Złote Taśmy SFP 2017 wręczone

Uroczyste wręczenie nagród Koła Piśmiennictwa Filmowego Stowarzyszenia Filmowców Polskich – Złotych Taśm, odbyło się 6 lutego 2017 roku w warszawskim kinie Kultura.  

Dużo powodów do radości

„Pamiętajcie, róbcie takie filmy, jakich nikt za Was nie zrobi” – Barbara Hollender słowami Andrzeja Wajdy zwróciła się do zgromadzonych w kinie Kultura twórców, dziękując im za ich pracę. „Mamy bardzo dużo powodów do radości. 52 miliony widzów w kinach w 2016 roku, z czego 13 milionów na polskich filmach. Cieszymy się, bo mamy wspaniałe polskie kino, realizowane przez reżyserów wszystkich generacji. Jeszcze niedawno myśleliśmy, że jest świetnie, bo weszła do polskiego kina fala fantastycznych czterdziestolatków. Dzisiaj za kamerą stoją już trzydziestolatkowie – nieszablonowi, bardzo interesujący, bezkompromisowi, mamy też wspaniałych dokumentalistów”  – mówiła Barbara Hollender, przewodnicząca Koła Piśmiennictwa Filmowego Stowarzyszenia Filmowców Polskich.

Dowodem na dobry rok w polskim kinie jest to, że tegoroczne Złote Taśmy zostały przyznane w większej liczbie niż zazwyczaj. Pierwszy raz od 17 lat wręczono dwie statuetki w kategorii filmu polskiego. Krytycy uhonorowali „Wołyń” Wojciecha Smarzowskiego” oraz „Ostatnią Rodzinę” – debiutancki film fabularny Jana P. Matuszyńskiego. 

Złote Taśmy dla „Wołynia” i „Ostatniej Rodziny”

Nagrodę Wojciechowi Smarzowskiemu wręczył prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich Jacek Bromski.

„Jest to pierwsza tak ważna nagroda dla naszego filmu, dlatego jest bardzo istotna. Jest ważna, bo jest prestiżowa, i otrzymuję ją w świetnym towarzystwie” – dziękował reżyser filmu „Wołyń”, gratulując jednocześnie Janowi P. Matuszyńskiemu. Nagrodę dla filmu „Ostatnia Rodzina” odebrał Robert Piasecki z firmy Kino Świat, dystrybutora obrazu.

„To dla nas wielka satysfakcja, że młodzi filmowcy, tak przebojowo i mocno wchodzą do kinematografii swoimi wspaniałymi filmami w ostatnich latach” – powiedział Robert Piasecki.

Wyróżnienia dla polskich dokumentalistów

Paweł Łoziński, fot. Borys Skrzyński/SFP.

Koło Piśmiennictwa przyznało także dwa honorowe wyróżnienia dla filmów dokumentalnych: „Nawet nie wiesz, jak bardzo cię kocham” Pawła Łozińskiego oraz „Komunia” Anny Zameckiej.

Zwycięzcy w kategorii filmu zagranicznego

W kategorii filmu zagranicznego Koło Piśmiennictwa nagrodziło najnowszy obraz Jima Jarmuscha „Paterson”.

„Cieszy nas bardzo, że w czasach, w których w kinie królują filmy z dużą ilością przemocy i efektów specjalnych – nagrodę zdobywa film prosty, skromny, o poezji” – podsumowała Katarzyna Orysiak, przedstawicielka Gutek Film, odbierając nagrodę dla filmu „Paterson”.

Wyróżnienia otrzymały filmy: animowany komediodramat Duke’a Johnsona i Charliego Kaufmana „Anomalisa” oraz „Syn Szawła” w reżyserii László Nemesa – zeszłoroczny zdobywca Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny.

„Największym zagrożeniem dla filmów o Holocauście jest to, że te tragiczne obrazy spowszechnieją. To, co udało się zrobić Nemesowi fenomenalnie, to pokazać, że obrazy o Holokauście tworzone przez artystów zawsze będą niepełne – ale ich tworzenie jest nie tylko artystycznym, lecz również etycznym obowiązkiem. Jest to największa siła tego filmu” – powiedział Błażej Hrapkowicz, wręczając wyróżnienie dla filmu „Syn Szawła”.

Ubiegłoroczni laureaci

W ubiegłym roku polskim laureatem został film Małgorzaty Szumowskiej „Body/Ciało” oraz w kategorii zagranicznej – obraz Roya Anderssona „Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu’’. Wyróżnienia w kategorii polskiej przyznano filmom: „Intruz” Magnusa von Horna oraz „Joanna” Anety Kopacz. W kategorii zagranicznej wyróżnione zostały dwa obrazy – „Birdman” Alejandro Gonzáleza Iñárritu i „Młodość” Paolo Sorrentino. 

Złote Taśmy

Początkowo nagrody przyznawane przez polskich krytyków filmowych nosiły nazwę Syrenki Warszawskiej – ponieważ ich historia sięga 1956 r. Przyznawane były w kategoriach najlepszego filmu polskiego, polskiego – krótkometrażowego i zagranicznego. Nagroda krytyków, zrzeszonych ówcześnie w Stowarzyszeniu Dziennikarzy Polskich, w krótkim czasie zyskała duży prestiż ze względu na swoją niezależność od koniunktury politycznej.

W 1985 r. po podziale środowiska krytyków filmowych utworzono Stowarzyszenie Dziennikarzy PRL, które przejęło prawo do przyznawania Syrenki Warszawskiej – a część krytyków przystąpiła do Stowarzyszenia Filmowców Polskich, ustanawiając Samodzielne Koło Piśmiennictwa (dzisiaj Koło Piśmiennictwa). Każdego roku przyznają nagrodę za najlepszy obraz polskich ekranów, w kategoriach filmu polskiego i zagranicznego.

Więcej informacji : www.facebook.com/ZloteTasmy.

Jessica Zalewska

07.02.2017