Shorts Warszawa - warsztaty otwarte

Zakończyły się warsztaty dla twórców filmów krótkometrażowych Shorts Warszawa, organizowane po raz trzeci w ramach Warszawskiego Festiwalu Filmowego. W tym roku głównym tematem był pitching filmowy, czyli sztuka prezentowania projektu tak, aby znaleźć koproducentów i partnerów produkcji.

Nik Powell

Gościem spotkań był Nik Powell, jeden z założycieli legendarnej Virgin Group, producent filmowy (między innymi obrazu „Gra pozorów”), prowadzący teraz National Film and Television School pod Londynem.

 

– Myślcie o publiczności. Działacie w branży filmowej. Jako twórcy i producenci, nie możecie się chować i być niezauważalni. Wykonajcie wysiłek. W tym środowisku działają kontakty. Poznawanie ludzi to znajdowanie wspólnych tematów, od tego się zaczyna. Wysyłanie maili i kontakt na Facebooku to za mało – zachęcał. – Pitching jest sprzedażą historii. Chodzi więc o to, żeby zaangażować w nią ludzi, aby poczuli wasz entuzjazm. Warto ich rozśmieszyć, czasem nawet lekko zszokować. Słowo „pasja” nic nie znaczy, jeśli nie idzie za nim działanie. Każdy zajmujący się filmem siłą rzeczy ją ma. W tej branży sprawiajcie wrażenie, że wiecie, co robicie, bądźcie zawsze gotowi do prezentacji i rozmowy o projekcie. I uczcie się na błędach.

Promocja filmu

O tym, jak promować filmy na międzynarodowych festiwalach, opowiadał dyrektor Warszawskiego Festiwalu Filmowego Stefan Laudyn.

 

– Film powinien mieć jeden tytuł od początku procesu produkcji do końca. Jego angielskie tłumaczenie musi być proste, żeby zapadało w pamięć tych, dla których nie jest to pierwszy język. Oczywiście, ogromnie ważne jest też dobre tłumaczenie listy dialogowej. Pamiętajmy przy tym o wizualnej części promocji. Fotosy wystarczą dwa: w pionie i w poziomie. Jeśli będą świetne, wydawcy pism i serwisów internetowych będą je publikować, a to wspaniała promocja dla filmu. Warto zainwestować i zaprosić do współpracy dobrego fotosistę. Screener, czyli promocyjna kopia filmu, musi działać w odtwarzaczu i laptopie. Prosta rzecz, ale czasem nie działa prawidłowo, więc sprawdźcie to przed wysyłką. Blu-ray to wciąż mniej powszechny format, DVD jest popularniejsze – mówił.

Strategia festiwalowa

– Planowaniem strategii festiwalowej filmu, czyli tego, na jakie imprezy go wysyłać, dobrze jest się zająć kiedy film nie jest jeszcze ukończony. Bo jest on produktem „o krótkim okresie ważności” i jeśli zaczniemy działania, gdy jest gotowy, mamy mniej czasu na promocję. Musimy go sprzedać, ale nikt przecież nie musi kupić – dodał Laudyn. – Pamiętajmy, że festiwale mają bardzo różne profile. Warto więc zorientować się, czy nasz film wpisuje się w styl danej sekcji i całej imprezy. Głowna zasada brzmi: najpierw wysyłamy film na ważniejszy festiwal, potem na mniej ważny. W pewnym momencie sprawy zaczynają toczyć się bardzo szybko. Trzeba zawczasu być przygotowanym, bo łatwo o błąd.

Twórcy filmów krótkometrażowych

– Shorts Warszawa to otwarty cykl wykładów i case studies skierowany do twórców filmów krótkometrażowych i filmowców na wstępnym etapie swojej zawodowej drogi. Od samego początku cieszą się ogromną popularnością. Uczestnicy podkreślają, że nie ma dużo wydarzeń branżowych tego typu, otwartych dla wszystkich. W spotkaniach biorą udział studenci i absolwenci szkół filmowych różnych wydziałów: reżyserii, scenopisarstwa, produkcji, sztuki operatorskiej, montażu i aktorstwa, ale też twórcy niezależni i licealiści przygotowujący się do egzaminów do szkół filmowych oraz osoby żądne wiedzy i filmowi entuzjaści – podkreśla koordynująca projekt Weronika Czołnowska. – Shorts Warszawa mają poszerzyć wiedzę z różnych dziedzin filmowych i zainspirować młodych twórców. Polscy i zagraniczni eksperci zdradzają na Shorts warszawa tajniki zawodów filmowych, tłumaczą, jak działa rynek, dzielą się doświadczeniem. To również świetne miejsce do wymiany informacji między uczestnikami oraz do nawiązania kontaktów zawodowych. Dodatkowo, słuchacze mają okazję zobaczyć najlepsze filmy z Polski i ze świata pokazywane w Konkursie Filmów Krótkometrażowych oraz Panoramie Polskich Filmów Krótkometrażowych.

Case study

– Wcześniej gościliśmy też panów Macieja Karpińskiego, Jacka Kondrackiego, Jerzego Domaradzkiego i Michała Zabłockiego, którzy opowiedzieli o nowej inicjatywie warszawskiej WFDiF dla scenarzystów – dwuletnim studium scenopisarskim Wytwórnia scenariuszy. Natomiast młodzi reżyserzy Tymon Wyciszkiewicz, Kacper Lisowski i asystent kierownika produkcji Radek Rożniecki przedstawili case study: Jak zrobić film pełnometrażowy z pięciu krótkich? Od scenariusza do realizacji filmu „Stacja Warszawa” – dodała Weronika Czołnowska.

 

Warsztaty Shorts Warszawa odbywały się w dniach 12-13 października . Ich organizatorem jest Warszawska Fundacja Filmowa. Pokazy w ramach Konkursu Krótkometrażowego i Panoramy Polskich Filmów potrwają do piątku 18 października.

 

29. Warszawski Festiwal Filmowy jest współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

 

Aleksandra Różdżyńska

 

15.10.2013