Książę i dybuk

Data premiery: 18-05-2018
Reżyseria: Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski

reżyseria i scenariusz Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski
zdjęcia Piotr Rosołowski
montaż Andrzej Dąbrowski
dźwięk Marcin Lenarczyk, Franciszek Kozłowski
muzyka
Maciej Cieślak
kierownictwo produkcji Marta Golba, Michał Honnens

producent Małgorzata Zacharko
produkcja
Film Art Production, ul. Bujwida 1/5, 31-529 Kraków, tel. 601 663 236; Kundschafter Filmproduktion, Reinickendorfer Str. 17, 13347 Berlin, Niemcy, tel. +49 177 250 35 04
koprodukcja zero one film, Eurimages, TVP Kultura, Rundfunk Berlin Brandenburg, Instytut Adama Mickiewicza, Narodowy Instytut Audiowizualny, Chimney Poland
producent wykonawczy Małgorzata Zacharko
współfinansowanie Polski Instytut Sztuki Filmowej, Medienboard Berlin Brandenburg, Polsko-Niemiecki Fundusz Filmowy dystrybucja Against Gravity

kolor, 79′

Polska, Niemcy 2017

Dokumentalna podróż śladami jednego z najbardziej fascynujących polskich filmowców. Michał Waszyński, rozchwytywany w przedwojennej Warszawie reżyser oraz wpływowa postać europejskiej i amerykańskiej kinematografii. Człowiek, który własne życie zamienił w nieprawdopodobny filmowy scenariusz.

Kim naprawdę był Mosze Waks? Cudownym dzieckiem kina, przebiegłym oszustem, czy może człowiekiem, który nieustannie mylił filmową iluzję z rzeczywistością. Ci, którzy mieli szczęście poznać go osobiście, zapamiętali Waszyńskiego jako arystokratę, kłamcę, Żyda – wiecznego tułacza oraz homoseksualistę, który ożenił się z włoską hrabiną.

Syn biednego, żydowskiego kowala z Wołynia zmarł w Hiszpanii, jako książę Michele Waszynski – hollywoodzki producent i polski arystokrata na wygnaniu.  Był odpowiedzialny za realizację ponad kilkudziesięciu kinowych produkcji, w tym wielu hitów z Sophią Loren i Claudią Cardinale. Jednak tylko jeden film stał się jego prawdziwą obsesją. Był to „Dybuk” – wyreżyserowany przez niego  mistyczny dramat oparty na starej żydowskiej legendzie. Odkrywając po latach niebywałą i spektakularną karierę Waszyńskiego wydawać by się mogło, że osiągnął w życiu wszystko,czego pragnął. Jednak jedna rzecz do końca nie dawała mu spokoju. Waszyński przez lata szukał utraconej kopii  „Dybuka”, filmu, w którym ukrył swoje największe tajemnice.