Warsztaty Studia Nowe Horyzonty

W dniach 23-26 lipca podczas 12. festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty odbyła się trzecia edycja Studia Nowe Horyzonty – warsztatów dla młodych profesjonalistów z branży filmowej. Festiwal jest współfinansowany przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Studio Nowe Horyzonty

Studio Nowe Horyzonty to warsztaty stworzone z myślą o młodych profesjonalistach z branży filmowej w Polsce, które odbywają się podczas współfinansowanego przez PISF festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty. Celem programu jest dostarczenie młodym producentom, reżyserom, kompozytorom i operatorom wiedzy na temat funkcjonowania międzynarodowego rynku filmowego: promocji, marketingu filmowego, sprzedaży, pitchingu, networkingu i strategii festiwalowej.

Trzecia edycja

Podczas trzeciej edycji wydarzenia warsztaty i wykłady dla 24 uczestników z Polski i zagranicy poprowadzili doświadczeni eksperci z branży filmowej m.in. agentka sprzedaży w Films du Losange Agathe Valentin, współzałożycielka Festivalscope Mathilde Henrot , a także producenci związani z London Film Academy: Ivana MacKinnon, David Pope i Alex Boden. Młodzi filmowcy uczestniczyli również w master class Urszuli Antoniak, reżyserki filmów „Nic osobistego” i „Code Blue”.

Jak dobrze przygotować i sprzedać swój film

25 lipca wykład na temat „How to package and sell your film?” (Jak przygotować i sprzedać swój film) poprowadził brytyjski producent filmowy Alex Boden, współzałożyciel firmy Pistachio Pictures, która wyprodukowała film „The Holding” Susan Jacobson i była koproducentem m.in. „Oporu” Edwarda Zweiga i „Anonimus” Rolanda Emmericha.

Świadomy wybór projektu

Według Alexa Bodena bardzo ważnym momentem dla każdego producenta jest świadomy wybór projektu do realizacji. Radził młodym filmowcom, żeby przeprowadzili na własną rękę badanie na temat rynku filmowego w swoim kraju i za granicą i tego, jakie filmy mają największą szansę na dystrybucję: – Sprawdźcie, jakie filmy są pokazywane w waszym kraju i w jakich kinach. Zastanówcie się, czy znajdzie się widownia, która będzie chciała obejrzeć Wasz film i czy będzie mogła zobaczyć ten film – mówił Alex Boden.

Reżyser – tajna broń producenta

Oprócz wyboru projektu kolejnym ważnym punktem przy produkowaniu filmu jest współpraca z odpowiednim reżyserem. Producent musi rozważyć, czy chce pracować z debiutantem, czy z doświadczonym i cenionym twórcą. Reżyser może stać się tajną bronią producenta i pomóc na etapie poszukiwania odpowiedniej ekipy i środków finansowych: – Reżyser może być Waszym dużym atutem w szukaniu wsparcia, pod warunkiem, że potrafi dobrze zaprezentować film, który chce zrobić – opowiadał Alex Boden.

Zbalansowany budżet

Bardzo ważnym elementem produkcji filmu jest skonstruowanie odpowiedniego budżetu. Alex Boden radził młodym producentom, żeby nie bali się pytać innych ludzi z branży jakie środki finansowe wkładają w produkcję swoich filmów i czy produkcja danych tytułów zwróciła się inwestorom. Opierając się na własnym doświadczeniu zachęcał, żeby w kwestiach budżetowych współpracować z prawnikami i księgowymi i żeby dążyć do równowagi przy planowaniu wydatków. – Przygotujcie się do produkcji filmu najlepiej, jak tylko potraficie, również w kwestii finansowej – mówił Alex Boden.

Wsparcie w koproducencie

Alex Boden zachęcał młodych producentów do szukania koproducentów: – Przeważnie szukamy koproducentów za granicą, ale znajdziecie ich również w swoim kraju. Przy wyborze koproducenta trzeba zastanowić się co może on wnieść dobrego do naszego projektu, jakie talenty, zdolności, kontakty. Nie jest łatwo znaleźć dobrego koproducenta, trzeba to dobrze przemyśleć, ale może być z tego wiele korzyści – radził Alex Boden.

Siła obsady

Na sukces filmu składa się również obsada, jaką producent zaangażuje do swojego projektu. Oprócz zdolności aktorskich bardzo często pomaga również rozpoznawalność aktora. Może to bardzo pomóc przy promocji filmu. Czasami aangażowanie nowych, nieznanych widzowi twarzy, może być również dużą korzyścią dla projektu. – Musicie się zastanowić, co jest dla Was najważniejsze. Wykorzystajcie potencjał tkwiący w aktorach, również w tych, którzy nie są jeszcze znani – mówił AlexBoden.

Potecjał współpracowników

Kolejnym zagadnieniem, z którym musi się zmierzyć producent jest wybór ekipy, która będzie realizowała dany film. – Musicie wokół siebie zgromadzić odpowiednią grupę współpracowników. Wykorzystajcie ich potencjał i przeanalizuje wcześniej jak mogą pomóc najlepiej w stworzeniu Waszego filmu – radził Alex Boden. Bardzo ważne jest również wzajemne zaufanie i inspiracja podczas pracy na planie.

Promocja od samego początku

Promocję filmu najlepiej zacząć na samym początku realizacji projektu. Warto nawiązać współpracę z doświadczonym agentem sprzedaży, który pomoże znaleźć dystrybutorów podczas pitchingów, targów, festiwali. Warto wykorzystać do promocji filmu rozpoznawalność i sukcesy obsady i reżysera.

Również producent może zrobić wiele dobrego dla promocji swojego filmu, wykorzystując potencjał tkwiący w projekcie i współpracownikach.

 

– Jeżeli nie macie odpowiednio dużych środków na profesjonalną promocję Waszego filmu, możecie zrobić bardzo wiele sami. Jest wiele prostych narzędzi, które mogą Wam w tym pomóc – mówił Alex Boden. Zachęcał do stworzenia strony internetowej filmu, reżysera, wykorzystania portali społecznościowych i obecności twórców w mediach.

 

Współorganizatorem Studia Nowe Horyzonty jest Media Desk Polska i London Film Academy.

 

12. edycja festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty potrwa do 29 lipca 2012. Wydarzenie jest współfinansowane przez PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej. 

 

Paulina Bez

26.07.2012