Hiszpanka

Data premiery: 23-01-2015
Reżyseria: Łukasz Barczyk

scenariusz i reżyseria Łukasz Barczyk
zdjęcia Karina Kleszczewska
scenografia
Jagna Janicka
kostiumy Dorota Roqueplo
charakteryzacja Waldemar Pokromski
makiety Marek Skrobecki
kierownicy produkcji Jerzy Szebesta, Józef Jarosz, Maciej Marszałek

producent Łukasz Barczyk
produkcja Studio Filmowe Kadr, Instytucja Filmowa Film-Art
koprodukcja Telekomunikacja Polska, ITI Cinema, Narodowy Instytut Audiowizualny, Canal+ Cyfrowy, Alvernia Studios, Fundacja Sztuki Filmowej Ingenium
współfinansowanie Polski Instytut Sztuki Filmowej, Samorząd Województwa Wielkopolskiego (Poznań)
dystrybucja Vue Movie Distribution

obsada Crispin Glover (doktor Manfred Abuse), Florence Thomassin (Anne Besaint), Bruce Glover (Kubryk), Patrycja Ziółkowska (Wanda Rostowska), Jakub Gierszał (Krystian Ceglarski), Jan Peszek (Tytus Ceglarski), Artur Krajewski (Rudolf Funk), Sandra Korzeniak (pani Malicka), Magdalena Popławska (Adrianna Solska-Tekieli), Tomasz Kowalski (Wiktor Pniewski), Piotr Głowacki (Mieczysław Paluch), Tomasz Bazan (Xawery Kowalski), Agnieszka Podsiadlik (Helena Paderewska), Thomas Schweiberer (porucznik Fischer), Jack Recknitz (Tiedemann), Christian Petzold (generał Ziell), Karl Markovics (Schreck), Fritz von Friedl (generał von Plitzendorf), Klaus Ofczarek (kanclerz Ebert), Zdzisław Kuźniar (recepcjonista), Sonia Bohosiewicz (spekulantka), Jan Krzysztof Szczygieł (strażnik prefektury policji)

kolor, 113′
Polska 2014

Opowieść o kluczowych dla wybuchu Powstania Wielkopolskiego zdarzeniach – dramatycznych okolicznościach przybycia do Poznania Ignacego Jana Paderewskiego, i o ludziach, którzy przygotowywali powstanie, a potem w nim walczyli i zwyciężyli. „Hiszpanka” korzysta z konwencji kina sensacji i kryminału. Odwołuje się do kina epoki – niemieckiego ekspresjonizmu, i atmosfery epoki – wszechobecnego poczucia schyłku starego świata i narodzin nowego, lęku przed zmianą i zarazem dążenia do niej. Bohaterami „Hiszpanki” są postacie rzeczywiste i fikcyjne. Pośród nich zarówno zanurzeni w mistycyzmie i spirytyzmie polscy teozofowie, jak i racjonalni poznańscy przedsiębiorcy oraz wojskowi i polityczni stratedzy planujący polską niepodległość ze zdumiewającą precyzją. „Hiszpanka” ma wielu bohaterów a zatem i wiele twarzy. Nie będzie pomnikiem powstańców lecz żywym obrazem tamtych czasów – codziennych wyborów, konfliktów, politycznych i społecznych realiów. Na tym tle odbywa się walka o Polskę. Polskę rozumianą nie tylko jako ojczyznę Polaków, ale także jako znak nowych czasów, nowego ładu w Europie.