Polska Cyfrowa to projekt, którego celem jest digitalizacja i upowszechnianie zasobów polskiej kinematografii oraz zwiększenie dostępności do nich poprzez cyfryzację posiadanych zasobów. Realizowany jest on przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz Studio Filmów Rysunkowych w Bielsku Białej.

W ramach projektu Polska Cyfrowa poddanych procesom digitalizacji zostanie ok. 160 pełnometrażowych filmów fabularnych animowanych i dokumentalnych zapisanych na taśmach światłoczułych, 3000 wydań Polskiej Kroniki Filmowej oraz ponad 10 000 minut filmów animowanych, serii filmów animowanych dla dzieci, krótkometrażowych filmów fabularnych, filmów oświatowych i krótkometrażowych dokumentów.

Cyfrową rekonstrukcja i digitalizacją zostały objęte dzieła m.in.: Andrzeja Munka, Wojciecha J. Hasa, Stanisława Różewicza, Krzysztofa Zanussiego, Waleriana Borowczyka, Jana Lenicy czy Jerzego Kaliny.

Wśród już zrekonstruowanych dzieł można między innymi znaleźć tytuły takie jak:

  1. „Niekochana” – w reż. Janusza Nasfetera
  2. „Pasażerka” – w reż. Andrzeja Munka
  3. „Pożegnania” – w reż. Wojciecha J. Hasa
  4. „Bilans kwartalny” – w reż. Krzysztofa Zanussiego
  5. „Nieciekawa historia” – w reż. Wojciecha J. Hasa
  6. „Opadły liście z drzew” – w reż. Stanisława Różewicza
  7. „Paragon, gola” – w reż. Stanisława Jędryki
  8. „Dziewczyna i chłopak” – w reż. Stanisława Lotha
  9. „Był jazz” – w reż. Feliksa Falka
  10. „Pełnia” – w reż. Andrzeja Kondratiuka
  11.  „Bolek i Lolek na Dzikim Zachodzie” – pełnometrażowy film w reż. Stanisława Dulza
  12. „Wiosna panie sierżancie” w reż. Tadeusza Chmielewskiego
  13. „Małżeństwo z rozsądku” w reż. Stanisława Barei
  14. Seria „Przygody Bolka i Lolka”
  15. Seria „Porwanie Baltazara Gąbki”


Fragmenty zrekonstruowanych filmów i kronik filmowych, wywiady z twórcami oraz materiały wideo z wydarzeń organizowanych w ramach projektu można śledzić na Facebooku – 35mm FILM.

Lalka

„Bywają wielkie zbrodnie na świecie, ale chyba największą jest zabić miłość" – mówi ze wzruszeniem bohaterka filmu. Ta jedna z najbardziej znanych w polskiej literaturze historia miłosnego mezaliansu, spędzała sen z powiek wielu pokoleniom maturzystów. W tym roku w części pisemnej Lalka nie pojawiła się, choć wielu twierdzi, że to najlepsza szkolna lektura, którą warto przeczytać. Kinomanom polecamy oczywiście adaptacje filmową Wojciecha Hassa z 1969 roku. 🎬 Kto miał Lalkę na maturze?

Opublikowany przez 35mm FILM Środa, 1 lipca 2020


Polska Cyfrowa zakłada również zaadoptowanie jednego z budynków WFDiF na Centrum Dystrybucji. Będzie ono wyposażone w system przechowywania danych, przestrzeń roboczą, platformę transkodującą, oprogramowanie  oraz infrastrukturę sieciową wraz z jej ochroną. Rozwiązanie ma także pozwalać na udostępnianie fragmentów filmów i posiadać na to stosowną przestrzeń.

Koziołeczek

Czy wiecie, że Koziołeczek ma już 67 lat? Jego twórcą jest ta sama osoba, spod ręki której wyszedł Reksio – mowa o Lechowsławie Marszałku, który w 1954 roku otrzymał nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Czechach za film rysunkowy przedstawiający przygody tytułowego Koziołeczka. 😊

Opublikowany przez 35mm FILM Poniedziałek, 4 maja 2020


W planach jest również uruchomienie nowoczesnej  platformy streamingowej, której głównym celem będzie zapewnienie powszechnego (w tym również zagranicą), bezpośredniego, szybkiego i łatwego dostępu do zrekonstruowanych i zdigitalizowanych materiałów filmowych. Platforma projektowana i budowana w ramach projektu Polska Cyfrowa będzie jedną z pierwszych tak zaawansowanych technologicznie i programowo aplikacji streamingowych z polskiego publicznego sektora audiowizualnego.

"Sami swoi" – przed i po rekonstrukcji

„Oj, Kaźmirz! Kot w niewolę popadł! Na sznurku go pasą!” 😁Ostatnie tygodnie upłynęły nam na pracy nad naszymi ulubionymi filmami – mowa oczywiście o „Samych swoich” i „Nie ma mocnych”. 🔥 Zapraszamy do obejrzenia fragmentu pierwszej z trzech części kultowej polskiej trylogii. ➡ Jesteście jednymi z pierwszych widzów, którzy mają okazję porównać jakość przed i po rekonstrukcji! ⬅

Opublikowany przez 35mm FILM Piątek, 7 lutego 2020


Projekt w dużej części jest finansowany z funduszy Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, jego wartość całkowita wynosi 111 838 378,72 PLN, a wkład Funduszy Europejskich wynosi 78 612 786,05 PLN.