Sukces "Efektu domina"

31 maja odbyła się ceremonia wręczenia nagród 54. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Wśród nagrodzonych tytułów znalazły się filmy współfinansowane przez PISF. Złoty Róg za najlepszy film w Międzynarodowym konkursie filmów dokumentalnych oraz statuetkę Złotego Lajkonika w Konkursie filmów polskich otrzymał film „Efekt domina” Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego. W uroczystości udział wzięła dyrektor PISF – Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Agnieszka Odorowicz.


– Chciałabym z całego serca pogratulować wszystkim nagrodzonym. Cieszę się razem z państwem, wygraliście nagrody jednego z najbardziej liczących się w świecie festiwali sztuki dokumentalnej i animowanej. Dziękuję jurorom za ciężką pracę i publiczności za to, że kocha filmy dokumentalne i animowane. Mam nadzieję, że spotkamy się tutaj w przyszłym roku – podkreślała dyrektor PISF Agnieszka Odorowicz podczas ceremonii wręczenia nagród, dziękując artystom m.in. za wkład w pilnowanie kondycji naszego człowieczeństwa.  

Najlepsza prezentacja podczas Docs to go!

Podczas ceremonii po raz pierwszy wręczono wspólną nagrodę warsztatów DOK.Restart i prezentacji Docs to go! Za najlepszy pitching nagrodę otrzymały Eliza Kubarska i Monika Braid – reżyserka i producentka filmu „Droga na K2”. – Wszystkie projekty prezentowane podczas Docs to go! były znakomite (…). Dziękujemy partnerom wydarzenia – warsztatom DOK.Inkubator, Szkole Wajdy i Polskiemu Instytutowi Sztuki Filmowej za wsparcie i pomoc w wyborze najlepszego projektu – podkreślała podczas ceremonii Hana Gomoláková z DOK.Restart.

Nagrody dla „Deep Love”

– Za autentyczność, bezkompromisowość i przypomnienie o istotności kultywowania życiowych pasji wbrew wszystkim przeciwnościom Jury studentów Miasta Krakowa nagrodziło współfinansowany przez PISF film „Deep Love” Jana P. Matuszyńskiego. – Projekt „Deep Love” jest trzeci raz na tym festiwalu. Dwa lata temu byliśmy na Dragon Forum, w zeszłym roku byliśmy na Docs to go! To  był bardzo długi proces i wiele osób musiało uwierzyć w ten projekt, żebyśmy się tu spotkali – mówił reżyser filmu.  Nie była to jedyna nagroda dla tego filmu podczas gali – film otrzymał także Srebrnego Lajkonika w Konkursie polskim.

„Efekt domina” ze Złotym Lajkonikiem i Złotym Rogiem

Elwira Niewiera i Piotr Rosołowski – twórcy współfinansowanego przez PISF i prezentowanego podczas Docs to go! filmu „Efekt domina” otrzymali najważniejsze nagrody 54. Krakowskiego Festiwalu. Statuetkę Złotego Lajkonika za najlepszy film w Konkursie polskim otrzymali z rąk Marka Drążewskiego i Bogdana Dziworskiego. – Ta przygoda zaczęła się od lektury reportaży Ryszarda Kapuścińskiego, który o Abchazji napisał, że jest miejscem cudownym i przeklętym zarazem. To  była czysta ciekawość, że tam pojechaliśmy. Znaleźliśmy naszych bohaterów – Nataszę i Rafaela, którym chciałam podziękować za przyjaźń i otwartość – mówiła Elwira Niewiera odbierając nagrodę.

Spotkajmy się w kinie

W Międzynarodowym konkursie dokumentalnym „Efekt domina” nagrodzono Nagrodą Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia  (za zdjęcia oddające tragizm życia w miejscu naznaczonym niezabliźnioną raną przeszłości). Film Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego nagrodzono także statuetką Złotego Rogu dla reżysera najlepszego filmu. Jak poinformowała podczas ceremonii producentka filmu Anna Wydra „Efekt domina” trafi do polskich kin 26 września. Dystrybutorem obrazu jest firma Spectator. – Spotkajmy się w kinie, bo po to robimy te filmy: aby mówić o ważnych tematach w najpiękniejszy możliwy sposób – podkreślała.

Filmy nagrodzone w Konkursie polskim

Nagrodę dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych odebrała Joanna Szymańska, producentka filmu „Mleczny brat” Vahrama Mkhitaryana. – To było moje wielkie marzenie odkąd zaczęłam studiować w Krakowie 14 lat temu, żeby kiedyś móc o sobie powiedzieć, że jestem producentem filmowym. To marzenie jest jeszcze ciągle aktualne, ale myślę, że jestem krok bliżej. Dziękuję jury i KIPA, ale moje wielkie podziękowania idą w stronę Wajda Studio, Wojciecha Marczewskiego, Kasi Ślesickiej, którzy mi zaufali i powierzyli ten projekt. Dziękuję reżyserowi i kierowniczce produkcji – mówiła podczas ceremonii Joanna Szymańska.

 

Nagrodę im. Macieja Szumowskiego  za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne otrzymał Paweł Łoziński za film „Werka”. – Chciałbym podziękować mojej bohaterce, bo dzięki jej uporowi i niezłomnej sile ona zrobiła to co chciała, a ja zrobiłem o tym film – podkreślał reżyser.

 

Nagrodę Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż  otrzymali Agnieszka Glińska, Wojciech Zamecznik, Adam Palenta za film „Dom na głowie” w reżyserii Adama Palenty.

 

– Nagrodziliśmy filmy, które wyróżniają się na tle produkcji dokumentalnej. To polskie filmy polskich autorów zrobione na absolutnie światowym poziomie. Jesteśmy z tego dumni. Te projekty przechodziły wcześniej przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, gdzie rozmawialiśmy z twórcami i śledziliśmy ich rozwój. Teraz okazało się, że to wszystko zaowocowało świetnymi produkcjami  – podkreślał przewodniczący jury Jerzy Śladkowski dodając, iż poziom konkursu polskiego był znakomity.

Międzynarodowy konkurs filmów krótkometrażowych

–  Z prawdziwą satysfakcją  chcemy zwrócić uwagę na wysoki artystyczny poziom filmów animowanych w tegorocznej edycji – podkreślał przewodniczący jury Wojciech Marczewski. Warto podkreślić, że przyznawana w tym konkursie PRIX EFA 2014 dla najlepszego filmu europejskiego (nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego) przyznana została animacji „Lato 2014”, w reżyserii Wojciecha Sobczyka. Natomiast statuetką Złotego Smoka dla reżysera najlepszego filmu został nagrodzony Jerzy Kucia za film „Fuga na wiolonczelę, trąbkę i pejzaż”. – Dziękuję, że w Polsce można jeszcze robić filmy i dziękuję instytucjom, które nas wspierają – podkreślał w swoich podziękowaniach Jerzy Kucia.

 

54. Krakowski Festiwal Filmowy był współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Werdykty Jury

Międzynarodowy Konkurs Dokumentalnych Filmów Muzycznych DocFilmMusic

  • Złoty Hejnał dla reżysera najlepszego filmu – Amandzie Sans i Miquelowi Galofré za film „Pieśni odkupienia” (Jamajka/Hiszpania)
  • Wyróżnienie: Chelsea McMullan za film „Mój domek na prerii” (Kanada)
  • Nagroda Jury studenckiego konkursu DocFilmMusic: „Rap idzie na wojnę” w reżyserii Jesse Acevedo (Kuba/USA)

Międzynarodowy Konkurs Dokumentalny

  • Złoty Róg dla reżysera najlepszego filmu ufundowany przez Prezesa Telewizji Polskiej S.A. – Elwira Niewiera i Piotr Rosołowski za film „Efekt domina” (Polska, Niemcy)
  • Srebrny Róg dla reżysera najlepszego średniometrażowego filmu dokumentalnego – Dan Wasserman za film „Swatka” (Izrael)
  • Srebrny Róg dla reżysera najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego – Talal Derki za film „Powrót do Homs” (Syria/Niemcy)
  • Wyróżnienia: Jaap van Hoewijk za film „Czas zabijania” (Holandia) i Alina Rudnitskaya za film „Krew” (Rosja)
  • Nagroda Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia  ufundowana przez Chimney Pot – Elwira Niewiera i Piotr Rosołowski za film „Efekt domina” (Polska, Niemcy)
  • Nagroda Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI): „Granice” w reżyserii Jacqueline van Vugt (Holandia) 

Międzynarodowy Konkurs Filmów Krótkometrażowych

  • Złoty Smok dla reżysera najlepszego filmu – Jerzy Kucia za film „Fuga na wiolonczelę, trąbkę i pejzaż” (Polska).
  • Srebrny Smok dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Juliette Touin za film „Wielki dom” (Kuba)
  • Srebrny Smok dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Stephen Irwin za film „Bóg z tobą” (Wielka Brytania)
  • Srebrny Smok dla reżysera najlepszego filmu fabularnego – Mat Kirkby za film „Rozmowa” (Wielka Brytania)
  • Wyróżnienia: Raúl de la Fuente za film „Minerita” (Hiszpania/Boliwia) i Lidia Sheinin za film „Mama” (Rosja)
  • PRIX EFA 2014 dla najlepszego filmu europejskiego (nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego) przyznana została filmowi LATO 2014, w reżyserii Wojciecha Sobczyka (Polska)
  • Nagroda Don Quichota Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych (FICC) filmowi „Wieczne światło”, w reżyserii Carlosa Tribiño Mamby’ego (Kolumbia)
  • Nagroda Jury studenckiego konkursu filmów krótkometrażowych  postanowiło nagrodzić film „Przez głogi” w reżyserii Anny Benner, Pii Borg, Gemmy Burditt (Wielka Brytania) „za uchwycenie złożoności ludzkiej percepcji i psychiki, przy użyciu różnorodnych, ale harmonijnych rozwiązań formalnych”.

Konkurs polski

  • Złoty Lajkonik dla reżysera najlepszego filmu ufundowany przez Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich – Elwira Niewiera i Piotr Rosołowski za film „Efekt domina” (Polska, Niemcy)
  • Srebrny Lajkonik dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Jan P. Matuszyński za film  „Deep Love” (Polska)
  • Srebrny Lajkonik dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Piotr Dumała za film „Hipopotamy” (Polska)
  • Srebrny Lajkonik dla reżysera najlepszego krótkometrażowego filmu fabularnego – Kacper Lisowski za film „Ojcze masz” (Polska)
  • Wyróżnienia: Vahram Mkhitaryan za film „Mleczny brat”(Polska) i Tomek Ducki za film „Łaźnia” (Polska)
  • Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż – Agnieszka Glińska, Wojciech Zamecznik, Adam Palenta za film „Dom na głowie” (reż. Adam Palenta)
  • Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne ufundowana przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji – Paweł Łoziński za film „Werka”
  • Nagroda dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych – Joanna Szymańska i Wajda Studio za film „Mleczny brat”
  • Jury studenckie konkursu polskiego: „Deep Love” w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego
  • Nagroda Publiczności dla najlepszego filmu konkursowego ufundowana przez Magazyn Filmowy SFP dla filmu „Niegdyś moja matka” w reżyserii Sophia Turkiewicz

Dragon Forum

  • HBO DRAGON FOURUM AWARD dla projektu filmu „Ikona”, w reżyserii Wojciech Kasperski.

DOK. Restart/ Docs to go!

  • „Droga na K2” w reżyserii Elizy Kubarskiej

Marta Sikorska

02.06.2014