Anna Szrama oraz odpowiedzialna za program Brand Europa Anita Skwara. – Uznajemy ten festiwal za spotkanie świata zza ekranu ze światem widzów, odbiorców dzieła filmowego (…). Dialog, spotkanie, to takie słowa przewodnie, które towarzyszą temu wydarzeniu. Chcemy przekonać widzów – mieszkańców województwa śląskiego, wszystkich odbiorców festiwalu Regiofun o tym, że producent filmowy to nie tylko producent w rozumieniu amerykańskim, kojarzący się z wielkimi studiami filmowymi. Chcemy w jakiś sposób „uczłowieczyć”, personalizować producenta filmowego (…). Chcemy, aby był rozpoznawalny tak jak reżyserzy filmowi – mówiła dyrektor festiwalu, przedstawiając sylwetki producentów, którzy byli gośćmi podczas poprzednich edycji imprezy.

Ukazanie twarzy producenta

– Chcemy, aby nasi widzowie uwierzyli, że producent filmowy oprócz tego że jest strażnikiem wydatkowania funduszy filmowych i wydatkowania finansów na film jest również widzem, a intensywny dzień pracy dzieli pomiędzy spotkania biznesowe, negocjacje, ale również pomiędzy oglądanie filmów. Stąd myślą przewodnią, takim layoutem tej edycji, jest właśnie ukazanie twarzy producenta, który jest nieustannie zmęczony i tak jak my widzowie potrzebuje hektolitrów kawy, by przetrwać swój intensywny dzień pracy (…). Liczę, że producenci filmowi odkryją niezwykły potencjał, który drzemie w śląskim województwie, a z drugiej strony że widzowie zaprezentują w sposób najzabawniejszy i najatrakcyjniejszy ten region – dodawała Anna Szrama, dziękując za pomoc przy organizacji festiwalu swoim współpracownikom.

Kino najlepszym sposobem promowania Europy

Podczas festiwalu widzowie obejrzą 73 filmy, z których 30 projekcji będzie ich polskimi premierami. Obok seansów kinowych przygotowano aż siedem wydarzeń branżowych – są to panele dyskusyjne, warsztaty, ale i wycieczki. O programie oraz pomyśle na tegoroczne hasło imprezy – Brand Europa – opowiedziała publiczności Anita Skwara. – Zestawiliśmy ze sobą nazwę kontynentu, jakże nam wszystkim bliskiego i pojęcie z zakresu marketingu (…). Europa to nie tylko obszar geograficzny, to coś więcej. To także marka kulturowa. Kino tworzone pod hasłem „kina europejskiego” bywa tej marki i tego pojęcia naprawdę najlepszą reklamą i najlepszą promocją. Dotyczy to zarówno fantastycznej historii kina europejskiego, znaczonej nazwiskami wielkich mistrzów jak i tych produkcji europejskich które toczą się i tworzą na naszych oczach. Z dumą, satysfakcją i przede wszystkim nadzieją na państwa szczere zaangażowanie i zachwyt prezentujemy bogaty, zróżnicowany i bardzo europejski program 3. edycji Międzynarodowego Festiwalu Producentów Filmowych Regiofun – podkreślała Anita Skwara.

Jurorzy tegorocznego festiwalu

Anita Skwara przedstawiła również jury tegorocznych konkursów. Filmy pełnometrażowe ocenią: producent i reżyser Dariusz Jabłoński (przewodniczący jury), szefowa festiwalu Tallin Black Nights Tiina Lokk (z powodu wypadku bedzie oceniać filmy on-line), menedżer ds. rozwoju talentów w Film London Kevin Dolan. Filmy krótkie i średniometrażowe oceniają: autor zdjęć Adam Sikora, producent i doradca filmowy Brendan McCarthy oraz reżyser filmów dokumentalnych Paweł Łoziński.

„Kartka do producenta” – wyniki konkursu

Podczas ceremonii otwarcia festiwalu zaprezentowano również zwycięskie prace w konkursie fotograficznym „Kartka do producenta”. W ramach tej festiwalowej inicjatywy każdy może do organizatorów nadesłać wykonane przez siebie zdjęcie miejsca na Śląsku, które najlepiej będzie reprezentować ten region i zachęcać do realizowania filmów właśnie tutaj. Tegoroczne jury konkursu postanowiło przyznać aż 3 wyróżnienia ze 160 zdjęć nadesłanych na konkurs. Główną nagrodę – wyjazd na przyszłoroczne Berlinale – otrzymał Zdzisław Rakszawski za zdjęcie Pustyni Błędowskiej. Ponadto jury wyróżniło pracę Artura Jurkowskiego oraz przyznało wyróżnienia honorowe Arturowi Jastrzębskiemu i Maciejowi Cierzniakowi.

„Mój rower” filmem otwarcia 3. Regiofun

Wieczór zakończyła projekcja filmu „Mój rower” Piotra Trzaskalskiego. Pokaz poprzedziło spotkanie z producentką Martą Plucińską (Federico Film) oraz jednym z odtwórców głównych ról – Krzysztofem Chodorowskim. – Czuję się wyjątkowo wyróżniona, że otwieramy festiwal naszym filmem (…). Jesteśmy po 3 latach pracy nad filmem. To jest pokaz przedpremierowy. 13 listopada odbędzie się uroczysta premiera, 16 listopada film wchodzi do kin w 88 kopiach. Tworzyliśmy dzięki współpracy z wyjątkowym, genialnym funduszem regionalnym Łódź Film Commission. Koproducent – telewizja TVN, dofinansowanie z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej – wspaniali partnerzy. Zdjęcia zrobiliśmy przy szesnastej wersji scenariusza – podkreślała Marta Plucińska, dodając, iż  także czeka na „Kartkę do producenta” i marzy o tym, by dostawać coraz więcej dobrych scenariuszy. 

Pokazy w Australii i Korei Południowej

– Wróciliśmy z festiwali w Australii: Sydney, Melbourne. W Busan, w Korei Południowej nasz film zobaczyło 3 260 widzów, m.in. na wspaniałej projekcji dla widzów niepełnosprawnych. Polecam wszystkim w Polsce, abyśmy także tutaj organizowali takie pokazy – film został przyjęty z taką fetą, zrozumieniem i funem, czego życzę także państwu – dodawała producentka, zapraszając na projekcję. – Jeśli chodzi o przygodę z filmem to była moja pierwsza szkoła filmowa, pierwszy raz na dużym ekranie. W imieniu wszystkich twórców oraz całej ekipy filmu „Mój rower” zapraszam państwa na projekcję –  mowił Krzysztof Chodorowski.

 

3. Międzynarodowy Festiwal Producentów Filmowych Regiofun potrwa w Katowicach do 28 października. Impreza jest współfinansowana przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

 

Więcej informacji: www.regiofun.pl.

 

Marta Sikorska

25.10.2012