Oscar dla „Idy”, Srebrny Niedźwiedź dla Małgorzaty Szumowskiej, wyraziste, prezentowane na najważniejszych festiwalach debiuty oraz wysokiej jakości produkcje dokumentalne sprawiły, że w 2015 r. polskie kino zyskało największy od wielu lat rozgłos na arenie międzynarodowej. Był to również rok, w którym Polski Instytut Sztuki Filmowej obchodził dziesięciolecie istnienia.

Początek roku przyniósł polskim twórcom aż pięć nominacji do Oscarów. Amerykańska Akademia Filmowa nominowała twórców „Idy” w dwóch kategoriach: Najlepszy Film Nieanglojęzyczny oraz Najlepsze Zdjęcia. W kategorii Najlepszy Krótkometrażowy Film Dokumentalny konkurowały ze sobą dwa polskie filmy: wyprodukowana w  Szkole Wajdy „Joanna” Anety Kopacz oraz zrealizowana w Warszawskiej Szkole Filmowej „Nasza klątwa” Tomasza Śliwińskiego. Nominację otrzymała również polska kostiumograf Anna Biedrzycka-Sheppard za swój wkład twórczy w amerykańsko-brytyjską produkcję „Czarownica”. Ostatecznie statuetkę otrzymał Paweł Pawlikowski, reżyser pierwszego polskiego filmu nagrodzonego Oscarem w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny. „Ida” dostała również nagrodę BAFTA dla Najlepszego Filmu Nieanglojęzycznego, nagrodę Goya dla Najlepszego Filmu Europejskiego, Independent Spirit Award w kategorii Najlepszy Film Zagraniczny, a także nominację do Cezara.

Polskie kino było również widoczne podczas 65. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie, gdzie Małgorzatę Szumowską nagrodzono Srebrnym Niedźwiedziem za reżyserię filmu „BODY/CIAŁO” (ex aequo z Radu Jude za film „Aferim”), rosyjsko-ukraińsko-polska koprodukcja „Pod elektrycznymi chmurami” w reżyserii Aleksieja Germana jr otrzymała Srebrnego Niedźwiedzia za Najlepsze Zdjęcia, a debiut Macieja Sobieszczańskiego i Łukasza Rondudy „Performer” otrzymał Think:Film Award – nagrodę sekcji Forum Expanded.

Podczas 68. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes odbyła się premiera dwóch koprodukowanych przez Polskę debiutów. „Intruz” Magnusa von Horna był prezentowany w sekcji Quinzaine des Réalisateurs, a „Znam kogoś, kto cię szuka” Julii Kowalski w propagującej kino niezależne sekcji ACID. W czerwcu na jednym z najważniejszych wydarzeń Azji – 18. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Szanghaju – Grand Prix otrzymał film „Carte Blanche” w reżyserii Jacka Lusińskiego. Polskie debiuty przekonały selekcjonerów 50. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlowych Warach. W jegoprogramie znalazły się aż cztery filmy młodych polskich twórców, w tym „Czerwony pająk” Marcina Koszałki w Konkursie Głównym, a „Droga do Rzymu” Tomasza Mielnika, „Chemia” Bartosza Prokopowicza i „Między nami dobrze jest” Grzegorza Jarzyny w sekcji East of the West. Widzowie 72. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji, oprócz najnowszego filmu Jerzego Skolimowskiego „11 minut”, mieli okazję zobaczyć dwa polskie debiuty – „Klezmera” Piotra Chrzana oraz świetnie przyjęty „Baby Bump” Kuby Czekaja.

Rewelacyjnie spisali się polscy twórcy dokumentalni. „Punkt wyjścia” Michała Szcześniaka znalazł się na shortliście nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategorii Najlepszy Krótkometrażowy Film Dokumentalny. Liczne nagrody na prestiżowych międzynarodowych festiwalach filmowych zdobywały m.in. „Mów mi Marianna” Karoliny Bielawskiej, „Nadejdą lepsze czasy” Hanny Polak, „Królowa ciszy” Agnieszki Zwiefki , „Bracia” Wojciecha Staronia oraz „Obiekt” Pauliny Skibińskiej.

W grudniu podczas rozdania Europejskich Nagród Filmowych znów wyróżniali się twórcy filmu „BODY/CIAŁO”. Jacek Drosio odebrał nagrodę dla Najlepszego Europejskiego Montażysty, a Małgorzata Szumowska była nominowana w prestiżowej kategorii Najlepszy Reżyser. Film został sprzedany już na ponad 25 terytoriów.

Do pobrania: